GTE říká vám to něco? V aktuální době, kdy automobilový průmysl žene EU do velmi nejistých, a hlavně neprobádaných vod, je dle mého právě plug-in hybridní technologie tou správnou trefou do černého, vlastně zeleného. Vozidla s tímto pohonným ústrojím jsou pomyslným „přechodovým“ stupněm mezi konvenčním spalovacím motorem a čistým elektromobilem. Řidič může prakticky zkoušet, jak efektivně hospodařit s elektrickou energií a pro případ, že to zrovna nevyjde, má k dispozici 50 litrů benzinu. Příjemným bonusem je určitě EL poznávací značka, která opravňuje ke stání na modrých zónách nebo k bezplatnému užití dálniční sítě v ČR.
A co že jsem to jako jeden z prvních novinářů v ČR měl na test? Faceliftovaný Volkswagen Passat GTE se zvýšenou kapacitou akumulátoru (13 kWh)! Vpřed žene manažerský etalon zážehová čtrnáctistovka TSI (115 kW) a elektromotor (85kW). Celkový výkon jednotky je svižných 160 kW s točivým momentem 400 Nm. Existují v podstatě tři možnosti, jak s GTEčkem jezdit. První možností je Hybridní režim, který mimochodem preferuji. Auto si v tomto režimu s energiemi hospodaří zcela samo a kombinuje oba pohonné systémy. Druhou možností je E-Mode, tedy čistě elektrická jízda. Modernizovaný Passat zvládne s plně nabitou baterií dojet až 56 km (WLTP). Posledním modem je sportovní GTE, který zapřáhne maximální výkon spalovacího motoru a přidá citelný elektrický boost, čímž probudí nenápadného sleepera.
Jízda s plug-in hybridním Passatem je velmi zábavná, pokud jste jenom trochu hračičkové, chytne vás to! Ten pocit, když se snažíte jezdit předvídavě, tzn. eliminovat zbytečné brzdění nebo prudké akcelerace je velmi návykový a působí jako prevence proti infarktu nebo minimálně cholerickému záchvatu. GTE se vám, zato odmění spotřebou klesající těsně pod 2l/100 km. A to myslím zcela vážně.
Omlazení se netýkalo pouze karoserie ale také infotainmentu. Passat dostal zcela novou generaci infotainmentu označovanou jako MIB3 se kterou jsou spjaty mobilní online funkce MOD3.1. Co to vlastně v praxi znamená? Každé auto je neustále online díky SIM kartě a řidič jej mám možnost ovládat jak během jízdy, tak i když je zaparkované. K tomu slouží tzv. Volkswagen ID účet a aplikace We Connect o které se zmíním v závěru recenze.
Zásadní novinkou je zcela jiné pojetí infotainmentu. Jednou z položek inovovaného systému Discover Pro je Shop, kde má uživatel možnost předplacení některé z rozšířených funkcí vozu (Navigace, ACC nebo Voice Control). Tento koncept je velmi promyšlený a v praxi jednoznačně praktický. Takže navigaci si můžete dokoupit pouze na letní dovolenou, což vyjde daleko levněji než příplatek za vyšší řadu infotainmentu. Součástí navigace je i online traffic od společnosti TomTom.
Neméně důležitou součástí je také pokročilé hlasové ovládání, protože Passat je vybaven Alexou od Googlu. Aktivace je po vzoru prémiových aut pouhým vyslovením klíčového slova, v případě VW „Ahoj Volkswagene“. Systém umí detekovat celé fráze, takže není potřeba mluvit jako robot. Pro milovníky hudby se chystá podpora Apple Music a Spotify.
Passat se nese ve znamení inovací, a tak uvnitř naleznete Phonebox s indukční nabíječkou telefonů a také dvojici USB typu C. Dle mého by byla na místě postupná evoluce místo revoluce a namísto druhého Cčka zde mohlo zůstat „klasické“ USB 3.0. Pozitivní je, že konektory používat příliš nebudete, je zde totiž bezdrátová podpora Apple CarPlay a Android Auto. Tato funkce je skvělá a značně zvyšuje komfort užívání těchto rozhraní. Během testu bohužel docházelo k občasným výpadkům této technologie při delším používání. Není to ale nic, co by neopravila aktualizace softwaru.
Zkrátka do hi-tech auta patří moderní kaplička přístrojů. U koncernových značek se pomalu stává standardem digitální kokpit. GTE bylo vybaveno 10,25“ displejem s výbornou čitelností, avšak trochu zastaralou grafikou. Nic na věci bohužel nemění ani nové plug-in hybridní ukazatele. Na druhou stranu je rozložení obrazovky jednoduché, což zvyšuje přehlednost. Ovládání probíhá tlačítky na novém volantu, které zůstaly stále ještě hardwarové. Prostřední část budíků lze konfigurovat dle potřeby. V kapličce lze zobrazit několik view včetně navigační mapy.
Automobilka Volkswagen začala dávat chytrým systémům přízviska IQ. Stejně je tomu tak i v tomto případě, kdy se asistenční balíček jmenuje IQ.Drive. Tato značka naznačuje postupné překlenutí k autonomní jízdě. Testovací kousek čítal:
Jak je z nového Passatu patrné, konektivita a online prostředí je jeho krédo. VW se z toho snaží vytěžit maximum, avšak bez mobilní appky to jde těžce. Snadný vzdálený přístup k vozu je podmíněn vytvoření Volkswagen ID účtu a použití zcela nové mobilní aplikace We Connect. Výsledkem je maximální možná personalizace, tzn. vlastní nastavení kteréhokoliv jiného Volkswagenu s MIB3 pomocí svého účtu.
Kromě toho slouží aplikace ke vzdálenému přehledu o stavu nabíjení vozidla a ovládání jednotlivých funkcí jako například nezávislého topení. Novinkou je možnost odemykání a nastartování automobilu prostřednictvím NFC s výjimkou iPhonů. Bohužel jsem se nemohl stát díky absenci druhého klíče hlavní uživatel. Z toho důvodu byla aplikace víceméně nefunkční.
Zmodernizovaný Volkswagen Passat GTE je zábavné auto, které je radost řídit. Určitý faktor zábavy přisuzuji zejména Plug-in hybridnímu pohonu a jeho rozmanitosti. Velmi rafinovaně je pro maximalizaci využití elektrické energie přizpůsoben infotainment, kde nechybí propracované zobrazení toků energií nebo dojezdový prstenec v mapě, a to se mi prostě líbí!
Bezdrátová konektivita, online služby a personalizace jsou stále ještě nadprůměrnou výbavou, která Passat posouvá troufám si říct až do prémiových segmentů. Tu a tam se bohužel objeví nějaká ta dětská nemoc v podobě zaseknutí nebo delšího náběhu jednotlivých systémových komponent. Věřím však, že to napraví nový software.
Foto: Filip Suchomel
Třetí generace populárního crossoveru Nissan Qashqai se dočkala faceliftu. Novinka přijíždí hned s několika inovacemi.…
S MG ZS, typickým zástupcem městského crossoveru jsme se již potkali. tehdy se však pod…
Značce Toyota nelze upřít, že uspěla ve světe hybridů, dělá je jednoduše špičkové. Aktuální trend,…
Na trhu Honda uvedla již 6. generaci svého největšího SUV, CR-V. Zájemci mohou vybírat vždy…
Na test přijel jeden z mála hatchbacků současnosti, Mazda 3. Trojka disponuje nezaměnitelným designem. Celá…
Japonská automobilka Honda představila šestou generaci svého největšího SUV, model CR-V. Během týdenního testu jsme…