MENU

Volkswagen Arteon s infotainmentem Discover Pro a Car-netem

Design infotainmentu: 80%

Plynulost: 90%

Ovladatelnost: 85%

Konektivita: 90%

Displej: 85%

TOTAL SCORE

Total Score 86%

Někdo by mohl namítat, že přicházím s touto recenzí poněkud pozdě, ale test výkladní skříně značky Volkswagen jsem si rozhodně nemohl nechat ujít. Na překrásný model Arteon jsem si počkal a rozhodně to stálo za to! Většině není nutné představovat, že Volkswagen Arteon je přímým pokračovatelem Passatu CC, později jenom samostatně stojícího modelu CC. Jedná se o robustní GT, které má nezaměnitelné křivky a proporce jež navíc umocňuje sportovní paket R-line. Naprosto úchvatným dojdem působí vnější zpětná zrcátka, která jsou „jakoby“ vytažena z karoserie. Při pohledu do nich vidíte rozšiřující se záď, což je prostě rajcovní. Výrazným znakem je bezrámová konstrukce oken, která z Arteonu dělá stylového sportovce.

Volkswagen Arteon

Novinářský kousek byl „přecpán“ příplatkovou výbavou a disponoval vrcholným zážehovým agregátem 2.0 TSI, jehož maximální výkon dosahuje 200 kW. Motor je dodáván výhradně se 7-stupňovým DSG a pohone všech kol 4Motion. Benzín Arteonu prostě voní, při běžné jízdě se motor povaluje v nízkém spektru otáček, což sráží spotřebu k příjemným 8 litrům. Ano, umí jet i za 12! K tomu, aby se manažerské kupé proměnilo ve střelu stačí volba jízdního režimu SPORT. Auto citelně ztvrdne, odezva na plyn se zpřesní a motor již nic nedusí. Do sedadla vás tlačí 350 Nm a výkon přenášený na všechna kola, což způsobí překročení všech povolený rychlostních limitů, než řeknete Volkswagen.

RECENZE: Volkswagen Touareg s Innovision Cockpit (Discover Premium)

Infotainment

Multimediální systém není novinkou, spíše se jedná o léty prověřený ale spolehlivý Discover Pro. Infotainment se pyšní 9,2“ displejem s vysokým rozlišením, ovládáním pomocí gest, dotykem a hlasem. Hardwarová tlačítka byste zde hledali marně, nejsou. Displej není nijak zvlášť orientován směrem k řidiči, je spíše utopen kus pod ventilačními otvory a palubními hodinkami. Jedná se již o zastaralou koncepci, v porovnání například s novým Touaregem je to patrné a zamrzí. Naopak velmi příjemný je senzor, který čte gesta nebo rozpozná přiblížení ruky k displeji a zobrazí na spodní straně lištu ikon, která je jinak skryta.

Volkswagen Arteon interiér

Pochvalu si zaslouží také snadno dostupný konektor USB přímo ve speciální přihrádce „Phonebox“. Dostatečně velká schránka na smartphone v sobě integruje indukční nabíječku standardu Qi a spojení s anténou vozidla pro zlepšení příjmu signálu. Infotainment Discover Pro standardně obsahuje 9,2″ barevný dotykový displej, Digital Cockpit, 8 reproduktorů, FM příjem, 2x USB-C, hlasové ovládání, Bluetooth handsfree, Aux-in, 3D zobrazení map, Wireless App-Connect, rozpoznávání dopravních značek, Phonebox s Qi nabíjením, DAB+, Streaming & Internet, We Connect Plus 3 roky.

 

Active Info Display + Head-up-Display

Osobně by mne zklamalo, kdyby v takto vybaveném Arteonu, chyběla digitální kaplička přístrojů. Naštěstí se tak nestalo, Active Info Display disponuje úhlopříčkou 12“ a displejem, kterému by se hodilo pár pixelů navíc. Jeho funkcí je informování řidiče o podstatných i mnohdy nepodstatných jízdních datech. Rozložení ukazatelů lze pomocí tlačítka VIEW přepínat mezi několika módy, z nichž každý preferuje jiný druh zobrazení. V menu infotainmentu můžete jednotlivé módy navíc individualizovat a zobrazit tak data, která chcete v průběhu jízdy sledovat.

Active Info Display

Při testu jsem používal klasické zobrazení budíků, tedy otáčkoměr a rychloměr. Ve střední části budíků mám rád hodnotu aktuální spotřeby nebo zařazený převodový stupeň. Pokud však potřebuji využít navigaci, přepínám rozložení kapličky do režimu Navigace, kdy se mi zobrazuje velká 3D mapa s trasou a pokyny. Měřítko je možné snadno měnit tlačítky na volantu. Nevýhodou je skutečnost, že se nikdy zcela úplně nezbavíte otáčkoměru a rychloměru.

Tragický? Katastrofální? Ano! Asi takto bych totiž nazval Head-up-Display v Arteonu. Volkswagen nesáhl u tohoto modelu po projekčním systému na čelní okno, nýbrž si pravděpodobně od Peugeotu vypůjčil vysouvací skleněnou destičku. Na tu jsou data promítána. Toto řešení je dnes již nedostačující, zobrazované pole je malé a při každém nastartování nebo vystupování jej doprovází hlasitý hluk zasouvacího mechanismu, což je přinejmenším otravné. Ač mám Head-Up displeje rád, při tomto testu jsem jej měl deaktivovaný.

Head-up Display

App-Connect + Apple CarPlay

Potřebujete-li spojit svůj smartphone s infotaimentem, stačí připojit smartphone pomocí USB, vše je Plug&Play. Na disleji se následně zobrazí úvodní grafika rozhraní App-Connect. Toto rozhraní v sobě sdružuje trojici základních nástrojů pro připojení moderních smartphonů. Jedná se o Apple CarPlay, Android Auto a Mirrorlink. Dle oficiálního katalogu disponuje Arteon bezdrátovým App-Connectem, který se mi nepodařilo „rozchodit“.

Apple CarPlay

Rozhraní Apple CarPlay vytvoří z displeje multimediálního systému váš iPhone. Toto zobrazení umožňuje velmi efektivní, a hlavně bezpečné ovládání telefonu během řízení. Pochopitelně jsou dostupně pouze podporované aplikace, mezi které patří například Kontakty, Zprávy, Spotify nebo navigace Waze. Tím však výčet nekončí, aplikací je stále víc. S používáním aplikace Waze nebo Google Maps se váže nepříjemnost v kooperaci jednotlivých dispejů, tedy hlavního a digitální kapličky. Active Info Display nedokáže zobrazit navigaci ze smartphonu. Jste nucení se dívat na displej infotainmentu.

Phone Box

Ptačí perspektiva AreaView

Během manévrování s poměrně dlouhým Arteonem R-line obutých na 20″ discích Rosario, nastávají nejednou krušné chvíle. Člověk aby viděl za roh! A on skutečně vidí, hned pomocí čtyř šikovně umístěných kamer, které tento obraz přenášejí na displej infotainmentu. Tzv. „Area View“ je k dispozici za příplatek, který bych rozhodně doporučoval připlatit.

Area View

Audiosystém Dynaudio Confidence

Jako skvostným bych označil soundsystem značky Dynaudio. Za příplatek 32.000,- dostanete celkem 10 reproduktory + subwoofer s celkovým výkonem 700 W a 16-kanálová zesilovač. Celkový projev je ještě vylepšen dodatečnou funkcí Surround Sound Dolby Pro Logic.

Equalizer

Bezpečnostní a asistenční systémy

Na poli aktivní i pasivní bezpečnosti si vede číslo 2 značky Volkswagen fenomenálně. Testovací kus byl vybaven celou plejádou systémů:

  • „Front Assist“ včetně funkce nouzového brzdění City s rozpoznáváním chodců, dokáže identifikovat osoby i ostatní překážky v jízdní dráze a včas Vás před nimi varuje. V případě, že adekvátně nereagujete, systém začne automaticky brzdit.
  • „Emergency Assist“ dovede v případě náhlé zdravotní komplikace poloautomaticky převzít řízení a zpomalit vozidlo až do úplného zastavení.
  • „Adaptivní tempomat ACC s předvídavou regulací rychlosti“, která přizpůsobí Vaší rychlost rychlosti vozu před Vámi, a to až do nastaveného limitu. Pokud máte vůz vybavený automatickou převodovkou DSG, užijte si v kolonách pohodlí, řízení za Vás převezme
  • „Asistent pro jízdu v koloně“
  • „Asistent vyparkování“
  • „Side Assist“, který pomocí radarových senzorů sleduje situaci za vozem, zejména v mrtvých úhlech a při vyjížděcích manévrech z parkovišť,
  • „Lane Assist“, tedy asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu,
  • „Blind Spot Senzor“, asistent, umožňující hlídání mrtvého úhlu s notifikační diodou v zrcátku.
  • „Park Assist“, který je u nové generace přítomen ve verzi 3.0, dovede samočinně zaparkovat, jak podélně, tak příčně a bez výhrad i sám vyparkovat a vyzvat Vás k převzetí řízení.

Driving Mode Select

Za zmínku stojí rozpoznávaní dopravních značek a jeho aktivní implementace do adaptivního tempomatu ACC s předvídavou regulací rychlosti. Na základě kamerou zpozorovaných dopravních značek a GPS souřadnic, svede Arteon dodržovat aktuálního rychlostní omezení. V praxi je to velmi spolehlivý systém.

RECENZE: Volkswagen Passat GTE s MIB3 a online službami We Connect

Car-net + mobilní aplikace

Toužíte aktivovat nezávislou ventilaci z pohodlí vašeho doma nebo kanceláře? Pokud ano, neobejdete se bez aktivace služeb Car-net. K aktivaci je vyžadováno internetové připojení infotainmentu, které lze provést pomocí SIM slotu nebo Wi-Fi hotspotu. Car-net je tvořen službami Guide & Inform, Security & Service a App-Connect. První službu využijete zejména ve chvíli, kdy potřebujete naplánovat trasu. Jedná se o online databázi POI bodů, parkovišť, počasí v aktuální destinaci nebo dopravním informacím. Pro lepší orientaci je dostupné i zobrazení Google Earth, potažmo StreetView.

Car-net

Aplikace Car-Net je prodlouženou rukou webového rozhraní. Slouží ke zjednodušení a zrychlení ovládání důležitých funkcí vozu. Domovská obrazovka se nese ve znamení mapy s vyznačenou aktuální polohou vozidla. V mapě lze vybrat nový cíl a online jej poslat do navigačního systému vozu. Dále je k dispozici „kniha“ jízd nebo funkce blikání a troubení klaksonem, pokud auto ztratíte na velkém parkovišti. Zcela poprvé jsem měl možnost ovládat nezávislou ventilaci. Na výběr máte okamžitý start nebo plánovač. Aplikace nabízí jako bonus bezplatnou licenci pro Apple Music na 6 měsíců.

Závěr

Volkswagen Arteon mne nezklamal! Očekával jsem od něj hodně, on to ještě bravurně překonal. Na první pohled evokuje svou sportovností, řekl bych že mnohdy až svádí k předvádění se. Na silnici je sebejistý, majestátní a budí respekt. Hodí se k manažerovi ale i k mladému floutkovi, je zkrátka multifunkční. Kamkoliv přijedete poutá pozornost kolemjdoucích.

Některé věci jsem mu však musel vytknout ale vzápětí rovnou prominout, a to z prostého důvodu. Nejedná se totiž o poslední model automobilky VW, takže infotainment Discover Premium nebo projekční Head-Up display zkrátka do vínku dostat nemohl. Po stránce konektivity však vůbec nestrádá, spojit se dokáže s internetem, Androidem i Applem a mobilní aplikace je konečně užitečná.

 

Foto: Filip Suchomel

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *