MENU

Lexus NX 450h+ F Sport: Zbraň na německá SUV

Design infotainmentu: 90%

Plynulost: 95%

Ovladatelnost: 95%

Konektivita: 95%

Displej: 95%

Mobilní aplikace: 95%

TOTAL SCORE

Total Score 94%

Lexus NX první generace jsem vnímal spíše jako nutný doplněk produktové řady, přičemž veškerá pozornost patřila vlajkovému modelu RX. Čili takový menší brácha, který má prémiový rodokmen, ale zároveň nedostal do vínku hi-tech „fíčury“. Ve výsledku tak ničím zvlášť neoslní. S příchodem druhé generace je ale všechno jinak. Mezigenerační rozdíly jsou přímo propastné. Žádné druhé housle se nyní nekonají, spíše zde vnímám patřičnou rivalitu s vrcholným SUV značky.

Současné NX díky platformě TNGA-K výrazně dospělo, zároveň narostlo do velmi sympatických rozměrů, které jsou dle mého názoru přesně tak akorát. Jak už jsme zvyklí, japonská automobilka oslňuje jedinečným designem, který v sobě snoubí eleganci, sportovnost a prémiovost. Všechny vyjmenované aspekty z nového modelu přímo čiší.

Testovaný kousek dorazil ve sportovně laděné výbavě F Sport. To znamená, že příď je výrazněji lomená až naštvaná, což podtrhují úzké světlomety nebo doplňky karoserie v kontrastním černém lakování. Boční a zadní silueta není natolik odlišná od verze Luxury. V jistých ohledech zároveň stále nesou odkaz původního NX a to se mi líbí. V interiéru naleznete sportovní perforovaná kožená sedadla s výrazným bočním vedením a skvělý volant.

F Sport není jen designový paket, jedná se také o sportovnější charakteristiku nastavení adaptivního podvozku či řízení, tedy tužší a pevnější. Buďte v klidu, i zde naleznete pověstný komfort. O pohon se v mém případě starala plug-in hybridní jednotka, označená jako 450h+ 4×4 E-Four. Dobíjecí hybrid je v případě Lexusu prvotina a tak mne zajímalo, jak si povede.

Lexus_NX_450h+_exterior_3

Základem je 2,5l atmosférický čtyřválec o výkonu 136 kW (točivý moment 227 Nm) spřažený přes převodovku e-CVT s dvojicí elektromotorů na přední (výkon 134 kW / točivý moment 270 Nm) i zadní nápravě (výkon 40 kW / točivý moment 121 Nm) a trakční baterií (kapacita 18,1 kWh). Dohromady tak plug-in hybrid produkuje 227 kW (309 k) s točivým momentem 227 Nm. Celkově pohonné ústrojí vyniká pružností ale také příkladnou tichostí, kdy o motoru vlastně ani nevíte. Co se týká spotřeby, dle jízdního stylu se pohybujete v rozmezí 6 – 7,5 l/100km.

Zajímavým řešením v podání Lexusu je stálá „rezerva“ energie v baterii, jež poskytuje neměnný maximální výkon a zejména potom možnost aktivace komfortních funkcí přes mobilní aplikaci (například topení / klimatizace , výhřev sedadel,…) navzdory „vybitému“ akumulátoru.Lexus_NX_450h+_interior_1

Infotainment

Interiéru vévodí luxus, prvotřídní materiály a precizní zpracování. Přece jenom jsou zde také prvky, které pramení z jisté konzervativnosti značky, například páčky pro ovládání stěračů a směrovek, jež hlasitě cvakají! Co se týká palubní desky, zde výrobce používá pojem Tazuna kokpit. Nejedná se o nic jiného než kapličku přístrojů, dotykový displej infotainmentu a Head-up displej spojený do jednoho funkčního celku s výraznou orientací k řidiči.

Lexus_NX_450h+_interior_2

Samotný infotainment je jedním z revolučních kroků značky. 14“ dotykovému displeji s vysokým rozlišením totiž konečně chybí pověstný „touchpad“, jež byl trnem v oku mnoha lidí. Ovládání systému pomocí tohoto tabletu bylo kolikrát o nervy. Grafika prošla výrazným omlazením, nyní je intuitivní, svižná, a dokonce v některých kontextech připomíná systémy s Androidem.

TEST: Lexus ES 300h F Sport TOP: Stárne s grácií

Pozitivně hodnotím také layout, kdy vrchní část obrazovky slouží pro zobrazení notifikací a ikon. Prostředek je věnován kontextům a spodní lišta reprezentuje nastavení klimatizace, výhřevu sedaček včetně speciálních otočných ovladačů s barevným displejem.

Lexus_NX_450h+_infotainment_2

Vrcholný infotainment Lexus Media Display disponuje plejádou moderních funkcí. Cloudová navigace, online traffic, FM / AM / DAB tuner, personalizace uživatelských účtů, aktivace hlasového ovládání hláškou „Hey Lexus“ či 4G připojení vozu k internetu, online služby Lexus Connected, potažmo OTA (Over-the-Air) update sofwaru jsou samozřejmostí. Po stránce konektivity zde naleznete již standardní Bluetooth Hands-free ale také pokročilé bezdrátové rozhraní Apple CarPlay nebo Android Auto. Fyzické připojení smartphonu lze realizovat pomocí dvojice USB (USB-A / USB-C). K nabíjení poslouží také bezdrátová nabíječky Qi.

Lexus_NX_450h+_infotainment_4

Digitální štít

Přístrojový panel je plně digitální. Jeho zobrazení je striktně konzervativní a drží se starších digitálně-analogových koncepcí. Na okrajích můžete nalézt polokruhové ukazatele palivoměru a nabití baterie, prostřední část je určena pro zobrazení rychlosti, jízdních dat či asistentů. Kvituji, že nastavení veškerých funkcí vozu se přesunulo z kapličky do prostředí infotainmentu a to navíc v češtině. Na základě přepínání jízdních režimů jste schopni měnit také schéma tohoto displeje.

Lexus_NX_450h+_cockpit_1

Doplňkem štítu je v novém NX také projekční Head-Up displej. Kromě velmi ostrého zobrazení disponuje užitečnou funkci, která pomáhá v soustředění řidiče. Hned vysvětlím princip. Tlačítka na volantu totiž reagují na dotek a tento obraz je promítán do projekčního displeje. Řidič tedy ví, jaké tlačítko stiskl, aniž by upřel zrak na volant. Stejně tak je důležité zmínit, že tlačítka nejsou dotyková ale hardwarová, pouze na dotyk reagují zobrazením speciálního menu.

Lexus_NX_450h+_head-up

Asistenční a bezpečnostní systémy

Druhá generace Lexus NX disponuje celou řadou asistenčních systémů, jež značka shrnuje do balíčku s názvem Lexus Safety System+3. Testovaný model obsahoval tyto systémy:

  • Přednárazový bezpečnostní systém (PCS)
  • Dynamický adaptivní tempomat (DRCC)
  • Systém varování při opuštění jízdního pruhu (LDA)
  • Asistent semiautonomní jízdy (LTA)
  • Adaptivní systém ovládání dálkových světel (AHS)
  • Systém rozpoznávání dopravních značek (RSA)
  • 360 stupňový kamerový asistent
  • Systém upozornění na odstup od vozidla (FHL)
  • Systém sledování slepého úhlu (BSM)
  • Asistent bezpečného vystupování (SEA)

A právě poslední zmíněný systém, tedy Asistent bezpečného vystupování, bych rád vysvětlit. Podstatou celého systému jsou dvě věci, elektrické zámky dveří (E-Latch) a senzory pohybu za vozidlem. Pokud tedy systém detekuje blížícího se chodce, cyklistu nebo vozidlo, jednoduše neotevře dveře, přestože mačkám tlačítko pro jejich otevření…aneb konec létajících cyklistů.

Lexus_NX_450h+_assists_2

Mobilní aplikace Lexus Link

Nezbytnou součástí infotainmentu tvoří online služby souhrnně nazvané Lexus Connected. Ty umožňují propojit váš smartphone s autem prostřednictvím aplikace Lexus Link. Appka nabízí svěží, čistý design, vysokou míru intuitivnosti a v neposlední řadě dostatečnou svižnost.

Funkce aplikace:

  • přehled o aktuální GPS poloze,
  • přehled všech jízd včetně možnosti označení typu soukromé/služební,
  • přehled o údržbě a servisu,
  • přehled o výstražných kontrolkách,
  • tipy pro ekonomickou jízdu,
  • ovládání klimatizaci,
  • ovládání nabíjení.

Závěr

Lexus NX 450h+ se zkrátka povedl. Z opomíjeného modelu se stává dravec, jež ve své druhé generaci zaujme i zákazníky, kteří do této chvíle vybírali výhradně crossovery německé provenience. Toto SUV nabízí perfektní jízdní vlastnosti, skvělý plug-in hybridní pohon, slušnou dávku výkonu, a to všechno v nesmírně precizním až mistrném zpracování.

Po stránce infotainmentu, potažmo konektivity Lexus pořádně „zamakal“ a konečně dotáhl prémiový segment. Počínaje novým NX nabízí vše, co byste od moderního auta očekávali.

 


 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *