MENU

Citroën C3 Aircross: Malý velký Citroën

Design infotainmentu: 90%

Plynulost: 85%

Ovladatelnost: 80%

Konektivita: 85%

Displej: 75%

Mobilní aplikace: 85%

TOTAL SCORE

Total Score 83%

Na redakční test se nám dorazil Citroën C3 Aircross ve své nejnovější verzi, jako zástupce oblíbených malých městských SUV. Citroen C3 se všeobecně řadí spíše do segmentu menších vozů, avšak v případě jeho verze Aircross to až tak doslovně neplatí.

Zvenku

Pokud se vedle vozu postavíte, zjistíte, že stojíte před poměrně mohutným kusem auta. Přízvisko SUV se v tomto případě rozhodně nezapře. I samotná kapota se nachází značně vysoko a automobil tak působí robustním dojmem. Velká kapota je dobře vidět i z pohledu řidiče a tak trochu vzbuzuje dojem, že by se pod ni v malém Citroënu mohl schovávat snad i vidlicový šestiválec.

Citroen_C3_Aircross_exterier_1

Na redakční test jsme dostali C3 Aircross ve výbavě C-series, což je druhá nejvyšší specifikace. Samotný základ tvoří stupeň Feel, následuje Feel pack, pak naše zmiňovaná C-series a konečně vrcholná Shine. Po faceliftu, který Citroën C3 Aircross prodělal je nyní přední maska ozdobena množstvím pochromovaných částí. Celkově byl pohled zepředu poměrně výrazně pozměněn a oproti starší verzi C3 Aircross působí mnohem moderněji. Šmrncovním detailem testovaného vozu byly kontrastní doplňky karoserie v červené barvě.

Při pohledu na přední část vozu stojí za zmínku například nově tvarované (full led) hlavní světlomety. Ty dokáží v noci osvětlit vozovku skutečně skvěle a jejich výkon rozhodně hodnotíme jako skvělý. To platí jak pro potkávací, tak i světla dálková. V kombinaci se světlomety pro denní svícení, umístěnými výše v úrovni znaku Citroën, se jedná o charakteristický světelný podpis současných moderních Citroënů a díky tomu si je tak s ničím nespletete. Zadní partie vozu pak zůstaly téměř identické s předfaceliftovou verzí a k žádným výrazným změnám nedošlo.

Uvnitř

Pokud se přesuneme do interiéru a to na pozici řidiče a spolujezdce, ihned je zřejmé, že ergonomie ovládání zůstala i po faceliftu na velmi příjemné úrovni.
Drtivá většina ovládacích prvků zůstala „tlačítková“, tím pádem se s nimi velmi dobře pracuje a jsou intuitivně nahmatatelná. Výjimku tvoří ovládání klimatizace, kdy je nutno úroveň větrání, teplotu a směry výdechu vzduchu ovládat přes dotykový displej infotainmentu. Loketní opěry dveří vynikají měkkým látkovým čalouněním. Odkládací schránky ve dveřích jsou poměrně velké, pokud zde umístíte velkou PET lahev, zůstane v nich dostatek místa také pro další předměty.

Citroen_C3_Aircross_interier_1

 

Před spolujezdcem se navíc nachází šikovná odkládací plocha, například pro mobilní telefon, který tak může být hned po ruce a je dobře na očích. Co se týče pohledu řidiče, kaplička přístrojů zůstala velmi jednoduchá a přehledná. Na první pohled jí dominují dva velké analogové budíky (rychloměr, otáčkoměr). Prostor mezi nimi doplňuje menší multifunkční displej zobrazující aktuální rychlost vozu velkým digitálním písmem. Dále jsou k dispozici volitelné údaje o spotřebě vozu, dojezdu a nezvyklou zajímavostí jsou stopky pro funkci start-stop. Ty totiž načítají vteřiny s vypnutým motorem v rámci aktuální jízdy. Kromě již zmiňované rychlosti jsou ostatní informace na displeji zobrazeny pouze velmi tenkým písmem. Nejsou sice tak podstatné, jako údaj o rychlosti, ale lidem s horším zrakem by mohlo způsobovat jejich čtení určité obtíže.

Intenzitu podsvícení kapličky přístrojů lze ovládat hardwarovým tlačítkem po velmi jemných krocích, kterých je až 17. Stejně tak se souběžně s kapličkou dá ovládat jas hlavního displeje infotainmentu, což je příjemné a člověk nemusí nikde hledat další separátní nastavení.

Citroen_C3_Aircross_interier_2

Infotainment

Samotný infotainment musíme pochválit za přehlednost, solidní rychlost odezvy a rychlý start. Doslova nadšeni jsme byli z funkce hardwarového tlačítka Home umístěného na tlačítkové liště hned pod displejem. Tlačítko slouží k návratu do hlavního menu multimediálního systému. Kromě toho ale umí funkci „Toggling“, kdy jeho opakovaným stisknutím jednoduše listujete v hlavním menu. Pokud tedy tlačítkem označíte například ikonu Telefon, kontext se sám po malé chvíli spustí, jako byste se ikony dotkli prstem na obrazovce. Tuto funkci musíme opravdu pochválit, jelikož pomocí jednoho tlačítka tak můžete například vyskočit z kontextu Rádio, navolit si kontext Navigace a ta se po chvíli sama spustí. Žádné dodatečné klikání do displeje a zbytečné odvádění řidičovy pozornosti. Za tento nápad Citroënu opravdu tleskáme.

Citroen_C3_Aircross_infotainment_1

Navigaci hodnotíme také dobře. Grafika mapy není zrovna poslední výstřelek z mistrovství světa v mapovém designu, ale o to jednodušeji se používá a je vcelku přehledná. Obsahuje i několik zajímavých funkcí, jako například trvale zobrazená poloha vozidla popsaná textem. Tuto funkci bychom si dovedli představit jako užitečnou v situaci, kdy například přijedete k dopravní nehodě v místě, kde to neznáte a potřebujete záchranným složkám sdělil co nejpřesnější polohu. Stejně tak je stále k dispozici údaj o čísle dané silnice, na které se právě nacházíte a i název nejbližší obce kolem vaší polohy.

Komfort

Náš vůz byl vybaven sedadly Citroën Advanced Comfort. Ty působí na první dotek velice měkce, možná až příliš. Dokonce v nás vzbuzovaly dojem, že by z nich mohla při delší cestě bolet záda. Opak je ale pravdou! Ani po 250 km dlouhé cestě jsme se necítili vůbec špatně. Sedadla jsou skutečně nadprůměrně pohodlná, dobře podpírají nohy i bedra a mají solidní boční vedení.

V zadní části nalezneme dostatek místa pro dva dospělé, na kratší trasy se dozadu vejdou i 3 osoby. Na poměry malých aut je před koleny je v zadní řadě dostatek místa, k dispozici jsou odkládací kapsy umístěné na zadní straně předních sedadel, čalouněné loketní opěrky i poměrně velkorysé schránky ve dveřích. Zadní sedadla jsou umístěna také relativně vysoko, což ocení především děti, které z dětských sedaček poměrně dobře vidí ven. Samozřejmostí je 2x uchycení TopTether i Isofix.

Citroen_C3_Aircross_interier_3

Co se týče podvozku Citroënu C3 Aircross, potažmo komfortu odpružení, hodnotíme jej na poměry malých SUV nadprůměrně. Citroën příjemně filtruje nerovnosti, není příliš hlučný a dokonce místy naznačuje i jemnou francouzskou houpavost. Velmi mile nás překvapil zejména při přejezdu dlažebních kostek. Přesto je řízení docela přesné a řidič nemá pocit, žádné rozevlátosti podvozku. V poměru k velkému a skutečně velmi komfortnímu sourozenci C5 Aircross se jedná o solidního a adekvátně ke své velikosti pohodlného menšího brášku.

Pohonné ústrojí

Náš vůz byl vybaven kombinací motoru 1.2 Puretech 96kW (130k) s automatickou převodovkou. Pochválit musíme pružnost motoru, spotřebu i sladění s automatickou převodovkou. Automat nechává motor hezky „dýchat“ a nedusí ho zbytečně v nízkých otáčkách. Spotřeba se během týdenního testu pohybovala kolem 5,8l. Pokud se budete snažit jet opravdu úsporně a plynulou jízdou po okresních cestách, lze spotřebu stlačit až někam k 5 litrům. Jízda po dálnici v rámci českých dálničních limitů pak znamená průměr kolem 7l/100km. Motor je sám o sobě dynamický a výkon mu rozhodně nechybí. U automatické převodovky máte samozřejmě i možnost manuálního řazení, kdy si dokážete již předem, před předjížděcím manévrem, nastavit optimální rychlostní stupeň s odpovídajícími otáčkami. Při běžné jízdě ale manuální režim není vůbec potřeba, převodovka řadí dobře a logicky.

TEST: Citroën C5 Aircross Hybrid: Všestranný crossover excelující jednoduchostí a komfortem

Pokud bychom měli k pohonnému ústrojí vyjmenovat i nějaké věci, na kterých by se dalo ještě zapracovat, bylo by to zejména odhlučnění motoru. Puretech 1.2 130k se v kabině dost ozývá svým duněním, což vůbec neladí s komfortním podvozkem, příjemnými sedadly a vůbec celkovým dojmem, který na poměry malých vozů není špatný. Při přímém srovnání s tříválci koncernu VW (1.0TSI) nebo koncernu PSA (1.0TCe) se jedná o nadprůměrně hlučnou jednotku, jejíž projev bude součástí Vašeho jinak docela komfortního cestování. Poměrně citelné jsou také vibrace tříválcového agregátu při volnoběžných otáčkách.

Automatická převodovka sama o sobě řadí logicky a dobře, občas ji ale nachytáte během decelerace ve chvíli, kdy podřazuje na nižší rychlostní stupně. Některá přeřazení s autem lehce cukají a při samotném přeřazení je cítit jisté „kopnutí“. V celkovém dojmu to byla ale spíše jen malá drobnost, nijak výrazně nenarušující dojem z tohoto automatu.

Mobilní aplikace MyCitroën

Všechny svoje jízdy můžete snadno kontrolovat v aplikaci MyCitroën. Aplikace rovněž umožňuje zadání aktuální ceny za palivo, takže Vám automaticky následně počítá náklady na provoz podle ujetých tras. K dispozici jsou údaje jako ujetá vzdálenost, čas jízdy, průměrná spotřeba. Jízdy lze také označovat jako soukromé nebo služební, což se může hodit firmám pro sledování jejích fleetového provozu. K dispozici je také mapa zaznamenaných tras nebo údaje o plánu údržby vozidla. Aplikaci musíme označit za velmi přehlednou, funkční a stabilní.

Závěr

Citroën C3 Aircross nás oslovil nadprůměrným komfortem v rámci své třídy, skvělými světly, pohodlnými sedadly, moderním vzhledem a dobrým, intuitivním ovládáním. Škoda je pouze hrubého projevu motoru, který se jeví jako pomyslná piha na kráse v jinak povedeném celku. Za své peníze dostanete poměrně velký kus auta, ovšem příplatek za karoserii SUV je oproti klasickému C3 poměrně velký. Zatímco základní C3 startuje s výbavou Feel na částce 332 tisíc, za C3 Aircross si musíte připlatit dalších více než 150 tisíc korun. Auto ovšem působí hezky a moderně. Pro někoho kdo nepotřebuje velké SUV, ale přesto by si rád zachoval zvýšený pohled na svět, to může být ideální volba a my se pod to s klidným srdcem můžeme podepsat.

 


Written by:

Published on: 25.9.2022

Filled Under: Recenze automobilů

, , , , ,

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *