Volkswagen Multivan T7: Návrat MPV?
Dodávka nebo osobák? To byla asi nejpalčivější otázka, která mne provázela celým testem nového Multivanu. Nová generace se pyšní označením T7 a hrdě světu ohlašuje, že přijíždí ten nejlepší “mulťák”, co kdy spatřil světlo světa. A musím říci, že je to pravda!
Po decentním faceliftu 6. generace označené jako T6.1 působí novinka již na první pohled jako zcela jiné auto, inklinující spíše k osobáku než užitkáči. Ona je to bez diskuze taky pravda, Multivan narostl ve všech parametrech kromě výšky. Co se týká podvozku, sedmá generace těží z upravené modulární platformy MQB a na jízdních vlastnostech je to zatraceně znát. Jízda je s příplatkovými adaptivními tlumiči DCC pohodlná a v kombinaci s přesným řízením zkrátka nechcete vysednout. Vyzdvihnout musím také skutečnost, že se sedmička zbavila prakticky všech neduhů v podobě dunivých zvuků, cvakání, drnčení, jež všichni dobře známe z podobných vozů.
Na agregát, ukrývající se pod kapotou černo-červeného multivanu T7 jsem byl obzvlášť zvědavý. Jak by mnozí očekávali, nebylo to TDIčko, nýbrž TSIčko! Správně, dodávka v benálu! Dovedu si nyní představit ty uštěpačné poznámky typu “to bude žrát…”. On je vlastně opak pravdou, protože vrcholný motor 2.0 TSI o výkonu 150 kW (204k) spřažený se 7-stupňovým automatem DSG je špičkovou kombinací. Jak do dynamiky, tak i spotřeby se dle mého jedná o výbornou volbu. Spotřeba během testu koketovala s hranicí 9 l/100km ale podařilo se také dosáhnout 7,6 l/100km.
Palubní deska Multivanu byla notně inspirován Golfem. Najdeme zde obdobný kokpit spojující přístrojový štít, shift-by-wire volič převodovky a displej infotainmentu pomocí rámečku v klavírním laku. Jediným rozdílem je potom absence měkčených plastů, což je škoda. Interiér působí kvalitně, prostorně, nechybí zde důmyslné funkční detaily s vysokou mírou ergonomie a praktičnosti (kolejnicový systém podél celého vozu). V námi testované verzi nás hýčkala ErgoComfort sedadla s masážní funkcí a certifikací AGR.
Volkswagen Arteon Shooting Brake: Óda na radost
Infotainment
Multivan přijíždí s poslední generací infotainment platformy (MIB3). Námi testovaná verze Discover Pro se navíc vyznačuje inovativními funkcemi (web rádio, music streaming, online update softwaru/map, Apple Music/Spotify, shop nebo komunikační rozhraní Car2X). Poslední zmíněná možnost umožňuje vozidlu vzájemně komunikovat mezi sebou a okolní infrastrukturou. Dále potom nelze zapomenout na personalizaci a podporu uživatelských účtů.
Multimediální systém je reprezentován 10” displejem s výborným rozlišením. Pod panelem je umístěna dotyková lišta “touchslider”, jež umožňuje ovládat hlasitost, zoom mapy nebo změnu teploty klimatizace. Stejně jako interiér, tak i grafická stránka infotainmentu zapadá do jednotného formátu. Na displeji tedy nechybí domovské tlačítko, pomocí kterého se následně pohybujete v jednotlivých kontextech. Pár výhrad zde mám ke staršímu SW, který vykazoval horší performance, vypadávání zvuku, nemožnost přihlásit se k uživatelskému účtu nebo navigace bez online dopravních informací.
Kromě výše popsaných funkcí můžete ve vrcholném infotainmentu najít také FM/AM/DAB rádio, nastavení funkcí vozidla, bluetooth hands-free, menu klimatizace, Wi-Fi hotspot či rozšířenou konektivitu Android Auto a Apple Carplay (bezdrátově). Užitečným prvkem je přítomnost bezdrátové nabíječky telefonů standardem Qi a množství konektorů USB-C dosažitelných ze všech sedadel.
Digitální kaplička přístrojů + Head-Up Displej
Kokpit řidiče tvoří 10,25“ s poměrně vysokým rozlišením. Ani zde se multivan nikterak neodlišil od Golfu. Kaplička nabízí standardně několik módů zobrazení (asistenti, navigace, zjednodušené zobrazení, budíky). Přepínání režimů probíhá prostřednictvím tlačítka VIEW na multifunkční volantu.
Naopak absolutní novinkou je v tomto segmentu barevný Head-up Displej. Panel promítá všechny důležité informace (rychlost, asistenti, rychlostní limit) do zorného úhlu řidiče. Ten se následně nemusí rozptylovat pohledem na displej v přístrojovém štítu. Obraz lze vertikálně i horizontálně nastavit, včetně zimního módu (modrý font). V případě potřeby lze Head-up zcela vypnout.
Bezpečnostní a asistenční systémy
T7 je na poli asistenčních systémů pravděpodobně nejbezpečnější dodávkou, kterou jsem zatím jel. Testovaný Multivan obsahoval plnou paletu asistenčních systémů nazvanou IQ.Drive:
- adaptivní tempomat ACC s funkcí stop & go
- systém udržení vozu v jízdním pruhu Lane Assist a Emergency Assist
- asistent pro změnu jízdního pruhu upozorňující na vozy v okolních pruzích Side Assist
- systém varování před projíždějícími vozidly při couvání z parkovacího místa, aktivní brzdění v případě hrozící kolize
- IQ.Light matrix světlomety se světelnou linkou
- rozpoznávání dopravních značek (návaznost na prediktivní funkci adaptivního tempomatu)
- Park Assist – samočinné příčné/podélné parkování a vyparkování
Za zmínku dále stojí příplatkový systém Area View. Jedná se o čtveřici kamer poskytující panoramatický obraz okolí vozu ve vysokém rozlišení. Řidič má možnost zobrazit své vozidlo z několika úhlů a pečlivě tak zmapovat prostor, kde s multivanem manévruje. Velmi příjemnou funkcí je taktéž širokoúhlý záběr zpětné kamery dle natočení volantu.
Mobilní aplikace We Connect
S platformou MIB3 přichází podpora online služeb We Connect. Jedná se o možnost vzdáleného přístupu k vozu z prostředí vašeho smartphonu (iOS/Android). Jakmile telefon a vůz spárujete, získáváte množství informací včetně možnosti ovládání vybraných funkcí vozu v závislosti na výbavě. V případě multivanu se jedná o:
- odemykání/zamykání,
- zobrazování jízdních dat,
- stav vozidla,
- vzdálené ovládání nezávislého topení/ventilace,
- správa uživatelů,
- správa online služeb,
- import cílů do navigace.
Aplikaci nebylo možné důkladně otestovat, nedokázala jsem se kvůli absenci druhého klíče stát hlavním uživatelem.
Závěr
Volkswagen Multivan T7 je skvělé auto, které mne nadchlo. Cílovkou jsou všichni, kteří se nedokázali smířit s odchodem modelu Sharan. Svým MPV pojetím se vzdálil segmentu užitkových vozů a naopak velmi nebezpečně přiblížil divizi osobáků. VW se podařilo z platformy MQB vykřesat opravdu mistrovské dílo a nový multivan je toho důkazem.
Velmi mě baví rozmanitost, se kterou lze T7 konfigurovat. Seznam příplatků a možností jak si vůz individualizovat je zde poměrně mnoho. Pokud jste však ochotni zaplatit za rodinný vůz cca kolem 2 milionů korun, získáte moderní, velké, bezpečné a také v neposlední řadě atraktivní auto.
Nutno však dodat, že opěvované benefity modulárního MQB (výborné jízdní vlastnosti, stabilita, komfort nebo nízký hluk) jsou vykoupeny poměrně razantním snížením užitkové hodnoty. Na mysli mám zejména sníženou nosnost (410 až 848 kilogramů – podle provedení). Mít proto primárně T7 jako pracovní auto, kde přes týden vozíte paletu a střídáte ji o víkendech s lavicí sedaček, se v této generaci přinejmenším komplikuje.