Volkswagen Arteon Shooting Brake: Óda na radost
Vlajková loď značky je v drtivé většině výkladní skříň, ve které automobilka dává na obdiv svůj vrchol technologií, asistentů a konektivity. Zřídka kdy se stane, že má automobilka těchto modelů víc. Volkswagen je však výjimkou a vedle Touaregu staví i elegantní Arteon.
Rok 2020 přinesl facelift se kterým se objevila zcela nová karosářská varianta nazvaná Shooting Brake. Nejedná se o nic jiného než praktičtější kombík s obrovských rozvorem a až nesmyslným prostorem na zadních sedadlech. Designéři dokázali decentními změnami omladit již tak elegantní karoserii, jež se stala ještě uhrančivější. Arteon tak nepřišel o žádnou ze svých předností, tedy nadčasový impozantní vzhled, bezrámová okna nebo charakteristickou masku s úzkými světlomety. Nutno dodat, že splývavá záď Shooting Braku je mimořádně vydařená a na celé auto jsem se během celého týdne nemohl vynadívat.
Novinářský kousek byl „přecpán“ příplatkovou výbavou a pod kapotou ukrýval inovovaný vrcholný naftový čtyřválec 2.0 TDI EVO se 147kW a 7-stupňovou převodovkou DSG. Tuto kombinaci musím skutečně pochválit, navzdory se jedná pouze o „předokolku“. Motor je dynamický, tichý a úsporný, navíc si velmi rozumí s převodovkou, kde téměř vymizel dunivý zvuk způsobený podtáčením. Stejně tak je nutné zmínit příkladný adaptivní podvozek DCC, který si můžete přizpůsobit dle svých preferencí. Skutečně houpavý komfort navodí i ve chvíli, kdy obujete 20“ disky Rosario jako v mém případě.
Infotainment
Facelift se podepsal v interiéru poněkud větší měrou než na exteriéru. Arteon má zcela novou palubní desku, nové dekory a konečně přišel o analogové hodiny. Zároveň se výrazněji odlišil od Passatu, což mu bylo v minulosti vytýkáno. Novinářský kousek byl ve výbavovém stupni Elegance, uvnitř jsme tak mohli najít stříbrné lišty v kombinaci s klavírním lakem a dřevem Eukalyptus. Zajímavým detailem je falešný šev, táhnoucí se přes palubní desku až na výplně dveří. Neskrývám, že mne interiér velmi nadchl svou precizností a smyslem pro detail. Cítil jsem se téměř jako v Audi.
Stejně jako celé auto prodělal také infotainment Discover Pro upgrade na nejnovější generaci MIB3. Centrální dotykový displej se pyšní uhlopříčkou 9,2“ a perfektní kvalitou panelu, který je krásně zakomponován do přístrojové desky. Jedná se o starší za to prověřenou koncepci ergonomie. Pod displejem se nachází dotykový panel pro ovládání 3-zónové klimatizace.
Nová generace multimediálního systému MIB3 v sobě spojuje vysokou možnost individualizace a konektivity zároveň. Kromě možnosti vytvoření jedinečného VW ID profilu je zde nejzásadnější inovací podpora služby We Upgrade, tedy vylepšení různých služeb a funkcí vozidla přímo z položky Shop v systému (za poplatek). Řidič si tak může připlatit za navigační systém nebo jízdní asistenty či jen dokoupit datové balíčky pro online funkce.
Stejně jako jiné modely značky dostal i Arteon indukční nabíječku telefonů a dvojici USB typu C. Zde mám výtku k poloze nabíječky, jež je umístěna v úzkém prostoru za voličem automatické převodovky a v pozici „P“ lze smartphone těžce vyjmout. K dispozici je bezdrátová podpora Apple CarPlay nebo Android Auto. Pro zabavení posádky přijde vhod i palubní Wi-Fi hotspot (Streaming & Internet) nebo digitální příjem rádia DAB+.
Digital Cockpit Pro
V Arteonu najdeme příjemný 10,25“ displej grafikou velmi podobný tomu v Touaregu. Ovládání kapličky probíhá pomocí tlačítek na volantu, zejména tlačítka VIEW. Volant je po modernizaci dotykový. Řidič má na výběr hned několik režimů zobrazení, včetně navigační mapy přeš celý štít. V menu infotainmentu lze navíc zobrazované hodnoty (jízdní data, kompas, navigační šipka, média, tlak v pneumatikách) přizpůsobit k obrazu svému.
Bezpečnostní a asistenční systémy
Facelift se dotkl také aktivní a pasivní bezpečnosti. Po vzoru ostatních modelů se zde objevuje balíček asistentů označených jako IQ.Drive, obsahující:
- Front Assist včetně funkce nouzového brzdění City s rozpoznáváním chodců – dokáže identifikovat osoby i ostatní překážky v jízdní dráze a včas Vás před nimi varuje. V případě, že adekvátně nereagujete, systém začne automaticky brzdit.
- Emergency Assist – dovede v případě náhlé zdravotní komplikace poloautomaticky převzít řízení a zpomalit vozidlo až do úplného zastavení.
- Prediktivní adaptivní tempomat PACC s předvídavou regulací rychlosti – přizpůsobení rychlost vozu před vámi. Systém umí kooperovat s rozpoznáváním dopravních značek a převzít tuto rychlost.
- Travel Assist – částečně autonomní řízení
- Traffic Jam Assist – Asistent pro jízdu v koloně
- Park Assist 3.0 – Asistent automatického parkování/vyparkování
- Side Assist – který pomocí radarových senzorů sleduje situaci za vozem, zejména v mrtvých úhlech a při vyjížděcích manévrech z parkovišť,
- Lane Assist – asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu,
- Blind Spot Detect – hlídání mrtvého úhlu s notifikací na vnějším zpětném zrcátku.
Během manévrování s dlouhým Arteonem Shooting Brake oceníte kamerový systém Area View. Jedná se o čtveřici kamer, které tento obraz přenášejí na displej infotainmentu. Aktivace probíhá pomocí tlačítka vedle voliče automatické převodovky. Současně obsahuje několik módů včetně 3D.
Mobilní aplikace We Connect
S novou generací infotainmentu došla plná digitalizace i do Arteonu. Multimediální systém Discover Proobsahuje přípravu pro rozšířené online služby We Connect Plus, které umožňují spojení vozu a stejnojmenné mobilní aplikace. Vzdálený přístup k vozu je podmíněn vytvořením Volkswagen ID účtu. Výsledkem je ovládání vybraných funkcí vozu vzhledem k výbavě.
TEST: Volkswagen Tiguan: Po faceliftu dozrál
Kromě přehledu o jízdních datech, poloze, servisní síti nebo stavu vozidla je možné vzdáleně ovládat nezávislé topení či světlomety a klakson (Funkce houkání a blikání). Novinkou je možnost odemykání a nastartování automobilu prostřednictvím NFC s výjimkou iPhonů, jedná se o tzv. Digitální klíč.
Závěr
Omlazený Volkswagen Arteon Shooting Brake je suverénně nejkrásnější kombík na trhu. Již v úvodu jsem zmínil, že se jedná bezpochyby o výkladní skříň wolfsburské automobilky. Modernizace proběhla na první pohled velmi decentně, kromě kombíku, ostré verze R nebo použití OLED zadních světlometů se toho zvenku příliš nezměnilo. Mnohem výraznější upgrade se odehrál v interiéru, kde chválím odlišení od Passatu a použití velmi kvalitních materiálů, což navozuje až „audiánský“ pocit. Další vylepšení se dočkal na poli asistenčních systémů, infotainmentu, personalizace a online propojení s internetem. Nyní nabízí zase to nejvíc, co dokáže VW nabídnout. Na Arteonu se mi líbí jistý punc výjimečnosti, který se stal s faceliftem ještě o trochu vyšší.
Foto: Josef Tobiášek