MENU

DS 4: Méně kosočtverců více techniky

Design infotainmentu: 100%

Plynulost: 95%

Ovladatelnost: 95%

Konektivita: 90%

Displej: 95%

Mobilní aplikace: 80%

TOTAL SCORE

Total Score 93%

Francouzské automobilky se usilovně snaží a čím dál tím intenzivněji oprašují svou zašlou slávu. Nutno dodat, daří se jim to skvěle! Stojí za tím koncern Stellantis nebo šikovnost konstruktérů a designérů? Ať už je ten důvod jakýkoliv, francouzská auta mne baví, zejména potom značka DS.

Pro tentokrát dorazil k testu prémiový crossover DS 4 Cross v krásném “měděném” lakování Copper. Vůz na první pohled přímo hýří stylem, luxusem a technologiemi. Novinka je postavena na inovované podvozkové platformě EMP2 s využitím kompozitního materiálu. Čtverka je auto, za kterým se každý otočí, zvláště pak ženy. Design celého vozu včetně sebemenších detailů je důmyslně promyšlen. DS 4 tak bez jakýchkoliv pochyb evokuje mistrné umělecké dílo nebo šperk, který vytahujete ze sejfu výhradně při výjimečné příležitosti.

DS 4_exterier

Pod kapotou testovaného exempláře tepal základní agregát označený jako 1.2 Puretech 130 EAT8. Budeme-li se snažit tento název rozklíčovat, dojdeme k tomuto závěru. Jedná se o benzinový tříválec s výkonem 96 kW (130 k) a točivým momentem 230 Nm spřaženým s 8-stupňovou automatickou převodovkou. Stačí to? Jak se to vezme, záleží, kde budete jezdit. Pro příměstský nebo městský provoz je dynamika zcela dostačující. V případě, že jste na dálnici každý den, zvolte výkonnější čtyřválcovou 1.6ku nebo vrcholný hybrid.

Jak by se dalo očekávat, podvozek nové “dé-es” se nese v duchu komfortu. Ve spojení s adaptivními tlumiči systému DS Active Scan Suspension (přizpůsobení tlumičů na základě obrazu snímaného kamerou) vás dokáže docela slušně pohoupat, zvláště v režimu komfort. V kombinaci s 19” koly se na rozbité silnici projevovala tendence nepříjemného uskočení zadní nápravy nebo typické “bouchnutí” poměrně často. Negativní chování ale rychle zkrotí změna jízdního režimu na Normal nebo Sport. Pro eliminaci těchto rázů bych doporučoval výběr menšího rozměru disků, ideálně 18”. Ty bohužel v nabídce chybí (dostupné pouze 17”).

DS4_interier

Celý testovací týden jsem se nechal hýčkat luxusním a především perfektně zpracovaným interiérem verze Rivoli. Nechybí zde kůži čalouněná masážní a ventilovaná sedadla, kůží potažená přístrojová deska nebo decentní hliníkovo-dřevěný dekor s polyambientním osvětlením. Z interiéru se zde oproti modelu DS 7 vytrácí někdy až zbytečně mnoho extravagantních kosočtverců a interiér tak hraje na uhlazenější notu. Kvituji, že v interiéru nechybí hardwarová tlačítka pro ovládání vybraných funkcionalit klimatizace nebo přímého vyvolání kontextu jízdních asistentů.

Infotainment

Po stránce konektivity a infotainmentu se na palubě DS 4 udála absolutní revoluce. Zcela nový multimediální systém DS IRIS disponuje 10” dotykovým displejem s extra jemným rozlišením. Velmi oceňuji, že značka nesáhla po trčicím “tabletoidním” stylu a dala přednost takřka perfektnímu zakomponování do palubní desky. Infotainment je svižný, jeho grafické rozhraní intuitivní. Důraz byl při vývoji kladen na vysokou míru individualizace. Každou z obrazovek lze plně přizpůsobit pomocí různých widgetů a ty přiřadit k jednotlivým uživatelským účtům.

DS_smart_touch

Třešničkou na dortu je DS Smart Touch, tedy ovládání systému prostřednictvím dotykového touchpadu na středové konzoli. Smart Touch bohužel není plnohodnotnou alternativou k ovládání dotykem. Přes touchpad lze vyvolat pouze 6 funkcí, naštěstí je uživatel může definovat. Touchpad lze také použít pro zadávání adresy do navigace psaním písmen a číslic.

Způsobů propojení smartphonu s autem je hned několik. Tou nejviditelnější inovací je bezdrátová podpora rozšířené konektivity Apple CarPlay a Android Auto. Nechybí zde standardní bluetooth hands-free nebo palubní Wi-Fi pro zábavu posádky či stahování aktualizací infotainmentu. Vůz komunikuje s okolním světem prostřednictvím 4G modulu, přes který získává data pro navigační systém s online službami společnosti TomTom. Za zmínku stojí například aktuální doprava, upozornění na radary nebo ceny za litr pohonných hmot v okolí. Co mi naopak chybí je něco na způsob “obchodu s aplikacemi”, uživatel nemůže přidávat nové aplikace či funkce do vozu.

DS4_apple_carplay

 

Na středovém panelu nechybí bezdrátová nabíječka Qi šikovně zakamuflována za elegantní dvířka. Po interiéru je navíc pro účely připojení nebo nabití telefonů rozmístěná čtveřice USB-C konektorů (2x vepředu + 2x vzadu)

Kaplička přístrojů + Head-Up Displej

Štít řidiče je již ve standardu plně digitální s uhlopříčkou 7”. Celková grafická stránka je velmi přehledná, přičemž uživatel může jednotlivé ukazatele plně konfigurovat včetně přidávání widgetů podobně jako domovskou obrazovku na centrálním panelu infotainmentu. Ovládání probíhá tlačítky na volantu a tlačítku na pravé páčce (stěračů).

DS4_kokpit

Zcela novým prvkem je potom 21″ barevný DS Extended Head-Up Display s velmi vysokým rozlišením. HUD promítá důležité informace přímo do zorného pole řidiče. Jedná se o rozšíření digitálního štítu. Vyzdvihuji možnost konfigurace zobrazovaných informací a zejména režim promítání mapy.

Asistenční systémy

Modely DS obecně patří mezi velmi vybavené vozy v kontextu asistenčních systémů. Testovaný model Rivoli Cross přijíždí s bezpečnostním balíčkem obsahující:

  • Rozpoznávání dopravního značení omezující rychlost s doporučením
  • Přední a zadní parkovací asistent se zpětnou kamerou
  • Paket detekce provozu za vozidlem
  • Automatické přepínání dálkových světlometů
  • Sledování mrtvého úhlu s notifikací v zrcátku

DS4_Head_up_display

Paket DS Drive Assist potom přidává poloautonomní funkce:

  • Adaptivní tempomat s funkcí stop&go
  • Systém udržování ve zvoleném jízdním pruhu

Nesmím opomenout pochválit kameru Vision 360 převážné za velmi rychlé nabíhání, plynulost přepínání a špičkové rozlišení. V tomto segmentu vozů se jedná o unikátním rozlišení, které se nebojím přirovnat například k BMW a jeho vyšším modelům.

Mobilní aplikace MyDS

Aplikace je svěží, plynulá a intuitivní. Komunikace mezi vozidlem a autem probíhá prostřednictvím rozhraní Bluetooth. Během připojení aktualizuje data o jednotlivých jízdách ze kterých vytváří statistiky, chcete-li jednoduché knihy jízd. Uživatel může následně jednotlivé jízdy rozřazovat například na soukromé a pracovní. Zadáte-li do aplikace aktuální cenu litru benzinu, rovnou vidíte náklady na jízdu. Dále v aplikaci MyDS najdete:

  • přehled o údržbě vozidla,
  • rezervaci termínu v servisu,
  • stažení aktualizací pro navigační systém nebo infotainment,
  • digitální příručku k vozidlu,
  • aktuální GPS polohu vozidla.
  • odeslání adresy do navigace

Velmi často má aplikace problém s párováním k vozidlu zejména ve chvíli, kdy je iPhone připojen přes bezdrátový Apple CarPlay. Když se nespojí, nedochází k synchronizaci a ukládání výše popsaných jízd.

TEST: DS 9: Vždy středem pozornosti

Očekával jsem, že DS 4 využije právě díky 4G připojení vozidla k internetu tyto online funkce trochu víc. Například postrádám funkce jako odemykání/zamykání, blikání, troubení či digitální klíč k vozu. Uvidíme, kdy se dočkáme těchto moderních funkcí.

Závěr

DS 4 působí na první pohled dost možná jako zjevení z jiného vesmíru. Důvodem je perfektně dotažený design s těmi nejmenšími detaily. Jízda v něm je zážitkem jak pro řidiče, tak posádku a v neposlední řadě i kolemjdoucí. Na autě mne baví právě jeho výjimečnost a všudypřítomný pocit luxusu. Z této novinky francouzské provenience mám konečně pocit, že s designem dostávám také ty nejmodernější technologie, kterými automobilka disponuje. Na mysli mám zejména skvělý infotainment, špičkové asistenty, Head-Up displej, bezdrátový Apple CarPlay nebo LED Matrix světlomety.

Malinkou vadu na kráse vnímám v ne zrovna plně využitým potenciálem 4G připojením vozu, potažmo nedostatečné nabídce funkcí mobilní aplikace, na kterou se vůbec nesáhlo. Věřím však, že na ni se taky zapracuje.

DS 4 je aktuálně tím nejlepším, co si od této francouzské automobilky můžete koupit. Zároveň je téměř jisté, že mnoho z představených technologií dostanou stávající modely v rámci faceliftu.


 

Foto:  Michaela Rubešová

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.