MENU

DS 9: Vždy středem pozornosti

Design infotainmentu: 90%

Plynulost: 85%

Ovladatelnost: 85%

Konektivita: 80%

Displej: 85%

Mobilní aplikace: 85%

TOTAL SCORE

Total Score 85%

Francouzské sedany mám rád, snoubí v sobě tolik typickou eleganci, jistý šmrnc a až extrémní smysl pro detail. Dlouhé měsíce jsem proto netrpělivě vyhlížel příjezd nové vlajkové lodě značky DS, model DS 9. Svou premiéru si „devítka“ odbyla již zkraje roku 2020 a dalšího půl druhého roku trvalo, než jsme si ji mohli osahat naživo v redakčním testu. Nicméně, konečně je tady!

DS9_1

DS 9 je z modelové palety značky jediným reprezentantem karosářského provedení sedan. Zbylé modely DS 7, DS 4 a DS 3 jsou crossovery. Tento luxusní parník vás zaujme již na první pohled. Celé auto působí prvotřídně, tento dojem navíc podporují bohaté chromové prvky, lemující téměř všechny stěžejní linie karoserie. Na přední části bych vyzdvihl například lištu dělící kapotu na dvě poloviny. Další věcí, která zaujme váš zrak, jsou vyšpičkované světlomety připomínající spíše umělecké dílo než tradiční osvětlovací techniku. A když už jsme u těch detailů, nelze nezmínit světlomet integrovaný do C-sloupku, jež odkazuje na původní model DS či zapuštěné kliky dveří.

 

Novinářský kousek dorazil do testu ve výbavové linii nazvané Performance line. Tato sportovněji laděná verze přináší tmavá kola, plaketu na bocích a především dechberoucí množství alcantary v interiéru. Nutno dodat, že je to vlastně velmi zajímavá alternativa k tradičním luxusním liniím, protože se obejde bez všudypřítomných kosočtverců. Dvousečnost bohužel na sebe nenechá dlouho čekat a takové ventilované sedačky jsou v této výbavě zapovězeny.

DS9_2

Pod kapotou tepala základní benzinová motorizace 1.6 PureTech 225 sladěná s 8-stupňovou automatickou převodovkou. Tato kombinace je jedinou nehybridní a také nejslabší pohonnou jednotkou, kterou můžete mít. Označení „nejslabší“ bych bral s velmi velkou rezervou protože DS 9 s tímto motorem rozhodně není žádným loudalem. Přeplňovaná šestnáctistovka dokáže s autem docela razantně pohnout kupředu a poskytuje mu více než obstojnou dynamiku s příznivou spotřebou. Převodovka řadí sametově, zkrátka přesně tak, jak byste u tohoto auta čekali. Podobně se chová i příplatkový adaptivní podvozek DS Active Scan Suspension, sledující prostřednictvím kamery prostor před vozem. Díky tomu se DS 9 vznáší nad výmoly s příkladnou elegancí francouzské limuzíny.

Infotainment

Masivní palubní deska, na kterou navazuje neméně bytelný středový tunel jsou dominantním prvkem celého interiéru. Ve verzi Performance line je nejpoužívanějším materiálem alcantara, kterou najdeme téměř všude. Tam, kde není je měkčený plast nebo kvalitní hardwarová tlačítka s neotřelým designem. Na vrcholu „palubky“ nechybí výsuvné analogové hodiny B.R.M. a všudypřítomné perfektní slícování.

DS9_interier

Infotainment je reprezentován 12,3“ dotykový displejem s jemným rozlišením. Panel je lemován lesklým rámečkem plynule navazujícím na dotykovou lištu pro ovládání jednotlivých kontextů systému. Uprostřed lišty můžeme najít exkluzivní hardwarové rolítko pro ovládání hlasitost zvuku. Výtku si zaslouží občasná neintuitivnost systému.

DS 7 Crossback: Dokonale vybroušený diamant

Díky konektivní jednotce s podporou eSIM (online připojení) podporuje DS 9 online služby společnosti TomTom, zejména pak:

  • 3D modely budov,
  • Aktuální informace o dopravě,
  • Dostupnost parkovišť na trase,
  • Ceny pohonných hmot,
  • Varování před rychlostními radary.

Po stránce konektivity nechybí Apple CarPlay, Android Auto ani Mirrorlink. Připojovat je nutné kabelem do jediného USB-A portu v přihrádce pod centrálním displejem. Postrádám zde USB-C či bezdrátovou konektivitu! V rámci tohoto segmentu se jedná o poměrně velký nedostatek. Nechybí indukční bezdrátové nabíjení standardem Qi ani možnosti vytvoření Wi-Fi hotspotu pro posádku.

Digitální kaplička přístrojů

DS 9 se pyšní rozměrným digitálním štítem s velmi přehledným zobrazením a nejrůznějšími možnostmi individualizace (Navigace, Ukazatele, Noční vidění, Zjednodušený režim, Asistenti). K ovládání slouží otočné tlačítko na multifunkčním volantu. Kladně bych hodnotil i Head-Up displej, který tady bohužel zcela chybí.

DS9_pristrojovy stit

Bezpečnostní a asistenční systémy

Devítka přijíždí s početným arzenálem asistentů a systémů, jejich nastavení a citlivost je perfektní:

  • Aktivní sledování mrtvého úhlu,
  • Varování před opuštěním jízdního pruhu,
  • Adaptivní tempomat s aktivní funkcí držení v jízdním pruhu,
  • Systém rozšířeného rozpoznávaní dopravního značení,
  • Systém automatického nouzového brzdění,
  • Akustické a vizuální upozornění na blížící se překážku,
  • Coffee break alert,
  • DS Park Pilot pro samočinné příčné a podélné zaparkování/vyparkování,
  • DS Night Vision – infračervené noční vidění s detekcí chodců a zvěře.
  • 360 stupňová kamera včetně parkovací.

Co se týká asistentů, rozhodně bych očekával pokročilejší systémy, než které jsme doposud znali. DS9 například postrádá prediktivní funkce adaptivního tempomatu. Nedokáže autonomně reagovat na rychlostní limity, což konkurence zvládá bez obtíží. U parkovacího asistentu či 360 stupňové kamery by se jemnější rozlišení taky bezesporu hodilo.

DS9_asistencni_systemy

Mobilní aplikace MyDS

Mobilní aplikace je svěží, plynulá, intuitivní a dostupná pro chytré telefony s operačním systémem iOS (Apple) i Android (Google). Appka komunikuje s vozidlem pomocí rozhraní Bluetooth. Během tohoto propojení aktualizuje data o jednotlivých jízdách ze kterých vytváří užitečné statistiky. Uživatel má tak možnost jízdy rozřazovat například na soukromé a pracovní, což mnohým usnadní tvorbu knihy jízd, potažmo vyúčtování nákladů. Zadáte-li do aplikace navíc cenu PHM, rovnou jste schopni vidět i celkovou částku, na kterou vás cesta o víkendu k babičce vyšla. Dále v aplikaci MyDS najdete:

  • přehled o údržbě vozidla,
  • online rezervaci termínu v servisu,
  •  stažení aktualizací pro navigační systém nebo infotainment,
  • digitální příručku k vozidlu,
  • aktuální GPS polohu vozidla.

Závěr

DS 9 je exkluzivní sedan, možná až limuzína, která každého zaujme již v první vteřině. Ano, je krásná, důmyslná, luxusní. Za mě opravdu výjimečné auto, kterému po stránce motorické a podvozkové jen velmi co vytknu. Bohužel je tady také stinná stránka a to fakt, že většina technických řešení a „fíčur“, které na palubě najdeme si svou premiéru odbyly již před pár lety s modelem DS7 a tak pomyslná vlajková loď nepřiváží de facto nic nového.

Co se týká infotainmentu, mohu zde ocenit grafickou stránku, plynulost a možnosti online konektivity prostřednictvím TomTom Online services. Ty totiž posunují využitelnost infotainmentu, přesněji navigace výrazně dopředu, avšak před konkurencí pořád ztrácí.


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.