MENU

Seat Leon Sportstourer FR: Vysoký standard

Design infotainmentu: 75%

Plynulost: 90%

Ovladatelnost: 80%

Konektivita: 90%

Displej: 90%

Mobilní aplikace: 80%

TOTAL SCORE

Total Score 84%

Po delší době dorazil k týdennímu testu temperamentní španěl z továrny Martorell, tentokrát však v praktické verzi Sportstourer. Seat Leon čtvrté generace spatřil světlo světa již v roce 2020 a od té chvíle zdatně konkuruje svým koncernovým sourozencům a vlastně nejenom pouze těm.

Mezi nejsilnější zbraň aktuálního Leonu patří design. V něm se designérům podařilo snoubit dynamiku, eleganci a především emoce. Sportovní charisma testovaného kousku navíc podtrhuje výbava FR doplněná o některé prvky karoserie v matné šedi. Zadní část zdobí neotřelé svítilny nazvané Coast-to-Coast, jež propojují celou zadní partii vozu. Stejné pocity vás doprovázející při usednutí do interiéru, který je navržen pro plnou interakci s řidičem. Emočním akcelerátorem jsou zde sportovní polokožená sedadla.

Seat Leon Sportstourer_exterier_1

Pod kapotou tepal základní zážehový agregát 1.5 TSI s výkonem 96 kW (130k) a točivým momentem 200 Nm sladěný s 6-stupňovou manuální převodovkou. Na poměry novinářských aut je to přinejmenším zajímavá konfigurace. Motor s převodovkou odvádí příkladnou práci, řadicí páka je skvěle umístěna na středové konzoli a jednotlivé stupně tam padají jako po másle. Také vlivem funkce vypínání válců (ACT) se spotřeba během týdne pohybovala kolem 5,3 – 5,6 l/100km v kombinovaném provozu. Osobně bych však doporučoval připlatit za silnější verzi s výkonem 110 kW (250 Nm), při svižnějším tempu se motor necítil ve své kůži.

Infotainment

Nový Leon přijíždí s nejnovější generací infotainmentu označovanou jako MIB3. Nová platforma přináší funkce jako web rádio, music streaming, online update softwarů či map nebo komunikační rozhraní Car2X, tedy schopnost vozů vzájemně komunikovat mezi sebou a přenášet informace o nebezpečí. Nelze zapomenout ani na personalizaci v rámci několika uživatelských účtů, což se hodí při střídání většího počtu řidičů.

Seat Leon Sportstourer_interior_1

Téměř všechny z výše zmíněných “hajlajtů” jsou doménou vrcholného infotainmentu s 10” displejem. V našem případě jsme se museli spokojit s jednodušší variantou (Media System Plus) s dotykovým panelem o uhlopříčce 8,25” a absencí dotykové lišty pro ovládání hlasitosti a teploty klimatizace. Všichni ale pravděpodobně znáte přísloví, že méně je někdy více, že ano? Právě to by mohlo platit u mnoha uživatelů v případě základního multimediálního systému ve výbavě FR. A důvodem, proč si to troufám tvrdit je totiž přítomnost klasických hardwarových tlačítek a otočňáků. Nejste tak odkázání na upatlané displeje. Toto řešení má však i své stinné stránky, například ovládání teploty automatické dvouzónové klimatizace je složitější a k jejímu nastavení potřebujete až “3 kliky”, to může zbytečně příliš odvádět pozornost.

Funkcí má základní systém více než dost, nechybí zde FM/AM/DAB rádio, přehled o stavu a nastevení funkcí vozidla, bluetooth hands-free, personalizace přes uživatelský účet, ovládání klimatizace, Wi-Fi hotspot či rozšířená konektivita Android Auto a Apple Carplay (bezdrátově). Užitečným prvkem je přítomnost bezdrátové nabíječky telefonů standardem Qi v blízkosti dvojice USB-C konektorů.

Seat Leon Sportstourer_infotainment_2

Velkou pochvalu zaslouží grafická podoba infotainmentu, zejména jeho intuitivnost a způsob individualizace domovského zobrazení, potažmo přístup ke zrychleným volbám vybraných funkcí.

TEST: Seat Leon: Nejlepší z rodiny

Digitální kaplička přístrojů

Digitální kapličku tvoří displej s úhlopříčkou 10,25“. Leon vsadil na grafiku s propracovanými detaily podobně jako prémiové Audi. Osobně kvituji „klasický“ režim s dvojicí budíků pro otáčkoměr a rychloměr mezi kterými nechybí prostor pro jízdní data. Máte-li rádi experimenty, můžete použít další z několika alternativních zobrazení (asistenti, noční režim, sportovní zobrazení). Přepínání módů probíhá prostřednictvím tlačítka VIEW na multifunkční volantu. Vytknout zde musím obrácenou logiku rozmístění ovládacích prvku Medií (oproti vozům ŠKODA), přepínání skladeb je vpravo a hlasitost naopak vlevo na volantu.

Seat Leon Sportstourer_kokpit_1

Bezpečnostní a asistenční systémy

Čtvrtá generace přijíždí s paletou asistenčních systémů pod souhrnným názvem Paket Safe Driving. Výbava FR je standardně dodávaná s balíčkem “M”, který obsahuje:

  • Adaptivní tempomat ACC,
  • Light Assist.

Funkční výbavu zde doplňuje zvýhodněný akční paket Technology FR, jež přináší de facto vše, co potřebujete:

  • 18” disky kol
  • Full LED světlomety Plus
  • Parkovací asistent (senzory vpředu a vzadu)
  • Zadní parkovací kamera
  • Paket winter
  • Kessy (bezklíčové odemykání a startování)
  • Full Link (Android Auto a bezdrátová Apple CarPlay)

Seat Leon Sportstourer_assists_1

Mobilní aplikace Seat Connect

Přístup k vozu přes mobilní aplikaci se postupně stává standardem. Ve Španělsku ji nazvali jako Seat Connect a kromě hezké grafiky uživateli přináší množství důležitých informací z pohodlí jeho smartphonu. Aplikace těží z konektivity maximum a umožňuje například vzdálený přístup k vozu, odemykání/zamykání, zobrazování jízdních dat, stav vozidla, vzdálené klimatizování či odložené nabíjení (v případě hybridní verze). Aplikaci jsem kvůli nemožnosti stát se hlavním uživatelem (absence 2 klíčků k vozu) nemohl plnohodnotně otestovat.

Závěr

Seat Leon Sportstourer je skvělé auto, které je jakousi vnitrokoncernovou alternativou k mainstreamovým stálicím segmentu (Octavia IV a Golf 8). Subjektivně si myslím, že Seat svým modelům propůjčuje zvláštní koktejl vlastností, potažmo zábavnosti, které ostatní sourozenci prostě nemají. Vyzdvihnout zde musím například perfektně naladěný podvozek (navzdory zadní vlečené nápravě), jež zvládá i ostřejší jízdu s grácií. Zde nastává největší kontrast mezi podvozkem a občas letargičtějším motorem.

Po stránce konektivity a infotainmentu se jedná o dobře známý standard. Grafická nástavba seatu však v porovnání se sourozenci působí svěžím dojmem a osobně mi velmi sedí. Stejně jako při testu karosářského provedení hatchback mne Leon zaujal a utvrdil o svém sex-appealu.

 


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *