MENU

Seat Leon: Nejlepší z rodiny

Design infotainmentu: 90%

Plynulost: 90%

Ovladatelnost: 95%

Konektivita: 95%

Displej: 95%

TOTAL SCORE

Total Score 93%

Španělé prosluli svým temperamentem a vášní, kterou dokáží vnést do gastronomie, kultury nebo právě automobilu. Přesně toho si byli vědomi během vývoje nové generace Seatu Leon. A výsledek? Zcela fenomenální, však posuďte sami. Leon přijel sice jako poslední z trojlístku koncernu VW, zato mu to sluší mnohem víc než Octavii IV či Golfu 8. Ještě aby ne, Seat do modelu vkládá značné naděje, předešlá generace vytáhla automobilku z krize a Leon se tak ocitl na pozici stěžejního modelu značky, který by měl obhájit.

Seat Leon_1

 

Leon je na první pohled nevídaně atraktivní auto ze kterého dynamika a sex appeal přímo čiší. Když přimhouřím oči vidím decentní podobnost s Mazdou 3 či BMW 1 a to je prostě pecka! Sportovní charisma zvýraznil FR look, který přidává šedivý matný lak na kolech, masce chladiče nebo zpětných zrcátcích. Dalším velmi cool detailem jsou zadní světlomety s welcome animací nazvané Coast-to-Coast lemující celou zadní partii. Málokdy se stane, že mne jedno auto nadchne jak z exteriéru, tak i v interiéru. Ano, Leon je zase výjimkou a při usednutí za volant se cítíte, jako byste se tam narodili. Palubní deska orientovaná směrem k řidiči nebo výdechy klimatizace ve stylu Lamborghini dokonale stimulují řidičovu vášeň. Pokládám si otázku, co budeme dělat, až dorazí i Cupra?

Seat Leon_interier_1

Pod kapotou testovacího kousku tepala nejmodernější technika označovaná jako MHEV. Jednalo se o zážehový agregát 1.5 eTSI, kde právě písmenko „e“ označuje mild-hybridní technologii. To znamená, že se k motoru přidal startér-generátor, 48V palubní síť a extra akumulátor pod sedadlem spolujezdce pro „narekuperovanou“ energie. Celkový výkon zůstal nezměněn, tedy 110 kW (250 Nm) spražených se 7-stupňovým DSG a systémem vypínání dvou válců (ACT). Motorizaci hodnotím jako velmi povedenou, tichou, hospodárnou ale také dostatečně dynamickou.

Infotainment

Stejně jako koncernoví sourozenci dostal i nový Leon nejnovější generaci infotainmentu MIB3. Tento multimediální systém přináší, díky mobilním online funkcím MOD3.1 a integrované eSIM například webové rádio, streamování hudby, online aktualizace softwarů či mapových podkladů nebo využívání komunikace Car2X. To znamená schopnost vozů vzájemně komunikovat mezi sebou a přenášet informace o dopravě nebo nebezpečí. Nelze zapomenout ani na personalizaci v rámci několika uživatelských účtů, což se hodí při střídání většího počtu řidičů.

Dominantním prvkem infotainmentu je 10“ dotykový Retina panel s vysokým rozlišením. Pod nim plynule navazuje dotyková lišta tzv. touch slider pro ovládání hlasitosti, zoomu mapy nebo nastavení teploty klimatizace. Systém lze ovládat dotykem, gesty, případně i hlasem. Pokročilé hlasové ovládání již reaguje na přirozené fráze. Zdá se mi, že Seat při návrhu grafiky a logiky ovládání vzal to nejlepší z obou sourozenců a vytvořil tak nejintuitivnější nástavbu infotainmentu.

Grafici totiž rozdělili obrazovku do trojice segmentů a obsadili směrem zhora lištu pro ovládání klimatizace včetně dotykového tlačítka pro vnitřní recirkulaci vzduchu nebo výhřev sedaček. Dále informační centrum notifikací, uprostřed důmyslné widgety základních funkcí infotainmentu a nastavení vozu s proměnlivým obsahem. Úplně dole lištu s tlačítkem MENU a možností uložení oblíbených funkcí pro snadný přístup. V zásadě geniální a nenašlo se nic, co by mne rozčilovalo.

Seat Leon_infotainment_phonebox

Bezdrátová konektivita

Stejně jako například v Golfu 8. generace najdete i zde Phonebox s indukční nabíječkou telefonů a dvojici C-USB. Výsadou infotainmentu MIB 3 je podpora Apple CarPlay i Android Auto bez nutnosti kabelu. Osobně se mi občas stává, že se telefon při bezdrátovém spojení přehřívá a spíše mu to škodí. Má rada je taková, využijte raději drátovou verzi těchto užitečných rozhraní. Nejste-li příznivcem ani jedné z výše zmíněných technologií, spolehnout se můžete na Bluetooth, který umožňuje volání, import kontaktů a SMS nebo přehrávání hudby.

Seat Leon_apple_carplay

Digitální kaplička přístrojů

Virtuální kaplička přístrojů se svou úhlopříčkou 10,25“ má v novém Leonu velmi vydařenou a jemnou grafiku srovnatelnou například s Audi. Osobně velmi kvituji „klasický“ režim s dvojicí budíků pro otáčkoměr a rychloměr mezi kterými nechybí prostor pro jízdní data. Máte-li rádi experimenty, můžete použít další z několika alternativních zobrazení (Navigace, Asistenti, Zjednodušený režim). Přepínání vzhledů ovládáte pomocí tlačítka VIEW na multifunkční volantu. Vytknout zde musím poněkud horší rozmístění ovládacích prvku Medií, přepínání skladeb je vpravo a hlasitost naopak vlevo na volantu a nejednou se mi stalo, že jsem ovládal jinou funkci, než jsem vlastně chtěl.

Seat Leon_digitalni_stit

Bezpečnostní a asistenční systémy

Dobrým zvykem dnešní doby je vybavovat nové modely nejmodernějšími asistenčními a bezpečnostními asistenty, které zkrátka pomáhají snižovat počet nehod. Nová generace Leonu přijíždí s celou paletou těchto systémů pod souhrnným názvem Paket Safe Driving. V našem případě se jednalo o maximální možný balíček trefně označený XL+:

  • Travel Assist s adaptivním tempomatem ACC a prediktivní funkcí (Autonomní řízení 2. stupně),
  • Rozpoznávání dopravních značek,
  • Light Assist (Bohužel chybí LED Matrix světlomety),
  • Side Assist,
  • Exit Assist,
  • Exit Warning (Varování řidiče při nebezpečném výstupu z auta),
  • Pre-Crash.

Na chvíli bych se rád zastavil u Side Assistu, tedy systému který monitoruje mrtvé úhly kolem vozu. Asistent rozsvítí oranžovou diodu nejčastěji umístěnou na bočních zpětných zrcátcích ve chvíli, kdy se jiné vozidlo nachází v tomto „mrtvém“ úhlu. V Seatu si inženýři pohráli a tuto notifikaci zakomponovali přímo do lišty ambientního osvětlení, což je velmi efektní a originální.

Seat Leon_asistencni_systemy

Mobilní aplikace Seat Connect App

Ani Seat nezůstal pozadu a nechybí mu tak mobilní aplikace, kde získá řidič informace o svém vozidle i ve chvíli, kdy v něm právě nesedí. Mobilní aplikace těží z konektivity maximum a umožňuje například vzdálený přístup k vozu, odemykání/zamykání, jízdní data, status vozidla, klimatizování, odložené nabíjení. Aplikaci jsem kvůli technických problémů nemohl otestovat, určitě se u ní zastavím při dalším testu.

Nový SEAT Leon: Zaměřeno na konektivitu

Závěr

Nový Seat Leon je perfektní auto, které by mělo dělat Volkswagenu vrásky na čele. Auto má velký potenciál k úspěchu, protože nabízí až na drobné nuance shodnou výbavu jako jeho sourozenci. Bonusem k tomu je však sportovně střižená karoserie, skvělý podvozek a temperamentní charisma. Stejně tak je tomu po stránce konektivity a infotainmentu, kdy Seat dokázal vytěžit z grafické nástavby MIB3 nejvíc a udělat z toho docela svižnou a hlavně „user friendly“ záležitost. Jedinou vadou na kráse je cena, která již není výrazně nižší, než tomu bývalo. Dnes je vlastně jedno, zda si domu přivezete VW, Škodu nebo Seat, zaplatíte až na nepatrný rozdíl stejně. Já mám však jasno, co bych měl v garáži.

 


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *