Lexus LC 500: Kandidát do automobilové síně slávy
Segment GT je velmi specifickou kategorií vozů. V drtivé většině tvoří právě tyto modely absolutní vrchol nabídky prémiových automobilek. Grand Tourisma jsou luxusní koráby, určené pro komfortní a svižné polykání stovek kilometrů zároveň slouží značkám jako výkladními skříněmi jež srší hi-tech výstřelky technologií.
Lexus není výjimkou, úchvatný model LC je vrcholem japonské značky. Tento drobeček měří bezmála 4,8m a do šířky 2m. Na papíře vám tato čísla příliš neřeknou ale když auto poprvé spatříte stát před sebou, řeknete si “Zatraceně, to je obr!”. K tomu hned záhy dodáte, že je to jedno z nejkrásnějších vozů dnešní doby z absolutně perfektním citem pro detail. Každá křivka karoserie je důmyslná a vše hraje jako dokonalé umělecké dílo. V tuto chvíli jste naprosto odzbrojeni.
Testovací kousek byl ve verzi Sport+ 500 nakonfigurován přesně tak, aby zážitek z vozu ještě víc zintenzivnil. Oranžové lakování Blazing Carnelian ladí s obrovskými chromovanými 21” koly jako prdel na hrnec. Tento fakt potvrzují i všichni, kdo LC spatří na ulici. Většinou se na vás lidé usmějí, zamávají nebo ukážou palec nahoru. To se Lexusu zkrátka povedlo.
Svou exkluzivitu a dominanci LC obhajuje zejména po stránce pohonu. Pod dlouhou kapotou se totiž skrývá plnokrevník. Atmosférický pětilitrový osmiválec s výkonem 341kW (cca 460k) s točivým momentem 530 Nm propůjčuje tomuto GTčku velmi slušnou dávku dynamiky spojenou s návykovým zvukovým projevem. Spolupráce s inovovanou 10-stupňovou automatickou převodovkou Direct Shift je zde příkladná. Lexus dovede být rychlý a to zatraceně, nicméně vždy je u toho extrémně noblesní.
Velkou měrou zde přispívá modifikovaný excelentní adaptivní podvozek (AVS) s aktivně řízenou zadní nápravou a samosvorným diferenciálem Torsen. Tváří má hned několik. Potřebujete-li dokáže ztuhnout a poskytnout potřebnou podporu při svižné jízdě, dovede být neutrální ale také opravdu velmi komfortní, někdy až houpavý. A přesně toto byl můj oblíbený jízdní režim, který mne dováděl do sedmého nebe. Jen si to představte, dynamika, charakteristický zvuk osmiválce a komfortní podvozek…ano, to je ono!
Infotainment
S oranžovým exteriérem koresponduje stejně barevný extravagantní interiér Manhattan. Kombinace kvalitní kůže a alcantary působí fenomenálně. Dokonce i oranžový volant se mi po čase začal líbit :-). Palubní deska, potažmo celý interiér je koncipován velmi minimalistický ale kvalitně. Všechny části na sebe navazují a lícují, vlastně ani nic jiného bych u Lexusu nečekal. Dominantním prvkem je zde 10,25” displej infotainmentu a robustní středový tunel s dotykový touchpadem pro jeho ovládání. Ano, i LC stále má tuto kontroverzi.
Multimediální systém, zejména grafická stránka působí již trochu omšelým a zastaralým dojmem. Na druhou stranu je poměrně jednoduchý, ikdyž ovládání pomocí dotykové plošky může být občas zbytečně zdlouhavé a paradoxně rušivé. Uživatel má k dispozici také ovládání hlasem. Systém nenabízí příliš možností, jak si jej individualizovat. Spokojit se musíte s dvojicí grafických schémat. Domovská obrazovka je tvořena maticí funkcí (Navigace, Rádio FM/DAB, Média, Telefon, Automobil, Info, Klimatizace a Nastavení). Na rozměrném displeji oceníte dvojí zobrazení různých funkcí, tzv. SplitView.
Po stránce konektivity zde nechybí Bluetooth Hands-free, Apple Car Play ani Android Auto. Třešničkou na dortu je špičkový audiosystém Mark Levinson® Premium Surround a aktivním potlačením hluku.
Digitální kaplička přístrojů + projekční Head-Up Displej
Kaplička LC je plně digitální. Uprostřed displeje je umístěna kruhová obruč, která dokáže po displeji cestovat doleva a zase na střed. Jedná se víceméně o “efektní” featuru, která je ale fajn. Defaultně je uprostřed obruče umístěn otáčkoměr jež nabízí zajímavou funkci v podobě několika sekundového „zamrznutí“ polohy otáčkoměru ve chvíli přeřazení. Řidič tak přesně vidí, kdy přeřadil. Na okrajích můžeme najít prostor pro zobrazení digitálního palivoměru, ukazatele teploty chladicí kapaliny, oleje nebo G-force přetížení. V neposlední řadě se pomocí tlačítek na volantu ovládá nastavení jízdních asistentů a de facto celého vozidla. Za nevýhodou považuji absenci mateřštiny.
Součástí kokpitu řidiče je také projekční Head-Up Displej nabízející rychlý přehled o rychlosti, otáčkách čí adaptivním tempomatu přímo v zorném poli řidiče. Displej zobrazuje obraz barevně a ostře. Chcete-li jej deaktivovat, slouží k tomu hardwarové tlačítko vlevo od volantu.
TEST: Lexus RC F Track Edition: Poslední mohykán
Asistenční systémy
O aktivní a pasivní asistenty není v případě LC nouze. Bezpečnostní balíček Lexus Safety System+ obsahoval v námi testované verzi tyto asistenční systémy:
- Adaptivní tempomat (ACC) pro všechny rychlosti
- Přednárazový bezpečnostní systém (PCS) s detekcí chodců před vozidlem
- Systém pro sledování mrtvých úhlů (BSM)
- Systém monitorování provozu za vozidlem (RCTA)
- Systém pro udržování vozidla v jízdím pruhu (LKA)
- Systém rozpoznávání dopravních značek (RSA)
- Vyskakovací kapota
- Parkovací kamera
Mobilní aplikace Lexus Link
Lexus Link je de facto “přebarvená” aplikace MyT od Toyoty. Na to však není nic zvláštního a špatného, jedná se totiž o velmi zdařilou appku. Jak po grafické stránce, tak i funkční ji lze jen máloco vytknout. Velmi oceňuji například intuitivnost, grafika je členěná do několika karet a dávkování informací je tak pro uživatele postupné. Úvodní stránka vás vítá reálnou siluetou vozu, jeho aktuální polohou a nabídkou Connected služeb. Bohužel pro mé LC nebyly žádné k dispozici.
Další kontexty umožňují a informují o:
- odesílání cílů do navigace,
- přehled údržby a servisu,
- přehled výstražných kontrolek,
- uložení připomínek
- notifikace novinek pro infotainment
- kontakty a helpdesk
- správa uživatelského účtu
Jediné, co mi zde chybí jsou údaje o jízdních datech, potažmo spotřeba, ujetá vzdálenost. Pravděpodobně je na vině straší infotainment. Věřím, že v případě nového modelu NX bude nabídka funkcí aplikace Lexus Link daleho širší.
Závěr
Lexus LC 500 je dechberoucí auto, které můžu s klidem označit jako automobilovou legendu a vlastně zatím pomyslný vrchol, jež jsem doposud testoval. Je to právě jedno z aut, které musíte projet pokud se považujete za automobilového fanouška. Již samotný start mohutné V8ky vám zvedne chlupy, jízda už je potom příjemný a intenzivní zážitek, který hladí všechny vaše smysly.
LC je stvořeno pro komfortní, svižné ale zejména stylové přesuny. Ať už jedete kdekoliv a jakkoliv, vždy se na vás upínají zraky všech okolo. Někdy mi bylo až líto, že to auto nemůžu vidět z venku. Odvaly chromovaných 21” disků, oranžový lak, decentní zvuk motoru a sportovní silueta jsou v dokonalé harmonii. To auto se zkrátka povedlo a tečka.
Foto: Modernipurista