MENU

Toyota GR Yaris: Ultimátní řidičské náčiní

Design infotainmentu: 70%

Plynulost: 75%

Ovladatelnost: 75%

Konektivita: 90%

Displej: 70%

Mobilní aplikace: 90%

TOTAL SCORE

Total Score 78%

Kompaktní Yaris patří mezi krále městských uliček, své postavení utvrzuje čtvrtou generací, která je aktuálně na trhu. Hatchback si díky své spolehlivosti získal srdce mnoha majitelů, kteří na něj nedají dopustit. Toyota však měla vyšší ambice, využila sílu tohoto jména a dala jej „napospas“ sportovní divizi Toyota Gazoo Racing. To, co vzniklo vyrazilo celému motoristickému světu dech, i mne!

Závodní tým přepracoval útroby nebohého Yarise od základu. Například podvozek, původně vycházející z modulární platformy TNGA-B, zkřížil s větší GA-C z modelu Corolla. Karoserie se musela spokojit s trojicí dveří, zato s bezrámovou konstrukcí nebo splývavou zádí. Hybridní pohonná jednotka byla nahrazena zcela novým tříválcovým agregátem o objemu 1.6l přeplňovaným turbem spřaženým s přesnou 6-stupňovou manuální převodovkou. Maximální výkon nyní dosahuje hodnoty 193 kW (360N.m točivý moment) a je přenášen na silnici pomocí stálého pohonu všech kol GR four 4WD! Nakonec bylo nevyhnutelné vymyslet název tohoto super hot-hatche. Před původní název Yaris vlastně stačilo přidat jen dvě nenápadná písmenka GR, odkazující na tvůrce této novodobé legendy. Oficiálně tedy, Toyota GR Yaris.

Testovaný kousek dorazil na test v černém lakování s poněkud nenápadným bílo-červeným polepem Toyota Gazoo Racing 🙂 . Asi pro případ, kdyby někdo nepoznal ostré rysy čítající přepracované nárazníky, vytažené lemy blatníků, dvojici koncovek výfuků nebo závodní brzdy. K základní ceně jsem musel v mém případě připočíst 100.000,- Kč za paket Sport. Ten doporučuji připlatit, protože doslova transformuje váš GR Yaris do ještě ultimátnějšího stroje prostřednictvím předního/zadního samosvorného diferenciálu Torsen, sportovních tlumičů či 18“ kovaných disků.

GR_Yaris_exterior_2

Při prvotním usednutí cítíte, jak si Yariska doslova obléknete, tomuto pocitu dopomohou sportovní sedačky s perfektním bočním vedením, stejně tak skvěle padnoucí volant. Ostatní části kokpitu se od běžného Yarisu příliš neliší a bohužel ani nenavozuje nikterak výjimečný pocit. Absolutní game changer ale nastává ve chvíli, kdy poprvé nastartujete, sešlápnete spojku a s cuknutím se rozjedete. Další indicií o jeho sportovním charakteru dostanete během zatočení, získáte totiž od Yarise odezvu od řízení, což už se dnes nevidí. Vrcholem je samotná akcelerace, kdy kolem 3.000 ot.min tříválec ukazuje svůj plný potenciál a s jadrným zvukem táhne jak splašený až někde k hranici 7.000 ot.min. Tento opojný, návykový a jedinečný koncert zvuků a pocitů se následně opakuje s každým dalším přeřazením.

 

Infotainment

Yaris má minimalisticky laděný kokpit s množstvím odkládacích prostor. Většina z použitých plastů je tvrdých, sice slušně slícovaných, nicméně do budoucna by mohl nejeden spoj začít nepříjemně vrzat. Největší část přístrojovky tvoří 8“ dotykový displej infotainmentu s několika hardwarovými tlačítky, který výrazně vyčnívá do zorného pole řidiče a omezuje tak výhled z vozu, zejména potom při svižné jízdě.

GR_Yaris_interior_1

 

Samotný infotainment bohužel nepatří k nejnovějším, jedná se o systém Toyota Touch 2. Silnou stránkou je jeho rychlost, plynulost a jednoduchost ovládání. Slabinami je poměrně archaická grafika a samotná tlačítka jako z kazeťáku.

TEST: Toyota Land Cruiser: Nikdy nebyl lepší

Systému nechybí Bluetooth Hands-Free ani Apple CarPlay, Android Auto, Mirrorlink či digitální příjem rádia DAB. Postrádám zde USB-C konektor, bezdrátovou nabíječku nebo nebo navigační systém.

GR_Yaris_interior_3

Kaplička přístrojů

Verze GR nabízí velmi strohou, analogovou kapličku. Oproti hybridnímu sourozenci přišla o nový panel nazvaný jako binocular. Řidič se tak musí spokojit s puristickým rychloměrem, otáčkoměrem a mezi nimi umistěným 4,2“ barevným TFT displejem. Na obranu Toyoty však právě tento puristický styl budíků koresponduje s charakterem celého vozu. Na displeji si můžete kromě jízdních dat zobrazit nastavení celého vozu, plnící tlak turba, tlak v jednotlivých pneu či rozložení výkonu pohonem všech kol.

Bezpečnostní a asistenční systémy

Civilní Yaris se pyšní velmi vysokou úrovní pasivní i aktivní bezpečnosti. GR není výjimkou, ve standardu přijíždí s balíčkem asistentů nazvaných jako Toyota Safety Sense. Ten obsahuje:

  • Předkolizní bezpečnostní systém s detekcí chodců a cyklistů (PCS)
  • Systém rozpoznávání dopravních značek (RSA)
  • Automatická dálková světla (AHB)
  • Systém upozornění na změnu tlaku v pneumatikách (TPMS)
  • Signalizace nouzového brzdění
  • E-call
  • Asistent rozjezdu do kopce (HAC)
  • Systém sledování únavy řidiče
  • Adaptivní tempomat s plným rozsahem rychlostí
  • Zadní parkovací kamera

GR_Yaris_assitents

Asistenty jsou nastaveny citlivě, avšak automatické přepínání dálkových světel spíše nefunguje. Velmi často zapíná dálková světla pozdě a oslňuje tak protijedoucí řidiče. Reálně jsem měl tuto funkci trvale deaktivovanou.

Mobilní aplikace MyT Toyota + Telematické služby

Plusové body si GR Yaris vysloužil za konektivitu s mobilní aplikací MyT Toyota. Appka je velmi svižná, užitečná a doplněná o líbivou grafiku, které dominuje typická červená barva. Domovská stránka slouží pro rychlý přehled o notifikacích (návštěv servisu, aktualizace sw,…). Druhá položka slouží k rychlé identifikaci vozidla a jeho aktuální poloze. Poslední záložkou jsou služby, kde můžete spravovat servisní intervaly, posílat cíle do vozu, získat přehled o varovných kontrolkách nebo si zapsat připomínku či najít kontakt na dealerství.

Nejnovější generace Yarisu rozšiřují konektivní služby Toyoty Connected. V aplikaci MyT je k dispozici nová záložka, která vám po aktivaci analyzuje každou jízdu. Appka ukládá data na základě kterých vygeneruje detailní analýzu včetně upozornění na příliš dynamickou akceleraci nebo prudké brždění. Tato „kniha jízd“ je neotřelým řešením, které nadchne nejednoho řidiče.

Závěr

Za volantem Toyoty GR Yarisu můžete zažít opravdu skvělé zážitky. Je mu docela jedno, zda jedete po okresce nebo závodním okruhu, suchu či mokru nebo dokonce sněhu. Kde se však úplně necítí je městský provoz. Zejména tuhá spojka není konstruována zrovna pro popojíždění ranní špičkou. Zkrátka, tento Yaris není Daily car, je to ultimativní řidičské náčiní.

Infotainment si zaslouží pochvalu za plynulost a velmi jednoduché až intuitivní ovládání pomocí tlačítek. Značným nedostatkem je naopak příliš vyčnívající displej z palubní desky. Po stránce konektivity nechybí Apple CarPlay, Android Auto nebo Mirrorlink. Stejně tak můžete poslouchat za volantem GR také digitální radio DAB. Esem v rukávu nejnovější generace Yarisu je podpora nových online služeb Toyota Connected, potažmo propracované mobilní aplikace MyT.

Na závěr si dovolím k multimediálnímu systému jednu poznámku a to takovou, že jej zde vlastně vůbec nepotřebuji. GR Yaris nabízí takové množství zábavy, zvuků a radosti, že infotainment je zde spíše rušivým článkem, zaměříme-li se na vyčnívající displej tak to platí dvojnásob.

 


 

Foto: Moderní Purista

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.