Toyota Land Cruiser: Nikdy nebyl lepší
Na silnici se to hemží všelijakými crossovery a SUVéčky, které jsou pořád velmi žádanou záležitostí, ač to občas nechápu. Velmi často pak tyto modely disponují oplastovanými lemy blatníků, pseudo hlinkovými pláty na náraznících a zřídka kdy dokonce i pohonem všech kol! Pověstný chleba se bohužel u většiny SUV láme ve chvíli, kdy se rozhodnete projet polní cestu s většími výmoly. Všechna ta „offroad“ pozlátka, která zprvu vypadají tak odolně, tam totiž zůstanou ležet a vás čeká docela nákladná oprava.
Předešlý odstavec se může zdát poněkud přitažený za vlasy, nicméně samy automobilky občas v promo videích nových modelů předvádí skutečné psí kusy, které ta auta prostě bez úhony nezvládnou. Pokud hledáte auto, které se bude cítit na silnici, v blátě, v brodu nebo na rozbité silnici jako doma, rovnou vymažte myšlenku na kategorii crossover.
Jediné, co vás může na toulkách do práce, divadla nebo za expedičním dobrodružstvím spasit je offroad (někdy také segment velké SUV). Jako jeden z mála výrobců, který v dnešní době stále vyrábí a vyvíjí svou modelovou řadu offroadů je japonská Toyota. A právě její terénní etalon Land Cruiser 150 jsem v omlazené verzi mohl otestovat.
TEST: Toyota Yaris Hybrid: Zaměřeno na bezpečnost
Testovací kousek byl v topu, tedy v nejvyšším výbavovém stupni nazvaném Executive. Nechyběl zde černý kožený interiér doplněný o dekorační stříbrné lišty či perforovanou kůží na sedadlech (výhřev/ventilování), vyhřívaný volant, inovovaný infotainment Toyota Touch 2, audiosystém JBL nebo exkluzivní podvozek se systémem regulace světlé výšky s přizpůsobivým zavěšením s proměnnou tuhostí a pneumatické tlumiče odpružení.
Jedna z nejvýraznějších změn se udála pod monstrózní kapotou. Hned na úvod nutno říci, že pro český trh je k dispozici výhradně jediná pohonná verze a to vznětová jednotka o objemu 2,8 litru D-4D. Správně, motor jako takový zůstal nezměněn, narostl však výkon (+ 20 kW) na celkových 150 kW a točivý moment (+ 50 Nm) na 500 Nm. Mohlo by se zdát, že čísla to jsou vzhledem k bezmála pětimetrům délky a hmotnosti kolem 2,2 tuny malicherná, nicméně opak je pravdou. Tento nárůst je citelný a Land Cruiser se jeví jako zcela jiné auto. Nyní lze bez větších problémů promptně předjíždět nebo se svižně přesouvat po dálnicích. Velmi jsem byl překvapen se spotřebou, ta se pohybovala během týdenního testu v průměru kolem 7,5-8 litry nafty na 100 ujetých kilometrů.
Infotainment
V omlazeném Land Cruiseru si našel své místo multimediální systém nazvaný Toyota Touch 2. Tento infotainment je nyní k dispozici téměř v každém modelu značky a odsloužená léta jsou na něm dost znát. Zejména grafika by zasloužila výrazný upgrade. Na druhou stranu je však velmi intuitivní a jednoduchý na ovládání. Ve spojení s 9“ displejem, jež je vkusně zapracován do palubní desky, tvoří docela dobře fungující prvek. Po stranách panelu jsou umístěny hardwarová tlačítka kontextových zkratek a pod ním zase velký panel automatické klimatizace, taktéž hardwarový.
Infotainment nabízí celou řadu funkcí, nechybí tak příjem FM/AM/DAB, 3D navigační systém Go s online trafficem TomTom. Ten je například schopen v reálném čase upozornit na dopravní kolony a vyhledat tak alternativní trasu. K dispozici je také online aktualizace map a online services, k ním se ale dostaneme až za chvíli.
Ani po stránce konektivity se smartphonem nebudete nijak ochuzení. Kromě standardního rozhraní Bluetooth nechybí ani Apple CarPlay, Android Auto či zrcadlení Miracast. Co však chybí je konektor USB-C, na palubě najdete jen několik konektoru USB-A, škoda.
Přístrojový štít
Optitronová kaplička přístrojů je skvostem, proč? Má výborné pozorovací úhly, je přehledná a díky klasickému designu neuvěřitelně stylová. Uprostřed ji doplňuje poměrně barevný 4,2″ TFT displej, který se ovládá tlačítky na multifunkčním volantu. Ten zobrazuje informace o jízdních datech, navigačních pokynech či jízdních asistentech. Příjemným benefitem je český jazyk celého prostředí a intuitivnost.
Bezpečnostní a asistenční systémy
Toyota disponuje řadou moderních asistenčních systémů označovaných jako Toyota Safety Sense. V mém případě se jednalo o tyto systémy:
- Adaptivní tempomat (ACC)
- Automatické přepínání dálkových světel (AHB)
- Upozornění na opuštění jízdního pruhu (LDA)
- Zadní parkovací kamera
- Přednárazový bezpečnostní systém (PCS)
- Systém rozpoznávání dopravních značek (RSA)
- Systém monitorování mrtvých úhlů (BSM)
- Upozornění na dopravu za vozidlem (RCTA)
- Systém proti rozkmitání přívěsu
- Asistent pro udržení v jízdním pruhu (LTA)
Panoramatický kamerový monitor
Jelikož je Land Cruiser převlečený tank, velmi často jsem používal systém panoramatického zobrazení okolí vozu. Primárně je určený pro pohyb v terénu, ale taková parkoviště jsou s tímto autem taky slušnou džunglí. Systém pracuje s kombinovaným záběrem ze čtveřice kamer a vytváří tak reálné 3D zobrazení v úhlu 360°. Výsledný obraz vidíte na displeji infotainmentu, kde lze ještě přepínat mezi dvěma režimy zobrazování. Prvním je Moving View (zobrazení za pohybu) a druhým See-through View (průhledné zobrazení).
Toyota Online Services
Aby se „lenďák“ neztratil ani v moderním světe, dovede si vypomoct moderními online vychytávkami nazvanými jako Toyota online services. Abyste je však mohli používat, musíte připojit multimediální systém k internetu. Existují dvě možnosti, přes hot-spot telefonu nebo přímo k Wi-Fi síti. Spojíte-li se, stačí se jen přihlásit k uživatelskému účtu MyToyota a je hotovo. Toyota online služby obsahují:
- předpověď počasí v aktuální destinaci,
- seznam čerpacích stanic v okolí včetně ceny paliva,
- přehled dostupných parkovišť v okolí,
- online aktualizaci navigačního systému,
- Google Street View náhledy.
Závěr
Land Cruiser byl, je a doufám že stále bude majestátný až ikonickým offroadem, který vyčnívá o pořádný kus nad ostatními. Díky jeho nesporným schopnostem v terénu i na silnici je právem mnohými opěvován jako ideální automobil pro každou situaci. Modelový rok 2021 je pro „lenďák“ zlomový, pod kapotu se totiž dostal dle fundovaného odborníka časopisu Svět motorů pana Martina Vaculíka, jeden z nejlepších naftových motorů současnosti. Nepatrně vyšší výkon však autu zcela prospěl a diametrálně změnil dosavadní dynamiku auta na silnici.
Po stránce infotainmentu a konektivity dotáhla Toyota svou ztrátu, aktuálně tak na palubě nechybí ani rozšířená konektivita Apple CarPlay nebo Android Auto, což mnohým uživatelům naprosto stačí. Pokud byste však chtěli použít nativní navigační systém, přijdou vhod velmi detailní online služby včetně Google Street View náhledů.
Mé doporučení je vlastně velmi jednoduché, prostě si ho kupte a je úplně jedno, kam pojedete….vždy to bude zábava.