V roce 1991 měla premiéru spolupráce japonského výrobce automobilů Mazda a audiospecialisty Bose. Před 30 lety se Mazda a Bose daly poprvé dohromady při práci na třetí generaci Mazdy RX-7. Od této chvíle se nabídka příplatkového audiosystému objevuje v téměř všech modelech značky. Kvalitní zvuk a radost z jízdy, to dohromady zaručují násobně lepší zážitek z jízdy.
Mohutné basy a hutný zvuk – tyto cíle si stanovili zvukoví technici při práci na modelu Mazda RX 7 FD. Při hledání špičkové aparatury, která by náročným požadavkům vyhovovala, se tým vedený Rjódžim Óem dostal k audiosystému Bose Acoustic Wave Cannon. O špičkové podání basů se u něj starala trubice o délce 3,6 m s výkonnou basovou membránou (wooferem). Pro účely Mazdy to bylo přímo ideální a obě firmy začaly pracovat na tom, jak tuto technologii nejlépe dostat do auta.
Zpočátku to vypadalo jako nesplnitelný úkol, pak ovšem technici obou firem vytvořili důmyslný konstrukční systém plný oblouků a podařilo se jim integrovat dlouhou trubici do zadní části vozu tak, že neutrpěla kvalita zvuku ani prostor. „Díky technologii Acoustic Waveguide a Mazdě RX-7 si mohl hudbu ve skvělé kvalitě vychutnat každý,“ vzpomíná Mike Rosen, hlavní inženýr Bose Automotive Systems, který na projektu pracoval.
Obzvláště důležitým milníkem na této cestě byl nejikoničtější model Mazdy v celé její historii, tedy Mazda MX-5. Dosáhnout u kabrioletů se staženou střechou špičkové kvality zvuku je opravdu náročným úkolem, na kterém pracovali technici z celého světa. Ovšem Mazda a Bose přišly s mimořádně inovativním řešením. Ekvalizér automaticky upraví zvuk podle toho, jestli je střecha otevřená, nebo zavřená, a reproduktory UltraNearfield zabudované přímo v hlavových opěrkách dokážou i při stažené střeše připravit osádce vozu jedinečný zážitek.
Firma Bose navíc pro tlumení okolního hluku vyvinula technologii AudioPilot, která neustále monitoruje akustickou hladinu okolí a přizpůsobuje hlasitost a další zvukové charakteristiky aktuálním podmínkám. Řidič se tak může soustředit na řízení a vychutnávat si hudbu v maximální kvalitě, aniž by musel cokoli nastavovat.
Další průlom ve třicetileté spolupráci přišel s nejnovější generací vozů značky Mazda: V téměř všech modelech počínaje Mazdou3 z roku 2019 se basové woofery přesunuly z dveřních panelů do rohové části podlahového segmentu nad podběhem. Toto nové umístění umožňuje zvětšit kapsy ve dveřích, a navíc zlepšuje i zvuk, protože basy rezonují současně v podlaze i v podběhu. Výsledkem je výraznější podání basů, které ovšem není přebuzené ani nemá tendenci k chrastění.
K basovým reproduktorům navíc přibyla další membrána (subwoofer) v zadní části, aby se zvuk na nízkých frekvencích nesl rovnoměrně celým interiérem. Nový systém nazvaný BassMatch svůj potenciál naplno rozvíjí v plně elektrické Mazdě MX-30: Tady motor neburácí, takže si řidič i osádka vozu mohou užít zvuk do posledního detailu, lépe než kdykoli v historii.
Zdroj: Mazda Motor CZ
Třetí generace populárního crossoveru Nissan Qashqai se dočkala faceliftu. Novinka přijíždí hned s několika inovacemi.…
S MG ZS, typickým zástupcem městského crossoveru jsme se již potkali. tehdy se však pod…
Značce Toyota nelze upřít, že uspěla ve světe hybridů, dělá je jednoduše špičkové. Aktuální trend,…
Na trhu Honda uvedla již 6. generaci svého největšího SUV, CR-V. Zájemci mohou vybírat vždy…
Na test přijel jeden z mála hatchbacků současnosti, Mazda 3. Trojka disponuje nezaměnitelným designem. Celá…
Japonská automobilka Honda představila šestou generaci svého největšího SUV, model CR-V. Během týdenního testu jsme…