3 dekády spolu: Mazda a Bose
V roce 1991 měla premiéru spolupráce japonského výrobce automobilů Mazda a audiospecialisty Bose. Před 30 lety se Mazda a Bose daly poprvé dohromady při práci na třetí generaci Mazdy RX-7. Od této chvíle se nabídka příplatkového audiosystému objevuje v téměř všech modelech značky. Kvalitní zvuk a radost z jízdy, to dohromady zaručují násobně lepší zážitek z jízdy.
Mazda RX-7: jak to všechno začalo
Mohutné basy a hutný zvuk – tyto cíle si stanovili zvukoví technici při práci na modelu Mazda RX 7 FD. Při hledání špičkové aparatury, která by náročným požadavkům vyhovovala, se tým vedený Rjódžim Óem dostal k audiosystému Bose Acoustic Wave Cannon. O špičkové podání basů se u něj starala trubice o délce 3,6 m s výkonnou basovou membránou (wooferem). Pro účely Mazdy to bylo přímo ideální a obě firmy začaly pracovat na tom, jak tuto technologii nejlépe dostat do auta.
Zpočátku to vypadalo jako nesplnitelný úkol, pak ovšem technici obou firem vytvořili důmyslný konstrukční systém plný oblouků a podařilo se jim integrovat dlouhou trubici do zadní části vozu tak, že neutrpěla kvalita zvuku ani prostor. „Díky technologii Acoustic Waveguide a Mazdě RX-7 si mohl hudbu ve skvělé kvalitě vychutnat každý,“ vzpomíná Mike Rosen, hlavní inženýr Bose Automotive Systems, který na projektu pracoval.
TEST: Mazda CX-5 Edition 100: Šestka na chůdách
Mazda MX-5: střecha dolů, hlasitost nahoru
Obzvláště důležitým milníkem na této cestě byl nejikoničtější model Mazdy v celé její historii, tedy Mazda MX-5. Dosáhnout u kabrioletů se staženou střechou špičkové kvality zvuku je opravdu náročným úkolem, na kterém pracovali technici z celého světa. Ovšem Mazda a Bose přišly s mimořádně inovativním řešením. Ekvalizér automaticky upraví zvuk podle toho, jestli je střecha otevřená, nebo zavřená, a reproduktory UltraNearfield zabudované přímo v hlavových opěrkách dokážou i při stažené střeše připravit osádce vozu jedinečný zážitek.
Firma Bose navíc pro tlumení okolního hluku vyvinula technologii AudioPilot, která neustále monitoruje akustickou hladinu okolí a přizpůsobuje hlasitost a další zvukové charakteristiky aktuálním podmínkám. Řidič se tak může soustředit na řízení a vychutnávat si hudbu v maximální kvalitě, aniž by musel cokoli nastavovat.
Mazda MX-301: více basů
Další průlom ve třicetileté spolupráci přišel s nejnovější generací vozů značky Mazda: V téměř všech modelech počínaje Mazdou3 z roku 2019 se basové woofery přesunuly z dveřních panelů do rohové části podlahového segmentu nad podběhem. Toto nové umístění umožňuje zvětšit kapsy ve dveřích, a navíc zlepšuje i zvuk, protože basy rezonují současně v podlaze i v podběhu. Výsledkem je výraznější podání basů, které ovšem není přebuzené ani nemá tendenci k chrastění.
K basovým reproduktorům navíc přibyla další membrána (subwoofer) v zadní části, aby se zvuk na nízkých frekvencích nesl rovnoměrně celým interiérem. Nový systém nazvaný BassMatch svůj potenciál naplno rozvíjí v plně elektrické Mazdě MX-30: Tady motor neburácí, takže si řidič i osádka vozu mohou užít zvuk do posledního detailu, lépe než kdykoli v historii.
Zdroj: Mazda Motor CZ