MENU

Mazda CX-5 Edition 100: Šestka na chůdách

Design infotainmentu: 95%

Plynulost: 90%

Ovladatelnost: 95%

Displej: 95%

Konektivita: 90%

Mobilní aplikace: 95%

TOTAL SCORE

Total Score 93%

Mazda CX-5 je aktuálně k mání ve své druhé generaci. Hiearchicky se jedná o největší SUV v nabídce korejské automobilky pro české zákazníky. Nahradila tehdejší model CX-7. Současná generace prošla před nedávném nepatrným faceliftem, který přinesl obměnu pohonných jednotek, G vectoring Control a zejména nový infotainment s rozšířenou konektivitou a podporou mobilní aplikace My Mazda.

CX-5 dorazila do redakce v limitované edici 100th Anniversary (Edition 100). Stejně jako v případě testované Mazdy 6 odkazuje na jubileum značky, která již 100 let vyrábí sériové automobily. Tento výbavový stupeň vychází z nejvyšší specifikace Takumi Plus a přidává několik exkluzivních detailů navíc. Poznávacím znamení, jak tuto limitku rozeznat je například bílý perleťový lak, emblémy na středech kol, předních blatnících, koberečcích, opěrkách hlavy nebo klíči od vozu. Nejpropracovanější částí se stal interiér, jež je dvoubarevný (vínovo-béžový). Tyto barvy kůže Nappa jsou zvoleny zcela zištně, odkazují na první sériový vůz Mazdy, kterým byl kei car R360.

Mazda CX-5 exterier_1

Vrcholná Mazda skrývala pod kapotou zážehový 2,5 litrový čtyřválec Skyactive-G. Atmosférická jednotka produkuje výkon 143kW (194 koní) s točivým momentem 258Nm. Čtyřválec je ve své poslední generaci vybaven moderním systémem vypínání dvou válců a režimem plachtěním. Dle grafického znázornění toku energii v infotainmentu by se mohlo jednat o částečný mild hybrid (akumulátor). Každopádně všechna tato technická řešení mají jediný účel, a to snížit emise CO2 a spotřebu paliva.

TEST: Mazda 6 Wagon Edition 100: Zachovalá japonská dáma

Výkon je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím 6-stupňového automatu. Řadí jemně, hladce a nejlépe se cítí v defenzivním stylu jízdy, kde o pohonné jednotce vlastně nevíte. Navzdory absenci adaptivního podvozku je CX-5 na poměry SUV komfortní ale žádný vymetač serpentýn to není. K čemu mám však výtku je poměrně nepříjemně citelný valivý hluk linoucí se z podběhů kol. Možná to byla vada konkrétního kusu, nicméně měl jsem během testu obuty zcela nové letní pneumatiky.

Mazda CX-5 interier_1

Infotainment

Inovovaná „céikspětka“ převzala interiérový design od Mazdy 3 a snoubí v sobě precizní zpracování, kvalitní materiály a vysokou míru ergonomie. Kokpit je decentně zkombinován jak s displeji, tak hardwarovými tlačítky, přičemž zůstává uživatelsky příjemný a přehledný. Většina základních funkcí má stále své pevné „tlačítkové“ místo.

Mazda CX-5 infotainment_1

Palubní deska je minimalisticky řešená a jediným dominantním prvkem je horizontálně umístěný 10,25“ displej nejnovějšího infotainmentu Mazda Connect 7G. Právě tento zobrazovací panel přibyl v rámci modelové péče. Musím uznat, že má výborné rozlišení, pozorovací úhly a není dotykový! Ano, ovládání se přesunulo na středovou konzoli do multifunkčního ovladače. Intuitivně natrénovat ovládání chce trochu cviku, nicméně velmi rychle si na něj zvyknete a po pár dnech ovládáte multimediální systém zcela automaticky a nenásilně. K orientaci pomáhá i samotná grafika, jež dokáže navádět uživatele.

 

 

Systém je velmi plynulý, graficky propracovaný a působí jednoznačně vyspělým, mnohdy až prémiovým dojmem. Nabízí také mnoho možností, jak jej individualizovat k obrazu svému. Ukázkovým příkladem je taková navigace, kde máte hned několik možnosti, jakou grafickou podobu mapy si můžete zvolit pro denní i noční režim. Co se týká konektivity, Mazdě nechybí DAB, rozhraní Bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto ani eSIM pro připojení vozu k internetu. Update softwarů je nově možné aktualizovat online přímo z infotainmentu. Rozšířená smartphone konektivita je dostupná pouze s kabelem, uvítal bych bezdrát. Konektory jsou umístěné v loketní opěrce, avšak chybí zde moderní USB-C. Mírnou nevýhodou je také nemožnost vytvořit si vlastní uživatelský účet, který byste si následně „přenášeli“ do jiných vozů se stejným infotainment systémem.

Mazda CX-5 infotainment_3

Velmi příjemný je také samotný navigační systém. Mapové podklady jsou na vysoké úrovni, mají decentní kontrast, obsahují 3D modely budov a jeden zajímavý detail. Hladina všech vodních toků je animovaná, vy tak vidíte místo modré „třpytící se“ povrch. Pro vyhledávání cílů můžete použít buď adresu nebo bod zájmu POI členěný do několika kategorií. Co mi chybělo byl online traffic či akuální ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích.

Přístrojový štít + Head-Up Displej

V CX-5 nalezneme digitálně-analogovou kapličku, která je stylizovaná do tmavých odstínů stejně jako grafika multimediálního systému. Přístrojový panel je jednoduchý a tvoří jej tři velké kruhové budíky. Krajní dva jsou výhradně analogové (levá strana – otáčkoměr/pravá strana teploměr chladicí kapaliny a palivoměr). Prostřední obruč tvoří barevný digitální displej kterému vévodí rychloměr a prostřední konfigurovatelná část. Na ní je řidič schopen zobrazit nejrůznější informace (jízdní data, jízdní asistenty, servisní interval nebo jen ručičku rychloměru). Na okrajích displeje nechybí ukazatel okamžité spotřeby a digitální palivoměr s informací o dojezdu. Toto řešení bohužel přináší nemožnost zrcadlení mapy v kapličce, co může dnes leckoho mrzet.

Mazdu musím pochválit za moderní Head-Up displej. Značka používá výhradně barevné projekční displeje, jež promítají informace přímo do zorného pole na čelní sklo. Zcela se tak obejdou bez otravného vyjížděcího sklíčka s hlučným mechanismem. Zobrazované informace je řidič společně s polohou plně nastavovat v menu infotainmentu. Nabídka je značná (rychlost, navigační šipky, distance adaptivního tempomatu nebo Emergency brake).

Mazda CX-5 head-up displej

Asistenční systémy

Vlajkové SUV nabízí v limitované edici všechny pro Mazdu dostupné asistenty. Pozitivně hodnotím možnost individuálního nastavení citlivosti jízdních asistentů či jejich deaktivaci. Testovaný kus byl vybaven:

  • Rozeznáváním dopravních značek (TSR)
  • Smart City Break Support (SCBS) včetně detekce chodců (AEB)
  • Systémem pro hlídání mrtvých úhlů (BSM) + sledování provozu za vozidlem (RCTA)
  • Adaptivními LED světlomety
  • Systémem pro hlídání pozornosti řidiče (DAA)
  • Adaptivním tempomatem
  • Inteligentním asistentem pro hlídání rychlosti (ISA)
  • Inteligentním brzdovým asistentem (SBS)
  • Systémem pro hlídání mrtvých úhlů (BSM) + sledování provozu za vozidlem (RCTA)
  • 360 stupňový kamerový systém.

Mazda CX-5 360 stupnove kamery

Mobilní aplikace MyMazda

Nejnovější generace multimediálního systému Mazda Connect 7G obsahuje také přívlastek Connected Services. Výrobce označuje systém jako schopný plné konektivity. Podstata spočívá v tom, že CX-5 je konečně schopna plně „kooperovat“ s mobilní aplikací MyMazda. Po aktivaci služeb a spárování vozidla s uživatelským účtem v aplikaci je možné některé z funkcí vozidla ovládat na dálku. Jedná se zejména o aktuální GPS polohu (+ možnost navigování k vozu), zamykání a notifikace o stavu vozu na smartphonu (rozsvícené vnitřní lampičky, světomety, otevřené dveře,…). Po této funkcí jsem při testech minulých modelů volal a konečně jsem se dočkal!

Samotná aplikace se svým stylem odkazuje na grafiku palubního systému, tedy odstíny šedé a černé. V podstatě ji lze nazvat jako minimalistickou a přehlednou, přitom nabízí řadu užitečných funkcí. Úvodní obrazovka Domů obsahuje informace o vaší automobilové garáži, případně nabízí možnost vyhledat dealerství značky. Další záložky postupně informují o:

  • Možnosti vzdáleného ovládání (Lokalizace polohy, uzamčení vozu).
  • Čerpacích stanicích v okolí s možností odeslání trasy do navigačního systému vozu.
  • Stavu vozidla (Procentuální stav paliva v nádrži, aktuální nájezd kilometrů, uzavření dveří a kapoty, či aktivaci výstražných světel)
  • Oblíbených destinacích.
  • Detailech vašeho vozidla jako VIN, barva nebo platnost záruky.
  • Servisních intervalech a historii.
  • Kontaktech na asistenční službu.

Závěr

Omlazená Mazda CX-5 dokáže naprosto s přehledem obstát na pozici vlajkového SUV značky. Svým smyslem pro detail, dílenským zpracováním či kvalitními materiály dokáže oslovit i náročnější klientelu přesedající z prémiového segmentu. Motor, převodovka a pohon všech kol jsou naladěny spíše pro klidnou a vyrovnanou jízdu, kdy jste schopni dosahovat jak příznivě spotřeby, tak sebejistého a komfortního jízdního projevu. Vadou na kráse je jen větší hluk od kol, který mne rušil.

Po stránce infotainmentu, potažmo konektivity je CX-5 v rámci Mazdy aktuálně na špici. Nejmodernější generace multimediálního systémů se pyšní mnoha pozitivy. Z mého pohledu bych vyzdvihl ovládání prostřednictvím multimediálního ovladače, mapové podklady s animací vodní hladiny, krásný displej, výrazně vylepšené rozlišení kamer a konečně tolik opomíjený vzdálený přístup k vozu z mobilní aplikace. Mazda rozžhavila CX-5 svými decentní omlazovací kůrou na docela velmi horké želízko na trhu s crossovery.

 


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.