MENU

Opel Insignia Sports Tourer: Tak trochu proti mainstreamu

Design infotainmentu: 90%

Plynulost: 90%

Ovladatelnost: 80%

Displej: 90%

Konektivita: 85%

Mobilní aplikace: 80%

TOTAL SCORE

Total Score 86%

Opel byl typickým zástupcem střední třídy, zejména díky svým modelům Vectra, později Signum, takřka od nepaměti. Tyto elegantní, nadčasové a mnohdy i sportovně laděné sedany, byly roku 2008 nahrazeny jedním jediným modelem. Dlouho očekáváným nástupcem se stala Insignie, která od té chvíle zaujala roli vlajkové lodi německé automobilky, nově patřící do koncernu Stellantis.

Insignie je brána jako přímý konkurent manažerských etalonů, mladoboleslavského Superbu a wolfsburského Passatu. Oběma modelům se usilovně snaží přebrat nejednoho zájemce. Může však těmto vozům konkurovat? Již nyní mohu prozradit, že designem a vnitřním prostorem snadno. Docela jiné to může být po stránce interiéru a moderních technologií, ke kterým se Opel rozhodl přistupovat odlišným způsobem, o čem se zkusím v recenzi rozepsat. V roce 2017 přišla 2. generace a s ní zcela odlišný design. Insignie výrazně dospěla a svým designem dohnala své konkurenty. Zároveň dává na první pohled jasně najevo, kam patří. Úzké přední světlomety, navazující minimalistická maska nebo můj nejoblíbenější detail, kterým je chromovaná linka. Ta se line od předních dveří až doslova k zádi, kde vstupuje do zadních svítilen. Boční silueta vozů je tak zcela originální a to mne baví!

Opel Insignia Sports Tourer_1

Na test dorazila omlazená druhá generace (facelift 2020) Insignie v praktickém provedení combi, nazvaném dle slangu značky jako Sports Tourer a výbavovém stupni Business Elegance. Tuto výbavu lze charakterizovat dobře známým slovním spojením „zlata střední cesta“. Domnívám se navíc, že právě tato výbava vzhledem ke své bohatosti, může tvořit velkou část z prodaných opelů. Pod kapotou tepala úsporná vznětová jednotka 2.0 CDTI s výkonem 174 koní (128kW) spřažená s 8-stupňovou automatickou převodovkou. Motor má zátah a dynamiku mu rozhodně nechybí ani při vyšších rychlostech. Výtku mám k automatu, který zbytečně řadí, místo aby se opřel o vyšší točivý moment hnací jednotky (380Nm). Stejně tak má tendenci jednotku podtáčet a do interiéru se tak dostávají nepříjemné dunivé zvuky. Na obranu Opelu, s tímto se potýkám i u jiných vozů. Co mne příjemně překvapilo je poměrně komfortní podvozek, který ve spojení s 18“ koly (pneumatiky 245/45/R18) tvoří téměř dokonalý pár.

Opel Insignia Sports Tourer_3

Infotainment

Po prvotním usednutí za volant se mne zmocnil zvláštní pocit. Z venku totiž působí faceliftovaná Insignie výrazně moderněji než uvnitř. Interiéru vévodí konzervativnost. Namísto rozměrných displejů, LED pásků ambientního osvětlení a klavírního laku je zde vše zaměřeno na ergonomii, praktičnost a nenápadnost. Přitom vše perfektně lícuje, materiály jsou kvalitní a tolik populární klavírní lesklý lak zde také najdeme, decentně zdobí středovou konzoli.

Jak je patrné z předchozího odstavce, palubní desku zdobí pouze jemný dekor, sem tam chromovaní lišta a dominantním prvkem je plně zapracovaný 8“ dotykový displej infotainmentu Multimedia Navi Pro. Toto řešení je mé oblíbené, nikde nic do zorného pole netrčí. LCD panel má velmi jemné rozlišení, je opatřen antireflexní matnou vrstvou a na spodní straně doplněn o hardwarovou lištu tlačítek umožňující zrychlené ovládání. Samotný systém a grafika je velmi plynulá a intuitivní, za co Opel chválím. Příjemný zpestřením je notifikační lišta, jež je originálně umístěna společně s časem, symboly nebo rychlými softwarovými tlačítky (Media, Telefon, Navigace, Klimatizace) na spodní straně.

Vrcholný multimediální systém nabízí téměř vše, po čem dnešní uživatel touží. Nabízí tak například možnost vytvoření jedinečného uživatelského účtu včetně profilového obrázku, co se hodí ve chvíli, kdy střídá vozidlo víc řidičů. Stejně tak potěší přítomnost digitálního rádia DAB, Bluetooth Hands-free či moderní rozšířenou konektivitu Apple CarPlay či Android Auto. Poslední dvě zmíněné technologie lze využívat pouze prostřednictvím kabelu. USB porty jsou zde dva (další dvojice portů pro posádku vzadu) a zcela chybí moderní standard USB-C. Stejně tak zde postrádám moderní bezdrátovou nabíječku Qi.

Tento odstavec bych rád věnoval nativnímu navigačnímu systému, který na mne udělal příjemný dojem. Především mapové podklady zaslouží pochvalu za velmi podařené grafické ztvárnění a 3D modely budov. Kontrasty jednotlivých objektů na mapě včetně kurzoru jsou příjemně sladěny a mají moderní look, velmi podobný Google Maps. Svůj cíl lze vyhledávat zadáním adresy nebo hledat v databázi POI bodů zájmů (POI body zájmu obsahují detailní informace – telefonní číslo). Samotný výpočet trasy je poté bleskový. Pokud navíc připojíte infotainment k internetu pomocí hotspotu, můžete využívat online služby Connected Navigation. Ty obsahují:

  • Online traffic
  • Prediktivní navigaci
  • Propojení s uživatelským profilem
  • Chytré vyhledávání míst (POI)
  • Aktivní tvorba tras – dynamická aktualizace aktivní trasy v reálném na základě podmínek na silnici.

Zde bych měl jedinou výtku a to, že samotný infotainment nezvládá online připojení pomocí eSIM. Pokaždé připojovat systém ke smartphonu je nešikovné.

Přístrojový štít + Head-Up Displej

Konzervatovní přístup Insignie je patrný také v přístrojovém štítu, která je analogovo-digitální. Hlavní, prostřední část tvoří 3,5“ palcový barevný displej, jež zobrazuje nejrůznější informace jako rychlost, jízdní data, tlak v pneumatikách, rychlostní limit, jízdní asistenty ale také obsahuje několik dalších módů (Navigace, Media, Telefon, Nastavení štítu). Co se týká navigačního režimu, tam čekejte jen šipky, mapu zde nedostanete. Nevyhovuje-li vám Sport schéma s digitální rychlostí, můžete displej přepnout na zobrazení Touring s klasickým digitálním budíkem.

Na okrajích přístrojového štítu nalezneme 3 analogové budíky (otáčkoměr, teplota chladicí kapaliny, hladina paliva v nádrži) s digitálními okraji, které lze konfigurovat (dojezd, aktuální spotřeba, voltmetr,…). V kapličce lze v jeden okamžik zobrazit mnoho údajů a každý uživatel má možnost nastavit jej dle svých představ.

TEST: Citroën C5 Aircross Hybrid: Elektrifikovaný snažílek

Aby těch údajů nebylo málo, Opel nabízí možnost zaškrnutí příplatkové položky Head-Up Displej. V případě Insignie se jedná o moderní, projekční variantu, která data (rychlost, navigační pokyny, upozornění na chodce a vozidla, adaptivní tempomat) promítá přímo do zorného pole řidiče na čelním skle. Displej je barevný, disponuje ostrým obrazem a umožňuje několik módů zobrazení (otáčkoměr, rychlostní limit, Media,…) a jeho polohu a jas dokážete jednoduše nastavit pomocí hardwarových tlačítek nalevo od volantu. Pochvala!

Opel Insignia Sports Tourer_Head-Up_Display_1

Asistenční systémy

Vlajková loď určuje směr a ani zde tomu není jinak. Navzdory faktu, že se nejedná o nejnovější model (Mokka jej předběhla), dostala Insignie s faceliftem všechny dostupné asistenční systémy. Testovaný kousek ve střední výbavě disponoval těmito:

  • Varování před čelní kolizí
  • Varování před vybočením z jízdního pruhu
  • Protikolizní brzdění (LSCMB)
  • Detekce chodců před vozem a aktivní kapota
  • Parkovací senzory (vpředu + vzadu) a parkovací kamera
  • Radary pro hlídání slepého úhlu a proti kolizi při parkování
  • Adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go
  • Rozpoznávání dopravních značek
  • Přední Matrix světlomety Intellilux LED Pixel

Opel Insignia Sports Tourer_infotainment_5

Mobilní aplikace My Opel

Mobilní aplikace je svěží, plynulá a intuitivní. Je volně stažitelná pro chytré telefony s operačním systémem iOS (Apple) i Android (Google). Appka komunikuje s vozidlem pomocí rozhraní Bluetooth, pokaždé, když opouštíte vůz. Během tohoto propojení stáhne aktuální data o dané jízdě a využívá je za účelem vytvoření různých statistiky, knihy jízd nebo při výpočtu nákladů za projeté PHM. Dále umožňuje:

  • Přehled o údržbě vozidla
  • Online rezervaci termínu v servisu
  • Dostupnost aktualizací pro navigační systém nebo infotainment
  • Aktuální GPS polohu vozidla
  • Dokumentaci k vozu

V aplikaci jsem během testu narazil na poměrně velký nedostatek, který bych jako zákazník pravděpodobně neviděl rád. Po registraci vozidla v aplikaci pomocí identifikačního čísla VIN se místo Insignie objevil název Vectra včetně obrázku modelu, který skončil svou produkci v roce 2008! Pravděpodobně se jedná o sw chybu, která bude opravena.

Závěr

Omlazený Opel Insignia Sports Tourer je bezpochyby dobré auto. Jedná se reprezentativní, elegantní a moderní kombík, čímž dokonale nahrazuje původní Vectru v roli vlajkové lodi značky. V ceníku najdete nespočet variant, motorů, převodovek a hi-tech řešení, například LED matrix světlomety, díky kterým tvoří plnohodnotného konkurenta v segmentu.

Na poli konektivity a infotainmentu se taktéž nenechá zahanbit. S vrcholným systémem Multimedia Navi Pro nabízí možnost personalizace uživatelského účtu, rozšířené konektivity Apple CarPlay/Android auto ale také výbornou navigaci s online službami. Celý systém nabízí navíc skvělou odezvu, vysoké rozlišení a jednoduchost ovládání. Na druhou stranu zde zatím chybí například eSIM pro připojení systému k internetu, USB-C port, Car2X vzájemná komunikace mezi vozy nebo bezdrátová integrace smartphonů.

Svým odlišným způsobem, kdy si Insignie zachovává jistou konzervativnosti s důrazem na praktičnost a ovládání tlačítky může být pro mnohé právě důvodem, proč zkusit změnu oproti stále přetechnizovanějšímu a složitějšímu koncernu VW.

 


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.