Mazda 6 Wagon Edition 100: Zachovalá japonská dáma
Na trhu je již 9. rok a během těchto let prošla Mazda 6 pouze dvojicí velmi mírných faceliftů. 3. generace hirošimské vlajkové lodi, označená GJ je ukázkou, že to jde i jinak! Šestka se stala ikonickým modelem, jež svým uhrančivým designem upoutá, ale nepřesvědčí ke koupi. Většina potencionálních kupců stejně nakonec uteče k Superbu nebo Passatu. Ptáte se proč? Pojďme to zjistit, jestli je Mazda 6 nedoceněna právem nebo jsou za tím předsudky z dob minulých.
Mazda 6 dorazila k testu v praktické verzi kombi v limitované edici 100th Anniversary (Edition 100). Tato verze odkazuje na jubileum značky, která již 100 let vyrábí automobily v japonské Hirošimě. Tento výbavový stupeň vychází z nejvyšší specifikace Takumi Plus a přidává několik výjimečných detailů navíc. Poznávacím znamení, jak tuto limitku rozeznat je například bílý perleťový lak, všudy přítomné emblémy (středy kol, přední blatníky, koberečky, opěrky hlavy, klíč k vozu) a zejména překrásný dvoubarevný interiér. Exkluzivní barvy kůže Nappa (bílá a vínová) nejsou zvoleny náhodně, odkazují totiž na první sériový vůz Mazdy, kei car R360.
S vrcholnou verzí šla ruku v ruce i vrcholná motorizace, kterou můžete v šestce mít. Pod kapotou se nacházel zážehový 2,5 litrový čtyřválec Skyactive-G. Atmosférická jednotka dosahuje výkonu 143kW a točivého momentu 258Nm. Aby motor dosahoval příznivější spotřeby a pravděpodobně emisí CO2 dostal funkci vypínání dvou válců, kterou občas prozradí lehké škubnutí. Výkon je přenášen na kole prostřednictvím 6-stupňového hydroměniče, jež řadí hladce a společně s krásně kultivovaným zvukem motoru krásně zapadá do charisma auta. Nevýhodu oproti konkurentům vidím v tom, že Mazda 6 přišla o možnost pohonu všech kol 4×4. Navzdory absenci adaptivního podvozku se tento kombík chová ukázkově, snoubí v sobě komfort manažerské limuzíny tak i příjemnost sportovnost, pokud zatoužíte po svižnějším tempu.
Infotainment
Stejně jako Mazda 3 se i současná šestka může pyšnit ukázkovým, do detailu dotaženým interiérem s velkou dávkou luxusních materiálů. Precizní interiér je vkusně zkombinován jak s displeji, tak i hardwarovými tlačítky, přičemž zůstává uživatelsky příjemný a přehledný. Mazda jasně ukazuje, že tento model je vlajkovou lodí, například kůže Nappa a měkčené části jsou přesně tam, kde byste je čekali a poskytují nebývalé výtečný komfort.
Palubní deska má elegantní tvar, je zdobená stylovým švem a doplněná o kontrastní béžovou kůži a chromovanou lištu pod výdechy klimatizace. Jediným prvkem, jež harmonii mírně ruší je mírně vyčnívající 7“ dotykový displej infotainmentu. Právě zde je nejmarkantnější „stáří“ vozu, protože nedisponuje tím nejnovějším, co značka nabízí. Na mysli mám například horší rozlišení displeje, starší grafiku systému a absenci online funkcí prostřednictvím eSIM (pro online podporu musíte nasdílet internet prostřednictvím svého smartphonu). Pokud však takto učiníte, můžete využívat aplikace jako Počasí, Online dopravu či Čerpací stanice.
Kvituji možnost ovládání multimediálního systému pomocí dotyku ale také ovladačem na středové konzoli, stejně tak hardwarový panel klimatizace. Obě z řešení jsou maximálně stylové, elegantní a zejména intuitivní! Co se týká konektivity, šestce nechybí digitální příjem rádia DAB, rozhraní Bluetooth, Apple CarPlay ani Android Auto. Konektory jsou v interiéru dva, oba v loketní opěrce. Bohužel mne mrzí absence bezdrátové nabíječky Qi.
Kaplička přístrojů + Head-Up Displej
Na palubní desku plynule navazuje přístrojový štít, který je v případě Mazdy 6 nebývale stylový. Jedná se o kombinaci digitálně-analogového štítu. Panel tvoří z větší částí displej, jehož primární funkcí je zobrazování rychlosti. V prostřední části je však konfigurovatelná oblast, ve které je možné zobrazit jízdní data, výstražné hlášky nebo jízdní asistenty. Přepínání mezí obrazovkami probíhá tlačítkem INFO na volantu. Na okrajích štítu se nacházejí další dva tentokrát analogové budíky sloužící pro otáčkoměr (vlevo), teploměr chladicí kapaliny/palivoměr (napravo). Jednotlivé segmenty kapličky jsou od sebe odděleny chromovanými rámečky, což navozuje prémiový dojem, bravo.
Šestka, jako zástupce vyšší střední třídy, přijíždí již od nižších stupňů výbav s projekčním Head-Up displejem. Ten slouží k promítání těch nejdůležitějších informací přímo do zorného pole řidiče. Mazda vsadila na barevnou a ostrou projekci za co chválím. Jednotlivé informace lze poměrně jednoduše konfigurovat v menu infotainmentu. Nabídka je široká a skýtá například rychlost, navigační šipky, distanci adaptivního tempomatu nebo výstražné hlášky emergency braku. Příjemnou vychytávkou je kombinace signalizace mrtvého úhlu v Head-Upu a na vnějším zpětné zrcátku.
TEST: Mazda 3: Setsakramentsky dobrá
Asistenční systémy
V rámci poslední modernizace došlo také na update asistenčních a bezpečnostních systémů. Mazda se od svých konkurentů téměř neliší a nabízí velké množství jak pasivních, tak i aktivní asistentů. Čím se však pyšnit nesvede jsou ty nejpokročilejší autonomní asistenty a prediktivní adaptivní tempomat aktivně reagující na dopravní značení. Kromě těchto hi-end asistentů obsahuje Mazda 6 100th Anniversary:
- Systém rozpoznávání dopravních značek
- Smart City Break Support (SCBS) včetně detekce chodců (AEB) a prevenci čelního a zadního nárazu
- Pokročilý systém hlídání mrtvého úhlu včetně sledování provozu za vozidlem (RCTA)
- Pokročilé adaptivní LED světlomety
- Systém pro hlídání pozornosti řidiče (DAA)
- Adaptivní tempomat
- Asistent pro udržení jízdního pruhu (LKA)
- Nouzový brzdový asistent vpředu (SBS)
- Inteligentní asistent pro hlídání rychlosti (ISA)
- 360 stupňový kamerový asistent
- Parkovací kamery
Mazda 6 skrývá ve svém repertoáru jedno překvapivě velké eso, jež konkurence nemá! G-Vectoring Control Plus (GVC+) je systém, který umožňuje redukcí točivého momentu přenášet hmotnost na přední nápravu a tím zvyšovat adhezi kol. Systém automaticky a vyhodnocuje chování auta v závislosti na natočení volantu a rychlosti, a na základě dat redukuje točivý moment až o 30 Nm. Touto korekcí je schopen zatížit kolo až o 5 kg.
Mobilní aplikace MyMazda
Stejně jako během testu Mazdy 3 musím mírně „pohanit“ mobilní aplikaci, jež má své chyby. Nedostatky se týkají omezených možností ovládání vozu. Nelze tak získat přehled o zamčení vozu, jízdních datech, GPS poloze či nastavení notifikací při překročení určité rychlosti nebo lokality. Dle dostupných informací však elektrifikované modely Mazdy (MX-30) nabízejí podstatně větší počet funkcí včetně dálkového ovládání.
Aplikace MyMazda je povedená z hlediska grafiky, ta plně koresponduje s filozofií japonské automobilky. Úvodní obrazovka Domů obsahuje informace o vaší mazdí garáži, případně nabízí možnost vyhledat dealerství značky. Další záložka informuje o detailech vašeho vozidla jako VIN, barva, platnost záruky nebo dostupnost asistenční služby. Nejužitečnější záložkou je v pořadí 3. nazvaná jako Servis. Zde máte možnost získat přehled a servisní historii nebo se dozvíte termín příští návštěvy servisu na základě počtu ujetých kilometrů. A konečně poslední záložka ukrývá rychlý odkaz na asistenční službu.
Závěr
Mazda 6 wagon 100th Anniversary je navzdory svému stáří pořád moderní, sebejistý a neobyčejně pohledný kombík, který zaujme snad ze všech stran. Mou nejoblíbenější částí je příď, kterou zdobí úzké světlomety s přepracovanou grafikou a hustě členěná charakteristická maska. Po stránce motoru a jízdních vlastností snoubí šestka zajímavý mix sportovně-komfortních vlastností, což ve spojení s filozofií Jimba ittai (souznění mezi řidičem a autem) utváří až omamnou touhu zdolávat za volantem dlouhé kilometry.
Infotainmentem a konektivními službami Mazda citelně zaostává za konkurencí. Největším nedostatkem je absence eSIM pro online služby (aplikace, online traffic, Google vyhledávání,…) či tristní rozlišení kamer. Pro mnohé ale bohatě postačí prémiový audiosystém Bose či podpora Apple CarPlay či Android Auto.
Domnívám se, že je Mazda 6 nedoceněná a zbytečně tak trpí na předsudky svých předchozích generací, které trpěly například na reznutí karoserie. Aktuální generace však nabízí až luxusní charisma a zpracování, které se nebojím přirovnat k prémiovému japonskému Lexusu. Ano, až tak je dobrá!