MENU

Citroën C4: Návrat ke kořenům

Design infotainmentu: 90%

Plynulost: 85%

Ovladatelnost: 85%

Displej: 85%

Mobilní aplikace: 80%

TOTAL SCORE

Total Score 84%

V roce 2004 představil Citroën svou první generaci modelu C4. Inspiraci tehdy čerpal ze studie C-Airdream. Nutno dodat, že na tehdejší poměry to byl designem velmi netypický a zároveň atraktivní hatchback s řadou kontroverzních prvků. Na mysli mám například volant, jehož střed byl pevný a otáčel se pouze věnec. Další generace přišla o 6 let později, tedy v roce 2010. Tento model byl příliš konzervativní až nudný a zapadl v automobilových dějinách. Během následujících let však začala nabírat na síle SUV vlna a z nudná C4 dostala přízviska jako Cactus či Aircross. Tento tah se značce povedl a společně s SUV C5 Aircross dostal značku opět do povědomí široké veřejnosti. Letos si Citroën připravil premiéru 3. generace C4, která boří konvence stejně jako jednička v roce 2004.

Nová C4 se sice přizpůsobila trendu městských crossoverů ovšem zůstala stále osobitou. Design spojuje francouzskou eleganci, styl a kontroverzi. V siluetě je navíc jasně patrná podobnost s legendární C5kou. Mou nejoblíbenější částí je přední, zejména rozdělené světlomety společně s chromovanými lištami vycházející ze znaku. Skutečně povedený detail, na který jsem se nemohl vynadívat. Při výběru vozu padla volba na plně vybavený kousek ve stupni Shine pack se vznětovou 1.5 BlueHDi (130k) spřaženou s 8-stupňovým automatem od Aisinu. Vzhledem k tomu, že jsem do Citroenu přesedlal z novinářského naftového Tiguanu zůstal jsem po nastartování doslova konsternován. C4 má dokonale odhlučněný motor a s převodovkou si rozumí ukázkově. O motoru téměř vůbec nevíte, ozve se až ve chvíli, kdy mu šlápnete po krku. Příjemným benefitem je výborná dynamika a zároveň nízká spotřeba kolem 5l/100km.

Citroen_C4_interier_1

 

Samotnou kapitolou je podvozek. V případě C4 dostal hydraulické dorazy stejně jako větší C5 Aircross. Jízda umí být skutečně komfortní a v některých chvílích dokonce i příkladně plavnou. Komfort není ohrožen ani 18“ disky, a to je už co říct. Občasnými neduhy jsou menší a zejména větší počet příčných nerovností se kterými zadní tlumiče občas zabojují. Co ale podvozek nezachytí, odfiltrují to extra pohodlná sedadla, která se údajně nikdy neprosedí!Citroen_C4_interier_1

Infotainment

Interiér je zcela nový a přináší hned několik inovací. Kromě 10“ dotykové displeje infotainmentu Citroën Connect NAV s dvojicí retro hardwarových tlačítek a jednoho otočňáku zde můžeme najít v závislosti na výbavě také bezdrátovou nabíječku Qi, digitální příjem rádia (DAB) nebo speciální držák pro tablet na palubní desce u spolujezdce nazvaný Smart Pad. Velmi kladně také hodnotím použití hardwarového panelu klimatizace, které se v dnešní době z aut hojně vytrácí.

Co se týká konektivity a online funkcí C4 rozhodně nezaspala. Velmi užitečný je například TomTom Traffic pro navigační systém Citroën Connect Nav, který obsahuje:

  • 3D modely budov,
  • Aktuální informace o dopravě,
  • Dostupnosti parkovišť na trase,
  • Cenách pohonných hmot,
  • Varování před rychlostními radary.

Online připojení k internetu je zprostředkováno palubní eSIM kartou umístěnou ve stropním modulu Connect Assist.

 

Pro připojení telefonu s infotainmentem jsou k dispozici dvě cesty. První z nich je standardní Bluetooth handsfree pro bezdrátový způsob. Alternativou je moderní rozhraní Citroen Connect Play a v něm Apple CarPlay a Android Auto. Zde je nutné připojit výhradně pomocí kabelu a dvojice konektorů (USB-A /C). Pro účely zabavení posádky jistě oceníte všudypřítomnou palubní Wi-Fi síť.

Digitální kaplička přístrojů + Head-Up Displej

Dalším zcela novým prvkem nové C4 je palubní štít. Tvoří jej na dnešní poměry docela minimalistický 5,5“ displej s matnou úpravou povrchu. Kaplička zobrazuje vše potřebné navíc v povedené grafice. Nechybí zde několik režimů zobrazení, ve kterých si lze volit mezi jízdními daty, asistenty, navigační šipkou, otáčkoměrem nebo teploměrem chladicí kapaliny. V každém módu je však zobrazena digitální rychlost, palivoměr, dojezd a rychlostní stupeň. Velmi efektní detailem je decentní LED podsvětlení.

TEST: Citroën C5 Aircross: Extravagantní, digitální a plavný víc než je žádoucí

Mírně rozladěn jsem byl z Head-Up Displeje. Na tomto prvku se bohužel šetřilo. Namísto projekce na čelní sklo se zde informace zobrazují na výsuvné skleněné destičce. Tento způsob je dosti otravný neustálým vysouváním/zasouváním sklíčka při každém startu vozidla. Na druhou stranu musím uznat, že je jeden z nejpovedenějších barevných Head-Upů této archaické technologie.

Citroen_C4_cockpit_1

Bezpečnostní a asistenční systémy

Aby mohla „Céčtverka“ usilovat o plný počet hvězdiček v testech EURO NCAP musí mít celou záplavu aktivních i pasivních jízdních asistentů. Automobilka tvrdí, že j k dispozici až 20 asistentů! Testované novinářské auto obsahovalo:

  • Highway Driver Assist – kombinace adaptivního tempomatu s poloautonomním řízením
  • Systém sledování mrtvého úhlu
  • Varování před opuštěním jízdního pruhu,
  • Systém rozšířeného rozpoznávaní dopravního značení,
  • Systém automatického nouzového brzdění,
  • Akustické a vizuální upozornění na blížící se překážku,
  • Parkovací kamera s funkcí Vision 360,
  • Coffe break alert.

Mobilní aplikace MyCitroën

Mobilní aplikace je svěží, plynulá a intuitivní. Je volně stažitelná pro chytré telefony s operačním systémem iOS (Apple) i Android (Google). Appka komunikuje s vozidlem pomocí rozhraní Bluetooth, pokaždé, když opouštíte vůz. Během tohoto propojení stáhne aktuální data o dané jízdě a využívá je za účelem vytvoření různých statistiky, knihy jízd nebo při výpočtu nákladů za projeté PHM. Dále umožňuje:

  • Přehled o údržbě vozidla
  • Online rezervaci termínu v servisu
  • Dostupnost aktualizací pro navigační systém nebo infotainment
  • Aktuální GPS polohu vozidla

Závěrem

Nový Citroën C4 mne fakt dostal! Již první usednutí za volant bylo komfortní a útulné. V interiéru se člověk cítí velmi příjemně, na vině bude použití opravdu kvalitních měkčených materiálů. Musím podotknout, že v tomto segmentu to není zatím až tak dobrým zvykem. C4 tak nastoluje poměrně revoluční přístup a skvělý poměr cena versus výkon a výbava. Auto je na první pohled atraktivní, moderní a bezesporu stylové. Některé linie nebudou konzervativním jedincům příliš po chuti, ale mne se prostě líbí. Navzdory vznětovému motoru nesmím opomenout perfektně odhlučněný motor a také extrémně pohodlný podvozek s hydraulickými dorazy.

Ani po stránce infotainmentu a konektivity nezůstala C4 nedotažená. Vzhledem k integrací palubní eSIM, online telematických služeb z dílny TomTomu, 3D navigaci nebo užitečné mobilní aplikaci dokáže Citroën utěšit poptávku i mladých a obecně náročnějších jedinců na které tak může bez obav cílit.

 


2 Responses to Citroën C4: Návrat ke kořenům

  1. […] Test 1.2 PureTech 130 na Roadblog.cz Recenze 1.2 PureTech 130 na Wikicars.cz Test 1.5 BlueHDi 130 na Autodays.cz […]

  2. […] C4 Shine Pack 1.5 BlueHDi 130 8AT […]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *