MENU

Citroën C5 Aircross: Extravagantní, digitální a plavný víc než je žádoucí

Design infotainmentu: 85%

Plynulost: 80%

Ovladatelnost: 70%

Konektivita: 85%

Displej: 80%

TOTAL SCORE

Total Score 80%

Během poslední dekády automobilka Citroën docela radikálně změnila svou modelovou politiku. Z kombíků a sedanů přesedlala na rodinné MPV a cool SUV. Zda je to správný krok ukáže až čas. Na test jsem si vybral nový Citroën C5 Aircross s výbavou LIVE. Poslední generace C5 je diametrálně odlišná od svého předchůdce. Změnila karoserii a přišla o legendární ultrapohodlný podvozek Hydractive. Dokáže být crossover tak dobrý, možná i lepší než původní sedan?

Cépětka s přídavkem Aircross je na první pohled atraktivní auto, jež zdobí pro francouzskou automobilku tolik typické Airbumpy s kontrastními rámečky. Osobně se mi docela líbí, protože design je čistý, jednoduchý a přitom odlišný. Rozhodně se nejedná o nudné auto, spíše naopak. Příď zdobí rozdělené přední světlomety, které jsou však vkusné, což není aktuálně pravidlem. Dominantním prvek zádi jsou zase krásné LED světlomety s 3D efektem. Pod kapotou tepal základní naftový čtyřválec o objemu 1.5 BlueHDi s výkonem 130k a 8 stupňovou automatickou převodovkou. Pohonná jednotka je pro defenzivní jezdce dostačující variantou, nicméně při svižnější jízdě dá brzy najevo, ať toho raději necháte. Převodovka řadí hladce, s citem a využít točivý moment zvládne také obstojně. Horší už je jenom kultivovanost a hluk motoru. Do kabiny se neustále ozývá „dýzlové“ rachtání, které neustává ani po zahřátí motoru, proto doporučuji sáhnout po benzinové variantě!

Citroen C5 aircross_1

Samotný odstavec jsem si nechal pro podvozek, protože ten byl u modelu C5 vždy stěžejní. Umí se SUV rovnat se sedan s hydropneumatickým podvozkem? Z praxe bych soudil, že rozhodně ne, přesto dostal Aircross šanci mne přesvědčit. Nová generace dostala místo baněk s kapalinou tlumiče s progresivními dorazy, které by se měly co do komfortu přiblížit pověstnému Hydractivu. Po prvotním usednutí a rozjezdu bezpochyby poznáte, že se o to inženýři snažili. Podvozek se umí zhoupnout a velmi měkké sedačky odfiltrovat i to, co tlumiče s pružinami neposbírají, nicméně to je tak všechno. Docela častěji vás bude rozčilovat ona nadměrná plavnost se kterou nedokážete nic udělat, žádné elektronické zpevnění tlačítkem SPORT na palubě nenajdete. Definitivním zabitím zbylých sportovních ambicí dosáhnete během dynamického průjezdu ostřejším esíčkem. Auto musíte do zatáček přemlouvat a když jej tedy konečně donutíte, odvděčí se kvílením pneumatik, abnormálním náklonem karoserie a celkově nevyzpytatelným chováním, které na mne neudělalo příliš dobrý dojem.

Infotainment

Interiér působí prémiově až luxusně, palubní deska je doplněna o koženkové prvky a dominuje jí centrální dotykový displej infotainmentu Citroën Connect Nav. Se svými 8″ palci nepatří k největším, to však není na škodu. Vyzdvihl bych precizní zapracování displeje bez přesahů do zorného úhlu. Pod multimediálním systémem najdeme dotykovou ovládací lištu s předvolbami systému (nastavení systému, nastavení asistenčních systémů, telefon, klimatizace, navigace a Mirror Screen). Zajímavostí je totiž fakt, že v C5 není žádné menu. Do jednotlivých kontextů vstupujete přímo přes onu lištu. Systém je uživatelsky příjemný, intuitivní, zasloužil by ale upgrade a několik funkcí navíc. Na mysli mám například starší grafiku a absenci online informací o dopravě v reálném čase (Online Traffic) nebo digitální příjem rádia (DAB).

Citroen C5 aircross_interier

Pro připojení smartphonu k „cépětce“ máte na výběr bezdrátový bluetooth nebo USB konektor. V druhé variantě se bavíme o rozhraní Mirror Screen, ukrývající Apple CarPlay a Android Auto. Co mi chybělo bylo bezdrátové dobíjení standardu Qi, které lze v příplatcích objednat. A pokud byste se snad nudili, můžete využít palubní Wi-Fi.

Citroen C5 aircross_applecarplay

Digitální kaplička přístrojů

Plně digitální kaplička přístrojů je tvořena rozměrným displejem o úhlopříčce 12,3“. Štít je velmi dobře čitelný a lze jej přepnou do několika režimů včetně navigačního, kdy mapa zabírá celý displej. Ovládání probíhá pomocí multifunkčního volantu a středovém tlačítku na vrcholu páčky stěračů, což není příliš intuitivní.

Citroen C5 aircross_kaplicka pristroju

Bezpečnostní a asistenční systémy

Nová C5 je mohutné a bezpečné auto, kterému nechybí částečně autonomní asistenty. Testované automobily disponovaly paketem Safety Plus:

  • Systém sledování pozornosti řidiče (kamera + pohyby volantu),
  • Aktivní sledování mrtvého úhlu,
  • Varování před opuštěním jízdního pruhu,
  • Systém rozšířeného rozpoznávaní dopravního značení,
  • Systém automatického nouzového brzdění,
  • Akustické a vizuální upozornění na blížící se překážku,
  • Coffe break alert.

Výhrady mám k širokoúhlé parkovací kameře s funkcí Vision 360. Systém netvoří 4 kamery, ale pouze jediná, ta parkovací. Z ní je obraz načítán do paměti a postupně vykreslován na displeji infotainmentu. Nevýhodou je velmi špatné rozlišení a obraz kolem auta dostupný až po ujetý určité vzdálenosti a načtení obrazu. Právě těchto pár metrů „naslepo“ může stát za odřeným nárazníkem nebo diskem.

Citroen C5 aircross_asistenty

 

Mobilní aplikace MyCitroen

Mobilní aplikace je svěží, plynulá a intuitivní. Je volně stažitelná pro chytré telefony s operačním systémem iOS (Apple) i Android (Google). Appka komunikuje s vozidlem pomocí rozhraní Bluetooth, pokaždé, když opouštíte vůz. Během tohoto propojení stáhne aktuální data o dané jízdě a využívá je za účelem vytvoření různých statistiky, knihy jízd nebo při výpočtu nákladů za projeté PHM. Dále umožňuje:

  • Přehled o údržbě vozidla
  • Online rezervaci termínu v servisu
  • Dostupnost aktualizací pro navigační systém nebo infotainment
  • Aktuální GPS polohu vozidla

Závěrem

Citroën C5 Aircross není auto pro každého, svého majitele si musí získat, a právě nový podvozek s progresivními hydraulickými dorazy je na vině. Auto je bohužel až moc komfortní a řidič s tím neumí nic udělat. Z tohoto důvodu nesedne jízdní projev každému. Nový podvozek bohužel nedosahuje takových kvalit jak pověstný Hydractive v původní C5. Co do designu je auto velmi atraktivní, moderní a interiér působí více než luxusně.

Po stránce infotainmentu a konektivity nabízí slušný kompromis mezi cenou a výkonem na kterém chce zapracovat. Do budoucna bych si dokázal představit větší počet funkcí, lepší spolupráci s telematikou a zejména online traffic pro lepší navigaci. Pochvalu zaslouží digitální kaplička přístrojů, která je velká, přehledná a velmi hezky se z ní vyčítají informace. Uvidíme, zda další modely značky přinesou nový vítr do „infotainmentích“ plachet a pozvednou jej na novou úroveň.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *