MENU

Renault Koleos: Jízdně neohrabaný ale infotainmentem překvapí

Design infotainmentu: 90%

Plynulost: 85%

Ovladatelnost: 90%

Konektivita: 95%

Displej: 85%

TOTAL SCORE

Total Score 89%

Francouzská automobilka Renault patří mezi stálice na českém trhu a se svou poměrně širokou paletou modelů tak dokáže oslovit značné procento zákazníků. Jako „prvozápůjčku“ jsem vyzkoušel vlajkové SUV Koleos. Tento bezmála 4,7m dlouhý obr je aktuálně nabízen jako facelift druhé generace. Drobných změn se tak dočkaly nárazníky, pohonné jednotky nebo právě infotainment R-Link 2. Do testu přijela vrcholná verze Paris Initiale, jejíž plaketky můžeme najít jak v interiéru, tak exteriéru. S tímto výbavovým stupněm se pojí výhradně nejsilnější vznětový dvoulitr s výkonem 190 koní, 380 N.m točivým momentem, pohonem všech kol AWD a variátorovou převodovkou X-tronic. Tu osobně vnímám jako největší slabinu jednotky. Pohřbí už i tak nízké sportovní ambice vozu, takže místo SUV (Sport Utility Vehicle) je Koleos pouze UV.

Renault Koleos

 

Od velkého francouzského SUV navíc v nejvyšší výbavě byste pravděpodobně čekali komfort, plavnost a luxus. Bohužel to není docela tak pravda. Luxus bezesporu ano, materiály jsou prémiové, což podtrhují fantastická masážní sedadla z jemné kůže Nappa s výrazným prošitím. Stejně tak špičkový audiosystém BOSE. S komfortem na palubě je to horší, auto není komfortní ani trošku, během jízdy cítíte opravdu každý výmol a při vyšší rychlosti dokáže nekvalitní povrch slušně rozhodit stabilitu Koleose.

Infotainment

Při prvotním pohledu na palubní desku nemůžete přehlédnout 8,7″ palcový dotykový displej infotainmentu, který je poněkud netradičně orientován svisle, podobně jako u Tesly nebo Volva. Toto řešení mi přijde z pohledu řidiče velmi příjemné, zobrazované informace máte naservírovány přesně tam, kde chcete. Plusové body uděluji za velmi elegantní zakomponování rozměrného displeje do přístrojové desky, nikde totiž netrčí v zorném poli.

Renault Koleos

Ve spodní úrovní displeje se nacházejí dva hardwarové otočné ovladače a čtveřice rychlých tlačítek pro rychlé ovládání klimatizace. Chcete-li detailnější nastavení, musíme přes infotainment. Takové řešení se v dnešní době pomalu vytrácí a je to škoda, protože například ofuk zamlženého okna nebo vnitřní recirkulaci vzduchu musíme použít hned, a to dokáže pouze tlačítko!

Celý systém je svižný, záseky jsou opravdu minimální. Mírné výhrady mám ke grafice, přestože si mohu nastavit barevná schémata, i tak se mi zdá zastaralá. Na druhou stranu člověk ocení velké dotykové dlaždice menu, do kterých se snadno trefuje a při řízení se nestane, že stisknete vedlejší políčko.

Co se týká navigace, Renault předvedl docela dobrý výkon, protože kromě kvalitních 3D map je k dispozici spolehlivý online traffic v reálném čase od společnosti TomTom. Během každých dvou minut dochází k aktualizaci dopravních informací na vaší trase. Kromě tohoto pomocníka jsou v systému R-Link 2 integrovány Highway Services. Služby se starají mimo dopravu o úsporu času a paliva během jízdy po dálnici. Například pomohou vybrat během placení mýta správnou bránu podle vámi zvoleného typu platební metody.

Infotainment R-link

 

Konektivita

Infotainment nového Koleosu umožňuje několik způsobů, jak připojit smartphone k autu. Základní možností je bezdrátové Bluetooth rozhraní, kdy jste po spárování telefonovat nebo přehrávat media přímo v systému. Pro pokročilejší uživatele zde nechybí Apple CarPlay nebo Android Auto, pro snadnější ovládání oblíbených funkcí. Zde se bohužel bez kabelu neobejdeme. Další výtku mám k absenci bezdrátové nabíječky Qi a k nedostatečnému prostoru pro odložení větších smartphonu. Máte-li připojený telefon kabelem, není možné si jej komfortně odložit do přihrádky, je totiž příliš malá. Chválím naopak několik USB slotu (včetně nabíjecích pro pasažéry vzadu), AUX, 12V zásuvku v dosahu řidiče a kvalitní DAB příjem rádia.

Zajímavostí je typické ovládání Medií a rádia prostřednictvím speciálního modulu umístěného na pravé straně pod ovládací páčkou stěračů. Vše související s hlasitostí, přepínáním zdrojů či skladeb se ovládá výhradně tam. Ovladač dle mého postrádá logiku, přepínání skladeb se děje otočným kolečkem a změna volume naopak tlačítky, očekával bych to přesně naopak. Vše je ale otázkou zvyku, po pár dnech si člověk navykne sahat pravou rukou „pod volant“ a ani mu to nepřijde nijak zvláštní.

ČTĚTE: Renault Morphoz: konektivita a autonomie

Kaplička přístrojů

Přístrojový štít je poměrně moderní, dominuje mu barevný displej, ale sekundují klasické ručičky v podobě palivoměru a ukazatele teploty chladící kapaliny. Vidím zde podobnost s Lexusem LS, kde se mi tato kombinace líbila. Ovládání displeje probíhá pomocí multifunkčního volantu (pravá strana), ta levá je určená pro adaptivní tempomat. Řidič si může volit jednotlivá grafická schémata a přepínat mezi zobrazovanými hodnotami (jízdní data, navigační šipka, tlak v pneumatikách, rozložení výkonu na jednotlivé nápravy, eko ukazatel).

Kaplička přístrojů

Tyto volitelné informace se objevují ve velmi malém výřezu pod rychloměrem a v horní pravé polovině displeje. Dle mého je to však nedostatečné a konfigurovatelnost je na nízké úrovni. Negativně hodnotím i nemožnost duplikace navigační mapy do kapličky, musíte se spokojit s navigační šipkou o odpočtem metrů, což je v dnešní době nedostatečné.

Asistenční systémy

Od vlajkového SUV značky je očekáván jistý standard v oblasti aktivní i pasivní bezpečnosti. Není divu, že Koleos nezklamal, je totiž doslova nabitý paletou asistenčních systémů:

  • Active Emergency Braking System s detekcí chodců,
  • Safe distance Warning,
  • Aktivace výstražných světel po nehodě,
  • Systém rozpoznávání dopravních značek s upozorněním při překročení limitu,
  • Systém sledování mrtvého úhlu,
  • Systém varující před opuštěním jízdního pruhu,
  • Systém sledování únavy řidiče,
  • Adaptivní tempomat,
  • Easy Park Assist – autonomní parkovací asistent pro podélné i příčné parkování

Renault Koleos

Citlivost a reakce asistentů jsou přiměřené a fungují docela slušně, největší výtku mám však k adaptivnímu tempomatu, který se deaktivuje v rychlostech pod 40 km/h! Jste-li zvyklí na tyto tempomaty a přesedáte do Renaultu, buďte opravdu obezřetní, může to být značně nepříjemné. Systém vás sice akusticky upozorní, že již není aktivní, nicméně takový tempomat bych označil jako zbytečný a v dnešní době nepoužitelný.

R-Link Store

Kde Renault oslnil na celé čáře byla online konektivita a digitální shop R-Link Store pro nákup nejrůznějších aplikací. Díky telematické jednotce TCU s integrovanou SIM kartou je Koleos stále online a vy nemusíte řešit žádné otravné sdílení internetu pomocí hotspotu. Díky tomuto připojení získává posádka kromě aktuálních dopravních informací, softwaru a map také přístup k praktickému e-shopu, který je určen pro nákup užitečných aplikací (Coyote, Cestovní náklady, Eco Driving, hry pro děti nebo E-mail). Aplikace lze přehledně filtrovat dle oblíbenosti, kategorií a ceny, ty se pohybují většinou kolem 1€, což je spíše symbolické.

My Renault aplikace a webové rozhraní

Zapomenout bych neměl ani na webové rozhraní My Renault, které slouží pro správu vašeho vozidla. Jednoduše zde získáte přehled o platnosti záruk a asistence, servisních intervalech a akčních servisních úkonech na které se můžete u autorizovaného dealera okamžitě objednat. Grafika je přehledná a povedená.

Během měsíce června 2020 bude dostupná stejnojmenná mobilní aplikace pro platformy iOS a Android, ze které získáte vzdálený přístup do vozidla, a ještě jednodušší správu vašeho vozového parku. Tak uvidíme, zda se ponese ve stejně intuitivním a příjemném duchu jako web.

Závěr

Nový Renault Koleos je moderním automobilem s pokročilou konektivitou, který je však plný kontrastů a případného zájemce nutí dělat nepříjemné kompromisy. Například neefektivní adaptivní tempomat, absence odkládacích ploch pro telefon či zastaralá grafika je v kontrastu s ukázkově svižným infotainmentem, špičkovou online konektivitou a e-shopem pro nákup aplikací, které poslouží jak řidiči, tak i dětem pro zabavení v kolonách.

Koleos ve verzi Paris Initiale lze nazvat luxusním vozem, který milovníky francouzských vozů bezesporu nadchne a nedá jim naprosto žádný důvod, proč by měli pokukovat po jiných značkách, například německé provenience. Na druhou stranu nutno dodat, že ač se Renault snaží, věrným zákazníkům německých automobilek zatím nedovede nabídnout dostatek důvodů, proč by si měli koupit právě tohoto Francouze. Co ale není, může být, protože rozdíl mezi 1. a aktuální generací Koleosu je doslova propastný. S tímto tempem lze očekávat, že následník bude trefou do černého.

 

Foto: Josef Tobiášek


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *