Vše začalo jednoduchým, avšak výstižným zadáním šéfdesignéra SEAT Alejandra Mesoneroa, a to: „Musí to být automobil, který vyzařuje charakter, sílu a prestiž“. Po světové premiéře nového SUV Tarraco jsme mohli nahlédnout pod pokličku složitého kreativního procesu, jehož výsledkem je nové vozidlo.
V segmentu SUV se 65 % zákazníků rozhoduje o koupi na základě vnějšího designu. Vnější linie proto patří mezi charakteristické znaky těchto vozů: „Jsou agresivnější, mohutnější, impozantnější,“ říká Xavier Villanueva, designér exteriérů vozidel značky SEAT. Příď je jednou z nejdůležitějších součástí modelu SEAT Tarraco: „Maska chladiče má v porovnání s ostatními druhy vozidel strmější sklon. Našemu prvnímu velkému SUV tím vizuálně prodlužuje kapotu a umocňuje jeho robustní tvary,“ dodává.
Prostor pro cestující v SUV je relativně větší než v ostatních modelech. Pro tým designérů to však představuje výzvu: „Zákazníci požadují správný poměr komfortu, ergonomie, výkonů… je to další aspekt, na který je nutné při návrhu designu SUV pamatovat,“ vysvětluje Daniel Hervás, vedoucí vnitřního designu ve společnosti SEAT. Ve specifickém případě modelu SEAT Tarraco řešil tým umístění a design displeje, který vyčnívá z přístrojové desky. „Navzdory jeho rozměrům jsme museli zajistit, aby byla u linií středové konzoly zachována lehkost,“ doplňuje Hervás.
„Rozměry, silueta a cílová skupina určují paletu barev pro každý model. Každý segment má své vlastní barvy,“ říká Jordi Font, designér v oddělení Color&Trim společnosti SEAT. Paleta pro SUV musí vyjadřovat „bezpečnost a ochranu“. „To vyžaduje tlumené nebo metalické odstíny a v závislosti na velikosti vozu si můžete pohrát s různými prvky, jako jsou barevně odlišená střecha a specifické ozdoby,“ dodává Font. Paleta barev pro model SEAT Tarraco zahrnuje osm odstínů, „které mu poskytují elegantní geny, jež definují jeho charakter,“ dodává.
Při výběru materiálů pro ozdobné prvky největšího SUV značky SEAT pracovali designéři s prémiovými materiály. „Vybrali jsme tkaniny z melanžové příze a poprvé také ozdobné prvky z matného chromu, které umocňují sofistikovanost vozidla,“ vysvětluje Amanda Lópezová z oddělení Color&Trim. Velký počet kombinací vnitřního designu byl ověřován ve virtuální realitě.
Tato technologie hraje stále významnější roli, ať se jedná o vzhled interiéru, linie exteriéru nebo aerodynamické aspekty. „Pomocí dřívějších prostředků mohli designéři posuzovat svou práci pouze s 60% realismem. Díky virtuální realitě se tento ukazatel zvýšil na 90 %. Tím se ušetří hodně času,“ říká Manel Garcés, vedoucí vizualizace ve společnosti SEAT. Díky poradám a úzké spolupráci nabízí oddělení vizualizace nezbytné nástroje pro optimalizaci práce designérů. „Tým, který navrhuje design interiéru, obdrží již za několik minut po dokončení skici její prostorový model,“ dodává Garcés.
Na závěr zní jen „všichni odložte tužky!“. Práce končí „zmrazením“ designu, což znamená, že je to model nového vozu ve finální podobě, schválený pro sériovou výrobu. Další fáze se ujmou inženýři.
Zdroj: Porsche Media Center
Třetí generace populárního crossoveru Nissan Qashqai se dočkala faceliftu. Novinka přijíždí hned s několika inovacemi.…
S MG ZS, typickým zástupcem městského crossoveru jsme se již potkali. tehdy se však pod…
Značce Toyota nelze upřít, že uspěla ve světe hybridů, dělá je jednoduše špičkové. Aktuální trend,…
Na trhu Honda uvedla již 6. generaci svého největšího SUV, CR-V. Zájemci mohou vybírat vždy…
Na test přijel jeden z mála hatchbacků současnosti, Mazda 3. Trojka disponuje nezaměnitelným designem. Celá…
Japonská automobilka Honda představila šestou generaci svého největšího SUV, model CR-V. Během týdenního testu jsme…