MENU

Opel Grandland Hybrid4: Nová tvář i technologie

Design infotainmentu: 90%

Plynulost: 80%

Ovladatelnost: 75%

Konektivita: 90%

Displej: 75%

Mobilní aplikace: 90%

TOTAL SCORE

Total Score 83%

Nejnovějším faceliftovaným modelem značky Opel je crossover Grandland. V názvu přišel o “X” a do vinku dostal hned několik novinek. Začneme ale pěkně popořadě.

Po designové stránce poznáte omlazenou verzi již na první pohled. Po vzoru modelu Mokka dostal příď zvanou Opel Vizor. Jedná se o “modul” táhnoucí se přes celou příď, jež integruje masku, světlomety a znak do jednoho celku. Zadní partie zůstaly de facto beze změny, jen název je nyní horizontálně umístěn přes celé 5. dveře, což je dle mého názoru škoda. Grandland nyní působí majestátnějším dojem a celkově dospěleji.

Na test dorazila nejdražší možná varianta Hybrid4 tedy plug-in hybrid s pohonem všech kol ve výbavovém stupni Ultimate. Pod kapotou hybridní verze najdeme zážehovou čtyřválcovou šestnáctistovku s výkonem 147 kW, které sekunduje 164 kW elektromotor. Dohromady tak dává mohutných 221 kW (300 k) s točivým momentem 520 Nm. Na papíře jsou to vskutku výborná čísla. Horší je to ale s podvozkem, který si s tímto výkonem občas neví úplně rady. Motor je spřažen se sametovým 8-stupňovým hydroměničem. Tomuto spojení nemám co vytknout, funguje skvěle.

Baterie plug-in hybridního grandlandu disponuje kapacitou 13,2 kWh. Dojezd by tak měl dosahovat necelých 60 km. Co se týká nabíjení, tam se můžete spolehnout na jednofázovou palubní nabíječku s výkonem 7,4 kW.

Opel_Grandland_Hybrid4_interior

Infotainment

Interiéru vévodí tzv. Pure panel. Jedná se o plně digitální palubní desku, kterou tvoří 12” displej v přístrojovém štítu a 10” dotyková obrazovka infotainmentu. Multimediální systém Navi 5.0 IntelliLink působí intuitivně a moderně. Jeho ovládání je potom snadné, zejména díky hardwarovým tlačítkům sloužících pro ovládání jednotlivých kontextů. Systému nechybí digitální příjem rádia (DAB), palubní Wi-Fi, Bluetooth Handsfree nebo rozšířená konektivita v podobě Apple CarPlay a Android Auto. Smířit se musíme výhradně s drátovou variantou a navíc absencí USB-C. Příjemným bonusem je však bezdrátová nabíječka Qi umístěna v loketní opěrce. To je také zároveň jediné smysluplné místo, kde si můžete smartphone odložit.

Po stránce navigace musím pochválit asistenci v jízdních pruzích, která se promítá do digitální kapličky přístrojů. Na cestě vám pomohou funkce jako Live Traffic od TomTomu (upozornění na kolony/radary/nebezpečné úseky), 3D náhled, databáze POI (nabíjecí stanice/čerpací stanice/restaurace…). U nabíječek postrádám informace o jejich dostupnosti. Stejně tak se domnívám, že auto neumí nikterak plánovat trasu dle možností baterie.

Opel_Grandland_Hybrid4_infotainment_2

Elektrické funkce

Infotainment ve verzi Hybrid4 disponuje oproti standardní verzi tlačítkem Energie. Po stisknutí se dostáváte do kontextu, který má hned záložek, jež skrývají několik funkcí. Divácky nejatraktivnějším módem je tok elektrické energie, kdy lze graficky zobrazit, jak vůz v reálném čase využívá pohonnou jednotku a baterii. Další záložka pak zobrazuje jízdní data a průměrnou spotřebu benzinu a elektřiny za poslední jízdu.

Poslední záložkou je eSave, tedy rezervování energie v baterii pro pozdější jízdu ve městě (plná baterie, 20km nebo 10km dojezdu). Pokud je aktuální kapacita baterie menší, benzinový agregát svede baterii dobít, musíme však počítat s citelným zvýšením průměrné spotřeby paliva.

Digitální kaplička přístrojů

Plně digitální kaplička přístrojů je tvořena rozměrným displejem o úhlopříčce 12,3“. Štít je velmi dobře čitelný a lze jej přepnou do několika režimů včetně navigačního, kdy mapa zabírá celý displej. Ovládání probíhá pomocí multifunkčního volantu a středovém tlačítku na vrcholu páčky stěračů. Ano, chce to zvyk.

Opel_Grandland_Hybrid4_infotainment_7

Bezpečnostní a asistenční systémy

Faceliftovaný Grandland je bezpečné auto, nechybí mu tak aktivní systémy, jež lze brát jako částečně “autonomní”. Nejvyšší výbava obsahovala:

  • Automatické nouzové brzdění,
  • Aktivní sledování mrtvého úhlu,
  • Asistent pro jízdu v pruzích a upozornění na vyjetí z pruhu,
  • Asistent pro jízdu na dálnici (rozšířená funkce adaptivního tempomatu),
  • Automatický parkovací asistent,
  • Systém rozšířeného rozpoznávaní dopravního značení,
  • Akustické a vizuální upozornění na blížící se překážku,
  • 360 stupňová kamera.

TEST: Opel Insignia GSi Grand Sport: Proč jich nejezdí víc?

Rád bych vyzdvihl dvojici funkcí, jež velmi zpříjemní cestování v noci. Prvním jsou skvěle svítící Intelli-lux LED Pixel světlomety (technologie matrix) spolupracující s infračerveným systémem nočního vidění schopným jak na překážku upozornit, tak i zcela zastavit.

Opel_Grandland_Hybrid4_infotainment_8

Mobilní aplikace MyOpel

Součástí infotainmentu jsou také online služby umožňující vzdálené ovládání vozidla prostřednictvím mobilní aplikace. V rámci Opel Connect získáte informace o:

  • dojezdu na benzin/elektrickou energii,
  • GPS poloze vozidla,
  • jízdách (elektronická kniha jízd),
  • údržbě,
  • aktualizacích infotainmentu/map.

Pro plug-in hybridní verze je navíc k dispozici služba e-Remote Control. Modul umožňuje vzdálené ovládání klimatizace/topení, nabíjení nebo plánování odjezdů.

Závěr

Facelift Opelu Grandland jednoduše prospěl. Auto se stalo atraktivnější a sebevědomější. Nové designové prvky dělají z nových opelů skutečně pohledná auta, za kterými se rád otočím. Co se týká vrcholné plug-in hybridní verze Hybrid4, tam vidím opravdu velký benefit v pohonu všech kol, auto tak nemá oněch 300 koňských sil problém na silnici přenést. Diskutabilní je následně řízení a podvozek, jehož chování se mi při dynamické jízdě příliš nezamlouvalo. Vzhledem k vysoké cenovce musím zmínit vrzající interiérové plasty, zejména potom kroutící se výplně dveří.

Po stránce infotainmentu si grandland vede poměrně dobře. Sem tam lze pozorovat horší performance. Pozitivně kupříkladu hodnotím možnost ovládání klimatizace jak z displeje, tak i hardwarovými tlačítky na středové konzoli. Tímto si opel získá nejednoho zákazníka. Online podpora 3D navigace službami od TomTom tvoří z navigace použitelného pomocníka, na kterého se lze spolehnout. Jen ta grafika map není zrovna výstřelkem techniky. Stejně tak bych přivítal bezdrátový Apple CarPlay/Android Auto nebo USB-C konektory, které stále chybí.

Největší technologickou třešničkou je kombinace nočního vidění a excelentních LED matrix světlometů, která udělá z noci de facto den. V tomto směru to opelu vždy šlo, toho by se měl do budoucna nadále držet.

 


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *