Mercedes-Benz V300d Exclusive: Dodávka pro vyvolené
Mercedes-Benz Třídy V je autem mnoha tváří. Výslednou podobu “Včka” ovlivňuje vlastně jenom to, jak tučné máte konto. U dnešní recenze to platí dvojnásobně, do testu totiž dorazil absolutní vrchol tohoto užitkového vozu ze Stuttgartu.
Výbavový stupeň Exclusive je třešničkou na dortu značky. Díky prvotřídní materiálům, preciznímu zpracování a prvkům jako například lednička, soundsystém Burmester, masážní vyhřívaná/ventilovaná křesla či kůže Nappa dovedou navodit skutečný luxus připomínající tomu na palubě vlajkové Třídy S. Ano, je to dodávka, má své limity ale troufám si říct, že tady z ní inženýři vykřesali absolutní maximum.
Testovaný kus poháněla nejvýkonnější motorizace označená jako 300d. Jedná se o dvoulitrový vznětový čtyřválec dosahující výkonu 239 k (174 kW) a točivého momentu 530 Nm. Motor vyniká sametovým chodem, skvělou dynamikou a ve spojení s 9-stupňovým automatem je to za mne ideální kombinace. Výkon je přenášen na všechna 4 kola prostřednictvím systému 4Matic. Pochvalu zaslouží fantastický vzduchový podvozek AirMatic, který skvěle filtroval rázy od poměrně velkých 19” disků kol.
Infotainment
Dominantou palubní desky je 10,25” dotykový displej infotainmentu MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Se systémem se nepotkávám poprvé ale každé setkání mne utvrzuje o skutečnosti že se jedná se o jeden z nejlepších multimediálních systémů současnosti. Systém vyniká svou intuitivností, skvělou grafikou, množstvím funkcí ale také schopností se učit na základě chování uživatele.
Možností, jak ovládat systém existuje rovnou několik (dotyk, touchpad, hlasové ovládání). A právě hlasový asistent, spustitelný frází „Můj Mercedesi.“, je skvělý. Systém bez větších problémů rozumí a například zadání cíle do navigace, přerušení trasy, nastavení teploty klimatizace nebo informace o počasí je pro něj hračkou.
TEST: Mercedes-Benz EQV: Jedinečný, neslyšný a luxusní
Mezi highlighty MBUX patří dopravní informace v reálném čase (LIVE Traffic), inteligentní navigace (Navigace Plus), personalizace (podpora uživatelských účtů a práv), podpora mobilní aplikace Mercedes Me, online Shop, online streaming hudby, čtením/diktováním SMS, Wi-Fi hot-spot, Car2X komunikace a upozornění na nebezpečí, pokročilý hlasový asistent či rozšířená konektivita (Apple CarPlay/Android Auto).
Co se týká CarPlay, tak mne mrzí absence bezdrátového připojení. Spokojit se musíte s kabelem a USB-C konektory. Pro milovníky poslechu rádia je zde podpora FM/AM/DAB a také internetové varianty. Chcete-li poskytnout své posádce mobilní kancelář, přijde vhod aplikace In-Car Office, jež ulehčí práci s kalendářem, konferenčními hovory nebo správu nevyřízených hovorů. Bravo!
Kaplička přístrojů
Při pohledu na kokpit řidiče na vás dýchne mírná nostalgie. Jedná se o část auta, na které je starší koncepce zkrátka znát. To však neznamená, že by nebyla funkční, ba naopak. Jedná se o kombinaci analogových budíků a barevného displeje. Ovládání panelu probíhá prostřednictvím tlačítek na levé straně volantu. Displej nabízí několik kontextů (Jízda, Navi, Media, Přehled Asistentů, Nastavení vozu).
Asistenční systémy
Vybavový stupeň Exclusive přináší poměrně mnoho jízdních asistentů ať už těch aktivních či pasivních. Testovací kus byl nad rámec ještě dovybaven o Paket asistentů řízení, který přinášel tyto funkce:
- Asistent sledování provozu v mrtvém úhlu
- Asistent udržování minimálního odstupu
- Asistent proti neúmyslném opuštění jízdního pruhu
- PRE-SAFE – preventivní systém ochrany cestujících
- Adaptivní tempomat Distronic Plus
- Asistent pro potlačení vlivu bočního větru
- Asistent sledování pozornosti
- Systém Car2X s upozorněním na nebezpečí
- Inteligentní zpětné zrcátko
- Adaptivní světlomety MultiBeam
Velmi oceňuji panoramatické zobrazení okolí vozu pomocí čtveřice kamer. Rozlišení je zde jemné a příkladné. Řidič může volit z několika módů zobrazení, což mu pomůže během manévrování.
Mobilní aplikace Mercedes me
Prostřednictvím aplikace Mercedes me dokážete využít plný potenciál online služeb a vzdáleného přístupu k vozu. Appka je intuitivní, svižná a obsahuje nepřeberné množství funkcí. V rámci služby Mercedes me Plus můžete na dálku zjistit nebo zajistit:
- Odemknutí/zamknutí vozidla
- Stav nádrže
- Ventilování
- Nezávislé topení
- Stav vozidla
- Tlak vzduchu v pneumatikách
- Servis
- Jízdní data
- GPS parkovací polohu vozidla
- Odeslat cíl do vozidla
- Aktualizaci SW vozidla
- Nastavení vzhledu displeje
- Nastavení osvětlení
- Nastavení vozidla
Užitečnou funkcí je možnost sdílení uživatelských práv ke svému vozu mezi další uživatele prostřednictvím odeslání pozvánky.
Závěr
Mercedes-Benz Třídy V Exclusive je absolutním vrcholem luxusu mezi užitkovými vozy. Véčko v testované konfiguraci vidím jako dostavník pro transport VIP osob, hotelových hostů či firemních zákazníků. Zároveň dokáže poskytnout zázemí pro nejrůznější schůzky v průběhu přesunu z místa na místo. Sečteno a podtrženo, jedná se o vůz, ve kterém je lepší být pasažérem, než řidičem.
Na současné generaci Včka mne vzhledem k pořizovací ceně mrzí fakt, že stárne a nedokáže nabídnout moderní prvky výbavy jako bezklíčové odemykání/startování, Head-Up displej nebo plně digitální palubní štít. Dle mého se tak připravuje o zákazníky, kteří vyberou levnější ale vybavenější alternativu, například nový Multivan T7.
Velkou devízou auta je však implementace infotainmentu MBUX. Tento systém je jednoduše skvělý! Vyznačuje se příkladnou jednoduchostí, intuitivností a širokou nabídkou online aplikací a služeb. To jsou zkrátka premisy, na kterých mercedes staví a funguje mu to na jedničku.