Škoda Octavia combi RS iV: spíš Sportline než RS
Škoda Octavia byla donedávna absolutně nedotknutelným etalonem v segmentu střední třídy a doslova snem českých rodin, tudíž ji není nutné nijak zvlášť představovat. S příchodem nejnovější, čtvrté generace populárního modelu postavené na platformě MQB Evo, přišlo společně s inovacemi také značné množství různorodých problémů. “Oktávka” se tak kvůli tomu a zejména potom nevědomosti servisních zastoupení dostala u stávajících i potenciálních zákazníků do nelibosti. A aby toho nebylo málo o tak již pokřivenou reputaci se postarala motoristická média. Stěžejní otázkou, na kterou se pokusím odpovědět, je Octavia IV skutečně tak špatné auto?
Otestovat novou Octavii a nezklouznout do šedivých kolejí je stále poměrně obtížné a proto mi chvíli trvalo, než jsem se k tomu odhodlal. Nejpádnějším argumentem, který mne přesvědčil byl fakt, že nejsem nucený shánět novinářské auto od importu na limitovanou dobu. Novou Octávku již cca půl roku intenzivně používám téměř každý den jako služební vůz a troufám si říct, že jsme se měli možnost více než dobře vzájemně poznat.
Cestování mi zpříjemňuje bez několika prvků de facto vrcholná Octavia IV combi ve sportovně laděné verzi RS. Osobně se domnívám, že právě RS je v aktuální generaci to nejhezčí, co můžete mít. Velmi se mi líbí decentní černě lakované doplňky (lízátko, difuzor, zrcátka, maska) v mém případě v kontrastu s bílým lakováním Moon. O pohon se stará zcela nová plug-in hybridní pohonná jednotka. Základ tvoří přeplňovaná 1.4 TSI s výkonem 110 kW (220 Nm) doplněná o elektromotor (85 kW a 330 Nm) a vysokonapěťovou trakční baterii s kapacitou 13 kWh (využitelná 10,3 kWh). Systémový výkon činí u “eresa” 245 koní (180 kW a 400 Nm) tedy shodně jako u čistě benzinové verze s plnokrevníkem 2.0 TSI.
Jak hybridní Octavie vlastně jezdí? Dynamika je skvělá nicméně podmíněna tomu, zda nabíjíte (max. 3,6 kW). Pokud totiž jezdíte s vybitou baterií auto se dle mého trápí a citelně ztrácí chuť akcelerovat. Ona sportovnost je dále docela umravněna skutečností, že plug-in hybridní technika zvyšuje hmotnost vozu o nezanedbatelných 300 kg, což je opravdu znát. RS tak trápí nedotáčivost, náklony karoserie a také v určitých chvílích neschopnost přenést výkon na přední kola. Verze iV je skvělým univerzálem vynikající slušným výkonem pro předjíždění, skvělou spotřebou (dlouhodobě kolem 5-5,5l/100km) a nízkou hlučností.
Co se týká interiéru, tam hraje ŠKODA na velmi moderní a vkusnou notu. Již ve standardu se RS pyšní skvělými sportovními sedadly (látkové provedení), přístrojovou deskou s dekorem alcantary, černou stropnicí, dekorem carbonu či krásným 3-ramenným volantem! Interiér je vskutku útulný a v současné době asi ten nejhezčí, co mladoboleslavská automobilka nabízí.
Infotainment
Čtvrtá generace sází na novou platformu konektivity MIB3 s online LTE připojením. Ta přináší funkce jako webové rádio, music streaming, online update softwarů či map nebo omezené komunikační rozhraní Car2X, tedy schopnost vozů vzájemně komunikovat mezi sebou a přenášet informace o nebezpečí. V případě “oktávky” nelze zapomenout na personalizaci pomocí uživatelských účtů, zejména potom tz. Hlavní uživatel, jehož účet dovoluje využívat rozšířené možnosti online služeb ŠKODA Connect, což přjde u plug-in hybridu vhod.
TEST: Škoda Octavia Scout 3. generace s infotainmentem Swing
Denodenně využívám nejvyšší multimediální systém Columbus s 10” displejem a speciální dotykovou lištou nazvanou jako touchslider. Ten je určený pro ovládání hlasitosti, zoomování v mapě nebo nastavování teploty klimatizace. Displej je vcelku vhodně umístěn v přístrojové desce a příliš neční do zorného úhlu řidiče. Negativum vnímám v umístění ventilačních výdechů pod displejem, v úrovni loketní opěrky a kolena.
Grafická podoba, intuitivnost a plynulost systému je kapitola sama o sobě. Právě infotainment mohl za poměrně špatné přijetí nové Octavie veřejností. Systém trápilo nespočet závad, záseků, ztrát funkcionalit a jiných nešvarů. Aktuálně má RS za sebou trojici svolávacích akcí na infotainment a konečně se SW1896 se systém dostává do velmi solidního stavu který lze bez problémů používat. Drobnou výtku mám však na přecitlivělou hlasovou asistentku Lauru, která se velmi často během konverzací samovolně aktivuje. Grafická stránka je potom velmi intuitivní, povedená a nemám k ní výhrad. Osobně oceňuji přítomnost tlačítkové lišty pod centrálním displejem umožňující zrychlené ovládání jednotlivých kontextů systému.
Součástí nové platformy MIB3 je také Shop s jehož pomocí lze do infotainmentu dokupovat nové webové aplikace nebo funkce. Osobně používám Traffication (sdílení dopravních nebezpečí), Nabídky (slevové vouchery smluvních partnerů), Care Connect (vzdálený přístup do vozu přes mobilní aplikaci), Infotainment Online (online dopravní informace). Dále je možné dokoupit rozšířenější paletu barev ambientního osvětlení nebo Kalendář.
Octavia se nese ve znamení inovací, a tak uvnitř naleznete Phonebox s indukční nabíječkou telefonů nebo čtveřici USB-C. Nechybí zde bezdrátová podpora Apple CarPlay/Android Auto nebo palubní Wi-Fi hotspot pro pasažéry. Pro náročné posluchače, zejména pokud máte sound system Canton potěší přítomnost kvalitnějšího digitálního (DAB) či internetového rádia.
Navigace
Navigační systém je u plug-in hybridu velmi propracovaný a proto jej krátce přiblížím. Tzv. battery management je schopen zohlednit aktuální úroveň nabití vzhledem k aktivní navigační trase. V praxi to funguje tak, že vůz během aktivní trasy přesně ví, kam jede a podle toho dokáže hospodařit energii v baterii na celou trasu a tím docílit optimální spotřeby jak paliva, tak i elektrické energie. Základem je integrace prediktivních dat v mapových podkladech. Data například obsahují klotoidy, informace o převýšení atd. Kromě těchto “elektrizujících“ funkcí můžete v infotainmentu zobrazit aktuální tok energií vozidla nebo dojezd na elektřinu s potenciálem jeho zvýšení.
Digitální kaplička přístrojů
Kapličce dominuje barevný displej s jemným rozlišením a uhlopříčkou 10,25”. Panel je po obou stranách doplněn o notifikační LED proužky signalizující stav nabití baterie a benzinu v nádrži. Displej umožňuje zobrazit hned několik grafických módů (uživatelský, jednoduchý, navigace, asistenti a výsadou RS je potom sportovní budík. Přepínání módů a konfigurace zobrazených informací probíhá prostřednictvím tlačítek na volantu.
Asistenční systémy
Budu-li se bavit výhradně o mé služební Octavii RS, ta disponuje zcela “základní” avšak naprosto dostačující paletou asistenčních systémů:
- ACC (Adaptivní tempomat)
- Front Assist
- Lane Assist
- Emergency Assist
- Blind Spot Detect – asistent mrtvého úhlu
- Sledování provozu za vozidlem
- Upozornění při otevření dveří do dráhy vozidla nebo cyklisty
- Parkovací asistent (vpředu + vzadu) a parkovací kamera s ostřikem
Nabídka lze za příplatek rozšířit a Asistovanou jízdu 2.0, potažmo Travel Assist nabízející aktivní vedení v jízdních pruzích či autonomní dodržování rychlostního limitu.
Mobilní aplikace MyŠKODA
Na elektromobilech a plug-in hybridech mne baví jak smysluplně dovedou využít maximum z mobilních aplikací a online konektivity. Nejinak tomu je i u Octavie iV. Prostřednictvím mobilní aplikace myŠKODA můžete z telefonu sledovat a ovládat nabíjení, klimatizaci nebo topení. Vždy tak sedáte do příjemně vytemperovaného interiéru za každého ročního období. Pozn. nastavení doby odjezdu najdete také v infotainmentu, použití aplikace mi však přijde komfortnější. Poslední funkcí je možnost nastavení časového úseku, kdy máte „levný“ proud (nízký tarif). Na základě tohoto bude váš octavie nabíjet primárně v těchto časových úsecích.
Mobilní aplikace obsahuje vedle popsaných „geekovských“ funkcí i ty běžnější, jako:
- přehled o jízdních datech a statistikách
- GPS polohu vozidla,
- stav vozidla,
- zamčení/odemčení,
- oblíbený dealer + objednání servisu
- sledování vozidla v určeném koridoru
- rychlostní omezení
- import cílů.
Závěr
Škoda Octavia combi RS je ve čtvrté generaci bezesporu velmi moderní a vlastně nejlepší octavie, která kdy byla vyrobena. Přes prvotní nespolehlivost a turbulence spojené s nedokonalými softwary se situace s každou další svolávací akcí výrazně lepší. Nyní bych řekl, natrefíte-li na odborný servis, dokáží uvést vozidlo do bezvadného stavu. Na obranu zákazníků nutno dodat, že je to ze strany automobilky poměrně značná ostuda prodávat de facto nedovyvinuté auto, které místo aby například vydělávalo firmě peníze, tak stojí na dílně.
Zpátky k vozu. Ve verzi RS iV je oktávka natolik specifická, že její zařazení mezi vrcholné modely je tak trochu omyl, víte proč? RS plaketka v minulosti označovala zábavnější, chcete-li sportovněji laděná auta s dobrým poměrem cena versus výkon, jež řidiče dokázala pobavit. A právě v tomto ohledu můžete být plug-in hybridním “eresem” zklamaní. Pokud mu jednoduše začnete šlapat po krku, téměř okamžitě dá najevo, že se vůbec necítí ve své kůži.
A proto jsem po nějaké době nabyl dojmu, že by mu daleko víc sedělo označení Sportline iV. Takto by totiž nikdo ani neočekával, že si pořídil stroj, jež by mohl uspokojovat jeho sportovní ambice. To by v konečném důsledku předešlo jakémukoliv nedorozumění. Věděl by jen to, že má octavii se skvělou dynamikou a excelentní spotřebou. To vše za předpokladu, že ji bude nabíjet.
Foto: Moderní Purista