Ještě nikdy jsem netestoval auto, které by během své premiéry sklidilo takovou vlnu nevole. Zarytí fanoušci na protest dokonce pálili plakáty a vlajky. Důvod byl jednoduchý, automobilová ikona jejíž počátek se datuje od roku 1964 radikálně změnila design a ještě k tomu všemu byla elektrifikovaná! Řeč nemůže být o ničem jiném než o Fordu Mustang Mach-E.
Mávnutím kouzelného proutku se z legendárního pony caru se silným benzinovým motorem stal elektrický crossover. Ano, světlomety a výrazné prolisy na kapotě naznačují jistou podobnost s osmiválcovým sourozencem, zbytek auta už nikoliv. Mach-E je natolik diametrálně odlišný, že se mi to vlastně i líbí. Všechny detaily a odtrhové hrany, které na autě najdeme jsou funkční a podílejí se na aerodynamice, která je u elektromobilů rozhodující. V případě tohoto auta je to velmi hezky dotažené. Jedinečným a zároveň funkčním řešením je absence klik pro otevírání dveří. Místo něj je zde systém E-Latch, tedy elektrické pootevření dveří prostřednictvím tlačítka.
Mnou testovaná verze Mach-E AWD s prodlouženým dojezdem disponuje baterii o kapacitě 98,7kWh, což dle WLTP slibuje dojezd oscilující kolem 540 km. Mach podporuje nabíjení stejnosměrným proudem až 150kW a střídavým 11kW. Po stránce výkonu se Mustang na baterky nenechává zahanbit, nabízí 351 koní (258kW), točivý moment 580 N.m. ve spojení s velmi hravým pohonem všech kol. Ten upřednostňuje zadní nápravu a zprostředkovává na elektromobil nevídanou zábavu. Jízdní projev machu dosahuje brilantní úrovně, výkon je velmi plynule dávkovatelný bez „kopanců“, zejména pokud ovládáte vůz pouze plynovým pedálem. Zážitek za volantem podtrhuje excelentní podvozek s komfortnějším naladěním a přesným řízením. Při svižné jízdě jej však někdy nachytáte, kdy se naklání o trochu víc, než bych chtěl.
Interiér nového Mustangu působí luxusním, jednoduchým a zároveň uklizeným dojmem s minimem hardwarových tlačítek. Většina funkcí se přesunula do monstrózního 15,5“ displeje infotainmentu Sync 4A, který vyniká vysokým rozlišením. Precizním detailem je otočný ovladač ve spodní části panelu, jež je do něj přímo zasazen. V kokpitu mimo to umístěn ještě shift-by-wire volič převodovky nebo tlačítko pro aktivaci automatického parkovacího asistentu či ovladač elektronické ruční brzdy.
Multimediální systém Sync nové generace přináší na palubu nového machu ty nejmodernější featury. Ve spojení s online službou FordPass Connect a LTE modemem získáváte plnou online konektivitu – vzdálený přístup k vozu prostřednictvím aplikace Fordpass, online vyhledávání POI bodů zájmu, podpora uživatelských účtů a personalizace, databázi nabíjecích stanic, navigaci s cloudovým připojením a real-time dopravními informacemi, pokročilým plánováním tras vzhledem k dojezdu a nabíjení nebo aktualizaci softwaru OTA (Over-the-Air).
Grafická stránka infotainmentu je výrazně odlišná od konkurence, na první pohled může působit až chaoticky a neintuitivně. Nenajdete zde žádné HOME tlačítko, které by vás dostalo z hlubin systému zpět na úvodní obrazovku. Domovská plocha je tvořena „widgety“ a nejrůznějšími náhledy funkcí, například navigace, konektivity nebo jízdních dat. Ve spodní části jsou umístěny softwarové zkratky klimatizace s možností maximalizace na celou plochu. Rozložení ikon a widgetů lze individualizovat dle osobních preferencí.
V horní části panelu se nachází ikona mustangu, která uživatele přesměruje do záložky „Ovládání“. Je libo změnit jízdní profil (Whisper/Active/Unbridled), aktivovat ovládání 1 pedálem, nastavit jízdní asistenty či zvolit unikátní kódový zámek vozidla? Tady jste správně. Druhá záložka „Nastavení“ slouží k detailnějšímu přizpůsobení funkcí jako nabíjení, doba odjezdu, vytvoření uživatelských profilů, správa připojených telefonů, přizpůsobení asistenčních systémů či aktivace světlého/tmavého režimu a mnoho dalšího. Chválím Ford za implementaci velkého množství informativních vysvětlivek. Vždy víte, co nastavujete.
Aktivujete-li své vozidlo a přiřadíte hlavního uživatele, objeví se v horní liště uprostřed ikona vašeho nicku. Při jejím stisku odkryjete obrazovku s oblíbenými funkcemi s možnosti přizpůsobení.
Konektivita nejnovějšího infotainmentu je přímo příkladná. Kromě standardního Bluetooth rozhraní zde najdeme i Apple CarPlay nebo Android Auto. Kabely můžete odhodit, obě technologie fungují bezdrátově! Kdybyste potřebovali svůj smartphone dobít, můžete použít bezdrátovou Qi nabíječku nebo dvojici USB konektorů (USB-A/USB-C). Integrace obou konektorů je geniální! Při čekání na nabíječce přijde vhod například Wi-Fi hotspot, jež systém taktéž nabízí.
Přímo před zraky řidiče je horizontálně umístěn podlouhlý, barevný displej s uhlopříčkou 10,2“ a výborným rozlišením. Grafika obsahuje několik segmentů, které řidiče informují o nejdůležitějších informacích – dojezd, procentuální stav baterie, navigační pokyny, asistenční systémy, rychlost a rychlostní limity. Uživatel může volit ze dvou režimů světlý/tmavý. Osobně doporučuji tmavý, lépe zapadá do interiéru. Před displejem je umístěna infračervená kamera pro snímání bdělosti řidiče.
Mustang Mach-E přijíždí s plejádou pokročilých asistenčních systémů nazvaných Ford Co-Pilot360. Testovaná verze obsahovala:
Jednotlivé asistenční systémy nastavil Ford citlivě. Mustang netrpí žádnými planými nebo přehnanými zásahy do řízení, což oceňuji. Zde mám výtku jedině k systému vedení v jízdním pruhu, během testu se mi nepodařilo tento systém zcela deaktivovat.
Aplikace hodnotím jako velmi příjemnou, svižnou a intuitivní. Příjemným bonusem je velmi jednoduché Apple Watch rozšíření. Pro párování vozu s appkou musíte vlastnit účet, tzv. Ford ID, jež vám zpřístupní přidání vozidla na základě jedinečného VIN kódu či prostřednictvím sdílení uživatelských práv jiným uživatelem.
Domovská obrazovka obsahuje hned několik možnosti, jak lze ovládat Mustang na dálku. Nechybí tak odemykání, zamykání či aktivace vozidla, což můžeme nazvat jako jedinečné. Dále zde nalezneme aktuální stav baterie, nabíjení či možnost nastavení smartphonu namísto standardního klíče od vozu.
Zbylé záložky slouží k:
Ford Mustang Mach-E lze bezesporu označit jako horké želízko na trhu. Nabízí skutečně velmi dobré svezení. Co do výkonu, přesnosti řízení nebo čitelnosti si název Mustang zasluhuje. Na druhou stranu Ford zasáhl do ikonického modelu až příliš a možná si to mohl odpustit. Nedivím se tedy pravověrným fanouškům, že by slovo Mustang v názvu tohoto elektrického crossoverů nejraději neviděli.
Musím vyzdvihnout vysokou úroveň zpracování a smysl pro detail. Například tichý chod a ladný dojezd elektrických oken mohu připodobnit prémiovým Lexusům. Jednoduchý a uklizený interiér působí vzdušně, posádka z toho těží velkým prostorem kolem sebe. Menší výtku mám k sedadlům, jsou poměrně měkké a bez výrazného bočního vedení.
Po stránce infotainmentu a konektivity předvedl Ford pěknou práci. Přes prvotní chaotičnost si dokážete systém oblíbit a pochopit jeho snadnou logiku. Sync 4A disponuje pokročilými funkcemi jako je cloudová navigace, inteligentní plánování trasy, Over-the-Air updaty, propojení se skvělou mobilní aplikací FordPass nebo bezdrátovým rozhraním Apple CarPlay/Android Auto či inteligentní hlasové ovládání, což uživateli poskytuje vysoký komfort a výrazně usnadňuje život s elektromobilem. Závěrem se ještě ohlédnu za odhlučněním interiéru, potažmo výbornému audiosystému Bang&Olufsen.
Rád bych poděkoval autosalonu AUTOSPOL Uherské Hradiště, za zapůjčení vozidla a spolupráci při přípravě recenze. Článek není placenou reklamou.
Třetí generace populárního crossoveru Nissan Qashqai se dočkala faceliftu. Novinka přijíždí hned s několika inovacemi.…
S MG ZS, typickým zástupcem městského crossoveru jsme se již potkali. tehdy se však pod…
Značce Toyota nelze upřít, že uspěla ve světe hybridů, dělá je jednoduše špičkové. Aktuální trend,…
Na trhu Honda uvedla již 6. generaci svého největšího SUV, CR-V. Zájemci mohou vybírat vždy…
Na test přijel jeden z mála hatchbacků současnosti, Mazda 3. Trojka disponuje nezaměnitelným designem. Celá…
Japonská automobilka Honda představila šestou generaci svého největšího SUV, model CR-V. Během týdenního testu jsme…