Segment velkoprostorových MPV zůstal výsadou jen hrstky automobilových značek. Mezi neodmyslitelné etalony této kategorie patří například Mercedes-Benz s Třídou V. Pokud jste Véčko chtěli mít, výběr byl donedávna omezen výhradně na vznětové agregáty. Nyní však Mercedes nabízí o variantu víc, elektrické EQV.
EQV je dalším členem ekologicky smýšlející rodiny elektrifikovaných vozidel. V praxi to znamená, že se jedná o jediné plně elektrické a zároveň luxusní velkoprostorové MPV na trhu. Mercedes si je tohoto prvenství velmi dobře vědom, což je znát na perfektním battery managementu, moderním technologiím na palubě a v neposlední řadě také sebevědomou cenovkou začínající těsně pod hranicí 2 milionů korun.
Testovací kus dorazil doslova napěchován všemi myslitelnými příplatky. Na první pohled bylo jasné, že jsem měl tu čest s výjimečným autem. Krásné stříbrné lakování podtrhovalo promyšlené detaily designové linie Avantgarde doplněné o šmrncovní kontrastně lakovaný AMG spoiler na pátých dveřích.
V útrobách elektrického véčka se nachází obrovská baterie o kapacitě 100 kWh (využitelných 90 kWh). Tento poměrně velký (10 kWh) buffer je vlastně geniální prostředek, jak docílit excelentních hodnot nabíjecích proudů vzhledem k vyššímu SoC baterie, za co musím konstruktéry pochválit. O pohon se stará 150kW elektromotor s točivým momentem 365 N.m., který pohání přední kola. EQV dobijete prostřednictvím palubní nabíječky o výkonu 11 kW (AC) nebo na nabíjecí stanici výkonem až 110 kW (DC). Reálně tedy na hyperchargeru strávíte cca 45 minut a odjedete s 80 % SoC, což je fajn. Výrobce deklaruje dle WLTP metodiky dojezd 405 km, já dosahoval poněkud nižších hodnot, přibližně kolem 300 km.
S infotainmentem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) a jeho skvělou ergonomií jsem měl tu čest již během testu „standardní“ verze Třídy V. V rámci EQV mě však zajímalo, jak dobře systém integruje nabíjecí funkce, jestli dokáže uživateli poskytnout nezbytné informace o nabíjecí infrastruktuře, případně zda svede ulehčit sžití s elektromobilem. Velmi kladně hodnotím schopnost infotainmentu učit se chování uživatele a nabízet mu tyto nejčastěji používané funkce v Návrzích.
Precizní multimediální systém MBUX se vyznačuje příkladnou prací s 4G internetem, LIVE Trafficem, personalizací (podpora uživatelských účtů a práv), podporou mobilní aplikace Mercedes Me, online Shopem, online streamingem hudby, čtením/diktováním SMS, Wi-Fi hot-spotem, pokročilým hlasovým asistentem či rozšířenou konektivitou (Apple CarPlay/Android Auto). Právě poslední zmíněné v konfiguraci chybělo, což je poněkud mrzuté, přihlédneme-li k prestiži značky (lze dokoupit v online Shopu).
Palubní desce dominuje 10,25“ dotykový displej s výborným rozlišením. Jeho poloha je takřka dokonalá a čitelnost perfektní pro celou posádku. Grafickým podáním mercedes exceluje do posledního detailu. Možností, jak ovládat systém, je hned několik – dotyk, touchpad, hlasové ovládání. A právě hlasový asistent, spustitelný frází „Můj Mercedesi.“, je prostě a jednoduše skvělý. S autem můžete vést dokonce dialog a to na úrovni. Systém totiž bez problémů rozumí a provedení příkazů (zadávání cílů do navigace, přerušení trasy, nastavení klimatizace, předpověď počasí, ovládání médií,…) je pro něj snadný úkol. Infotainment dokonce dokáže zlepšit náladu několika vtipy.
Elektrické funkce, kterými se EQV liší od Třídy V, najdeme v infotainmentu pod ikonou EQ. „Elektrický kontext“ obsahuje několik záložek, kde řidiče informuje o nejdůležitějších informacích elektrického pohonného systému (Tok energií, Spotřeba, Možnosti nabíjení, Vozidlo, Návod k použití). Záložka „Možnosti nabíjení“ potom přehledně sdružuje nastavení nezávislého topení/klimatizace, nabíjecích proudů, maximálního stavu nabití baterie nebo přehled o nabíjecích stanicích v okolí.
Samotný navigační systém je radost používat. Mapové podklady mají přehlednou grafiku, barvy a obsahují velké množství POI bodů zájmů jak Offline, tak i Online. Neméně zajímavým pomocníkem je grafické vyobrazení dojezdu formou „volského oka“. Elementární funkcí je LIVE Traffic (online dopravní informace), která v reálném čase získává podklady pro výpočet trasy vzhledem k dopravní situaci. V rámci EQV je navigační systém dotažen k dokonalosti, svede totiž velmi intuitivně spolupracovat s dojezdem auta a plánovat jak optimální trasu, tak i zastávky na nabíjecích stanicích. Multi-stop Routing, jak se funkce plánování nabíjení nazývá, funguje opravdu skvěle a spolehlivě. Řidič tak bez jakékoliv znalosti nabíjecí infrastruktury přesně ví, kde zastavit a jak dlouho musí nabíjet vzhledem k nabíjecímu výkonu stanice, aby bezpečně dosáhl cílové destinace.
Další zajímavou funkcí, se kterou jsem se setkal při testu elektrického véčka zcela poprvé, byla Plug & Charge, tedy připoj a nabíjej. V rámci služby Mercedes me Charge totiž stačí na vybraných nabíječkách de facto přijet, připojit konektor k vozu a jít pryč. Samotné spuštění nabíjení jste schopni zahájit přímo z infotainmentu MBUX. Odpadá tak nutnost přikládat kartu nebo chip k samotné nabíjecí stanici. Příjemným a užitečným bonusem jsou detailní informace o nabíjecích stanicích ve vašem okolí včetně poskytovatele a ceny za odebranou kWh elektrické energie. Bravo!
Kokpit řidiče kombinuje analogové a digitální zobrazení. Rychloměr a ukazatel využití výkonu v procentech jsou reprezentovány klasickými budíky. V jejich spodní části jsou umístěny digitální stupnice teploty chladicí kapaliny a palivoměru. Uprostřed budíků najdeme multifunkční barevný displej. Ovládání probíhá prostřednictvím tlačítek na levé straně volantu. Displej nabízí několik kontextů (Jízda, Navi, Media, Přehled Asistentů, Nastavení). Samotné nastavování funkcí vozu a asitentů probíhá právě zde.
Abyste dokázali naplno využít všechny online služby a zejména vzdálený přístup k vozu, jste nuceni spárovat své EQV s aplikací Mercedes me. Aplikace je intuitivní, svižná a obsahuje nepřeberné množství funkcí. Na dálku můžete zjistit nebo zajistit:
Aplikace dále umožňuje sdílet uživatelská práva formou pozvánek mezi další lidi, například kolegy v práci, jež užívají vozidlo. Informaci, že jste přizváni k užívání auta, dostanete do mailu. Poté stačí pozvánku přijmout, přihlásit se k vašemu mercedes účtu a verifikovat se jedinečným kódem, jež vygeneruje infotainment.
Mercedes-Benz EQV je tak trochu exotem, prozatím nemá mezi elektromobily srovnání a předběhl tak veškerou konkurenci. Obrovská baterie v kombinaci se špičkovým battery managementem funguje opravdu skvěle. Ano, spotřeba elektrické energie je úměrná velké karoserii, stejně tak i vytápění/klimatizování umí výrazně snížit dojezd, nicméně znamenité nabíjecí výkony to dokáží do určité míry kompenzovat.
Infotainment zůstává v elektrickém modelu stejně tak skvělou ukázkou toho, jak by to vlastně mělo vypadat. Příkladná jednoduchost, intuitivnost a online podpora. To jsou zkrátka premisy, na kterých Mercedes staví. Vozy s písmenky EQ pak obsahují ještě víc onoho „geekovství“, kdy dokáží inteligentně plánovat zastávky na nabíjecích stanicích, vypočítat a zobrazit dojezd v mapě, poskytnout informace o cenách za kWh energie, nastavit úroveň nabití baterie či nabíjecího proud nebo naplánovat temperování interiéru vozidla.
EQV umí začínajícímu elektromobilistovi pomoci pochopit, jak auto funguje a usnadnit mu tak používání a zejména nabíjení vozidla na cestách. Ve spojení s kartou Mercedes me Charge je nabíjení skutečně hračkou, nikoliv stresem. Psát by se o MBUX dalo hodně, zbytek už přenechám na vaší zkušenosti, ta má je s tímto systémem výborná.
Třetí generace populárního crossoveru Nissan Qashqai se dočkala faceliftu. Novinka přijíždí hned s několika inovacemi.…
S MG ZS, typickým zástupcem městského crossoveru jsme se již potkali. tehdy se však pod…
Značce Toyota nelze upřít, že uspěla ve světe hybridů, dělá je jednoduše špičkové. Aktuální trend,…
Na trhu Honda uvedla již 6. generaci svého největšího SUV, CR-V. Zájemci mohou vybírat vždy…
Na test přijel jeden z mála hatchbacků současnosti, Mazda 3. Trojka disponuje nezaměnitelným designem. Celá…
Japonská automobilka Honda představila šestou generaci svého největšího SUV, model CR-V. Během týdenního testu jsme…