Categories: Recenze automobilů

Mercedes-Benz EQV: Jedinečný, neslyšný a luxusní

Segment velkoprostorových MPV zůstal výsadou jen hrstky automobilových značek. Mezi neodmyslitelné etalony této kategorie patří například Mercedes-Benz s Třídou V. Pokud jste Véčko chtěli mít, výběr byl donedávna omezen výhradně na vznětové agregáty. Nyní však Mercedes nabízí o variantu víc, elektrické EQV.

EQV je dalším členem ekologicky smýšlející rodiny elektrifikovaných vozidel. V praxi to znamená, že se jedná o jediné plně elektrické a zároveň luxusní velkoprostorové MPV na trhu. Mercedes si je tohoto prvenství velmi dobře vědom, což je znát na perfektním battery managementu, moderním technologiím na palubě a v neposlední řadě také sebevědomou cenovkou začínající těsně pod hranicí 2 milionů korun.

Testovací kus dorazil doslova napěchován všemi myslitelnými příplatky. Na první pohled bylo jasné, že jsem měl tu čest s výjimečným autem. Krásné stříbrné lakování podtrhovalo promyšlené detaily designové linie Avantgarde doplněné o šmrncovní kontrastně lakovaný AMG spoiler na pátých dveřích.

V útrobách elektrického véčka se nachází obrovská baterie o kapacitě 100 kWh (využitelných 90 kWh). Tento poměrně velký (10 kWh) buffer je vlastně geniální prostředek, jak docílit excelentních hodnot nabíjecích proudů vzhledem k vyššímu SoC baterie, za co musím konstruktéry pochválit. O pohon se stará 150kW elektromotor s točivým momentem 365 N.m., který pohání přední kola. EQV dobijete prostřednictvím palubní nabíječky o výkonu 11 kW (AC) nebo na nabíjecí stanici výkonem až 110 kW (DC). Reálně tedy na hyperchargeru strávíte cca 45 minut a odjedete s 80 % SoC, což je fajn. Výrobce deklaruje dle WLTP metodiky dojezd 405 km, já dosahoval poněkud nižších hodnot, přibližně kolem 300 km.

Infotainment

S infotainmentem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) a jeho skvělou ergonomií jsem měl tu čest již během testu „standardní“ verze Třídy V. V rámci EQV mě však zajímalo, jak dobře systém integruje nabíjecí funkce, jestli dokáže uživateli poskytnout nezbytné informace o nabíjecí infrastruktuře, případně zda svede ulehčit sžití s elektromobilem. Velmi kladně hodnotím schopnost infotainmentu učit se chování uživatele a nabízet mu tyto nejčastěji používané funkce v Návrzích.

Precizní multimediální systém MBUX se vyznačuje příkladnou prací s 4G internetem, LIVE Trafficem, personalizací (podpora uživatelských účtů a práv), podporou mobilní aplikace Mercedes Me, online Shopem, online streamingem hudby, čtením/diktováním SMS, Wi-Fi hot-spotem, pokročilým hlasovým asistentem či rozšířenou konektivitou (Apple CarPlay/Android Auto). Právě poslední zmíněné v konfiguraci chybělo, což je poněkud mrzuté, přihlédneme-li k prestiži značky (lze dokoupit v online Shopu).

Palubní desce dominuje 10,25“ dotykový displej s výborným rozlišením. Jeho poloha je takřka dokonalá a čitelnost perfektní pro celou posádku. Grafickým podáním mercedes exceluje do posledního detailu. Možností, jak ovládat systém, je hned několik – dotyk, touchpad, hlasové ovládání. A právě hlasový asistent, spustitelný frází „Můj Mercedesi.“, je prostě a jednoduše skvělý. S autem můžete vést dokonce dialog a to na úrovni. Systém totiž bez problémů rozumí a provedení příkazů (zadávání cílů do navigace, přerušení trasy, nastavení klimatizace, předpověď počasí, ovládání médií,…) je pro něj snadný úkol. Infotainment dokonce dokáže zlepšit náladu několika vtipy.

TEST: Mercedes-Benz V 250d L: Vskutku excelentní zkušenost

EQ funkce

Elektrické funkce, kterými se EQV liší od Třídy V, najdeme v infotainmentu pod ikonou EQ. „Elektrický kontext“ obsahuje několik záložek, kde řidiče informuje o nejdůležitějších informacích elektrického pohonného systému (Tok energií, Spotřeba, Možnosti nabíjení, Vozidlo, Návod k použití). Záložka „Možnosti nabíjení“ potom přehledně sdružuje nastavení nezávislého topení/klimatizace, nabíjecích proudů, maximálního stavu nabití baterie nebo přehled o nabíjecích stanicích v okolí.

Inteligentní navigace: Multi-stop Routing

Samotný navigační systém je radost používat. Mapové podklady mají přehlednou grafiku, barvy a obsahují velké množství POI bodů zájmů jak Offline, tak i Online. Neméně zajímavým pomocníkem je grafické vyobrazení dojezdu formou „volského oka“. Elementární funkcí je LIVE Traffic (online dopravní informace), která v reálném čase získává podklady pro výpočet trasy vzhledem k dopravní situaci. V rámci EQV je navigační systém dotažen k dokonalosti, svede totiž velmi intuitivně spolupracovat s dojezdem auta a plánovat jak optimální trasu, tak i zastávky na nabíjecích stanicích. Multi-stop Routing, jak se funkce plánování nabíjení nazývá, funguje opravdu skvěle a spolehlivě. Řidič tak bez jakékoliv znalosti nabíjecí infrastruktury přesně ví, kde zastavit a jak dlouho musí nabíjet vzhledem k nabíjecímu výkonu stanice, aby bezpečně dosáhl cílové destinace.

 

 

Mercedes Me Charge: Plug & Charge

Další zajímavou funkcí, se kterou jsem se setkal při testu elektrického véčka zcela poprvé, byla Plug & Charge, tedy připoj a nabíjej. V rámci služby Mercedes me Charge totiž stačí na vybraných nabíječkách de facto přijet, připojit konektor k vozu a jít pryč. Samotné spuštění nabíjení jste schopni zahájit přímo z infotainmentu MBUX. Odpadá tak nutnost přikládat kartu nebo chip k samotné nabíjecí stanici. Příjemným a užitečným bonusem jsou detailní informace o nabíjecích stanicích ve vašem okolí včetně poskytovatele a ceny za odebranou kWh elektrické energie. Bravo!

Kaplička přístrojů

Kokpit řidiče kombinuje analogové a digitální zobrazení. Rychloměr a ukazatel využití výkonu v procentech jsou reprezentovány klasickými budíky. V jejich spodní části jsou umístěny digitální stupnice teploty chladicí kapaliny a palivoměru. Uprostřed budíků najdeme multifunkční barevný displej. Ovládání probíhá prostřednictvím tlačítek na levé straně volantu. Displej nabízí několik kontextů (Jízda, Navi, Media, Přehled Asistentů, Nastavení). Samotné nastavování funkcí vozu a asitentů probíhá právě zde.

Mobilní aplikace Mercedes me

Abyste dokázali naplno využít všechny online služby a zejména vzdálený přístup k vozu, jste nuceni spárovat své EQV s aplikací Mercedes me. Aplikace je intuitivní, svižná a obsahuje nepřeberné množství funkcí. Na dálku můžete zjistit nebo zajistit:

  • Odemknutí/zamknutí vozidla
  • Stav nabíjení (V případě, že je aktivní navigování a nabíjení, auto umí notifikací upozornit o dostatečném nabití baterie pro pokračování v jízdě k cíli).
  • Temperování
  • Stav vozidla
  • Tlak vzduchu v pneumatikách
  • Servis
  • Jízdní data
  • GPS parkovací polohu vozidla
  • Odeslat cíl do vozidla
  • Aktualizaci SW vozidla
  • Nastavení vzhledu displeje
  • Nastavení osvětlení
  • Nastavení vozidla

Aplikace dále umožňuje sdílet uživatelská práva formou pozvánek mezi další lidi, například kolegy v práci, jež užívají vozidlo. Informaci, že jste přizváni k užívání auta, dostanete do mailu. Poté stačí pozvánku přijmout, přihlásit se k vašemu mercedes účtu a verifikovat se jedinečným kódem, jež vygeneruje infotainment.

Závěr

Mercedes-Benz EQV je tak trochu exotem, prozatím nemá mezi elektromobily srovnání a předběhl tak veškerou konkurenci. Obrovská baterie v kombinaci se špičkovým battery managementem funguje opravdu skvěle. Ano, spotřeba elektrické energie je úměrná velké karoserii, stejně tak i vytápění/klimatizování umí výrazně snížit dojezd, nicméně znamenité nabíjecí výkony to dokáží do určité míry kompenzovat.

Infotainment zůstává v elektrickém modelu stejně tak skvělou ukázkou toho, jak by to vlastně mělo vypadat. Příkladná jednoduchost, intuitivnost a online podpora. To jsou zkrátka premisy, na kterých Mercedes staví. Vozy s písmenky EQ pak obsahují ještě víc onoho „geekovství“, kdy dokáží inteligentně plánovat zastávky na nabíjecích stanicích, vypočítat a zobrazit dojezd v mapě, poskytnout informace o cenách za kWh energie, nastavit úroveň nabití baterie či nabíjecího proud nebo naplánovat temperování interiéru vozidla.

EQV umí začínajícímu elektromobilistovi pomoci pochopit, jak auto funguje a usnadnit mu tak používání a zejména nabíjení vozidla na cestách. Ve spojení s kartou Mercedes me Charge je nabíjení skutečně hračkou, nikoliv stresem. Psát by se o MBUX dalo hodně, zbytek už přenechám na vaší zkušenosti, ta má je s tímto systémem výborná.

 


Filip Suchomel

Recent Posts

Seznámení s novým Nissanem Qashqai: Google, ticho a alcantara na palubě

Třetí generace populárního crossoveru Nissan Qashqai se dočkala faceliftu. Novinka přijíždí hned s několika inovacemi.…

1 rokem ago

Videotest: MG ZS EV Excite 69,9 kWh 156 k (2024): Překvapí dojezdem

S MG ZS, typickým zástupcem městského crossoveru jsme se již potkali. tehdy se však pod…

1 rokem ago

Videotest: Toyota bZ4X Prestige 71 kWh 4×2: Elektrická prvotina

Značce Toyota nelze upřít, že uspěla ve světe hybridů, dělá je jednoduše špičkové. Aktuální trend,…

1 rokem ago

Videotest: Honda CR-V e:HEV AWD Advance: Hybrid nebo Plug-in hybrid?

Na trhu Honda uvedla již 6. generaci svého největšího SUV, CR-V. Zájemci mohou vybírat vždy…

1 rokem ago

Videotest: Mazda 3 e-Skyactiv-X 186: Auto bez chyby, motor prosím jiný

Na test přijel jeden z mála hatchbacků současnosti, Mazda 3. Trojka disponuje nezaměnitelným designem. Celá…

1 rokem ago

Videotest: Honda CR-V e:PHEV Advance Tech – Nikdy nebyla v lepší kondici

Japonská automobilka Honda představila šestou generaci svého největšího SUV, model CR-V.  Během týdenního testu jsme…

1 rokem ago