MENU

Mercedes-Benz V 250d L: Vskutku excelentní zkušenost

Design infotainmentu: 95%

Plynulost: 100%

Ovladatelnost: 100%

Displej: 95%

Konektivita: 95%

Mobilní aplikace: 95%

TOTAL SCORE

Total Score 97%

V tomto testu se budeme věnovat vodám dosud neprobádaným, a to velkoprostorovým MPV. Modelů, které jsou osazeny nejčastěji 7-mi místy k sezení a vycházejí z užitkových verzí, je na trhu docela mnoho. Zájemci mohou vybírat s ohledem na cenu od levnějších značek až po ty luxusní, jako je například námi testovaná Třída V od Mercedesu.

Sttutgartská automobilka aktuálně nabízí již třetí generaci modelu Viano, jež je de-facto předchůdcem námi testovaného Véčka. Modelový rok 2020 byl pro tuto business modlu ve znamení decentního omlazení, které přineslo do příplatkové výbavy modernější a luxusnější prvky známé z osobních vozů. Nově tak Mercedes osadil Třídu V například vzduchovým podvozkem Airmatic nebo nejpokročilejším infotainmentem MBUX (Mercedes-Benz User Experience).

Mercedes-Benz V250d_exterier_1

Musím říct, že novinářský kousek byl PR zastoupením nakonfigurován velmi rozumně, přesně tak, aby ukázal novinky, ale ve výsledku nevyděsil cenovkou. Do testu tak přijelo krásné Véčko v prodloužené verzi (L – délka 5,14m) s briliantově stříbrným lakováním a 18“ disky kol. Pod kapotou tepal naftový čtyřválec 250d s výkonem 190koní (140kW) spřažený s 9-stupňovým automatem a pohonem zadních kol. Kombinace je to vskutku výborná, převodovka řadí sametově a excelentně využívá točivý moment agregátu (440Nm). Spotřeba se během testu pohybovala kolem 7-8 l/100km, což je velmi hezké.

Mercedes-Benz V250d_exterier_2

Samotnou kapitolu bych rád věnoval vzduchovému pérování Airmatic, jež je ve své třídě absolutní exkluzivitou a potencionálním esem v rukávu Mercedesu. Podvozek nabízí trojici režimů (Comfort/Sport/Lift). Touha po jízdním komfortu bude pravděpodobně důvodem, proč si za tuto výbavu vůbec připlatit. Nutno dodat, že se rozhodně vyplatí. Auto se v komfortním nastavení chová přesně tak, jak byste očekávali. Tlumení nerovností je elegantní, jízda ladná, řízení přesné. Negativní náklony nebo přemrštěné houpání karoserie se v žádném případě nekoná. Sportovní režim naopak podvozek celkově zpevní a zároveň zvýší hranici otáček pro přeřazení. Výsledkem je tak maximálně výrazně snížený akustický komfort na palubě. A konečně režim Lift, ten dovede podvozek přifouknout a chvilkově tak zvýšit světlou výšku, například pro přejetí nerovností.

Mercedes-Benz V250d_interier_1

Infotainment

MBUX, který se již nějaký čas objevuje v osobních automobilech této značky, je naprosto fantastickou ukázkou precizního SW vývoje. Po dlouhé době se totiž jedná o multimédiální systém, který řidiči dokáže skutečně pomoci, místo toho, aby jej zbytečně rozptyloval od řízení. Mezi jeho největší „hajlajty“ patří například podpora a práce s 4G sítí, LIVE Traffic, personalizace (uživatelské účty), podpora mobilní aplikace Mercedes Me, online Shop, online streaming hudby, rozšířená konektivita a zejména pokročilý hlasový asistent.

Systém reprezentuje 10,25“ dotykový displej s extrémně jemným rozlišením, navíc ideálně posazen na vrchní části palubní desky. Grafika a plynulost systému MBUX je příkladná a extrémně intuitivní. Sžití s logikou ovládání zabere opravdu jen několik málo okamžiků. Velkým pomocníkem je dotykový touchpad s haptickou odezvou, který je umístěn přesně v dosahu pravé ruky. Kolem dotykové plošky najdeme další tlačítka pro rychlé ovládání funkcí celého vozu (jízdní režimy, Stop/Start, hlasitost,…). Velmi užitečnou funkcí touchpadu je možnost vkládání textu psaním. Rozpoznávání písmen funguje spolehlivě a velmi rychle.

Mercedes-Benz V250d_interier_2

Velmi silnou stránkou je hlasový asistent, který můžete spustit frází „Můj Mercedesi.“. Heuréka! V podání Mercedesu je hlasová asistence konečně plnohodnotně použitelná. Reakce systému na frázi je extrémně rychlá, čeština exkluzivní a možnosti asistenta téměř neomezené. Ovládat lze většinu funkcí infotainmentu, tzn. zadávání cílů do navigace, přerušení trasy, nastavení klimatizace, předpověď počasí, ovládání médií, dopravních informací. Infotainment vám dokonce dokáže zlepšit náladu několika vtipy.

Mercedes-Benz V250d_MBUX_3

 

Pochvalu zaslouží také navigační systém, jehož mapové podklady mají přehlednou grafiku, příjemný kontrast a obsahují velké množství POI bodů zájmů (Offline i Online). Podstatnou funkcí je LIVE Traffic, který v reálném čase získává informace o dopravní situaci na trase a podle toho predikuje zdržení, případně navrhne objízdnou trasu. Navigace je po všech směrech spolehlivá. Součástí systému je online aktualizace map. Ta probíhá zcela automaticky, vždy tak jedete s nejnovějšími dostupnými podklady.

ČTĚTE: Nové „A-čko“ od Mercedesu

Mercedes-Benz V250d_MBUX_6

V oblasti konektivity si vede infotainment ze Sttutgartu, jak lze očekávat, skvěle. Nabízí Bluetooth, Wi-Fi hotspot či Apple CarPlay nebo Android Auto. Mrzí mě však absence bezdrátové podpory rozšířených smartphone rozhraní. Vždy musíte využít USB-C konektor umístěný na spodu středové části palubní desky vedle držáku na nápoje. Zajímavostí je internetový prohlížeč, pro který je nutné dokoupit extra datový balíček.

Kaplička přístrojů

Přístrojový štít kombinuje analogový a digitální svět. Rychloměr a otáčkoměr jsou reprezentovány klasickými budíky. V jejich spodní části jsou umístěny digitální stupnice teploty chladicí kapaliny a palivoměru. Uprostřed budíků najdeme multifunkční barevný displej. Ovládání probíhá prostřednictvím tlačítek na levé straně volantu. Displej nabízí několik kontextů (Jízda, Navi, Rádio, Média, Přehled Asistentů, Nastavení). Samotné nastavování funkcí vozu a asitentů probíhá právě zde.

Mercedes-Benz V250d_kaplička přístrojů_1

Mobilní aplikace Mercedes me (Shop + Service)

Rozhraní umožňující propojení infotainmentu MBUX s mobilním telefonem prostřednictvím aplikace Mercedes me není součástí standardní výbavy, je nutné si jej připlatit. Osobně však tuto investici doporučuji. Získáte tak kromě vzdáleného přístupu do vozidla také mnoho dalších užitečných funkcí. Samotná aplikace je intuitivní, svižná a její grafická stránka koresponduje s grafikou multimediálního systému ve voze. Osobně jsem nejčastěji používal jízdní statistiku nebo vzdálené odemykání/zamykání vozu (Startovat už musíte klíčem). To zabere nanejvýš dvě vteřiny. Prostřednictvím aplikace jste potom schopni zjistit nebo zajistit:

  • Odemknutí/zamknutí vozidla
  • Stav vozidla
  • Tlak vzduchu v pneumatikách
  • Servis
  • Jízdní data
  • GPS parkovací polohu vozidla
  • Odeslání cíle do vozidla
  • Aktualizaci SW infotainmentu
  • Nastavení vzhledu displeje
  • Nastavení osvětlení
  • Nastavení vozidla

Mercedes me nabízí ještě dvojici nástaveb (Service a Store). Mobilní aplikace Service slouží k verifikaci technického stavu vozidla a evidenci servisních úkonů včetně data. Umožňuje rezervaci servisní prohlídky, obsahuje přehled výstražných kontrolek nebo krátké instruktážní videa (výměna pneumatiky,…).

Druhou aplikací je Store, která umožňuje rozšířit funkcionalitu vašeho infotainmentu pomocí online obchodu. V naše případě jsme si mohli zakoupit Pomoc při odcizení vozidla a In-Car Office (prohlížení emailů, připojení k telekonferencím, synchronizace kalendáře,…).

Výše zmíněné aplikace jsou také součástí menu samotného infotainmentu.

Závěr

Mercedes-Benz je se svou Třídou V prémiovým etalonem na poli velkoprostorových MPV. Oproti své konkurenci dokáže nabídnout až nevídaný luxus v kombinaci s velmi kvalitními materiály a perfektním slícováním. V omlazené verzi Mercedes dokazuje, že to myslí vážně a jeho rozhodnutím osadit svým pokrokovým infotainmentem MBUX dodávku, utekl konkurenci doslova na hony. Doposud se totiž s těmito věcmi v tomto segmentu příliš nepočítalo.

Samotný infotainment je pak excelentní ukázkou, jak by to mělo vypadat. Systém je jednoduchý, intuitivní a online. To jsou zkrátka premisy, které dnes jednoduše dominují. Vrcholem všeho se nebojím označit inteligentního hlasového asistenta, ze kterého jsem byl paf. Stejně tak kladně hodnotím perfektně zmáknutou mobilní aplikaci Mercedes me, která nabízí vzdálené ovládání a údržbu vozu jak po stránce mechanické (Servis), tak i v online světe (Shop).

Závěrem velmi oceňuji, že Mercedes stále ponechává hardwarová tlačítka například pro ovládání klimatizace nebo kontextových zkratech infotainmentu. Někdy je totiž „cvaknutí“ tlačítka jednodušší než cokoliv jiného.

 


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *