Mazda CX-30 e-Skyactiv X: Dokonalé spojení
Písmena C a X si v různých kombinacích oblíbila nejedna automobilka. Mazda si například zkratku CX vyčlenila pro svá SUV. A právě model CX-30 patří mezi nejnovější přírůstky mezi hirošimskými crossovery. Na první pohled je jasné, kde se designéři inspirovali. Úzké světlomety, boční linie, to je zkrátka Mazda 3.
Stejně jako trojka, dostala i třicítka vedle benzinových agregátů Skyactiv-G také revoluční e-Skyactiv X, kombinující nejlepší vlastnosti vznětových i zážehových agregátů. A právě tento motor pracoval pod kapotou testovací CX-30ky ve výbavovém stupni GT186 Plus v tolik typickém červeném lakování Soul Crystal Red.
Mild hybridní pohonná jednotka spolupracovala s excelentně přesným 6-stupňovým automatem a výkon 137kW (240Nm) přenášela na přední nápravu. Samotný projev motoru byl velice příjemný, doprovázen až zenovým klidem, tichem a nulovými vibracemi. Od spodu se může zdát motor trochu letagický, avšak to je dáno rozmazlením z přeplňovaných TSIček. Motor začne ukazovat svůj potenciál někde kolem 4.000ot/min, kde nastupuje plný točivý moment a své maximum předvádí při 6.000 ot/min. Když jej vytáčíte, jede vskutku krásně. Když k tomu přidáte navíc na poměry crossoverů skvěle naladěný podvozek, jež CX-30 má, jízda je excelentní.
Infotainment
„Cé-iks třicítka“ v interiéru nevymýšlí zbytečné novoty a drží se až na pár nepatrných detailů stejného kokpitu jako Mazda 3. Interiér a jeho ergonomie je ukázkovým kompromisem, jak to má vlastně vypadat. Symbióza centrálního ovladače, hardwarových tlačítek a displejů společně s precizním zpracováním a kvalitními materiály navozuje až pocit prémiového segmentu.
Palubní desce dominuje zapracovaný 8,8“ displej se skvělými pozorovacími úhly a odstíny černé. Tady je potřeba upozornit, že displej je nedotykový, což však kompenzuje intuitivní multimediální ovladač na středové konzoli. Ovládání napomáhá i samotná grafika systému.
Systém je plynulý, graficky vydařený a působí technologicky vyspělým dojmem. Nabízí také mnoho možností, jak jej individualizovat k obrazu svému. Ukázkovým příkladem je taková navigace, kde máte hned několik možnosti, jakou grafickou podobu mapy si můžete zvolit pro denní i noční režim. Co se týká konektivity, Mazdě nechybí DAB, rozhraní Bluetooth, Apple CarPlay ani Android Auto. Poslední dvě možnosti jsou však výhradně kabelové, což je škoda. Konektory jsou v interiéru dva, první je umístěn pod panelem klimatizace, další v loketní opěrce.
Co Mazda absolutně vynechala jsou digitální shopy, kde si můžete přikupovat rozšířené funkce infotainmentu nebo auta. Stejně tak zde nenajdete personalizaci prostřednictvím uživatelských účtů nebo primárních uživatelů.
TEST: Mazda CX-3: Nejhezčí ve své třídě
Kaplička přístrojů + Head-Up Displej
Ve stejně stylovém duchu je také digitálně-analogová kaplička přístrojů. Přístrojový štít tvoří z větší částí displej, jehož primární funkcí je zobrazování rychlosti. V prostřední části je však konfigurovatelná oblast, ve které je možné zobrazit jízdní data, výstražné hlášky nebo jízdní asistenty. Přepínání mezí obrazovkami probíhá tlačítkem INFO na volantu. Na okrajích štítu se nacházejí další dva tentokrát analogové budíky sloužící pro otáčkoměr (vlevo), teploměr chladicí kapaliny/palivoměr (napravo).
Moderního ducha navozuje CX-30 možností příplatku za projekční Head-Up Displej, jež dovede promítat důležité informace přímo do zorného pole řidiče. V podání Mazdy se jedná o barevnou a ostrou projekci za co chválím. Řidič si dokáže dle svého uvážení přizpůsobovat, jaké informace na skle uvidí. Nabídka je široká, například rychlost, navigační šipky, distance adaptivního tempomatu nebo Emergency brake. Osobně jsem měl aktivované všechny možnosti.
Asistenční systémy
Již v základu nechybí celá plejáda asistenčních a bezpečnostních systémů, kterými se konkurenční modely pyšní za příplatky. Citlivost všech systémů může řidič nastavovat dle svých preferencí stejně tak má i možnost většinu systémů deaktivovat jedním stisknutím tlačítka, podobně jako BMW. Novinářská kousek byl vybaven příplatkovými pakety a dohromady teda obsahoval:
- Rozeznávání dopravních značek (TSR)
- Smart City Break Support (SCBS) včetně detekce chodců (AEB)
- System pro hlídání mrtvých úhlů (BSM) + sledování provozu za vozidlem (RCTA)
- Adaptivní LED světlomety
- Systém pro hlídání pozornosti řidiče (DAA)
- Adaptivní tempomat
- Inteligentní asistent pro hlídání rychlosti (ISA)
- Inteligentní brzdový asistent (SBS)
- System pro hlídání mrtvých úhlů (BSM) + sledování provozu za vozidlem (RCTA)
Mazdu musím pochválit za 360 stupňový kamerový systém s jemným rozlišením.
Mobilní aplikace MyMazda
Již v odstavci výše jsem zmínil, že Mazda na tu online konektivitu zkrátka úplně není a tento přístup pokračuje i zde. CX-30 s graficky povedenou aplikací MyMazda sice spárujete ale moc funkcí od ní nečekejte.
Aplikace vám nabídne informace o vaší automobilové garáži, případně možnost vyhledat dealerství značky. Další záložky poté informují o detailech vašeho vozidla jako VIN, barva, platnost záruky nebo dostupnost asistenční služby. Nejužitečnější záložkou je v pořadí 3. nazvaná jako Servis. Zde máte možnost získat přehled a servisní historii nebo se dozvíte termín příští návštěvy servisu na základě počtu ujetých kilometrů. A konečně poslední záložka ukrývá rychlý odkaz na asistenční službu.
Na co však můžete zatím zapomenout jsou pokročilejší moderní online služby jako například sledování spotřeby, jízdní statistiky, GPS polohu vozidla, kontrola zamčení vozidla nebo troubení (Mazda CX-5 tuto službu nabízí).
Závěr
Mazda CX-30 se jednoznačně povedla. Mazda uvedla na trh po nové „trojce“ další z nových vozů, které člověka jednoduše baví řídit a vlastně i používat. Model snoubí perfektní motor, excelentní podvozek a velmi citlivě naladěné asistenční systémy.
Sžití s ovládacím konceptem, potažmo infotainmentem je otázkou několika chvil, což může být pro mnohé právě tím, proč si toto auto koupit. Na druhou stranu může stejný aspekt někoho i odlákat, protože zde chybí trocha toho geekovství v podobě shopu, personalizace nebo rozšířených online služeb.