Categories: Recenze automobilů

Toyota Proace Verso: Na dodávku neobyčejně luxusní

Konektivita a infotainmenty nejsou jenom pouhou výsadou osobních aut, stále častěji pronikají do dalších segmentů včetně toho užitkového. Ano, moderní dodávky toho nabídnou daleko víc, než byste čekali. Zářným příkladem je Toyota Proace Verso kterou jsem během společného týdne důkladně otestoval.

Proace dorazil k testu v nejvyšší výbavě Selection a zároveň nejdelší verzi L2 (délka 5,31m). Jedná se o „plnou nálož“ čemuž odpovídá i docela luxusní prvky výbavy. Na mysli mám například elektricky posuvné boční dveře, panoramatické střešní okno, Head-up displej, kožené čalounění, masážní funkce předních sedadel, jízdní asistenty nebo automatická několika zónová klimatizace. Vrcholná specifikace se pojí výhradně s nejsilnějším vznětovým dvoulitrem o výkony 180 koní s 8-stupňovou automatickou převodovkou. Zde musím pochválit velmi povedené odhlučnění a sladění pohonné jednotky s převodovkou. Ta totiž umí využívat 400 Nm točivého momentu a zbytečně motor nevytáčí do vysokých otáček. Stejně tak ani výkon této luxusní dodávce rozhodně nechybí a předjíždění na okreskách je hračkou.

 

Infotainment

Kde svůj původní účel Proace Verso nezamaskuje je interiér, který je inspirován spíše „dodávkovskými“ tvary s tvrdými materiály. Je však nutné podotknout, že nikde nic nevrže a příjemným faktem je také značné množství odkládacích prostor. Palubní desce dominuje infotainment Toyota PRO-touch se 7“ dotykovým displejem s matnou povrchovou úpravou. Displej je na dnešní dobu zastaralý a chybí mu sem tam pár pixelů rozlišení. Na druhou stranu je ergonomicky přívětivý, protože po jeho bocích najdeme kontextová hardwarová tlačítka a otočný ovladač pro hlasitost. Pod obrazovkou multimediálního systému najdeme hardwarový panel automatické dvou zónové klimatizace.

Co do výbavy si multimediální systém nevede vůbec špatně, obsahuje například navigaci, rádio, média, Bluetooth hands-free, možnost detailního nastavení vozu a jízdních asistentů nebo rozšířenou konektivitu. Uživatel má na výběr z Apple CarPlay či Android Auto. Připojení probíhá pomocí jediného USB-A umístěným pod centrálním displejem. Pro zabavení až 9-členné posádky přijde vhod palubní Wi-Fi síť. Výtku bych zde měl k absenci USB-C, digitálnímu tuneru DAB a odkládacího prostoru s bezdrátovou nabíječkou na smartphone.

Navigační systém je jednoduchý, přehledný a nabízí 3D pohled nebo aktuální hodnotu nadmořské výšky. Zadání cílové destinace můžete provést buď přesnou adresou nebo vyhledávat pomocí POI bodů zájmu (čerpací stanice, parkoviště, servis,….). Co mne mrzelo je online dopravní traffic od TomTomu. Namísto nej je k dispozici pouze TMC Traffic Massage Channel).

Kaplička přístrojů + Head-up displej

Přístrojový štít se řadí mezi starou školu, nejedná se o žádný digitální kokpit. Většina z ukazatelů používá analogovou technologii. Uprostřed se nachází multifunkční barevný displej ovládaný tlačítky na levé straně volantu. Displej slouží pro zobrazení jízdních dat, digitální rychlosti, počítadlo celkové vzdálenosti, zařazeného převodového stupně nebo navigační šipky.

Součástí nejvyššího výbavového stupně je na poměry dodávek nezvyklá výbava, Head-up displej. Toyota u Proace zvolila starší technologii, kdy jsou informace promítány na sklíčko. Nejsem příliš velký fanoušek tohoto řešení, nicméně zde mi displej vyhovoval a zároveň mne vlastně tak trochu i nadchl. Řidič má ve svém zorném poli informace o rychlostním limitu, adaptivním tempomatu či rychlosti.

Bezpečnostní a asistenční systémy

Proace Verso si stojí po stránce aktivních a pasivních jízdních asistentů poměrně vysoko. Dalo by se říci, že téměř jako moderní osobák. Mnou testovaná verze obsahovala:

  • Automatická dálková světla (AHB)
  • Upozornění na opuštění jízdního pruhu (LDA)
  • Sledování slepého úhlu (BSM)
  • Upozornění na možnost kolize s vozidly nebo chodci (FCW)
  • Adaptivní tempomat (ACC)
  • Parkovací kamera
  • Přední + zadní parkovací asistent
  • 360stupňový kamerový systém

Toyota GR Supra Dynamic: Když dvoulitr stačí

Nepříjemnou zkušenost mám s inteligentním adaptivním tempomatem, který se chová přinejmenším hloupě. Tempomat aktivujete páčkou pod volantem na levé straně včetně distance od vozu před vámi (3 úrovně). Problém nastává ve chvíli, kdy se před vámi objeví pomaleji jedoucí vůz a Proace má brzdit. Občas se totiž stane, že společně s notifikací a akustickým tónem vám auto „zapauzuje“ tempomat a vy se tak zbytečně dostáváte do krizové situace. Řešením je přepnutí inteligentního tempomatu na klasický, bez adaptivní funkce.

Mobilní aplikace MyT Toyota

Další plusové body si Proace vysloužil za možnost propojení s mobilní aplikací MyT Toyota. Appka je velmi svižná, užitečná a doplněná o líbivou grafiku, které dominuje typická červená barva. Domovská stránka slouží pro rychlý přehled o notifikacích (návštěv servisu, aktualizace sw,…). Druhá položka slouží k rychlé identifikaci vozidla a jeho aktuální poloze. Poslední záložkou jsou služby, kde je možné spravovat servisní intervaly, posílat navigační cíle do vozu, získat přehled o varovných kontrolkách nebo si zapsat připomínku či najít kontakt na dealerství.

 

Závěr

Toyota Proace Verso je ve verzi Selection nadprůměrně vybavenou civilní dodávkou se značným množstvím prostoru pro posádku, luxusní výbavou a zlomkovou cenou v porovnání s konkurencí (Mercedes Benz V klasse, VW Multivan). Během testu mne nadchla příjemným motorem, odhlučněním a také spotřebou. Po stránce infotainmentu, konektivity a samotného displeje se jedná o průměr, v některých disciplínách i podprůměr, na kterém by však chtělo zapracovat, konkurenti nabízejí víc. Stejně tak bych vyladil adaptivní tempomat a přidal odkládací prostor pro telefon. Celkové resumé je však kladné, týden s tímto dlouhánem jsem si užil.

 


Filip Suchomel

View Comments

  • Dobrý den,
    v mé Toyotě Proace Verso, výbava Familly, 130kW, automat (koupeno říjen 2021) se mi nepodařilo připojit k aplikaci MyToyota. Pro multimediální Toyota PRO-touch 7 se mi apka nenabízí. Proto mne zaujal Váš článek kde o tomto připojení píšete.
    přeji Vám vše nejlepší do nového roku a budu rád, když mi později odpovíte.
    s pozdravem
    Radim Jiskra

    • Dobrý den, Radime,

      děkujeme za Vaši zprávu. Co se týká konektivity testované Toyoty s infotainmentem PRO Touch 7” a aplikaci MyT, jsme neměli sebemenší problém. Aplikaci je nutné stáhnout z AppStore (Apple) nebo Google Play (Android) a následně připojit vůz prostřednictvím VIN. Pokud i tak připojení selže, doporučil bych navštívit servis s cílem updatu softwaru multimediálního systému.

      Také Vám přejeme vše nejlepší do nového roku, hlavně mnoho zdraví.

      Přeji hezký den,
      Filip

Recent Posts

Videotest: SsangYong Korando Club 1.5 GDI-T 4×4: Základní výbava? Proč ne

Na test dojel velmi populární model, který můžeme vídat na českých silnic stále častěji, SsangYong…

3 dny ago

Videotest: Volkswagen Multivan T6.1 Highline 2.0 TDI 4Motion (2024): Stále má co nabídnout

Volkswagen Multivan T6.1 je pomalu nahrazován novějším bratříčkem, modelem T7. Šestka se však loučí s…

2 měsíce ago

Videotest: Volkswagen Multivan T7 Life 2.0 TDi (2024): Je to dodávka nebo osobák?

VW Multivan je stálicí a ikonou, kterou není nutné asi víc představovat. Aktuálně je na…

2 měsíce ago

Volkswagen Caddy Life 2.0 TDi (2024): Když vám voní nafta

Volkswagen Caddy Life je ve své nejnovější generaci poměrně pohledným autem. Někdo může namítat, že…

2 měsíce ago

Videotest: Volkswagen Amarok Aventura V6 – Nejlepší pick-up na trhu?

Kooperace a partnerství Volkswagenu a amerického Fordu se vyplatilo! Výsledkem společného snažení se stala nová…

3 měsíce ago

Videotest: Volkswagen ID.3 Pro S facelift 77 kWh (2024): Podruhé a mnohem lépe

Volkswagen si první generací elektromobilu ID.3 zadělal na problémy. Vytýkána byla tomuto modelu zejména nižší…

3 měsíce ago