MENU

DS 7 Crossback: Dokonale vybroušený diamant

Design infotainmentu: 95%

Plynulost: 90%

Ovladatelnost: 85%

Konektivita: 90%

Displej: 95%

TOTAL SCORE

Total Score 91%

Se značkou DS jsme se zprvu mohli setkat jen jako luxusní divizí francouzské automobilky Citroën. Před několika lety se však osamostatnila a začala vyrábět auta, spíše tedy exkluzivní umělecká díla s perfektním smyslem pro detail. Modelů v nabídce automobilky je jako šafránu, obsahuje pouze dvojici crossoverů DS 3 a DS 7 Crossback. Brzy by měla nabídku doplnit vlajková limuzína DS 9, která by mohla zásadně rozčeřit klidné vody segmentu velkých sedanů. Jedná se však o budoucnost, my se přeneseme opět do současnosti, rovnou k testu DS 7 Crossback.

Sedmička sdílí podvozek, techniku i pohonné jednotky se sesterským Peugeotem 3008 a Citroënem C5 Aircross. Tím ale veškerá sourozenecká podobnost končí. DS 7 snoubí francouzský šarm, eleganci se smyslem pro detail a kvalitu do jednoho celku. Crossback spolehlivě zaujme ze všech úhlů pohledu. Přídi dominuje vystouplá chromovaná maska s úzkými světlomety, z boku zase výrazný prolis táhnoucí se k předním kolům a konečně zadní partie s elegantními světlomety se špičkovou 3D grafikou připomínající šupiny či lístky. Tato směsice nejrůznějších detailů působí jako magnet na oko a jen těžko zůstanete za volantem tohoto klenotu inkognito.

DS 7 Crossback

Nafta nebo Plug-in Hybrid?

Do testu přijela dvojice naprosto totožných DS 7 Crossback v krásném zlatém laku Byzantin a v nejvyšší výbavě Grand Chic navíc dovybavené dalšími příplatky, zkrátka „select all“. Kromě masážních sedadel, LED světlometů s cool welcome animací či nočního vidění můžete své peníze utratit za individualizaci interiéru. Automobilka nabízí celkem 5 inspirací, které se od sebe liší barevnou kombinací, typem kůže či prošitím. První z vozů byl inspirován verzí Opera, ta přináší obšití palubní desky kůží, telecí kůži Nappa na sedadlech nebo masážní/ventilované sedadla a černou stropnici. Kombinace hnědé a černé barvy působila jednoduše fantasticky a každé usednutí byla radost. Pod kapotou tohoto vozu tepal naftový dvoulitr BlueHDi 180 sladěný s 8-stupňovou automatickou předovkou. Výkon jednotky je sice naprosto dostačující, bohužel nafta se k celkovému charizma DS 7 nehodí, byť je agregát výborně odhlučněn.

DS7_crossback_interier

Druhý kousek byl zcela opačného ražení, změny byly patrné jak v interiéru, tak zejména pod kapotou, potažmo na celém podvozku. Nejprve však k interiéru, zde byla vybrána elegantní béžovo-černá inspirace Rivoli. Jedná se o levnější variantu, která oproti verzi Opera neobsahuje jemnou kůži Nappa. Luxusně však působí stejně! A konečně se dostáváme k pohonu, tedy vrcholné motorizaci E-tense. Jedná se o Plug-in hybridní jednotku, kterou tvoří benzinová přeplňovaná šestnástistovka (147 kW) a dvojice elektromotorů na obou nápravách (2x 80kW). Celkový výkon soustavy je 220kW, potažmo svižných 300k a k tomu nemalý točivý moment 520 Nm. Ano, z toho lze odhadnout, že E-tense je zatraceně rychlý crossover! Za největší výhodu však považuji možnost pohonu všech kol, která je realizována prostřednictvím elektromotoru na přední nápravě, což může být v zimě rozhodujícím faktorem. DS 7 Crossback E-tense ve mne budí přesně ty pocity, které mi chyběly během testu naftové verze. Hybridní pohon změnil charakter vozu natolik, že mi to až vyrazilo dech, o kolik je to auto vlastně lepší!

Infotainment

Při pohledu na palubní desku vás na první pohled zcela jistě upoutá luxusní detail, a to luxusní hodiny B.R.M. Hned pod nimi se nachází exkluzivně tvarovaný, rozměrný 12,3“ dotykový displej s vysokým rozlišením. Ten je lemován lesklým rámečkem, který navazuje na dotykovou lištu pro ovládání rychlých funkcí systému. Uprostřed lišty se nachází velmi stylové hardwarové rolítko pro hlasitost. Velmi pozitivně hodnotím použití dotykových tlačítek. Dle mého se jedná o kompromis, jež umožňuje okamžitě ovládat důležité funkce, místo tápání v displeji infotainmentu. Grafika systému je velmi elegantní, intuitivní a svižná. Nicméně v některých ohledech nachází prostor pro zlepšení.

DS 7 Crossback_rolitko

Navigační systém je podporován telematickými službami DS Connect. Služby se starají o aktualizace dopravních hlášení, údržbu systému, či asistenci. Po stránce konektivity zde najdeme Apple CarPlay, Android Auto nebo Mirrorlink. Připojovat je nutné výhradně kabelem do jediného USB-A portu v přihrádce pod centrálním displejem. Na USB-C se zatím pozapomnělo, což může limitovat majitele moderních smartphonů. Potřebujete-li smartphone pouze nabít, lze to vyřešit indukční bezdrátovou nabíječkou Qi. Stejně tak nechybí možnost vytvořit Wi-Fi hotspot pro cestující, výhradně však s pomocí dalšího telefonu, nikoliv pomocí eSIM.

DS7_apple_carplay

Elektrické funkce verze E-tense jsou schovány pod tlačítkem Energie, namísto DS Sensorial Drive u spalovací verze. Grafika těchto funkcí je velmi zdařilá a plynulá. Řidič má na výběr hned několik záložek a funkcí. Nejatraktivnějším módem je tok elektrické energie, kdy můžeme zřetelně vidět, zda je aktivní spalovací motor či pouze elektromotor. Další záložka zobrazuje jízdní data a průměrnou spotřebu  benzinu a elektřiny, jež jsme spotřebovali za poslední jízdu. Bohužel si nedokáže zapamatovat minulé jízdy a po startu se vždy nuluje. Poslední záložkou je eSave, tedy zamknutí energie v bateriích například pro pozdější jízdu ve městě. řidič tak má možnost uchovat plnou baterii, 20km nebo 10km dojezdu. Pokud je aktuální kapacita baterie menší, benzinový agregát svede baterii dobít, musíme však počítat s citelným zvýšením průměrné spotřeby paliva.DS 7 Crossback_infotainment_etense

Digitální kaplička přístrojů

Digitální přístrojový štít není žádný drobeček, pozitivně hodnotím matnou úpravou, což považuji jako ideální pro dokonalou čitelnost. Štít nabízí hned několik módů zobrazení (Navigace, Ukazatele, Noční vidění, Zjednodušený režim, Asistenti). K ovládání slouží otočné tlačítko na multifunkčním volantu. Každá ze změn je doprovázena zprvu zajímavou, později však nudnou animací, která proces docela znatelně zpomaluje. Přinejmenším rozporuplně působí alternativa za kulaté budíky, v DS 7 se musíte spokojit s ikonickým kosočtvercem, na jehož hranách se zobrazují otáčky motoru a rychlost. Ano, zvyknete si a zároveň chápu, kulatá věc by do tohoto kubismu příliš nezapadla. Verze E-tense doplňuje grafiku štítu o speciální zobrazení toku elektrické energie, voltmetr, teplotu motoru či dojezd na elektrickou energii.

DS 7 Crossback_digitalni_stit

Bezpečnostní a asistenční systémy

K luxusnímu autu bezesporu patří i systémy, jež můžeme alespoň částečně označit za „autonomní“. DS 7 přijíždí s početným arzenálem asistentů a systémů, které dokáží zlepšit bezpečí i komfort cestujících. Jednalo se například o:

  • Aktivní sledování mrtvého úhlu,
  • Varování před opuštěním jízdního pruhu,
  • Adaptivní tempomat s aktivní funkcí držení v jízdním pruhu,
  • Systém rozšířeného rozpoznávaní dopravního značení,
  • Systém automatického nouzového brzdění,
  • Akustické a vizuální upozornění na blížící se překážku,
  • Coffee break alert,
  • DS Park Pilot pro samočinné příčné a podélné zaparkování/vyparkování,
  • 360 stupňová kamera včetně parkovací.

DS 7 Crossback_digitalni_night_vision

Kromě výše vyjmenovaných, dnes povětšinou standardních asistentů, můžete své DS dovybavit i o prémiový prvek. Tak začneme například systémem DS Night Vision, tedy infračervené noční vidění, promítající obraz v reálném čase na digitální štít. Objeví-li se v jízdní dráze cyklista, chodec nebo zvěř, dojde k akustickému a vizuálnímu upozornění. Stejně tak musím zmínit adaptivní podvozek DS Active Scan Suspension. Jeho kamera monitoruje několik desítek metrů povrchu vozovky před vozidlem a následně přizpůsobuje tuhost jednotlivých tlumičů. Musím říci, že oba z těchto systémů fungují excelentně a zcela objektivně lze tento podvozek přirovnat ke vzduchovému odpružení jehož kvalit bez diskuze dosahuje.

Mobilní aplikace MyDS s Remote Control a Connected CAM

Mobilní aplikace je svěží, plynulá, intuitivní a dostupná pro chytré telefony s operačním systémem iOS (Apple) i Android (Google). Appka komunikuje s vozidlem pomocí rozhraní Bluetooth. Během tohoto propojení aktualizuje data o jednotlivých jízdách ze kterých vytváří užitečné statistiky. Uživatel má tak možnost jízdy rozřazovat například na soukromé a pracovní, což mnohým usnadní tvorbu knihy jízd, potažmo vyúčtování nákladů. Zadáte-li do aplikace navíc cenu PHM, rovnou jste schopni vidět i celkovou částku, na kterou vás cesta o víkendu k babičce vyšla. Dále v aplikaci MyDS najdete:

  • přehled o údržbě vozidla,
  • online rezervaci termínu v servisu,
  • stažení aktualizací pro navigační systém nebo infotainment,
  • digitální příručku k vozidlu,
  • aktuální GPS polohu vozidla.

MyDS E-tense Remote Control

Exkluzivně pro plug-in hybrid je k dispozici rozšíření aplikace MyDS o Remote Control. Podmínkou aktivace je registrace telefonního čísla, telefonu, uzavření smlouvy a spárování klíčku od vozu s aplikací přes Bluetooth. Jakmile je hotovo, do 30 minut se vám objeví další modul na domovské obrazovce aplikace MyDS. Na modulu jste schopni zobrazit:

  • dojezd na benzin,
  • dojezd na elektrickou energii,
  • stav nabití baterie,
  • ovládat nabíjení (odložené nabíjení),
  • nastavení klimatizace/topení a doby odjezdu.

 

Druhá z aplikací se váže k chytré příplatkové výbavě ConnectedCAM. Za tuto možnost musím koncern PSA pochválit, protože nabízet integrovanou palubní kameru umístěnou pod zpětným zrcátkem je prostě skvělý nápad. ConnectedCAM slouží jako černá skříňka a zaznamenává děj před vozidlem během jízdy. Data ukládá ve smyčce na interní úložiště a ve chvíli, kdy potřebujete snímek nebo záznam trvale uložit, stačí stisknout tlačítko umístěné na spodní straně. Způsoby jak data z kamery stáhnout jsou dva. Buď použijete USB konektor nebo právě palubní Wi-Fi síť a avizovanou aplikaci. Bezdrátové rozhraní funguje neočekávaně spolehlivě a troufám si říci, žena USB kabel si ani nevzpomenete. Co mne překvapilo je vysoké rozlišení kamery a zejména její slušný výkon za šera a tmy.

Závěr

DS 7 Crossback bylo mé první seznámení se skutečným Francouzem v pravém slova smyslu. Přesně takto jsem si vždy představoval auto francouzské provenience. Extravagantní design, moderní technologie a vysoká míra komfortu. Přesně tyto aspekty budou pravděpodobně důvodem, proč budete tento crossover milovat. A vězte, že láska to bude trvalá! „Déeso“ si dovoluji nazvat jako nejhezčí auto, které jsem měl možnost zatím testovat. Co se týká infotainmentu, tam bych ocenil propracovanou grafiku či svižnost. Kritický musím však být ke staršímu konceptu infotainmentu zejména v oblasti online funkcionality a telematiky. Na mysli mám zejména absenci pokročilého online trafficu v navigaci. V celkovém pojetí se ale nedostatky hledají velmi obtížně a mnoho z nich umíte bez sebemenšího zaváhání odpustit. Pokud se budeme bavit čistě o verzi E-tense, ta posunuje DS 7 na zcela jinou úroveň a myslím, že stačí říci, že je to prostě dělo!


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.