Lexus ES300h: Vstupenka mezi japonskou aristokracii
Mnohé automobilky ze segmentu velkých sedanů odcházejí, jiné však vycítily tuto příležitost a právě tento tvar karoserie tvoří většinu z jejich modelové řady. Zářným příkladem je japonský Lexus. Na test jsem dostal prostřední z rodiny, model ES300h. Velikostí konkuruje německým rivalům Audi A6 nebo BMW řady 5. Designem se od nich diametrálně liší natolik, že se pohledem na něj nemohou lidé nabažit ani po více jak roce od premiéry. Zkrátka, kde jsem se s tímto nablýskaným krasavcem plným chromu objevil, stálo to za to!
Testované „Eeso“ dorazilo v elegantním výbavovém stupni Prestige, jež tvoří prostředek na českém trhu. Dle vyjádření importu se jedná o nejprodávanější konfiguraci. Musím přiznat z prvu mé zklamání, protože sportovněji střižená výbava F Sport mému vkusu lahodí o něco málo víc. Nicméně i tak se za volantem cítíte výjimečně! O svižnou a zároveň ekonomickou se stará jediná motorizace tvořená zážehovým atmosférickým čtyřválcem o objemu 2,5l spolupracující s elektromotorem. Jedná se tedy o hybrid. Celkový výkon soustavy je bezmála 220 koní. Výkon je na kola posílán již tradičně prostřednictvím bezestupňové převodovky e-CVT.
Infotainment
Přístrojová deska je perfektně zpracovaná, nechybí zde ovládací panel klimatizace, audiosystému a samozřejmě analogové hodiny. Centrální 8″displej infotainmentu je umístěn v zorném poli řidiče a doplněn o antireflexní vrstvu. Ovládání probíhá pomocí dotykového ovladače Remote Touch. Ten je specifický svou haptickou odezvou, která nemusí každému vyhovovat, po chvíli si ale zvyknete. Pozitivní například je, že na dotykovou plošku můžete psát a tím zadávat například cíl do navigace.
Grafické prostředí je stylizované tak, aby zapadlo do interiéru, zde musím říci, že na mne dýchá historie. Ovládací prvky ani grafika nepatří mezi výstřelky techniky, byť působí kvalitně a luxusně. Multimediální systém nabízí dvojici barevných schémat, modré a šedé. Domovská obrazovka je členěna na ikony a tvoří základní menu. Pohybem prstu na dotykovém ovladači si následně volíte z několika položek (Nav, Rádio, Média, Telefon, Automobil, Info, Klimatizace a Nastavení).
Na poli konektivity dohnaly letošní modely Lexus a Toyota dobu a nabízejí svým zákazníkům tolik oblíbený Apple CarPlay a Android Auto (připojení přes USB kabel). Dle mého se jednalo o poslední hříšníky, kteří tato rozhraní nenabízeli v Evropě ani za příplatek. Zato Amerika byla zcela jiná píseň. Pro smartphony s OS Android se nabízí další možnost připojení a to pomocí Miracastu. Jedná se o bezdrátové spojení dvou zařízení, v tomto případě infotainmentu a smartphonu bez využití počítačové sítě. Nedochází tak ke zbytečným šumům nebo prodlevám. Na smartphonu lze nasdílet opravdu veškerý obsah bez omezení. Bluetooth handsfree zmiňuji jen okrajově, protože to beru za samozřejmost. Loketní opěra skrývá jednu z moderních vychytávek, a to bezdrátovou nabíječku standardu Qi.
Digitální kaplička přístrojů
Kaplička před řidičem je ve výbavovém stupni Prestige analogovo- digitální, což se mi příliš nelíbí. Nejvíc to „kazí“ právě analogová část, která je věnována ukazatelům paliva v nádrži a teplotě chladicí kapaliny. Zbytek už tvoří barevný displej ovládaný tlačítky na volantu. Ten funguje bezchybně, grafika je čitelná a kromě základních jízdních dat zde provádíte i nastavení systémů celého vozidla, stejně jako v sesterské Toyotě.
Asistenční a bezpečnostní systémy Lexus Safety System+2
O bezpečnost a ochranu cestujících se stará mnoho asistentů. Lexus je sdružuje do balíčku s názvem Lexus Safety System+ druhé generace:
- Přednárazový bezpečnostní systém (PCS)
- Adaptivní tempomat (DRCC)
- Asistent semiautonomní jízdy (LTA)
- Systém pro rozpoznávání dopravních značek (RSA)
- Adaptivní systém řízení dálkových světel (AHB)
- Systém sledování mrtvého úhlu (BSM)
Za zmínku stojí adaptivní světlomety s trojicí LED diod, které svítí skutečně výtečně, ale mají problém se stíněním protijedoucích vozidel při dynamické jízdě.
Lexus Connected Service
Přestože se jednalo základní infotainment, musím vyzvihnout, že až na pár maličkostí jako je třeba zobrazení SplitView nabídl systém téměř shodnou funkcionalitu jako příplatkový Premium Navigation System. Standardem jsou online služby Lexus Connected Service, které obsahují několik užitečných aplikací (Počasí, Čerpací stanice nebo užitečný Google StreetView). Nejužitečnější z nich je přehled nejbližších benzinek s aktuální cenou benzínu. Stačí si jen vybrat, zbytek zařídí infotainment a navigační systém. Jediným zádrhelem je fakt, že musíme mít mít založený uživatelský účet a datový tarif ve svém telefonu. Systém totiž nemá integrovanou SIM kartu.
Závěr
Lexus ES300h si právem zaslouží označení jako prémiový automobil. Po všech směrech je to výjimečné auto, které ani po roce na českých silnicích zaručeně nepřehlédnete. Na palubě se skrývá velké množství pokročilým asistenčním systémům, což například dokazuje fakt, že ES je první auto, kde skutečně fungovala automatická recirkulace vzduchu, potažmo senzor kvality vzduchu. Naladění hybridní pohonné jednotky a podvozku zcela koresponduje s pojetím vozu. Nejedná se o žádného trhače asfaltu, nýbrž o velmi komfortní přemisťovák na dlouhé trasy. Pořád mi stále chybí aplikace pro vzdálený přístup k vozu, která dorazí, co nevidět s elektrickým crossoverem UX300e.