Palubní záznamová kamera je populární záznamové zařízení, které natáčí dění před autem v průběhu jízdy. Díky velké popularitě je jich na trhu spousta a jsou většinou vybaveny užitečnými funkcemi, které dokáží suplovat tzv. černou skříňku. Záznam z palubní kamery se hodí ve chvíli, kdy se chcete pobavit nad chováním jiných řidičů nebo naopak v momentu, kdy jste nuceni chránit sami sebe při dopravní nehodě.
Jak jsme zmínil v úvodu, hlavním impulzem, proč pořizujeme palubní kameru je ochrana v případě účasti na dopravní nehodě. Proč? Existuji totiž „bouračky“, kdy ani sama Policie nedokáže jednoznačně určit viníka nehody. Právě v tuto chvíli nastupuje záznam z kamery a pomáhá objasnit, jak se vše událo. Záznam je nezpochybnitelný díky GPS souřadnicím, aktuální rychlosti, přetížení v době nárazu a zvukové stopě z interiéru. Mnohdy je kamera důkazem, který dokáže vaši nevinu, tudíž se vyhnete regresování od pojišťovny a t ose přece hodí.
Úkol kamery nekončí ani když vypnete zapalování a odejdete z vozidla. Dražší modely jsou totiž vybaveny tzv. senzorem pohybu. Ten se stará o pohyb kolem vozidla, takže jakmile projede auto, někdo projde, senzor spustí nahrávání. Záznamy z parkovišť se hodí tehdy, zjistíte-li škrábanec, rozbitý nárazník anebo okénko. Díky kameře snadno identifikujete SPZ vozidla, které vám škodu způsobilo.
Věřím, že jsem spoustu řidičů „naťukl“ a nyní budou přemýšlet o pořízení kamery. Při pohledu do nabídek internetových obchodů a kamenných prodejen vás zamrazí, kolik kamer je na trhu. Pro běžného laika je orientace velmi složitá, proto zde uvedl pár základních parametrů, které by vám měly pomoci vybrat vhodný model kamery. Pro mnoho lidí je rozhodujícím parametrem cena, chci poukázat že u kamery byste se měli zaměřit na tyto základní parametry:
Na co je nám kamera, která má nízké rozlišení? Odpovím, k ničemu. Rozhodneme-li se pořídit kameru, očekáváme od ní, že zaznamená sebemenší detaily, které mohou vést k rozklíčování dopravní nehody. Mnohdy rozhodne například dopravní značka, barva na semaforu nebo jen SPZ druhého vozidla. Abychom byli schopni rozeznat právě tyto detaily, měli bychom vybírat ze záznamových kamer, které mají rozlišení 1920×1080 pixelů, tedy FullHD.
Dalším parametrem, který odhalí detaily je snímkování neboli počet natočených snímků za jednotku času. V našem případě za 1 sekundu. Tento údaj je skrytý pod zkratkou fps. Při výběru preferujte kamery, jejichž rozsah fps se pohybuje od 25-60. Protože kamera je vlastně vysokorychlostní fotoaparát platí, že čím vyšší je číslo, tím je výsledný záznam plynulejší.
V odstavci s rozlišením jsem poukázal na nutnost rozeznat detaily v podobě dopravních značek nebo semaforu, je nutné, aby měla kamera dostatečně široký záběr. Tento parametr je dán právě úhlem záběru. Existuje trojice druhů úhlů, tedy vertikální, diagonální a horizontální. Při výběru kamery je pro nás důležitý úhel horizontální, jeho hodnota by měla být v rozmezí od 130°-150°.
Zabrousíme-li do vyšší cenové skupiny kamer, najdeme zde kromě výše uvedených parametrů také různé další jiné zkratky a funkce. Co to znamená? Jednoduše to, že kamera již není kamerou, ale takovým komplexním pomocníkem, který řidiči nabízí spoustu dalších užitečných funkcí. Nebudu se zde rozepisovat nad každým z nich, zmíním je globálně, vy se poté budete moci rozhodnout, zda je využijete a připlatíte si nebo vám vystačí jen standardní záznamová kamera. V rámci trhu se můžete setkat s těmito funkcemi:
Na závěr zmíním jeden nešvar levnějších kamer, tedy nesmyslné LED, které neustále svítí a mají v noci zlepšovat záběr. Když se nad tím zamyslím, je to naprostá hloupost a hned vám řeknu proč. Obyčejná LED toho příliš osvítit nedokáže, takže v noci je dobrá maximálně na pořízení fotografií místa nehody a v ostatních případech řidiče spíše rozptyluje. Takže se vyhněte kamerám s obyčejnými LED, jinak budete vypadat jako šašci.
Třetí generace populárního crossoveru Nissan Qashqai se dočkala faceliftu. Novinka přijíždí hned s několika inovacemi.…
S MG ZS, typickým zástupcem městského crossoveru jsme se již potkali. tehdy se však pod…
Značce Toyota nelze upřít, že uspěla ve světe hybridů, dělá je jednoduše špičkové. Aktuální trend,…
Na trhu Honda uvedla již 6. generaci svého největšího SUV, CR-V. Zájemci mohou vybírat vždy…
Na test přijel jeden z mála hatchbacků současnosti, Mazda 3. Trojka disponuje nezaměnitelným designem. Celá…
Japonská automobilka Honda představila šestou generaci svého největšího SUV, model CR-V. Během týdenního testu jsme…