Categories: Hlavní stranaNovinky

Zvýšení těžby a výroby lithia pro elektromobily

V červnu letošního roku začala Toyota s výstavbou první továrny na čištění lithia pro výrobu autobaterií v Japonsku. Jedná se o společnou investici japonského koncernu a australské těžební společnosti Orocobre a zároveň o další krok k vyšší nezávislosti ve výrobě elektromobilů a hybridů. Závod zahájí provoz továrny Naraha – Veolia Water Technologies v roce 2021. Surovinu bude zpracovávat ze společného dolu Toyoty a Orocobre v Argentině.

První továrna v Japonsku

Společnosti Toyota Tsusho Corp. a Orocobre v dubny rozhodly o výstavbě továrny Naraha zaměřené na produkcí čistého hydroxidu lithného, který se používá v bateriích elektromobilů a hybridních vozů. Jedná se o první podnik tohoto typu v Japonsku. Větší část produkce poputuje k japonským výrobcům baterií. Hydroxid lithný se bude zpracovávat z uhličitanu lithného těženého v dole Olaroz v severní Argentině, který v současné době Toyota společně s Orocobre rozšiřují.

Vyšší těžba lithia

Toyota Tsusho koupila v roce 2018 15 % podílů v australské těžební společnosti, investice přišla na 282 milionů dolarů. Výsledkem spolupráce je zvýšení těžby o 25 000 tun, což nyní činí celkem 42 500 tun lithia ročně.
Výstavba továrny Naraha byla zahájena v červnu, přičemž uvedení do provozu se plánuje na první polovinu roku 2021. Podnik by měl zpracovávat 9 500 tun suroviny ročně se ziskem 10 000 tun hydroxidu lithného.

Akumulátory do hybridů, elektromobilů ale i vodíkových aut

Toyota je největším producentem hybridů na světě. V roce 2018 prodala společnost více než 1,6 milionu těchto vozů. Toyota systematicky modernizuje a rozšiřuje škálu hybridů. Stále větší počet modelů je vybaven hybridním pohonem čtvrté generace, jak také dokládají nové Corolly a RAV4.

V roce 2020 uvede značka na trh také elektromobily na baterie (BEV) – v Evropě to budou modely PROACE, v Číně pak sesterské crossovery Toyota C-HR a IZOA. Toyota potřebuje trakční baterie i do vodíkových elektromobilů (FCV), jako jsou Toyota Mirai, které sice čerpají proud především z vodíkových palivových článků, nicméně baterii využívají k ukládání energie získané při brzdění. Japonský producent má v plánu dosáhnout v roce 2025 úrovně prodeje 5,5 milionu elektrifikovaných vozů ročně, aby tvořily polovinu objemu aut dodaných zákazníkům v průběhu roku.

Filip Suchomel

Recent Posts

Seznámení s novým Nissanem Qashqai: Google, ticho a alcantara na palubě

Třetí generace populárního crossoveru Nissan Qashqai se dočkala faceliftu. Novinka přijíždí hned s několika inovacemi.…

1 rokem ago

Videotest: MG ZS EV Excite 69,9 kWh 156 k (2024): Překvapí dojezdem

S MG ZS, typickým zástupcem městského crossoveru jsme se již potkali. tehdy se však pod…

1 rokem ago

Videotest: Toyota bZ4X Prestige 71 kWh 4×2: Elektrická prvotina

Značce Toyota nelze upřít, že uspěla ve světe hybridů, dělá je jednoduše špičkové. Aktuální trend,…

1 rokem ago

Videotest: Honda CR-V e:HEV AWD Advance: Hybrid nebo Plug-in hybrid?

Na trhu Honda uvedla již 6. generaci svého největšího SUV, CR-V. Zájemci mohou vybírat vždy…

1 rokem ago

Videotest: Mazda 3 e-Skyactiv-X 186: Auto bez chyby, motor prosím jiný

Na test přijel jeden z mála hatchbacků současnosti, Mazda 3. Trojka disponuje nezaměnitelným designem. Celá…

1 rokem ago

Videotest: Honda CR-V e:PHEV Advance Tech – Nikdy nebyla v lepší kondici

Japonská automobilka Honda představila šestou generaci svého největšího SUV, model CR-V.  Během týdenního testu jsme…

1 rokem ago