MENU

Lepší viditelnost chodce díky inovativním světlometům

Cílem každého inženýra, který vyvíjí nové světlomety je ctít zásadu „Vidět a být viděn!“ Kvalitní světlomety mají pozitivní vliv na bezpečnost silničního provozu a snižují riziko srážky s chodcem nebo zvěří. Automobilky se často předbíhají a díky této „válce“ máme velmi mnoho opravdu kvalitních osvětlovacích systémů. Lexus v rámci nového modelu RX představil další inovativní technologii nazvanou BladeScan.

Světlomety BladeScan

Stávající adaptivní LED světlomety

Automobilka Lexus drží hned dvě prvenství v osvětlovací technice. Jako první totiž zavedla LED technologii do sériové výroby a zároveň vybavila první automobil adaptivními dálkovými světlomety AHS (Adaptive High-beam System). LED světlomety aktuálních modelů značky používají dvě řady diod umístěné nad sebou, dohromady jich je v každém světlometu 40. Pomocí řídící jednotky a kamery se svítivost jednotlivých diod dokáže v reálném čase dynamicky měnit. Výsledkem je velmi dobré osvětlení vozovky a krajnic, aniž by docházelo k oslnění protijedoucích řidičů.

Méně LED diod zato lepší svítivost

Podstatou systému BladeScan je integrace speciálních modulů do světlometu. Každý modul je složen z dvojice rychle se otáčejících zrcadel připomínajících lopatky větrného mlýnu (v překladu právě BladeScan). LED diody emitují světlo, které je nestandardně směrováno po úhlopříčce přímo k modulům. Vlivem synchronizace otáček zrcadel, dynamické regulaci svítivosti jednotlivých diod a čočce tak dokáže světlomet přesně zatemnit oblast s protijedoucím automobilem. Světlomety BladeScan jsou podstatně přesnější a rychlejší než dosavadní řešení. Kromě jiného došlo také k redukci počtu diod v každém světlometu, kterých je místo 40 pouhých 10!

Světlomety BladeScan

Viditelnost chodce na 56 metrů

Nový Lexus RX, který se jako první pyšní systémem BladeScan dokáže poslat světelný kužel s vyšší svítivostí i do oblastí, které doteď nebyly tak dobře osvětlené. Inženýři dokonce uvádějí, že při jízdě v noci dokáže řidič bezpečně rozpoznat chodce již na  56 metrů, přičemž při dosavadní technologii je to 32 metrů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *