Hlavní strana

Volvo V90 Cross Country B5 (2022): Manažer v holínkách

Na test dorazilo zcela poprvé auto švédské provenience a to Volvo. Mnoho z našich fanoušků si o tuto značku psalo a nám se jej pro vás podařilo zapůjčit a otestovat díky partnerství s Top Drive Clubem.

Konečně ke konkrétnímu modelu. Autem, kterým jsem jezdil bylo zvýšené kombi Volvo V90 Cross Country. Musím se přiznat, že se mi „oplastované“ kombíky líbí, protože navozují takový chlapácký dojem. Samotná V90ka patří k největším modelům této automobilky. Je postavena na platformě SPA (Scalable Product Architecture) a po nepatrném faceliftu v roce 2020 je dodávána zejména s plug-in hybridní a mild-hybridní pohonné jednotky.

Co se našeho testovaného kusu týká, pod kapotou skrýval vznětový dvoulitr s označením B5. Samotné písmeno B (Brake Energy Recovery) potom označuje mild-hybridní jednotku s 48 V palubní sítí. Výkon zde dosahuje 184 kW (250 k) s točivým momentem 350 Nm, pohonem všech kol AWD a automatickou 8-stupňovou převodovkou Aisin.

Dynamika V90 absolutně neschází, motor má díky dvojici turbodmychadel síly dost a díky hybridu je projev lineární. Tu a tam se ozve nafta ozve svým charakteristickým zvukem, nicméně odvděčí se vám velmi přijatelnou spotřebou oscilující mezi 6,8-7,8 l/100 km. Naše auto bylo obuto na krásných 21“ discích a opatřeno adaptivním podvozkem se vzduchovou zadní nápravou. Navzdory velkým kolům je komfort ukázkový. Jízdní projev byl tam za mě obrovským překvapením během tohoto testu. Řízení je přímé, citlivě nastavené, Volvo se nenaklání a rozhodně nemá tendenci k nedotáčivosti. Pokud chcete “sportovat“ k dispozici je režim Polestar Engineering a naopak do terénu se hodí „Off-road“ jež auto zjemní.

Infotainment

Při usednutí do interiéru na vás bezpodmínečně dýchne prémie. Začneme skvělými koženými sedadly, která jsou vyhřívaná, ventilovaná a samozřejmě masážní. Stejně tak nabízejí nespočet ergonomických nastavení (podpora noho, bederka, bočnice,…). Masáže patří mezi opravdu povedené.

Podíváme-li se na palubní desku, tu zdobí hned několik dekorů. Z materiálů tady najdete především dřevo, chrom, měkčený plast a klavírní lak. De facto to stejné se opakuje v případě středové konzole se shift-by-wire voličem převodovky a obrovskou přihrádkou s Qi nabíječkou, uschovanou za praktickou roletkou. V námi testované výbavě se zde objevuje ještě jeden materiál a tím je hliník, respektive mřížky audio systému Bowers & Wilkins. Ten kromě toho, že excelentně hraje, povyšuje navíc úroveň „luxusu“ na další úroveň.

Nejdominantnějším prvkem přístrojové desky je pochopitelně 8,7“ dotykový displej nového infotainmentu na který navazuje HOME button a také zrychlená volba hardwarových tlačítek pro ovládání médií a výhřevu oken. Samotný panel a jeho rozlišení mi přijde malinko zastaralé ale pořád je to lze akceptovat vzhledem k dnešní době. Proč ale říkám, že je infotainment nový? Protože je postaven na operačním systém Android OS, což přináší mnoho výhod.

Videotest: Peugeot 408 1.2 PureTech 130 EAT8 GT – Urus pro masy

Volvo upgradovalo původní multimediální systém Sensus na zcela nový, který čerpá z integrace online služeb od společnosti Google. Model V90 dostal tento systém v rámci modelové péče 2022. Jak celý systém funguje? Nutno říci, že velmi svižně a vlastně dobře. Prvně se může zdát, že logika ovládání je poněkud chaotická ale po chvilce tomu přijdete na „zoubek“, zjistíte že je systém velmi intuitivní a vše máte na dosah v rámci první maximálně druhé úrovně HMI.

Domovskou obrazovku tvoří obdélníkové dlaždice, které se přizpůsobují aktuálnímu obsahu. Vetšinou obsahují minimalizovaný obsah a informují řidiče o důležitých informacích formou určitého multitaskingu. Proklikem následně způsobíte maximalizaci daného kontextu. A když zabrouzdáte tam, kde nechcete být, vždy existuje tlačítko HOME, které vše opraví. Vrchní část displeje je věnována notifikační liště s ikonkami a časem. Naopak spodní strana slouží pro rychlé nastavení teploty klimatizace, přesměrování do menu či zrychlené ovládání ventilace sedaček a volantu.

A v čem, že je vlastně ten Android lepší? Zejména v tom, že Google integroval do systému celou řadu užitečných funkcí (Google Play, Google Maps, Google Voice Assistant) a v případě, že je auto připojeno k internetu, chová se jednoduše jako smartphone. Osobně bych vypíchl pravděpodobně integrované mapy včetně online dopravních informací, které jsou prostě a jednoduše velmi dobré a vy je získáte bez nutnosti připojovat telefon pomocí Android Auto nebo Apple CarPlay. Dále potom obchod Google Play, kde si dovedete stáhnout například hru a tou si zpříjemnit delší čekání v autě. Stejně tak oceňuji přítomnost tzv. OTA (Over-the-air) updatů nejenom infotainmentu ale dalších řídících jednotek vozu vzduchem na dálku a možnost personalizovat celý systém pomocí vašeho Google účtu, který se v autě přihlásíte.

Co do standardní konektivity najdeme ve V90 Bluetooth, Wi-Fi, Android Auto i Apple CarPlay. Mrzí mě asi jen fakt, že Apple CarPlay je pouze drátový. Na vině ale může být samotný Apple vzhledem k rivalitě s Googlem, potažmo složitým certifikačním procesem.

Digitální přístrojový štít + Head-up displej

Zatímco o infotainment se řidič dělí s pasažéry, digitální kokpit s uhlopříčkou 12,3“ je čistě jeho prostorem. Volvo V90 disponuje opravdu povedeným panelem s velmi jemným rozlišením. Štít však trpí jistou omezeností, jež spočívá v absenci možností, jak si jej přizpůsobit. Vždy jste nuceni mít zobrazeny dva velké budíky (rychloměr, otáčkoměr). Jediným místem, kde něco změníte je prostřední část. Tam dokážete „dostat“ Google mapy nebo palubního počítače s jízdními daty…

Nad kapličkou, v zorném poli, lze spatřit projekční, barevný HUD displej s pěkným ostrým rozlišením. Jeho pojetí je spíše minimalistické ale toto bych přesně od tohoto typu displeje očekával. Zobrazuje nejdůležitější jízdní data jako rychlost, rychlostní limit, manévr navigace včetně asistentu řazení do jízdních pruhů.

Asistenční systémy

Volvo patří dlouhodobě mezi pomyslnou špičku v rámci bezpečnosti. Aktivním i pasivním prostředkům ochrany posádky věnují velký důraz a proto na palubě nových modelů najdeme kolikrát ojedinělé a inovativní prvky bezpečnosti. Námi testované Volvo disponovalo těmito prvky:

  • Inteligentní informační systém řidiče (IDIS) – dovede potlačit (hovory, notifikace,…) ve chvíli, kdy nastane krizová situace
  • Systém ochrany proti hyperflexi krční páteře (WHIPS) – mechanické opatření při nárazu ze zadu
  • Adaptivní tempomat + Pilot assist – samočinné udržování rychlosti, vzdálenosti a směru vozidla
  • BLIS a Cross Traffic Alert – podpora při manévrování, parkování a couvání
  • Lane Keeping Aid – podpora eliminace hrozícího rizika přejetí dělící čáry
  • Informační systém dopravních značek
  • Park Assist camera – parkovací senzory (vpředu / vzadu) včetně zadní parkovací kamery
  • LED světlomety s funkcí matrix

Volvo V90 Cross Country bylo napěchováno bezpečnostními asistenty, nicméně pokud například Pilot assist zjistil, že jede na dálnici vyšší než povolenou rychlostí, odmítal být aktivní a vozidlo aktivně neudržoval v jízdním pruhu. Všeobecně se mi jeví bezpečnostní politika této švédské značky až příliš úpěnlivá. Zcela samozřejmě musím zmínit, že vozidlo má maximální rychlost omezenou na 180 km/h.

Mobilní aplikace

Zde těch poznatků bohužel příliš nemám, neboť Volvo vyžaduje pro spárování smartphonu a auta, podobně jako například koncern VW, dvojici klíčů. Já měl klíček k autu pouze jeden, tudíž ani obraz ani zvuk. Aplikace Volvo Cars mě v rámci párování nikam nepustila.

Závěr

Volvo V90 Cross Country se pohybuje na pomezí vyšší střední třídy a zároveň prémiovky. Samotná značka o tomto modelu mluví jako o luxusním kombi. Je tomu opravdu tak? Cenou do luxusu rozhodně patří, některými prvky výbavy taky ale dokáže konkurovat například Audi A6 Allroad, když má v nabídce jenom dvoulitrové čtyřválce? V90 konkurovat zcela jistě dokáže v podvozku, jízdních vlastnostech, akustickém komfortu, bezpečnosti. Zde je skvělé! Nicméně pořád se domnívám, že Volvo se ve stritkní politice motorů unáhlilo a příliš brzy zařízlo zajímavější motory. To je ten prostor, kde se zbytečné obírá o místo v luxusním segmentu.

Co do infotainmentu a konektivity tam musím volvu vyseknout pochvalu. Multimediální systém postavený na Androidu se jim povedl a získali tím náskok před konkurencí. Z integrace onlinových služeb od Googlu auto těží a celé to působí jako dobře známá a intuitivní věc.

Na samotný závěr bych rád poděkoval našemu partnerovi, Top Drive Club (TDC), který nám Volvo V90 k testu zapůjčil. TDC je tým profesionálů, kteří vám zprostředkují dovoz jakéhokoliv zánovního vozu v platné tovární záruce přímo dle Vaší specifikace. Zde přikládáme přímý odkaz na testované Volvo V90 Cross Country.

 


Filip Suchomel

Recent Posts

Videotest: SsangYong Korando Club 1.5 GDI-T 4×4: Základní výbava? Proč ne

Na test dojel velmi populární model, který můžeme vídat na českých silnic stále častěji, SsangYong…

3 dny ago

Videotest: Volkswagen Multivan T6.1 Highline 2.0 TDI 4Motion (2024): Stále má co nabídnout

Volkswagen Multivan T6.1 je pomalu nahrazován novějším bratříčkem, modelem T7. Šestka se však loučí s…

2 měsíce ago

Videotest: Volkswagen Multivan T7 Life 2.0 TDi (2024): Je to dodávka nebo osobák?

VW Multivan je stálicí a ikonou, kterou není nutné asi víc představovat. Aktuálně je na…

2 měsíce ago

Volkswagen Caddy Life 2.0 TDi (2024): Když vám voní nafta

Volkswagen Caddy Life je ve své nejnovější generaci poměrně pohledným autem. Někdo může namítat, že…

2 měsíce ago

Videotest: Volkswagen Amarok Aventura V6 – Nejlepší pick-up na trhu?

Kooperace a partnerství Volkswagenu a amerického Fordu se vyplatilo! Výsledkem společného snažení se stala nová…

3 měsíce ago

Videotest: Volkswagen ID.3 Pro S facelift 77 kWh (2024): Podruhé a mnohem lépe

Volkswagen si první generací elektromobilu ID.3 zadělal na problémy. Vytýkána byla tomuto modelu zejména nižší…

3 měsíce ago