Kia Sorento Exclusive 1.6 T-GDI 4×4 PHEV 6AT: Přehlížený favorit
Kia Sorento je aktuálně na trhu již ve své 4. generaci. Velké SUV s poměrně výraznými americkými rysy útočí na zákazníky robustností, nabídkou pohonu PHEV nebo moderními technologiemi, kterých na palubě najdete opravdu mnoho.
Do autodays garáže dorazilo Sorento Exclusive v plug-in hybridní verzi, jejímž základem je přeplňovaný agregát 1.6 T-GDi (nové generace) s výkonem 132 kW, elektromotor o výkonu 67 kW a baterie s kapacitou 13,8 kWh. Systémový výkon tak činí 195 kW s točivým momentem 350 Nm. Samotný pohonný systém je velmi dobře naladěný, během jízdy nejsou citelné žádné záškuby nebo váhání hybridu, který by nevěděl, co má právě zařadit nebo jaký typ pohonu zvolit. Dynamika je absolutně dostačující, a naopak spotřeba dosahuje v poměru na velikost tohoto SUV poměrně příjemných hodnot, kolem 8-9 l/100 km.
Stejně tak lze chválit podvozek a jeho komfort. Navzdory tomu, že povozek není adaptivní, dokáže si hravě poradit i s většími nerovnostmi, aniž by ztratil směrovou stabilitu. Co do akustického komfortu na palubě bych Sorento ohodnotil jako lepší průměr. Na dálnicích se větší karoserie ozve.
Infotainment
Interiéru vévodí sice robustnost ale také nesmím opomenout kvalitu. Na palubní desce, dveřích či sedadlech najdete velmi kvalitní materiály. Samotné zpracování se mi hodně líbilo, protože je precizní. Skvělý detail je decentní ambientní osvětlení ve dveřích. Při usednutí si nelze nevšimnou opravdu velké středové konzole, kde jsou umístěny mechanické ovladače, shift-by wire volič převodovky nebo ovládání pohonu všech kol. Obecně za použití mechanických ovladačů (také klimatizace) musím značku Kia pochválit.
Dominantním prvkem palubní desky je pochopitelně 10,25“ dotykový displej infotainmentu. Rozlišení panelu je průměrné, nicméně kladně hodnotím na bocích umístěná kontextová tlačítka a „otočňáky, které zjednodušují ovládání systému. Grafická podoba multimediálního systému naopak velmi hezká, intuitivní ale možností nastavení nabízí na můj vkus až příliš mnoho. Existuje zde totiž mnoho úrovní menu.
Součástí infotainmentu jsou také nepostradatelné online služby, Kia Connect a Kia Live. Pod tímto si můžeme představit dopravní data pro navigační systém v reálném čase (kolony nebo opravy / uzavírky), informace o nabíjecích, čerpacích stanicích nebo parkování. Co do online funkcí má posádka k dispozici počasí, kalendář nebo aktuální sport.
Konektivita je v Sorentu zastoupena funkcí Bluetooth Hands-free, palubní WiFi nebo Apple CarPlay a Android Auto. Poslední zmíněný je bohužel jenom drátový (USB-A). Co však Kia nabízí bezdrátově, to jsou aktualizace infotainmentu pomocí OTA (Over-the-Air) či nabíječka Qi. Tu můžete dokonce vypnout, pokud ji nepotřebujete.
Přístrojový štít + Head-Up Displej
Displej digitálního kokpitu má 12,3“, což je ve skutečnosti víc než infotainment. Kia si však s kapličkou pohrála a skutečně se to povedlo. Díky jemnému rozlišení a grafice je výsledek velmi zdařilý. Chválím zachování možnosti zobrazit klasické kruhové ukazatele, to bude totiž mnoha řidičům sympatické. Obsah jednotlivých „budíků“ lze konfigurovat. Velmi efektním a decentním módem je potom zobrazení reálného počasí.
Head-up displej Kia řešila barevným promítáním nejdůležitějších informací do zorného pole řidiče. V rámci konfigurace můžete vybírat informace, které chcete zobrazovat (rychlost, rychlostní limit, Lane Assist, adaptivní tempomat, upozornění, navigační pokyny).
Asistenční systémy
Vlajková loď značky Kia se pyšní celou řadou asistentů. Ty řidiči pomáhají při každodenní jízdě. Výbava Exclusive obsahuje:
- Aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA)
- Asistent následování v jízdním pruhu (LFA)
- Asistent pro jízdu na dálnici (HDA)
- ISLA (INTELLIGENT SPEED LIMIT ASSIST)
- Systém autonomního nouzového brzdění – auto/chodec/cykl (FCA)
- Systém autonomního nouzového brzdění (FCA-JX) – odbočování v křižovatce
- Pokročilý adaptivní tempomat (SCC) + Stop&Go
- Panoramatické monitorování okolí vozu
Pochvalu musím vyseknout asistentu pro jízdu v pruzích, protože je důmyslně zakomponován do digitálního štítu. Ve chvíli, kdy aktivujete směrovku, na displeji se objeví reálný záznam z kamery na zrcátku a promítne jej. To výrazně zvyšuje bezpečnost během odbočování nebo přejíždění z pruhu do pruhu.
Za co ale Sorento pohaním je absence adaptivních světlometů matrix. Spokojit se musíte pouze s automatickým přepínáním dálkových / tlumených světel. Aktuálně bych to označil za nedostatečné.
Videotest: Kia Niro EV – Konečně použitelný elektromobil
Mobilní aplikace Kia Connect
Aplikace pro vzdálené ovládání funkcí vozu je v případě Sorenta PHEV velmi povedená a umožňuje toho poměrně mnoho. Grafiku označuji za zdařilou, ovládání zase jako intuitivní. Mezi základní funkce patří status vozu (dojezd, nabíjení a GPS poloha). Dále můžete detailně ovládat nabíjecí proces (aktivace / deaktivace) a odemknout / zamknout vozidlo. Chybí mi však možnost ovládat klimatizaci a také český jazyk.
Závěr
Kia Sorento Exclusive PHEV je dle mého zbytečně opomíjeným konkurentem například Škody Kodiaq. Jedná se o „kus“ auta a když k tomu přidáme americké rysy v designu, dělá to ze Sorenta poměrně atraktivní auto. Plug-in hybridní verze mě překvapila svým citlivým naladěním a dynamikou, podvozek komfortem a interiér precizním zpracováním.
Infotainment je zdařilý, Kia totiž operuje s odzkoušeným multimediálním systémem. Stejně tak nabídka online funkcí si s konkurencí nezadá. Systém však oproti konkurenci skrývá několik netradičních „fíčur“ a to Interní rozhovor, Režim walet či Tichý režim. Mobilní aplikaci můžeme nazvat jako zdařilou a použitelnou. S čím si Kia pohrála je výše zmíněný asistent pro jízdu v pruzích, který promítá do digitálního štítu formou obrazu.
Preview foto: Matěj Rulc