MENU

Mercedes-Benz EQS 450+ Electric Art: Elektrický vrchol všeho myslitelného

Design infotainmentu: 95%

Plynulost: 100%

Ovladatelnost: 95%

Konektivita: 100%

Displej: 100%

Mobilní aplikace: 100%

TOTAL SCORE

Total Score 98%

Automobilka Mercedes-Benz se stala fenoménem, samotné slovo „mercedes“ je běžně využíváno ve smyslu prvotřídní kvality a de facto toho nejlepšího, co můžete mít. Nyní, v roce 2023, má tato prémiová německá automobilka ve svém portfoliu opravdu slušnou řadu modelů. V dnešním testu zamíříme přímo na absolutní vrchol nabídky elektrické řady EQ, luxusní sedan EQS. Jaké to je jezdit v nejlepším elektromobilu dnešní doby se dočtete v testu.

Není S-klasse jako S-klasse

Stuttgartská automobilka na to šla v případě „S-ka“ důmyslně, zákazníkům totiž nabízí hned dva jedinečné modely ve stejné hierarchické úrovni. Současné Třídě S (generace W223) však zůstal konzervativní design a zejména spalovací motory, kdežto EQS je čistý elektromobil postavený na platformě EVA s opravdu velmi extravagantním ale vysoce funkčním designem (koeficient odporu vzduchu Cx = 0,20).

Mercedes-Benz EQS 450+ Electric Art_2

Jízda, výkon a dojezd

Mercedes-Benz EQS 450+ v designové linii Electric Art je kompletní název auta, které nám k testu zapůjčil náš partner Top Drive Club.Pojďme si tedy rozklíčovat název. Testovaná verze je z celé škály výkonově „nejslabší“, tzn. 265 kW (360 k) s točivým momentem 568 Nm. To ale neznamená, že by tomuto sedanu chyběl výkon, toho je tady na svižné předjetí nebo dálniční akceleraci tak akorát. Co do dojezdu je ale absolutním premiantem, protože dle WLTP dosahuje 782 km. Jak je to ve skutečnosti? Těch cca 700 km je skutečně reálných. V mých očích se tak zcela určitě jedná o absolutní bořič mýtů o elektromobilitě, protože EQS dojede dál než většina stejně výkonných benzínů.

Čím to, že dojede tak daleko? Jedná se o synergii hned několika faktorů, zejména se jedná o mega baterii o využitelné kapacitě 108 kWh. Ano, to už je slušná zásoba energie, kterou potřebujete nabít. Sko zvládá nabíjet 22 kW (AC) a až 200 kW (DC). Samotná nabíjecí křivka je skvělá, při 90 % SOC si baterka bere ještě kolem 50 kW/h. Během celého týdne se kombinovaná spotřeba elektrické energie pohybovala kolem 21,5 kWh / 100 km.

Mercedes-Benz EQS 450+ Electric Art_1

Jízda v EQS je přesně taková, jakou byste s cenovkou začínající na částce 3.214.000,- Kč, jednoduše čekali. Ticho, klid a elektrická dynamika. Vývojářům se povedlo „Sko“ výborně odhlučnit, jakmile zavřete dveře, ocitnete se ve svém klidném světě. Vy si tak můžete užívat skvělý audiosystém Burmester plnými doušky. Když se rozjedete ihned rozpoznáte perfektní, komfortně naladěný podvozek, dokonale filtrující nerovnosti. Podvozek vděčí svému charakteru díky aktivnímu vzduchovému pružení, jež můžete manuálně zdvihnout pro překonání překážky. Ve chvíli, kdy to uděláte, vůz si může tuto GPS polohu zapamatovat a příště světlou výšku zdvihnout sám.

Mercedes-Benz EQS 450+

Se samotnou jízdou také souvisí řízení. To je v případě EQS naladěno jemně a citlivě. Manévry usnadňuje aktivní zadní náprava, která se v našem případě dokázala natočit o 4,5 stupně. S délkou 5,2 m se tak otočíte vlastně na „pětníku“.

Interiér

Pro usednutí do interiéru musíte dveře otevřít pomocí efektní výsuvné kliky s krásným emblémem značky mercedes. Samotný prostor pro posádku je perfektně propracovaným, ergonomicky vymyšleným, a především prostorným celkem se kterým absolutně splynete ve chvíli, kdy usednete do kožených sedadel. Z Eska dýchá luxus, výjimečnost a precizní zpracování se smyslem pro detail. Všechny materiály, spoje, švy či ovladače jsou tím nejlepším, co jsem kdy mohl vidět. Je radost si tuto skutečnost uvědomit a celé auto si „osahat“.

Infotainment

Dominantním prvkem uhlazené přístrojové desky je vertikálně umístěn 12,8“ OLED dotykový displej infotainmentu MBUX. Rozlišení panelu je fenomenální, stejně tak ukázková reakce na dotyk včetně plynulosti a vysoké intuitivnosti celého HMI. Systém poskytuje značný prostor pro individualizaci včetně vytváření nejrůznějších zkratek a oblíbených funkcí, které tak máte snadno na dosah. Pod displejem je k dispozici dotyková lišta, suplující fyzická tlačítka pro zrychlené ovládání kontextů (Jízdní režimy, parkovací asistent, hlasitost a čtečka otisků prstů). Právě čtečka je sofistikované zařízení sloužící ke zvýšení bezpečnosti osobních dat v rámci uživatelského účtu.

Mercedes-Benz EQS 450+ MBUX_1

MBUX jako takové je bez přihlášení k uživatelskému účtu de facto funkční jen z půli. Pro to, abyste aktivovali plný potenciál včetně individualizace systému nebo Mercedes me Store pro nakupování nejrůznějších softwarových rozlišení (Virtual Office, Režim pro začínající řidiče, Music Streaming, Sada pro individualizaci,..) je nutné založit účet v rámci online konektivity Mercedes me a následně spárovat s vozidlem. Součástí je také OTA update s přesahem do různých jednotek ve voze.

Co do konektivity je samozřejmě EQS vybaveno úplně maximálně. Potěšil mě velký počet USB-C v interiéru a standardní přítomnost bezdrátového rozhraní Apple CarPlay. Vhod může přijít online aplikace Počasí, Galerie, Prohlížeč nebo Kalendář, který spárujete se svým účtem.

Mercedes-Benz EQS 450+ MBUX_Apple CarPlay

Multimediální systém je přímo napěchován důmyslnými vychytávkami a funkcemi, které zpříjemňují každodenní jízdu v EQS. Vlastně ani nevím, z jaké strany mám začít. Zmíním proto jen ty funkce, se kterými jsem se potkal poprvé. Osobně na mě zapůsobila inteligentní klimatizace s HEPA filtrem. Ta totiž neustále monitoruje kvalitu vzduchu venku a také uvnitř a prostřednictvím filtru a klapky kombinuje, mixuje a čistí. Pozoruhodná je však reakce celého systému, když se před vámi objeví chcíplé, kouřící TDIčko. V mžiku se změní ikonka ze zelené na červenou a vy, aniž byste cokoliv udělali žádný dieselový smrad necítíte.

Mercedes-Benz EQS 450+ MBUX_4

Dalším velmi použitelným pomocníkem je online hlasové ovládání. Virtuální asistentka, kterou probudíte aktivací hlášky „Můj Mercedesi“ a funguje opravdu spolehlivě. Běžně jsem ji používal k činnostem jako manipulace s panoramatickým oknem nebo bočními okénky či zadáváním cíle do navigace.

Dalším opravdu šikovným pomocníkem je režim náhledu semaforu. To je totiž funkce, jež vám ušetří několik tisícovek za fyzioterapeuta s krční páteří. Při příjezdu na semafor se totiž aktivuje kamera za zpětným zrcátkem, která v reálném čase a s vysokým rozlišením promítne tento obraz na infotainment. Vy už si nemusíte kroutit krk a hledat semafor, geniální. Kamery s vysokým rozlišením se dále používají pro panoramatický parkovací asistent, navigační pokyny s rozšířenou realitou (AR) nebo pro záznam dopravní nehody, kdy je obraz ze všech (4) kamer uložen do paměti MBUX.

Mercedes-Benz EQS 450+ MBUX_5

Elektrické funkce (EQ)

Ikona „EQ“ skrývá obsahuje několik záložek, které řidiče informují a umožňují nastavení veškerého power managementu (spotřeba, dojezd, nabíjení, tok energie, režim nabíjení,…). Záložka „Možnosti nabíjení“ potom přehledně sdružuje nastavení nezávislého topení/klimatizace, nabíjecích proudů, maximálního stavu nabití baterie nebo přehled o nabíjecích stanicích v okolí.

Inteligentní navigace včetně rozšířené reality AR

Navigace v EQS funguje tak skvěle, že si zaslouží samotný odstavec. Mapové podklady mají přehlednou grafiku, barvy a obsahují velké množství POI bodů zájmů jak Offline, tak i Online nebo 3D náhledy budov, včetně těch historických. Zcela zásadní vzhledem k elektrickému pohonu je výpočet trasy, který zohledňuje celou řadu parametrů a to (LIVE Traffic, stav nabití baterie, převýšení na trase, spotřebu, dostupnost nabíjecích stanic…).

Mercedes-Benz EQS 450+ MBUX_navigace

Algoritmus poté vypočítá a stále v průběhu trasy přepočítává optimální trasu a ve chvíli, když energie do cíle nevystačí, „Sko“ inteligentně naplánuje nabíjení, a to včetně výpočtu doby nutné pro nabíjení. Aktivace nabíjení probíhá jednoduše z prostředí infotainmentu, stačí mít aktivní Mercedes me Charge službu a v navigaci zobrazit detail stanice (dostupnost, výkon, cenu za kW) včetně odhadu ceny za dobití, pecka!

Za zmínku v kontextu s navigací rozhodně stojí zmínit navigační pokyny zobrazované za pomocí kamery na displeji MBUX včetně výrazných modrých šipek tvořených rozšířenou realitou (AR). Tento prvek vnímám spíše jako „ujišťovací“, vše potřebné má totiž řidič v Head-Up displeji.

Digitální přístrojový štít + Head-Up displej

Stejně, jak je obdivuhodné rozlišení centrálního panelu displeje, jsem přímo žasl nad precizností displeje před řidičem. Jemnost zobrazení je abnormálně precizní, což napomáhá skvělé čitelnosti za každého světla. Na štítu si můžete zobrazit nejrůznější informace co do jízdních dat nebo navigace. Ovládání probíhá prostřednictvím tlačítek na levé straně dotykového volantu (pravá strana je vyčleněna pro ovládání MBUX). Zde mám jednu z prvních výtek EQS. Reakce volantu na stisk nebo swipe jsou občas nedokonalé a musíte jej tak opakovat.

Naopak velkou pochvalu si zaslouží obrovský Head-up displej. Ten promítá nejdůležitější informace přímo do zorného pole řidiče. Rozlišení i ostrost projekce je v případě Ska absolutně fenomenální. Standardní režim zobrazuje informace o rychlosti, adaptivní tempomatu nebo výstražná oznámení. V případě, že máte aktivní navigaci, objeví se vám před očima velká mapa, včetně vyznačené trasy a detailů nejbližšího manévru.

Mercedes-Benz EQS 450+ MBUX_HUD

Jízdní asistenty

Aktivní i pasivní bezpečnost je obecně u mercedesu na nejvyšší úrovni v automobilovém průmyslu vůbec. Značka je etalonem, průkopníkem potažmo absolutní špičkou v tomto oboru. V elektrické vlajkové lodi EQS je tedy zcela zřejmé, že asistentů je zde celá plejáda. Každý z nich je přitom absolutně precizně naladěné. Řidiče nikterak neomezují a skutečně pomáhání. Při jízdě na dálnici si tak můžete například užívat částečné automatizované jízdy.

Zde se rozhodně sluší poznamenat přítomnost pokročilé technologie Car2X. Jedná se o komunikaci a aktivní interakci s okolními vozy a infrastrukturou za účelem výměny upozornění na trase. Stejně tak v kontextu s asistenčními systémy zmíním panoramatický kamerový systém jak jinak než s extrémně jemným rozlišením. Stejně jako v případě automatického zdvihání podvozku dle GPS lze nastavit tuto funkci i u kamerového systému. Když tedy dojedete na uložené místo, automaticky se aktivují kamery, což výrazně ulehčuje manévrování s dlouhým sedanem.

Mercedes-Benz EQS 450+ MBUX_camera

Digital Light

Absolutním vrcholem je potom světelná technika tohoto luxusního elektrického sedanu. Základní výbava EQS standardně zahrnuje tzv. Digital Light. Tyto exkluzivní světlomety disponují rozlišením 1 milionu pixelů na jeden světlomet, přičemž pro ideální rozložení světelného kuželu získávají informace s kamerami, čidly a senzory ve voze. Fantastickým prvek je potom schopnost vizuální podpory asistenčních systémů promítáním symbolů přímo na vozovku před vozem (upozornění, pomocné pruhy ve zúžených úsecích silnice,…).

Mercedes-Benz EQS 450+ digital light

Jak tyto světlomety v praxi svítí? Upřímně, nejel jsem nikdy s dokonalejšími světly. Digital Light dělají bez nadsázky z noci den. Systém funguje s naprostou jistotou a ohleduplností k okolnímu provozu. Ani jednou se nestalo, že by mě někdo problikl, protože jej oslňuji. Úžasným momentem byl první symbol, který světlomety promítly na silnici, wow!

Mobilní aplikace Mercedes me

Pro elektromobil je absolutní nutnost mobilní aplikace pro vzdálený přístup a ovládání funkcí vozu. V případě Ska je k dispozici aplikace Mercedes me. Samotná aplikace je intuitivní, svižná a obsahuje nepřeberné množství funkcí. Na dálku můžete zjistit nebo zajistit:

  • Odemknutí/zamknutí vozidla
  • Stav nabíjení (V případě, že je aktivní navigování a nabíjení, auto umí notifikací upozornit o dostatečném nabití baterie pro pokračování v jízdě k cíli).
  • Temperování
  • Stav vozidla
  • Tlak vzduchu v pneumatikách
  • Servis
  • Jízdní data
  • GPS parkovací polohu vozidla
  • Odeslat cíl do vozidla
  • Aktualizaci SW vozidla
  • Nastavení vzhledu displeje
  • Nastavení osvětlení
  • Nastavení vozidla
  •  Alarm s funkcí detekce nárazu
  • Ovládání wallboxu Mercedes-Benz
  • Ovládání střešní okna

Aplikace dále umožňuje sdílet uživatelská práva formou pozvánek mezi další lidi, například kolegy v práci, jež užívají vozidlo. Informaci, že jste přizváni k užívání auta, dostanete do mailu. Poté stačí pozvánku přijmout, přihlásit se k vašemu mercedes účtu a verifikovat se jedinečným kódem, jež vygeneruje infotainment.

Poslední z výčtu, co nesmím opomenout je alarm nazvaný Urban Guard. Ten pochopitelně slouží k ochraně vašeho mercedesu před odcizením, nicméně nabízí také funkci detekce střetu zaparkovaného vozu. V praxi vám EQS přes mobilní aplikaci zahlásí, že došlo ke střetu a zároveň určí jaká oblast je potenciálně poškozena.

Závěr

Mercedes-benz EQS 450+ je fanstastický, ba absolutně dokonalý elektromobil, který aktuálně můžete mít. Stejně tak se jedná o to nejlepší, nejluxusnější a nejpokrokovější auto, jež kdy bylo v naší redakci a zároveň dokázalo nastavit laťku hodnocení opravdu vysoko. Celé auto je absolutně perfektně vyvinuto a následně také vyrobeno. Velmi oceňuji symbiózu nejnovějších technologií, velké baterie, nízkého odporu vzduchu a všudypřítomného luxusu, do jednoho vysoce funkčního celku.

Ano, s ohledem na cenovku bych si v některých ohledech dokázal představit ještě něco navíc. Zejména mám na mysli systém nočního vidění nebo elektronické dovírání dveří, tzv. soft-close. Ani jednu z prémiových funkcí jsem v konfigurátoru bohužel nenašel čili odvozuji, že nejsou kompatibilní pro EQS. Ve „standardní“ Třídě S je však mít můžete. Po stránce infotainmentu mi schází dotyková ploška na středové konzoli za pomocí které by šlo MBUX ovládat. Řidič je odkázaný výhradně na svůj hlas nebo dotyk.

Na samotný závěr bych rád poděkoval našemu partnerovi, Top Drive Club (TDC), který nám EQS k testu zapůjčil. TDC je tým profesionálů, kteří vám zprostředkují dovoz jakéhokoliv zánovního vozu v platné tovární záruce přímo dle Vaší specifikace. Zde přikládáme přímý odkaz na testovaný Mercedes-Benz EQS 450+.

 


 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *