MENU

Volkswagen ID.5 Pro Performance: Technologicky napěchovaná loď

Design infotainmentu: 80%

Plynulost: 90%

Ovladatelnost: 85%

Konektivita: 95%

Displej: 95%

Mobilní aplikace: 80%

TOTAL SCORE

Total Score 87%

BMW se povedlo před lety revolučně změnit segment crossoverů modelem X6. Zprvu absolutně nesmyslný kříženec SUV a coupé se tak zalíbil, že z toho nyní máme designový směr. Ani koncern Volkswagen není pozadu a představil svou „x-šestku“ s názvem ID.5. Bystrý čtenář již tuší, že VW ID.5 patří, do početné skupiny elektromobilů a nyní se řadí rovnou na její vrchol. Pětka je de facto sourozenec Škody Enyaq iV Coupé a nabízí tak zákazníkům další elektrickou alternativu z koncernové modulární platformy MEB.

Nutno říci, že design se inženýrům ve wolfsburgu povedl. ID.5 působí hravě, elegantně, díky křídlu na pátých dveřích také sportovně a stříbrná linie střechy dokonce navozuje pocit, že by to mohl být kabriolet! Samozřejmě, není. Boční siluetu dokreslují obrovská 21“ kola Narvik, která mi k tomu autu sedí jak noty na buben stejně jako dvoubarevné červeno-černé lakování nebo zapuštěné „retro“ kliky dveří. Vymazleným detailem jsou přední a zadní IQ.Light LED světlomety. Zejména ty zadní jsou potom jedinečným designovým doplňkem dotvářejícím identitu vozu.

Volkswagen ID.5 Pro Performance_1

Testované „ajdýčko“ dorazilo ve specifikace Pro Performance, tzn. 77 kWh baterie, pohon zadních kol a výkon 150 kW (204 k). Podtrženo sečteno, dynamika vozu je dostatečná pro jízdy po městě a na okreskách. Pokud se chcete svižně svézt ve vyšších rychlostech, budete muset sáhnout po verzi GTX s 220 kW. Po stránce jízdních vlastností je ID.5 taková těžkopádná. Pohotovostní hmotnost okolo 2,1 t se zkrátka ozve, když utáhnete zatáčku. Po stránce jízdních vlastností je však vůz bravurní. Auto se příjemně vodí, má dechberoucí rejd, pochopitelně jde ochotně za plynem, ale je také překvapivě komfortem, navzdory obrovským 21“ kolům. Ano, na vině je příplatkový adaptivní podvozek DCC, jež je součástí balíčku Sport Plus včetně progresivního řízení.

 

Co se ale týká spotřeby elektrické energie, potažmo dojezdu a nabíjení, byl jsem velmi spokojený. Novinářský kus disponoval softwarovým updatem ME3.1, čili jak infotainment, tak i power management byly výrazně vylepšeny. Spotřeba je pochopitelně závislá na jízdním stylu, osobně jsem se pohyboval cca 18-22 kW/100 km. Dojezd sice výrobce uvádí 529 km (WLTP), já budu upřímnější a řeknu, že 400 km je bezpečná jistota. Když to uvedu do praxe, tak cestu z Prahy -> Morava (Uherské Hradiště) ujedete na jedno nabití i když si budete topit a na tempomatu nastavíte rychlost 130 km/h. 77 kWh baterie už je prakticky jistota komfortního soužití.Volkswagen ID.5 Pro Performance_3

Nyní něco málo k nabíjení. Pokud máte baterii zahřátou a SOC cca 19 % -> 20minutové nabíjení na 175 kW nabíječce potom znamená doplnění cca 52 % (42 kW) baterie, potažmo necelých 200 km dojezdu. Rychlost nabíjení přitom po celou dobu neklesá pod 100 kW. Maximum, které je v rámci softwarového updatu ME3.1 dosáhnout je 135 kW (DC).

Videotest: Opel Mokka-e – Elektrická stylovka

Infotainment

Než jsem na týden osedlal Volkswagen ID.5, má dosavadní zkušenost byla pouze s nejmenším zástupcem Volkswagen elektrické rodiny a to ID.3. Tehdy mě však tento model příliš neoslnil, spíše zklamal svým celkovým zpracováním, ergonomií a vlastně i nedotaženým a lacině vyhlížejícím designem. ID.5 je v tomto směru výrazně odlišná, i když lze najít společné rysy, zejména v té ergonomii. Narazil jsem u testovaného kusu bohužel na poměrně hodně špatně slícovaný pohledový plast na palubní desce, kde na jedné straně je OK ale na druhé trčí a je viditelně „napružený“.

Volkswagen ID.5 Pro Performance_4

Přístrojové desce dominuje 12“ dotykový displej s jemným rozlišením infotainmentu Discover Pro (ICAS In-car Application Server generace) včetně přidružené dotykové lišty touch-slider pro ovládání teploty klimatizace či hlasitosti soundsystemu. Multimediální systém je plynulý, ovládání intuitivní a můžu jej celkově nazvat jako povedený. Jednoduchosti ovládání výraznou měrou napomáhá softwarové tlačítko HOME, kterým se vracíte do MENU nebo konfigurovatelné obrazovce HOME. Další skrytou, za to velmi užitečnou funkcí je notifikační lišta. Kromě důležitých informací umožňuje uživateli uložení několika oblíbených funkcí do rychlé volby nebo přepnutí barevného schéma grafiky (světlý/tmavý).

Volkswagen ID.5 Pro Performance_infotainment_2

Chcete-li využívat plný potenciál infotainmentu, musíte být online prostřednictvím 4G online connectivity unit (OCU). Během testu jsem si těchto funkcí však nemohl užít, neboť jsem nedisponoval dvojicí klíčů k vozu, čili nedokázal jsem dokončit verifikační proces hlavního uživatele. Obecně však tyto funkce konektivity znám, proto je krátce zmíním, nicméně bez fotek. Mám velmi oblibě například kvalitní webové rádio, vzdálený přístup k vozu pomocí mobilní aplikace WeConnect ID., online traffic v reálném čase nebo online music streaming (Apple Music, Spotify). Stejně tak se bez hlavního uživatele nedostanete do Shopu, kde lze nakupovat nové FoD (Function on Demand) funkce, stahovat WebAppky (Kalendář,…) nebo datové balíčky pro palubní Wi-Fi hotspot.

Po stránce konektivity je dále k dispozici Bluetooth Hands-free nebo rozšířená integrace smartphonu pomocí bezdrátového Apple CarPlay nebo Android Auto. Pro vyždímaný mobil se hodí bezdrátová Qi nabíječka ve středové konzoli a celkově čtveřice USB-C konektorů pro cestující. Co se týká aktualizací systému, platforma ICAS je uzpůsobena k tzv. OTA updatu (Over-the-Air). Několikrát zmíněný update ME3.1 je právě výsledkem. Uživatel nemusí navštívit servis a celé auto se updatuje například v garáží přes Wi-Fi.

Inteligentní navigace

Nyní bych věnoval několik řádků inteligentní navigaci a plánování nabíjení (Multi-Stop-Routing). Cíl do navigace můžete zadávat buď standardně adresou nebo vybírat z POI vodů zájmů či export z mobilní aplikace. K následnému výpočtu trasy se využívají prediktivní data (klotoidy, převýšení, poloměr zatáček,…), podle kterých auto vybírá vhodnou trasu i vzhledem k nabití baterie, potažmo power managementu! A pokud i přes to všechno nemáte dostatečný dojezd, inteligentně naplánuje nabíjecí stanici na trase a rovnou vypočítá kolik času na ní musíte zůstat pro nabití potřebného dojezdu. Stejně tak vám ukáže, kolik energie zůstane v baterii v cíli.

Volkswagen ID.5 Pro Performance_navigation_1

Minimalistická kaplička přístrojů: AR Head-Up Display a ID.Light

Platforma MEB přijela s velmi minimalistickou kapličkou přístrojů. VW navíc do tohoto panelu integruje navíc ještě mechanický volič jízdy. Ač se prvně nemusí zdát, displej zvládne zobrazit slušnou řádku informací (jízdní data, asistenti, rychlost). Právě jízdní data jsou inovací, kterou přinesl softwarový update ME3.1. Ovládání probíhá dotykovými tlačítky s haptickou odezvou na volantu. Co se týká tohoto typu ovládání, chce to zvyk. Například swipe je fajn.

 

Co velmi chválím a zároveň oceňuji je brilantní Head-Up Display s rozšířenou realitou. Do zorného pole se vám dostává maximum možných dat (rychlost, asistenti, manévry) včetně mnoha interaktivních 3D zobrazení (navigačních pokyny, Lane Assist, Asistent změny jízdního pruhu, Front Assist).

Aby toho nebylo málo, je tady ještě další optický prvek, jež interaguje s řidičem a to tzv. ID.Light. Jedná se o LED pásek táhnoucí se přes celou šíři palubní desky. Ten slouží k interaktivnímu doplnění notifikací jízdních asistentů, parkovacího asistentu, příchozího hovoru nebo navigačních pokynů. Jedná se o originální řešení, které mám rád!

Volkswagen ID.5 Pro Performance_id.light

Jízdní asistenty

Nabídka asistentů je v rámci modelových řad VW vždy bohatá. ID.5 není výjimkou a lze jej nazvat jako technologicky napěchovanou loď. Zvlášť pokud si připlatíte za balík Assistance Plus. Součástí IQ.Drive bylo u testovaného vozu:

  • Travel Assist – systém pro aktivní udržení vozu v jízdním pruhu včetně rychlosti (bere v úvahu i odstup od vpředu jedoucích vozidel
  • Lane Assist (asistent udržování jízdního pruhu)
  • Traffic Jam Assist (asistent pro jízdu v kolonách)
  • Emergency Assist
  • Side Assist (asistent pro změnu jízdního pruhu, sleduje situaci za vozem a na bocích, světelná výstraha na vnějších zpětných zrcátkách) + aktivní zásah do řízení
  • Kamerový systém Area View 360°
  • PreCrash vks. Front Assist – proaktivní bezpečnostní systém
  • Parkovací asistent Park Assist Plus vč.(podélná/příčná místa, funkce Memory pro uložení manévru do paměti vozidla)

Volkswagen ID.5 Pro Performance_iq-drive

Co se týká asistentů, ty jsem si jednoduše užíval a zde Volkswagen chválím. Velmi mě bavilo používat Travel Assist včetně aktivního asistentu pro změnu jízdního pruhu. Skutečně si totiž na dálnicích odpočinete. Stejně tak jsem obdivoval vysoké rozlišení obrazu z kamer AreaView nebo perfektní nesolňující matrix LED světlomety z paketu IQ.LED Design.

Volkswagen ID.5 Pro Performance_iq.light

Co se sluší říct, ID.5 je vybavena funkcí Car2X. Vozidlo dovede komunikovat s okolními vozy nebo infrastrukturou a sdílet informace například o nebezpečí. Vozy jedoucí za vámi poté vědí, že je například vozovka v daném úseku namrzlá nebo že na krajnici stojí vozidlo. Tuto informaci promítne dalším řidičům formou notifikace do digitální kapličky přístrojů.

Mobilní aplikace WeConnect ID.

V rámci konektivity a infotainmentu je k dispozici podpora mobilní aplikace WeConnect ID. Která slouží pro vzdálený vstup a ovládání vybraných funkcí z pohodlí smartphonu. Zmínil jsem již výše, neměl jsem možnost stát se hlavním uživatelem, tedy získat potřebná práva pro správu vozidla na dálku.

Volkswagen ID.5 Pro Performance_weconnect.id

Závěr

Volkswagen ID.5 je technologický napěchované elektroauto, které si nezadá s luxusními konkurenty. VW nabízí kromě stylového, někdy až sexy designu, také velké množství hi-tech technologií. Díky OTA updatům a neustálém špičkování softwarů všech stěžejních komponent vozu, se stávají elektromobily na platformě MEB stále lepší a lepší. Jedinou pihou je horší slícování plastů palubní desky a všeobecně málo rafinovaný interiér. Vzhledem k cenovce to „pětce“ neodpustím.

Během toho týdne, který jsem za volantem ID.5 strávil, mě vlastně VW dokázalo přesvědčit, že vytvořilo skutečně povedený, příjemný a plnohodnotný elektromobil. S klidnou duší si dokážu vlastně představit, že z 90 % dokáže nahradit klasický „fosil“.

 


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *