MENU

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: Moderní po všech stránkách

Design infotainmentu: 100%

Plynulost: 95%

Ovladatelnost: 95%

Displej: 100%

Konektivita: 95%

Mobilní aplikace: 90%

TOTAL SCORE

Total Score 96%

Mazda se vrátila k produkci velkých SUV a představila světu model CX-60. Kromě nového designu přivezla tato novinka nové technologie ale zejména širokou škálu motorizací. 60ka tak převzala žezlo od oblíbené Mazdy 6 a stává se aktuálně vlajkovou lodí této japonské značky.

CX-60 se svým designem poměrně výrazně odlišuje od svých sourozenců, nicméně určité poznávací znaky současných modelů, jako velká maska nebo jednoduchý design, tento crossover prostě nezapře. Osobně si myslím, že se Mazda začala poměrně značně podobat prémiovým Lexusům. Přední část mazdy je dle mého názoru nejextravagantnější. Dominují zde atypické světlomety důmyslně propojené s mohutnou maskou nebo dlouhá příď. Boční silueta se dynamicky svažuje k zádi a zároveň navozuje dojem vysokého vozu díky velmi jednoduchému designu s absencí ostrých linií. Zadní část je mou nejoblíbenější. Snoubí se zde dynamika, sportovnost a elegance.

Mazda CX-60 e-skyactiv PHEV_1

 

Na dnešní dobu mohou pod kapotou dřímat vskutku exotické motory s počtem válcům vrcholícím na číslovce 6! Šestiválce jsou hned dva. Nyní je v nabídce přeplňovaný vznětový agregát e-Skyactiv D o objemu 3,3l s výkonem 187 kW (254 k). V budoucnu jej doplní také zážehový 3,0l řadový atmosférický šestiválec e-Skyactiv X s blíže nespecifikovaným výkonem.

Videostest: Mazda MX-30 e-Skyactiv Makoto – Mohla být dokonalá

Naše testovaná CX-60 dorazila ve druhé nejvyšší výbavě Homura a v praktickém pískovém lakování Platinum Qartz s černými konstrastními prvky karoserie. Mazdu poháněl revoluční plug-in hybridní systém e-Skyactiv PHEV. „Mazdí“ prvotina sází na 2,5l atmosférický čtyřválec s výkonem 141 kW (192 k), 129 kW (175 k) elektromotor a 17,8 kWh baterii (palubní nabíječka 7,2 kW). Celkový výkon PHEVu je potom 241 kW (327 k) s točivým momentem 500 Nm a pohonem všech kol. Výkon pomáhá usměrňovat automatická 6-stupňová převodovka vlastní výroby.

Mazda CX-60 e-skyactiv PHEV_2

Již z předešlého odstavce je jasné, že nedostatkem výkonu CX-60ka netrpí. Rozhodl jsem se ji vzít v rámci testu na hory, rovnou do lyžařského střediska Sölden v Rakousku. To znamená, že na zhodnocení jízdních vlastností a pohonného systému jsem měl cca 2.000 km. Po návratu mohu tedy říct, že hybridní systém největší mazdy je nastaven velmi citlivě, nicméně tu a tam zaváhá, a to se projeví značným cuknutím, které postřehne celá posádka. Nedokázal jsem vypozorovat příčinu, ale vždy se to stalo při aktivním adaptivním tempomatu, který nevěděl, jestli přidat nebo zpomalit vzhledem k aktuální situaci.

Co se týká jízdních vlastností, ty jsou zde již tradičně skvělé. Podvozek je sportovněji naladěn, tzn. o některých větších výmolech prostě víte, 20“ disky chování navíc příliš neuklidní. Osobně mi to ale rozhodně nevadilo. Auto má příkladnou agilitu a poslušně reaguje na pokyny volantem. Skvělé nastavení podvozku je výrazně podpořeno klasickou koncepcí, jež preferuje většinu přenášeného výkonu na zadní nápravu. Při svižnější jízdě tak auto zůstává překvapivě zábavné, sebejisté, poslušné a dynamické. V Rakousku jsem si vyhlídl jednu zasněženou plochu, kde se preference zadní nápravy pohonu všech kol projevila krásně ovladatelnými powerslidy.

Mazda CX-60_interier_1

Infotainment

V interiéru „Cé-iks šedesátky“ panuje styl, kvalita, luxus a excelentní ergonomie. Obecně lze říci, že je to ukázkou toho, jak má novodobý kokpit vlastně vypadat. Symbióza centrálního ovladače na mohutném středovém panelu, hardwarových tlačítek a displejů společně s precizním zpracováním a kvalitními materiály navozuje pocit prémiového segmentu. Krásné palubní desce dominuje 12,3“ dotykový displej se špičkovým rozlišením. Ovládání infotainmentu probíhá buďto dotykem, hlasem anebo multimediálním ovladačem na středové konzoli. Co se týká ovládání klimatizace, ta je již tradičně kompletně hardwarová a to se mi líbí.

Mazda CX-60_infotainment_1

Multimediální systém je plynulý, graficky vydařený a působí technologicky vyspělým dojmem. Nabízí mnoho možností, jak jej personalizovat. Ukázkovým příkladem je taková navigace, kde máte hned několik možnosti, jakou grafickou podobu mapy si můžete zvolit pro denní i noční režim. Navigační systém disponuje příjemně graficky zpracovanou mapou. Nabízí hned několik zobrazení 2D/3D. Součástí je široká databáze POI bodů zájmů včetně nabíjecích stanic. Update mapy se provádí online a automaticky.

Co se týká konektivity, Mazda CX-60 nabízí DAB, rozhraní Bluetooth, Apple CarPlay i Android Auto v bezdrátové verzi. Konektorů USB-C najdeme v interiéru hned několik (4) včetně vypínatelné bezdrátové nabíječky Qi.

Mazda CX-60_infotainment_3

Co ale v infotainmentu úplně chybí je například digitální obchod pro nákup dalších aplikací. Online update je zde tedy dostupný kromě mapových podkladů ještě pro software systému, což samozřejmě stačí. Perličkou je poté personalizace, potažmo rozpoznání řidiče prostřednictvím kamery. Ve tmě je to občas oříšek ale přes den vás mazda pozná prakticky vždy a následně přizpůsobí celý infotainment a systémy dle vašeho nastavení. Stejně tak mě bavila funkce, která na základě zadání vaší výšky v cm, dokáže optimálně nastavit sedadlo řidiče, zpětná zrcátka a také volant.

Elektrické funkce

Infotainment obsahuje hned několik možností pro správu plug-in hybridního systému. Z těch nejužitečnějších funkcí zmíním například plánování nabití kapacity v cíli cesty. Uživatel si může předem určit, kolik energie v baterii si zachová do cílové destinace. Stejně tak je k dispozici omezení při nabíjení, kdy lze definovat do kolika % se má baterie nabít (prodloužení životnosti baterie). Mazda CX-60 PHEV obsahuje funkci „nezávislého“ topení / klimatizace, toto nastavení naleznete taktéž v multimediálním systému.

Kaplička přístrojů + Head-Up Displej

Kokpit řidiče je plně digitální, analogové prvky CX-60 zcela vypustila. Panel disponuje vysokým rozlišením a velmi precizní grafikou. Bohužel nabízí pouze dvojici grafických módů (standardní „budíkové“ zobrazení / asistenti). Na zobrazení mapy tak musíte zcela zapomenout. Pravá část je konfigurovatelná a vybírat můžete z těchto údajů (asistenti, spotřeba, stav vozu, teplota). A právě poslední zmíněný parametr, tedy teplota baterie je u plug-in hybridů poměrně exotickým údajem, který bývá většinou skrýván.

Mazda CX-60_driver_cockpit_1

Součástí kokpitu řidiče je také projekční barevný Head-Up Displej. Ten zobrazuje důležité informace přímo do zorného pole řidiče. Řidič si může dle preferencí přizpůsobovat, jaké informace na skle uvidí. Nabídka je široká, například rychlost, navigační šipky, distance adaptivního tempomatu nebo Emergency brake. Osobně jsem měl aktivované všechny možnosti.

Mazda CX-60_head_up_display_1

Asistenční systémy

Jelikož se jedná o vlajkovou loď, přichází z celou řadou nejnovějších asistenčních systémů, ať už aktivních nebo pasivních. Citlivost těchto systémů lze nastavit a zároveň deaktivovat většinu z nich jedním stisknutím tlačítka, podobně jako BMW. Testovaná CX-60 obsahovala:

  • Asi­s­tent změ­ny jízd­ního pruhu (BSM) s funk­cí upo­zor­ně­ní pro­vo­zu za vo­zi­dlem (RCTA)
  • In­for­mač­ní systém o ome­ze­ní rych­los­ti (ISA)
  • Asi­s­te­nč­ní brz­do­vý systém SBS (Smart Bra­ke Sup­port)
  • Asi­s­tent roz­jez­du do kop­ce (HLA)
  • Systém pro roz­po­zná­vá­ní do­prav­ních značek (TSR)
  • Smart City Break Support (SCBS) včetně detekce chodců (AEB)
  • Adaptivní LED světlomety
  • Adaptivní tempomat
  • Systém pro sle­do­vá­ní po­zor­nos­ti ři­diče (DAA+)

Musím pochválit hned několik systémů, prvně DAA+, který funguje opravdu precizně a v reálném čase. Stačí se na vteřinu podívat jinam, a už se ozve notifikace o nepozorném řidiči. Druhý v pořadí, TSR, dokáže spolehlivě sledovat rychlostní limity před vámi a pomáhá tak orientování v neznámém prostředí. A poslední dík patří 360stupňovým kamerám se skvělým rozlišením, které se u tohoto obrovského auta hodí každý den.

Mobilní aplikace MyMazda

Infotainment nové Mazdy CX-60 podporuje konektivní funkce MyMazda. Co se týká plug-in hybridní verze, funkcí je zde mnoho. Prostřednictvím stejnojmenné mobilní aplikace tak můžete ovládat řadu těchto funkcí vozu z pohodlí vašeho smartphonu:

  • stav vozu,
  • GPS polohu,
  • servis,
  • ovládání nabíjení / klimatizace,
  • tlak v pneumatikách,
  • zamykání,
  • asistenční služba 24/7,
  • nabíjecí stanice v okolí.

Samotná aplikace je svižná, elegantní a přehledná. Posílání jednotlivých příkazů do vozu probíhá bez větších prodlev.

Závěr

Mazda CX-60 je bezesporu novou vlajkovou lodí. Celé auto působí prémiovým a luxusním dojmem. Po týdnu soužití a 2.000 ujetých kilometrů se mi ji ani vlastně nechtělo vracet. Mazdě se povedlo vytvořit skvěle jezdící SUV, které se řadí po boku německým etalonům tohoto segmentu. Během celého testu jsem se nesetkal téměř s ničím, kde bych musel alespoň přivřít oči. Asistenty, infotainment, odhlučnění, konektivita, ergonomie, materiály, jízdní vlastnosti jsou jednoduše skvělé.

Abych byl ale objektivní, přece jenom se něco našlo. Na závěr se totiž musím vrátit k naší cestě do Rakouska, kde jsem narazil asi na největší slabinu CX-60 a tím je prostor pro posádku cestující vzadu. Nevěřil bych, že toto obrovské auto poskytne tak málo prostoru na nohy vzadu, ale je to tak. Jízda pro pasažéry vzadu byla jednoduše nekomfortní a to je u tohoto auta opravdu problém.

 


2 Responses to Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: Moderní po všech stránkách

  1. […] Dominik Parajka hodnotí Test na Autodays.cz […]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *