Mercedes-Benz Třída T: Prémiový prostor
Pokud máte v oblibě prostorné vozy, potřebujete někam složit rodinu, líbí se vám trojcípá hvězda na kapotě a nechcete utratit příliš mnoho peněz, jste zde správně. Společníka během týdenního testu nám tentokrát dělal nový Mercedes Třídy T.
Zvenku
Mercedes T-Class je prostorný vůz nabízející dostatek prostoru pro rodinu i její náklad. Zvenku zaujme především výška vozu přesahující hranici 1,8m. Přední část vozu nabízí svěží moderní vzhled jako u osobních tříd Mercedesů. Velké logo třícípé hvězdy dominuje přednímu chladiči a decentně se od něj do stran rozbíhají tři chromové lišty.
Boční část pak designově plynule navazuje na tvary přední části vozu. Věcí, která na bočním pohledu zaujme, jsou posuvné zadní dveře, které se nacházejí na obou stranách vozu. A je tomu tak už ve standardu bez jakéhokoli příplatku, což kvitujeme. V praxi to znamená, že nemusíte dávat pozor na obouchání zadních dveří při příčném parkování, nakládání dětí a tak podobně. Také výstup ze zadních dveří směrem do silnice je takto podstatně jednodušší. Na zadní části vozu se pak nachází doslova ohromné páté dveře zavazadlového prostoru, kterým musíte v zájmu otvírání zajistit dostatečný odstup, pokud hodláte parkovat „zadkem ke zdi“.
Na zadní části vozu v oblasti zadních sdružených svítilen se naplno projevuje podobnost se sesterským Renaultem Kangoo. Z našeho pohledu se jedná o poměrně významné designové vybočení od klasického mercedesího designu. Zadní část vozu na nás takto ale působila jaksi neprémiově, jakoby si designéři nevěděli s tvarem a umístěním zadních svítilen rady. Sdružené zadní svítilny nám tvarově nepřišly korespondující s poměrně úhledným čumákem a bokem vozu. Nicméně design je vždy věcí osobního vkusu.
Uvnitř
První věc, která vás v interiéru zaujme je jeho prostornost a vzdušnost. Pokud se vám zdá, že míváte někdy v autě trošku vydýchaný vzduch, přestože se větráčky točí, v Mercedesu T-Class se vám to rozhodně nestane. Prostor uvnitř je opravdu velkolepý, zvláště co do výšky. Průměrně vzrostlý člověk má nad hlavou ještě dalších 30-40 cm prostoru. Na druhou stranu se nám nabízela otázka, jak tento prostor vlastně využít. Mercedes nám ji ale pomohl částečně zodpovědět: V prostoru nad hlavou řidiče a spolujezdce se nachází velmi široký a dlouhý odkládací prostor.
Nadprůměrná výška interiéru samozřejmě pokračuje i v prostoru nad zadními sedadly a v kufru. Zde už jsme upřímně ale tolik možností praktického využití nenašli. Kufr se určitě dá sice zaskládat až po strop, ale v našem případě zde nebyla k dispozici žádná dělící síť, aby se náklad z kufru při případném brždění nepřemisťoval z kufru do prostoru zadních sedadel. Cestující vzadu se mohou uvelebit na třech dostatečně širokých sedácích. Celá zadní lavice je pak sklopná v poměru 2:1. K dispozici jsou mimo jiné sklopné stolečky na zadní straně předních sedadel. Sedačky jsou spíše tvrdší a je na nich relativně vyšší posaz, což ocení zejména děti při dobrém výhledu ven.
Jiná situace ovšem nastává v případě, pokud zadní sedačky sklopíte. Z původní velikosti kufru o objemu 527l náhle získáváte ohromný stěhovací prostor přesahující 2100l a to už je slušná porce pro prémiový rodinný stěhovák. Kufr má pravidelné tvary a nijak ho neumezují jinde obvyklé vyboulení od podběhů zadních kol.
Co se týče zpracování interiéru, nehledejte zde žádné kompromisy. Je to Mercedes se vším všudy. Ovladače, volant, tlačítka, grafika infotainmentu i digitálního panelu před řidičem, zde není prostor pro absolutně žádné výtky. Precizní chod ovladačů, řadící páky, tlačítek na volantu, vše je potvrzením prémiového segmentu, ve kterém právě sedíte. Obzvláště musíme vypíchnout komfort řidiče při obsluze infotainmentu nebo digitálního přístrojového štítu. Vše se dá obsloužit jednoduše z volantu, přestože displej infotainmentu je i dotykový.
Obe poloviny multifunkčního volantu jsou zrcadlově totožné. Máme tu dvakrát tlačítko Home, dvakrát tlačítko Zpět i dvakrát malou dotykovou plošku, díky které můžete pomocí „hlazení“ palcem listovat v nabídkách. Levá polovina volantu pak ovládá vše, co je na displeji před řidičem, pravá polovina pak vše, co je na displeji infotainmentu. Naprosto geniální věcí je pak fakt, že pro ovládání jakékoli funkce v infotainmentu vůbec nemusíte dávat ruce z volantu. Vše jednoduše obsloužíte palcem na pravé straně multifunkčního volantu.
Co možná může být pro mnohé fanoušky mercedesů malým zděšením je fakt, že naprosto totožné ovladače klimatizace, startovacího tlačítka nebo stahování okýnek můžeme najít v Renaultech. Ale nejen v nich, nacházejí také například v námi nedávno testované Dacii Jogger. Během testu Joggeru jsme chválili jejich zpracování a příslušnost klidně i do vyšších automobilových segmentů. A jak je vidět, Mercedes T-class je toho důkazem. Renault to v některých ohledech dotáhl opravdu daleko. Takže milovníci stuttgartské značky buďte v klidu, pokud byste to nevěděli, tak by vás to ani nenapadlo. Zmíněné prvky jsou hodně skutečně kvalitní.
Infotainment
Samotný infotainment se svou uhlopříčkou řadí spíše k menším, ale plně nám dostačoval. Všechny informace byly dobře čitelné, displej skvěle reaguje na dotykovou odezvu i reakce systému jako takového jsou rozhodně nadprůměrné. Infotainment Mercedesu navíc exceluje vrstvenou grafikou. Pokud máte například aktivní trasu v navigaci a vyskočíte zpět do hlavního menu, na pozadí pořád velmi jemně vidíte svou trasu ubíhat po mapě. Hezké, nerušivé a s puncem vyšší třídy. Celý systém MBUX systém se dá navíc velmi komfortně ovládat hlasově. Hlasový asistent si velmi poradí s běžnými situacemi a na vyžádání vám dokonce poví i několik vtipů. „Mercedesi co si myslíš o BMW?“ – „Myslím si to samé, co vy, jinak bychom tu spolu neseděli.“
Samozřejmostí je bezdrátový Carplay/AndroidAuto, online informace o dopravní situaci, uzavírkách i kolonách. K dispozici jsou rovněž pokročilé detaily jízdních parametrů, jako například okamžitý motorový výkon nebo točivý moment v závislosti na úrovni sešlápnutí plynu, grafy spotřeby paliva v čase a tak dále. Smysl pro detail se u mercedesu nezapře v žádném ohledu. Skvělá je rovněž mobilní aplikace Mercedes Me spárovaná s vozem. Ocenili jsme zejména velmi rychlé reakce aplikace a velmi svižnou komunikaci s vozem. V praxi to fungovalo tak, že jsme například otevřeli dveře od auta a zhruba do tří vteřin se tyto dveře otevřely právě také na piktogramu autíčka v aplikaci. To samé platilo i s dálkovým ovládáním komfortních funkcí vozu.
Komfort
Mercedes T-class svým tvarem odpovídá menší rodinné dodávce, a tak jsme dodávkovitý projev tak trochu čekali i při jízdě. Ale není tomu tak. Nepohodlí a uskákanost podvozku se nekonají. A to ani při cestování na zadních sedačkách, která na tom bývají, co do komfortu podvozku, zpravidla hůře. Podvozek tlumí nerovnosti velmi přesvědčivě, tlumiče jsou naladěny více do komfortu a sem tam se projeví spíše houpavý jízdní projev. Mercedes T-class celkově působí spíše těžším, rozvážnějším dojmem. Aerodynamický hluk je na slušné úrovni, více se začíná projevovat až nad 130 km/h. Podběhy kol jsou odhlučněné dobře a žádné větší ruchy do kabiny nepronikají ani na opravdu rozbitých cestách.
TEST: Mercedes-Benz V300d Exclusive: Dodávka pro vyvolené
Pohonné ústrojí
Pohodu a komfort na palubě podtrhovala navíc ukázkově odhlučněná vznětová jednotka 1.5dCi. Zde musím podotknout, že takto dobře odhlučněný diesel jsme v naší redakci snad ještě neměli. Motor je velmi tichý i po studeném startu a po ohřátí o něm už téměř nevíte. V naší verzi T180d se jednalo o jednotku s výkonem 85kW, která je o 15kW silnější než základní verze T160d.
Motor svou dynamikou, a především točivým momentem vystihuje celkový poklidný styl tohoto Mercedesu. Rozhodně se nejedná o žádného krále okreskového předjíždění a je dobré na to při předjížděcím manévru myslet. Na druhou stranu vás nenutí nijak spěchat a odměnou vám bude velmi nízká spotřeba, která se dá bez problému stlačit dokonce k 5,5l/100 km. Ve spojení s motorem spolupracuje sedmistupňový automat, který je s motorem skvěle sladěn. I jeho projev je velmi příjemný, nikam přehnaně nespěchá a neřadí zbrkle jeden kvalt za druhým. To ale rozhodně neznamená, že se nedokáže rychle rozmyslet při pobídce plynovým pedálem. Jakékoli cukání, ať už při rozjezdech nebo jízdě rozhodně nečekejte.
Závěr
Mercedes T-class na nás celkově působil velmi vyváženým a uhlazeným dojmem. Jeho přednostmi jsou nadprůměrný komfort, velký prostor pro rodinu a špičkový infotainment. Velmi zajímavě je nastavena i cena, která je plně srovnatelná se svou konkurencí a nijak zásadně se nevymyká, přestože na kapotě vozíte třícípou hvězdu se vším, co k ní patří. Za nás se jedná o velmi solidní volbu pro rodiny s nárokem na velké prostory, které se nenašly v segmentu SUV.