MENU

Cupra Formentor VZ: Je tohle ještě SUV?

Design infotainmentu: 85%

Plynulost: 90%

Ovladatelnost: 90%

Konektivita: 90%

Displej: 90%

Mobilní aplikace: 80%

TOTAL SCORE

Total Score 87%

Zcela poprvé do naší garáže zavítal španělský plnokrevník značky Cupra. Nejprve něco málo o samotné značce, jež vznikla v roce 2018 z původní divize Seat Sport. Vozy této automobilky se vyznačují jedinečnými a sofistikovanými technologiemi, zároveň řidičům poskytují mimořádné sportovní výkony. Zda tomuto tak opravdu je, se dozvíte v testu!

Do redakce dorazilo vlajkové SUV Formentor. Nyní přemýšlím, jestli jej tímto označením tak trochu neshazuji. Správně je to auto spadající do segmentu CUV (Crossover Utility Vehicle) se zkosenou zádi Coupé. Mezi nejsilnější zbraň Formentoru patří neuvěřitelně sportovní a atraktivní design. Auto působí fantastickým, dynamickým dojmem. I když je zaparkované, přesto svou “přikrčeností” řidiče vybízí ke zdolávání horských silniček….vlastně k jakékoliv jízdě.

 

Přední i zadní část karoserie nezapře geny současné modelové řady Cupry. Vepředu bych vyzdvihl precizně tvarovaný přední nárazník s funkčními průduchy pro chlazení masivních Performance brzd Brembo. Zadek potom zdobí podobně jako u Leonu LED svítilny, které propojují celou zadní partii vozu. Z boku dají zase rozšířené lemy blatníků vyniknout 5-paprskovým 19” diskům.

Cupra_Formentor_digitalni_kokpit_4

Testovaná výbava VZ tvoří vrchol nabídky, pokud pomineme limitovanou edici VZ5 s jedinečným motorem 2.5 TSI (5-válec). Pod naší kapotou byl ukrytý benzinový agregát 2.0 TSI o výkonu 228 kW (310 k) s točivým momentem 400 Nm spražený se 7-stupňovým automatem DSG a exkluzivním pohonem všech kol 4Drive. Naladění pohonu je dle mého názoru fantastické. V jízdním režimu Cupra auto poslouchá na slovo! Sebemenší pohyb volantem, sešlápnutí plynového pedálu nebo klepnutí do brzd je cítit. Celkový dojem poté umocňuje poměrně hlasité turbo, při jehož nádechu krásně zasyčí. Během výjezdů ze zatáček si poměrně rychle navyknete na podporu čtyřkolky, která navzdory absenci torque vectoringu (má pouze verze VZ5) funguje výtečně.

TEST: Seat Leon Sportstourer FR: Vysoký standard

Velmi rád bych vypíchl samotný adaptivní podvozek DCC. Měl jsem z něj v kombinaci s poměrně velkými koly 19” (rozměr pneu 245/40 R19) trochu obavy. Během týdenního testu mi dal jasně najevo, že naladěním umí být jak pohodář, tak chuligán s tendencí jet bokem. Jediné, co mi chybělo byl výraznější zvukový projev výfuků. Ano, občas se z nich ozve decentní zapraskání ale já bych si přál víc. Zcela opačný pocit mám bohužel z reproduktorů, které si mohou prorvat membrány jen aby napodobily zuřivou V8. V tomto směru je zajímavým detailem zvyšování/snižování intenzity ambientního osvětlení v reakci na plynový pedál….blbůstka.

Cupra_Formentor_interior_1

Infotainment

Co se týká prostoru pro cestující, tam najdem hrany, zkosení a měděný odstín. Infotainmentu (MIB3) dominuje 12” dotykový displej s lištou “touchslider” pro ovládání hlasitosti, zoomu mapy a teploty klimatizace. Sympatické je orientování na řidiče, což usnadňuje ovládání rozměrného panelu. Systém těží z integrované eSIM karty, která obstarává veškerý kontakt s ostatním světem včetně funkcí webového rádia, streamování hudby, online aktualizací softwarů či mapových podkladů nebo využívání komunikace Car2X.

Cupra_Formentor_interior_2

Velmi užitečnou funkci je personlizace pomocí uživatelských účtů. V rámci služeb CupraConnect můžete vytvářet několik typů účtů (host, standardní uživatel, hlavní uživatel). V rámci testu jsem bohužel neměl dva klíčky k vozu, které jsou nutné pro vytvoření hlavního uživatele. Z toho vyplývá, že jsem nebyl schopen plně otestovat online služby, shop a mobilní aplikaci.

Infotainment lze ovládat hned několika způsoby (dotykem, gesty, hlasem). Pokročilé hlasové ovládání nyní reaguje na přirozené fráze. Grafická stránka systému je velmi povedená a obecně se mi líbí z koncernových značek nejvíc. Havní obrazovku tvoří horní notifikační lišta s rychlým přístupem k důležitým funkcím klimatizace, pod ním se nachází trojice segmentů a po dním plynule navazuje lišta s kontextovými tlačítky. Dále nechybí tlačítko MENU pro vstup do hlavní nabídky systému.

Stejně jako v Leonu i tady najdeme schránku na mobilní telefon s bezdrátovou Qi nabíječkou včetně několika konektorů USB-C. Systém podporuje kromě Bluetooth handsfree či Wi-Fi také bezdrátová Apple CarPlay nebo Android Auto. Co mne zklamalo, tak je příplatkový audio systém Beats. Jeho projev je “vlažný”.

Cupra_Formentor_infotainment_3

Digitální kaplička přístrojů

Digitální štít je tvořen displejem s úhlopříčkou 10,25“. Formentor vsadil na grafiku s propracovanými detaily připomínající Audi. Osobně kvituji „klasický“ režim s dvojicí budíků pro otáčkoměr a rychloměr mezi kterými nechybí prostor pro jízdní data. Máte-li rádi experimenty, můžete použít další z několika alternativních zobrazení (asistenti, noční režim, sportovní zobrazení). K přepínání jednotlivých módů slouží tlačítko VIEW na volantu. Samotné jízdní režimy měníte jediným tlačítkem, samozřejmě taky na volantu, bravo!

Cupra_Formentor_volant

Bezpečnostní a asistenční systémy

Cupra Formentor je ve výbavě VZ pořádně bezpečné auto. Standardně obsahuje:

  • Front Assist s detekcí chodců a cyklistů
  • Lane Assist
  • Side Assist
  • Exit Assist
  • Light Assist
  • Parkovací asistent (automatické příčné/podélné parkování + vyparkování)
  • Prediktivní adaptivní tempomat
  • Rozpoznávání dopravních značek
  • Senzor únavy řidiče
  • Turn Assist (nouzový vyhýbací manévr + asistence v křižovatkách)

Mobilní aplikace Cupra Connect

Mobilní aplikace Cupra Connect slouží pro vzdálený přístup k formentoru z prostředí vašeho telefonu. Aplikace těží z konektivity maximum a umožňuje například vzdálený přístup k vozu, odemykání/zamykání, zobrazování jízdních dat, stav vozidla či vzdálené topení/ventilování. Aplikaci jsem kvůli důvodům rozepsaným výše, v odstavci s infotainmentem, nemohl plně otestovat.

Závěr

Cupra Formentor je zatraceně povedené auto, které ač je uvařeno z koncernových surovin, dokáže díky tajné přísadě z Martorellu chutnat daleko lépe než cokoliv jiného. Auto v testované konfiguraci jezdilo skutečně excelentně, dokonce až bylo těžké věřit tomu, že je to vlastně SUV. Souhra motoru, pohonu všech kol a podvozku mne fascinovala pokaždé, když jsem se vrhl do ostřejší zatáčky. O to víc jsem byl překvapen při pohledu na tachometr…

Jednu věc jsem si nechával právě pro tento okamžik. Tou je perfektní, sportovní posed za volantem, díky kterému auto opravdu cítíte a to je zkrátka nezbytné. Co mne naopak zamrzelo byla absence Head-Up displeje, jež jsem vůbec v ceníku neobjevil nebo aktivní systém Stop&Start v ostrém režimu Cupra. Ten totiž vesele vypínal i rozpáleny motor po dynamické jízdě!

Po stránce infotainmentu a konektivity je Formentor vybaven v souladu s požadavky dnešního uživatele-řidiče, moderně. Jako hlavní highlight vnímám bezdrátovou konektivitu nebo mobilní aplikaci pro přístup k vozu.

 


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.