MENU

DS 9 Rivoli E-Tense 225: Dálniční křižník

Design infotainmentu: 95%

Plynulost: 85%

Ovladatelnost: 80%

Konektivita: 80%

Displej: 85%

Mobilní aplikace: 85%

TOTAL SCORE

Total Score 86%

Vlakovou loď automobilky DS jsem v testu již měl. Premiéru si DS 9 tehdy odbyla ve sportovně laděné verzi Perfomance line s benzinovým motorem, vzpomínáte? Alcantara je sice fajn ale k francouzskému sedanu mi příliš neseděla. Pro tentokrát byla možnost sáhnout po luxusní verzi Rivoli ve stříbrném perleťovém lakování Perle Nacré a to je panečku zcela jiná káva.

Devítka působí každým coulem prvotřídně a luxusně, tento dojem navíc podporují bohaté detaily a “kudrlinky“, jež zvýrazňují hlavní linie karoserie. Na přední části si nelze nevšimnout výrazné lišty dělící kapotu na dvě poloviny. Z bočního pohledu zase zapuštěných klik dveří. Další věcí, která zaujme váš zrak, jsou světlomety připomínající blyštivé diamanty, škoda že nejsou matrix. A když už jsme u těchto designových perliček, musím zmínit malý světlomet integrovaný do C-sloupku který odkazuje na historii značky DS.

Pod kapotou pracovala nejslabší plug-in hybridní jednotka označená E-tense 225. V hlavní roli přeplňovaná zážehová šestnáctistovka PureTech (133 kW), které sekunduje elektromotor (81 kW) a trakční baterie (11,9 kWh). Celkový výkon hybridu dosahuje 165 kW (225 k) s točivým momentem 360 Nm. Osobně mi hybrid svým projevem k DS 9 sedí. Perfektní odhlučnění kabiny v kombinaci s elektrickým pohonem je slast. Nutno však říci, že bych pravděpodobně sáhl po výkonnější variantě E-tense 250, testované devítce totiž trvalo, než se “rozkutálela”.

DS9_interior_1

Verze Rivoli a její luxusní provedení palubní desky s prošíváním a hodinami B.R.M. navodí správný pocit francouzské avantgardy. Tento pocit přetrvává i při usednutí do nádherných kožených sedaček s výhřevem, ventilací a dokonce několika druhy masáží. Mnohdy zde ale veškerý luxus končí a posádka sedící vzadu už moc privilegií nemá. Zde to neplatí, DS 9 hýčká pasažéry i na zadních sedačkách, je o ně vskutku královsky postaráno. Díky balíčku DS Lounge máte 3. zónovou klimatizaci a naprosto totožné funkce jako přední sedadla včetně ventilace a masáží.

 

Infotainment

12,3” displej infotainmentu tvoří společně s masivní středovou konzolí dominantní prvek interiéru. Samotný panel je poté ohraničen lesklým rámečkem, který navazuje na užitečnou dotykovou lištu pro ovládání rychlých funkcí systému. Uprostřed této lišty najdeme hardwarové rolítko nastavující hlasitost brilantního audiosystému Focal Electra. Grafická stránka multimediálního systému je intuitivní a elegantní. Kvalit nového systému z modelu DS 4 však zdaleka nedosahuje.

Online podporu navigaci tvoří TomTom schovaný pod souhrnný název DS Connect. Ten má za úkol informovat řidiče o dopravních hlášení, cenách paliva na trase, údržbě systému, či asistenci na cestách. Konektivita je v DS 9 zastoupena poměrně obstojně. Najdeme zde Bluetooth handsfree, Apple CarPlay, Android Auto nebo Mirrorlink, poslední trojice funkcí však výhradně drátově, škoda. U drátu chvíli zůstaneme, kabely musíte vybírat ještě se stařičkým USB-A konektorem, Cčka zcela chybí. Co naopak potěší je bezdrátová nabíječka Qi ve schránce DS Connect box. Na dlouhých cestách může posádce přijít vhod Wi-Fi hotspot.

DS9_infotainment_2

Elektrické funkce

Plug-in hybridní funkce mají své místo v kontextu Energie. Uživatel má k dispozici několik funkcí rozmístěných do jednotlivých záložek. Pochopitelně velmi atraktivním zobrazením je aktuální tok elektrické energie ve voze. Další záložka ukrývá jednotlivá jízdní data a průměrnou spotřebu benzinu a elektřiny, jež jsme spotřebovali za poslední jízdu. Poslední záložka, nazvaná jako eSave, ovládá hospodaření s baterií. Řidič dokáže uložit a “uzamknout” energii pro pozdější využití ve třech režimech (plná baterii, 20km nebo 10km dojezdu). Benzinový motor taktéž svede kilowatty do baterie během jízdy dobít ale počítejte s vyšší hlučností, letargickou reakcí na plyn a zejména potom vysokou spotřebou

Digitální kaplička přístrojů

Plně digitální kokpit je povedený, chválím matnou povrchovou úpravu, jež eliminuje odlesky za slunečných dnů. Štít má obstojné rozlišení, tu a tam ten zbloudilý pixel objevíte ale nic hrozného se samozřejmě neděje. Displej to vynahradí několika režimy (navigace, ukazatele, noční vidění, zjednodušený režim, asistenti). K ovládání slouží otočné tlačítko na multifunkčním volantu. Verze E-tense přidává ještě jeden mód navíc, ten vás informuje o toku elektrické energie.

DS9_digitalni_kokpit_1

 

Bezpečnostní a asistenční systémy

DS 9 přijíždí s notnou dávkou asistentů, jak aktivních, tak i pasivních. Tento arzenál označují pod názvem DS Drive Assist pro verzi Rivoli ještě v rozšířené verzi. Testovaný kus obsahoval:

  • Aktivní sledování mrtvého úhlu,
  • Varování před opuštěním jízdního pruhu,
  • Adaptivní tempomat s aktivní funkcí držení v jízdním pruhu,
  • Systém rozšířeného rozpoznávaní dopravního značení,
  • Systém automatického nouzového brzdění,
  • Akustické a vizuální upozornění na blížící se překážku,
  • DS driver attention monitoring
  • Coffee break alert,
  • DS Park Pilot pro samočinné příčné a podélné zaparkování/vyparkování,
  • 360 stupňová kamera včetně parkovacích senzorů.

DS9_infotainment_4

Chcete-li se v noci cítit bezpečně, doporučím připlatit za DS Night Vision. Jedná se o infračervené noční vidění, promítající obraz v reálném čase na digitální štít řidiče. Systém disponuje rozpoznáváním překážek v jízdní dráze (chodci nebo zvěř). Další ryze luxusním prvkem je adaptivní podvozek DS Active Scan Suspension sledující povrch vozovky před autem pomocí kamery. Na základě dat přizpůsobuje nastavení jednotlivých tlumičů. Systém funguje opravdu skvěle, o 19” discích ani nevíte.

Co musím naopak opravdu pohanit je nedostatečné rozlišení parkovací, potažmo 360 stupňové kamery…

TEST: DS 4: Méně kosočtverců více techniky

Mobilní aplikace MyDS

Aplikace je jednoznačně povedená. Grafická podoba je intuitivní, plynulá a nabízí mnoho užitečných funkcí. Komunikace auta a appky probíhá pomocí Bluetooth, což je trochu “otravné”, na telefonu se totiž pokaždé objevuje notifikace o povolení této komunikace. Na druhou stranu pracuje MyDS vždy s čerstvými daty. Aplikace obsahuje:

  • elektronickou knihu jízd
  • přehled o údržbě vozidla,
  • online rezervaci termínu v servisu,
  • stažení aktualizací pro navigační systém nebo infotainment,
  • digitální příručku k vozidlu,
  • aktuální GPS polohu vozidla,
  • přehled o svolávacích akcích ke konkrétnímu vozidlu.

MyDS E-tense Remote Control

Dálkové ovládání, neboli E-tense Remote Control je online nástavba určená výhradně pro plug-in hybridy. Umožňuje:

  • vzdálenou správu nabíjení,
  • plánování odjezdů,
  • ovládání klimatizace/topení.

Závěr

DS 9 Rivoli je Francouz jak se patří. Prémiový sedan vyznačující se prvotřídním stylem, dechberoucím designem, pohodlně nastaveným podvozkem a zejména faktem, že rozhodně není pro každého. Devítka není bez chyb, objevil jsem jich rovnou několik ale s čistým svědomím je přecházím. Jízda s DS je totiž zážitkem. Nezáleží ani na tom, jestli jej řídíte, sedíte vzadu nebo obdivujete jako kolemjdoucí. Značce DS fandím a test vlajkové lodi mne o tom zase jenom utvrdil.

 


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.