Mazda 3 e-Skyactiv X: Čekání se vyplatilo
Mazda dlouhodobě patří mezi automobilky, které se zcela nepodmanily vlivu EU, vzdorují ji a zuby nehty brání downsizingu. Nutno říci, že se jí to daří úspěšně, a ještě k tomu s grácií. Novou Mazdu si v současné době koupíme výhradně se zážehovou atmosférickou jednotkou o objemu 2.0 litru, pomineme-li plně elektrický model MX-30.
Japonská automobilka aktuálně používá pohonné jednotky pojmenované jako Skyactiv G a Skyactiv X. V této recenzi se budeme detailně zabývat X-kem, protože jsem jej mohl konečně pořádně otestovat. Skyactiv X je zcela revolučním motorem, jehož vývoj byl několik let ostře sledován a avizován. V automobilovém světe se totiž proslýchalo, že Mazda dělá na naftovém motoru, do kterého budeme moct tankovat benzín. Ve skutečnosti však platí na každém šprochu, pravdy trochu.
„Benzínodiesel“
Skyactiv-X je atmosférický agregát o objemu dva litry, spolupracující s malým kompresorem, který však neslouží k přeplňování, nýbrž k ochuzení směsi. Své výjimečné schopnosti a vysokou účinnost dosahuje vlivem kompresního zapalování řízeného svíčkou (SPCCI – Spark Controlled Compression Ignition). V praxi to znamená, že na poměry benzinu je extrémně chudá směs stlačena na mimořádně vysoký tlak. Jiskra následně zapálí velmi malé, husté množství paliva, které zvýší teplotu a tlak ve válci, a tím se pod tlakem vznítí i zbývající palivo podobně jako u dieselu. Palivo se spálí rychleji a důkladněji, takže výsledný výkon je vyšší a emise nižší než u tradičního zážehového motoru.
V nové Mazdě 3 jsem měl možnost otestovat mild hybriddní jednotku e-Skyactiv X s celkovým výkonem 132 kW (240 Nm) spřaženou s excelentně přesným 6-stupňovým manuálem. Samotný projev motoru je velice příjemný, doprovázen až zenovým klidem, tichem a nulovými vibracemi. Od spodu se může zdát motor trochu letargický, avšak to je pravděpodobně dáno našim rozmazlením z přeplňovaných TSIček. Agregát začne ukazovat svůj potenciál někde kolem 4.000 ot./min, kde nastupuje plný točivý moment a své maximum předvádí při 6.000 ot./min. Když se jej naučíte vytáčet, jede vskutku krásně. Když k tomu přidáte brilantní podvozek, jež trojka má, svezení je to báječné.
Výkon mu rozhodně neschází
Na závěr bych rád vyvrátil tvrzení, že motor je vlastně líný. Osobně jsem jej porovnal s Volkswagenem Scirocco 2.0 TSI 147kW. Přestože má VW vyšší výkon, nebyl pro mazdu sebemenší problém držet tempo. Ona tolik zmiňovaná „lenost“ bude nejčastěji způsobena tím, že téměř většina novinářů si odvykla řadit a tady je to zatraceně potřeba. Vlastně je nutné i přemýšlet, kdy a co si zařadit. E-Skyactiv X s manuálem vás zkrátka drží řidičsky ve střehu a pro mnohé to může být návrat ke klasice v moderním hávu.
TEST: Mazda CX-5 Edition 100: Šestka na chůdách
Hoďte svou 1.9ku do šrotu…
Co se týká spotřeby, tam je to až dieselová písnička. Poklidným tempem při dodržování rychlostních limitů se spotřeba pohybuje něco málo přes 5,5l/100km. Dálniční přesuny znamenají spotřebu kolem 6 l/100km a velmi svižná jízda (projížďka se Sciroccem) si řekla o 8,5l benzínu na 100 ujetých kilometrů.
Závěr
Aktuální generace Mazdy 3 je sama o sobě povedené auto s jistým puncem výjimečnosti a sportovnosti, zejména v karosářském provedení hatchback. Precizní zpracování detailů bych se dokonce nebál nazvat jako prémiové. Vrcholem všeho je pak symbióza s novým mild hybridním motorem e-Skyactiv X, který funguje přesně jak Mazda slibovala.
Pokud se chcete dozvědět víc o infotainmentu, konektivitě a dalších technologiích, kterými je nová trojka vybavena, následujte na tento odkaz, kde jsem ji v minulosti podrobil důkladnému testu.