MENU

Honda e Advance: Ideální elektromobil

Design infotainmentu: 99%

Plynulost: 95%

Ovladatelnost: 90%

Konektivita: 95%

Displej: 100%

Mobilní aplikace: 98%

TOTAL SCORE

Total Score 96%

Můžeme se všichni shodnout, že při návrhu nových elektromobilů upouštějí šéfdesignéři uzdu své fantazii mnohem častěji než v případě aut s konvenčním pohonem. V sériových modelech lze proto spatřit podstatně víc designových rysů z prvotních studií nebo koncepců. To, co se ale odehrálo v japonské Hondě při návrhu jejich elektrické prvotiny „E“, to nechápu.

Honda e je exot, který bourá jakékoliv zažité konvence. Svým minimalistickým až retro-moderním vzhledem budí značné emoce, pro někoho spíše sympatie a pro druhé zase hysterii. Velmi působivým detailem je například bezrámová konstrukce dveří nebo zapuštěné kliky, které vám vůz podá na přivítanou. Ať už je to vlastně jakkoliv, je to auto, které si zaslouží pozornost všech. Z venku totiž připomíná legendární první generaci Civicu, jen v moderním hávu. Naopak v interiéru se jedná o vesmírnou loď plnou displejů. Ano, to je Honda e!

Honda e_1

Navzdory tomu, že se řadím mezi konzervativní jedince musím narovinu říci, že jsem si Éčko zamiloval a netrvalo to dlouho. Velmi adoruji milý výraz auta, který nenavozuje agresi. Stejně auto působí i na okolí, protože nejednou se na mne kolemjdoucí usmívali. Dost ale emocí, což se teda snadno říká a pojďme k faktům, technice.

V útrobách tohoto prcka je uložena lithium-iontová baterie s kapacitou 35,5 kWh (využitelných cca 32 kWh) spolupracující s elektromotorem na zadní nápravě o výkonu 154 koní (113 kW) se značným točivým momentem 315 Nm. Jízda s Hondou e je neuvěřitelně zábavná, reakci na plynový umíme zostřit režimem Sport, nicméně to není potřeba. Jízdní vlastnosti jsou u tohoto elektromobilu skvělé, řízení precizní a s možností deaktivace jízdní stabilizace ESP i zábavné. Výrobce si toho je vědom, na což upozorňují 17“ disky obuté do špičkových sportovních pneumatik Michelin Pilot Sport 4 (205/45 R17). Co se týká dojezdu, tam je to diskutabilní, WLTP udává 220 km. Realita je závislá na jízdním stylu, i během 100 km dokážete baterii vyždímat (dálnice). Naopak není problém najet 180-190 km v příměstském provozu. Jedná se zkrátka o městské auto, a tak je nutné k němu přistupovat.

Honda e_3

Infotainment

Velké emoce, které Honda e evokuje zvenčí přetrvávají, ba se i umocňují i ve chvíli, kdy usednete do kokpitu. Tam si totiž připadáte jako v Jiříkově vidění, možná spíše jak v ultra moderní vesmírné lodi. Absolutní dominantou je minimalistická, avšak extrémně specifická palubní deska tvořená obrovskou displejovou linií kombinovaná s dřevěným dekorem. Tato neotřelá kombinace dokonce působí tak příjemně, že si připadáte vlastně jako v obýváku moderního loftu.

Zpátky k technice, ta je tady totiž přímo skvostná. Infotainment reprezentuje mohutný 24“ dotykový displej. Rozlišení panelu je velmi jemné a v kombinaci s matnou povrchovou úpravou poskytuje vysokou odolnost vůči otiskům prstů či odrazům paprsků slunce. Grafická stránka multimediálního systému působí svěže, moderně a zejména netradičně. Každá z obrazovek má totiž své vlastní menu a lištu oblíbených ikon, jejichž pořadí je možné personalizovat. Co se týká samotného obsahu jednotlivých kontextů, tam je možné si informace „přehazovat“ z jednoho panelu na druhý včetně zobrazení multitaskingu na pozadí. Systém pravděpodobně disponuje velmi výkonný hardwarem, protože reakce a plynulost jsou velmi svižné.

Honda e_infotainment_4

 

Jedinou výtku, kterou k infotainmentu mám je nedokonalý překlad některých z kontextů a malinko nelogické menu. Standardní maticové rozvržení menu tady není, namísto něj listujete seznamem, což není dvakrát intuitivní.

Konektivitu má Honda e na jedničku. Smartphone připojíte jak pomocí Bluetooth tak i prostřednictvím Apple CarPlay nebo Android Auto. A to vše bezdrátově! S tím tak trochu souvisí absence bezdrátové nabíječky Qi, takže tu a tam kabel k USB portu připojit stejně musíte. Nebo vlastně nemusíte, „e-čko“ disponuje dobře známou zásuvkou 230V, která je schopna uživit zařízení s příkonem až 1 500W. Během nabíjení tak zvládnete pařit oblíbené hry na Playstation a obraz promítat přímo na monstrózní displeje infotainmentu přes HDMI port.

Honda e_infotainment_2

Digitální přístrojový štít

Přístrojový štít disponuje menší uhlopříčkou než displeje infotainmentu, odhaduji cca 10“ nicméně rozlišení i povrchová úprava jsou totožné. Svým zapracováním plynule navazuje na zbytek displejové linie palubní desky, což působí maximálně efektně. Štít zobrazuje nejdůležitější informace jako rychlost, jízdní data, jízdní režimy nebo informace o nastavení adaptivního tempomatu. Panel bohužel nesvede zobrazit navigační mapu, řidič se tak musí spokojit pouze se šipkami a odpočtem metrů před manévrem. Velmi mne potěšil fakt, že navigační manévru dovede „přebrat“ i s Apple Carplay (nutno použít Apple maps aplikaci). Nevýhodou kapličky je kompletní absence českého jazyku. Velmi příjemným detailem je 3D silueta vozu zobrazující aktivní osvětlení v reálném čase.

Honda e_digitalni stit_1

Asistenční systémy + digitální zpětná zrcátka

Nejmenší Honda je vybavena nejmodernějším arsenálem asistenčních systémů označených jako Honda SENSING. Testovaná verze Advance obsahovala:

  • Systém pro zmírnění následků nehody
  • Systém pro zmírnění rizika vyjetí z komunikace
  • Systém rozpoznávání dopravních značek
  • Systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu
  • Inteligentní omezovač rychlosti
  • Adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v kolonách
  • Automatická dálková světla
  • Systém pro upozornění rozjetí vozidla před vámi
  • Protikolizní systém při nízké rychlosti
  • Ovládání řízení akcelerace pro zmírnění následků nehody

Honda e_asistenty_1

 

Samotnou kapitolou jsou digitální zpětná zrcátka, kterými je futuristická elektrická Honda vybavena již ve standardu. Při pohledu z exteriéru si můžete všimnou nenápadných podélných konzolí na předních dveřích, jež plní funkci LED směrovky a zároveň držáku pro uchycení samotných kamer. V interiéru je obraz z kamer promítán na menší displeje na okrajích palubní desky, kde navazují na panely infotainmentu a kapličky. Umístění „zrcátek“ je téměř ideální, proto zvyknutí si na absenci klasických zrcátek je velmi rychlé. Kamery mají velmi příjemné rozlišení a obnovovací frekvenci navíc v noci zlepšují viditelnost.

Ani vnitřní zpětné zrcátko neuniklo modernizaci. Disponuje totiž promítáním obrazu ze zpětné kamery. Nutno dodat, že tuto funkci jsem nevyužíval, citelně mi bylo nepříjemné dívat se do zrcátka jako kamery. Proto jsem využíval klasickou funkci.

Mobilní aplikace MyHonda+

Teprve před nedávnem spustila Honda pro nový Jazz a „e“ zbrusu novou mobilní aplikaci nazvanou MyHonda+. Appka slouží pro vzdálený přístup k vozu a v případě elektrického modelu poskytuje nepřebernou dávku možnosti, jak svůj vůz ovládat. Vývojáře musím pochválit za graficky velmi zdařilé a intuitivní rozhraní, které je hračka ovládat. Stejně tak jakýkoliv pokyn, který odešlete z aplikace, provede vůz neprodleně (cca 3 vteřiny).

MyHonda+ zvládá uživatele informovat o:

  • Stavu vozidla (světlomety/dveře/okna/zámky)
  • Nabíjení (stav baterie, typ nabíjení, doba do úplného nabití)
  • Dojezdu
  • GPS poloze vozidla
  • Stavu klimatizace/topení + jeho ovládání (teplota interiéru)
  • Aktivaci klaksonu
  • Speciálních akcích značky Honda
  • Asistenční službě

Kromě těchto dnes již normálních funkcí obsahuje appka tzv. digitální klíč. Jedná se o nový způsob, jak obsluhovat svůj vůz bez nutnosti nosit u sebe klíč. V aplikaci stačí tuto funkci aktivovat a poté přijít k vozu. Komunikace při využití digitálního klíče probíhá prostřednictvím Bluetooth a uživatel může v reálném čase ovládat:

  • Zamykání/odemykání
  • Otevřít kryt nabíjecího konektoru
  • Otevřít elektrická okénka
  • Zastavit komunikaci

TEST: Volkswagen ID.3: Zbytečně mnoho kompromisů

Verifikace, potažmo nastartování vozu probíhá prostřednictvím NFC plošky v interiéru, kde musíte svůj smartphone přiložit nebo přes vygenerovaný kód, jež zadáte do aplikace MyHonda+. Ať zvolíte jakýkoliv způsob, start vozu je okamžitý. Rozhodně nemusíte mít strach, že budete pár desítek vteřin čekat nebo vás to nechá na holičkách.

Závěr

Modelem e dává Honda celému světu jasně najevo, že to umí. Každá prvotina, navíc elektrická, trpí nespočtem novorozeneckých nemocí, jenže tady je to úplně jiný vesmír. Auto je přehlídka nejmodernějších systémů a konektivity, jež je značka schopna nabídnout. Vrcholem všeho je fakt, že jim to funguje naprosto bez chybičky. Softwarově je „éčko“ zvládnuto do posledního detailu a nedodělky zde budeme hledat velmi obtížně.

Co se týká infotainmentu, tam mne ohromily obrovské displeje, neskutečná plynulost a smysl pro detail. Na mysli mám například virtuální obchod Honda s možností stažení aplikace Akvárium, jež navozuje příjemnou atmosféru na palubě. Dále oceňuji použití bezdrátové konektivity nebo odvahu nabídnout auto výhradně s digitálními zrcátky. Menší výtku mám k absenci webového rádia (dostupné pouze FM/AM/DAB) a nepříliš „rozchozené“ online funkce (online traffic,…).

Každý kilometr za volantem Hondy e byl pro mne exkluzivním zážitkem a během testu mne skoro každý den překvapovala a přesvědčovala o tom, že takto má vypadat ideální elektromobil, který budou lidé milovat. Jen škoda toho dojezdu a té cenovky, jenže jinak to zatím nejde…

 


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.