Volkswagen Golf 8 GTI: Benzin mu prostě sluší
Volkswagen 8. generace není v redakci AUTODAYS novinkou a dohromady jsme tady měli již 3 exempláře, nyní se přidal další. Na test jsem dostal legendární variantu GTI, jež je druhou, vlastně třetí nejvýkonnější verzí aktuálního Golfu. GTIčko je legendou samo o sobě a už jen ta tři červená písmenka evokují výkon a sportovnost od 70. let.
Golf GTI sdílí pohonnou jednotku s mladoboleslavskou Octavii IV RS. Pod kapotou tak najdeme dobře známý a osvědčený motor 2.0 TSI v našem případě naladěným na výkon 245 koní (180kW) a točivý moment 370Nm. Motor spolupracuje se 7-stupňovým DSG a nutno dodat, že jim to jde od ruky. Když pomineme ultimativní variantu R, tak je GTI tím pravým ostrým hatchbackem, který pomáhal budovat Volkswagenu jeho sportovní kult.
Novinářský kus byl lakován rudou metalízou Kings, která krásně zvýraznila zcela přepracované nárazníky s novými mlhovkami ve tvaru šachovnice. Testovaný exemplář tak nejenom fantasticky vypadal, on fantasticky i jezdil. Spojení sportovního charakteru, skvělého adaptivního podvozku DCC a přesného řízení způsobovalo to, že každou ale opravdu každou jízdu jsem si užil přesně tak, jak jsem si představoval. Nikdy jsem nepřijel naklepaný jako řízek nebo naopak upocený po sérii zatáček vlivem až příliš houpavého podvozku. Vždy jsem si jej dokázal nastavit přesně na daný typ situace a ono to fungovalo na jedničku. Velmi mne překvapily na poměry Golfu masivní koncovky výfuku, které měly krásný kultivovaný zvuk a občas se i velmi decentně odprskly, úžasné!
Infotainment
Osmá generace Golfu je postavena na nové platformě MQB a s tím dostala také novou, třetí generaci infotainmentu MIB3. Poslední generace systému je zaměřena na konektivitu a online funkce MOD3.1. Uživatel má možnost poslouchat webové rádio, streamovat muziku (Apple Music/Tidal), online aktualizovat software s mapovými podklady nebo používat hi-end komunikaci Car2X. Tedy vzájemně propojená vozidla, sdílející informace o dopravě nebo nebezpečí. K tomu, aby vše fungovalo je zapotřebí integrovaná eSIM karta a datové připojení, což je součástí každého vozidla s novou generací infotainmentu.
Kokpit nového GTI je topka, mohou za to typické kárované potahy anatomických, které poskytují velmi dobré boční vedení a umocňují tak jízdní zážitek. Zbytek ovládacích prvků a ergonomie se od klasické verze nikterak neodlišují. Golf si zkrátka drží svou „digitální strohost“ s množstvím dotykových ploch. Osobně mi tento přístup nikterak nevadí a například spojení ovladače světel, digitální kapličky přístrojů a displeje infotainmentu se mi líbí.
Dotykový displej infotainmentu má uhlopříčku 10“. Jak již bývá zvykem, rozlišení je velmi jemné. Pod panelem je umístěna dotyková lišta, tzv. touchslider. V případě Volkswagenu je lišta rozdělena do 3 zón a umožňuje uživateli zrychlené ovládání teploty klimatizace a hlasitosti systému. V kontextu navigace jsme schopni zoomovat mapu pomocí slidu dvěma prsty.
Logika ovládání multimediálního systému je velmi jednoduchá, lze ji přirovnat například k iPhonu. Domovská obrazovka i menu jsou kompletně konfigurovatelné, stejně tak oblíbené funkce v horní liště, což výrazně zvyšuje uživatelský komfort. Systém lze ovládat dotykem, gesty, případně i hlasem. Pokročilé hlasové ovládání reaguje na přirozené fráze, k aktivaci stačí říct pouze „Ahoj Volkswagene“. Hlasové ovládání má však stále své limity a proto stále preferuji dotyk.
V menu si zaslouží pozornost jedna z položek víc než ty ostatní. Mám na mysli Shop (služba We Upgrade), ten slouží pro nákup funkcí, datových paketů a online služeb. Aktuálně nabídka shopu obsahuje internetová data nebo cool barvičky pro ambientní osvětlení. Do budoucna můžeme očekávat jízdní asistenty nebo navigaci s online trafficem.
Co se týká připojení telefonu k autu, tam je možností hned několik. Kromě několika konektorů typu USB-C máte na výběr Bluetooth rozhraní, Wi-Fi nebo Apple CarPlay či Android Auto. Tady je nutné zmínit, že obě rozhraní fungují drátově ale tak i bezdrátově! Pro nabíjení telefonu se šikne bezdrátová indukční nabíječka Qi k které mám ovšem výtku. Během testu se mi opakovaně stávalo, že telefon se po chvíli přestal nabíjet nebo se opakovaně aktivovala možnost bezkontaktních plateb Apple Pay. Stejně tak mi přišla docela nepraktická odklápěcí polička nad nabíječkou, která nedokázala udržet telefon během jízdy. Obecně na středovém panelu není mnoho míst, kde uložíte rozměrnější smartphone, aniž by vám lítal po kabině.
Digital Cockpit + Head-Up Displej
Displej v přístrojovém štítu patří k nejlepším ve své třídě, zejména díky plynulosti, jemnosti a rozlišení. Vzhledem ke značným zobrazovacím možnostem toho panelu lze položky konfigurovat, a kromě otáčkoměru a rychloměru volit nejrůznější módy (Navigace, Jízdní data, G-přetížení, Média, Telefon). Specialitou verze GTI je extra grafický mód upřednostňující rychloměr, otáčky motoru, teplotu převodovky, oleje, chladicí kapaliny nebo zařazený rychlostní stupeň. Ovládání kapičky probíhá prostřednictvím dotykového volantu.
V případě Golfu byla použita pokročilá technologie, kdy je obraz promítán přímo na čelní sklo do zorného úhlu řidiče. Displej je krásně ostře čitelný, barevný a nabízí mnoho informací. Jeho polohu, orientaci, barvu a především zobrazované informace můžete nastavit z car menu infotainmentu. Postrádal jsem sportovní mód, kde bych viděl například otáčkoměr nebo zařazený převodový stupeň.
TEST: Volkswagen Arteon Shooting Brake: Óda na radost
Bezpečnostní a asistenční systémy
O bezpečnost posádky se stará balíček asistentů nazvaný jako IQ.Drive. Testované GTI bylo vybaveno těmito systémy:
- LED matrix světlomety IQ.Light s Dynamic Light Assist
- Travel Assist s adaptivním tempomatem ACC a prediktivní funkcí,
- Emergency Assist,
- Lane Assist,
- Front Assist,
- Pre-Crash včetně Side Assist,
- Traffic Sign Assist,
- Parkovací asistent Park Assist a zpětná kamera.
Mobilní aplikace We Connect + Apple Watch App
Jak je z nového Golfu GTI patrné, konektivita a zejména online prostředí je jeho parketa. VW s příchodem nové generace infotainmentů zpřístupnil mnoho nových funkcí, avšak zvýšil také bezpečnost. Pro přístup k vozu prostřednictvím mobilní aplikace We Connect je nutné mít Volkswagen ID účet a zároveň se stát Hlavním uživatelem vozu. V případě našeho vozu obsahoval infotainment, potažmo aplikace tyto online služby:
- přehled o jízdních datech,
- GPS polohu vozidla,
- stav vozidla,
- zamčení/odemčení,
- oblíbený dealer,
- import cílů.
Aplikace We Connect existuje i ve verzi pro chytré hodinky Apple Watch. Přímo na zápěstí tak můžete vidět, zda je vozidlo zamčeno/odemčeno, dojezd či GPS polohu.
Závěr
Nový Volkswagen Golf GTI je perfektní ostrý hatchback avšak s kamarádskou tváří. Díky svému charakteru a naladění je ideálním všestranným autem určeným pro všechny příležitosti. Přes týden poslouží jako daily car, o víkendu zabaví na klikaté okresce a během prázdnin komfortně odveze do Chorvatska. Po stránce infotainmentu, konektivity a online služeb patří ke špičce a jen koncernový bratři se mu mohou zatím rovnat. Pokud navíc zatoužíte po ultimativnější verzi, stále máte v rámci značky a modelové řady prostor (GTI Clubsport, R), což se určitě může hodit, neboť výkon je návykový…