Ssangyong Korando: Korejské eso
Do segmentu kompaktních SUV vstoupil docela nedávno nový predátor z korejské provenience. Do vinku dostal zbraň nejvyššího kalibru, skvělý poměr výbava versus cena. Pokud navíc připočítáte nějaký ten akční balíček, stává se pro původní etalony téměř nekonkurenceschopným. Jediným škraloupem, který by mu mohl odepsat kladná čísla z prodejů je pošramocená minulosti díky slušně řečeno kontroverznímu designu předešlých modelů. Řeč nemůže být o nikom jiném než o automobilce Ssangyong a jeho modelu Korando.
Model Korando je pro značku zlomový, cílí totiž na velmi populární segment crossoverů, jež je přesycen nejrůznějšími modely. I přes tyto prvotní nástrahy se Korandu daří a na silnicích jej potkáváme stále častěji. Malý ssangyong jen tak nepřehlédnete, svým designem dává jasně najevo, že je sebejistý, moderní a docela i pohledný. Tento dojem přetrvává i po prvotním usednutí za volant. On se totiž dostaví i jistý „wow“ efekt, Korando je totiž nebývalé moderní, což dokresluje dvojice rozměrných displejů a klavírní lak, kde se jen podíváte.
Na test přijel krásný bílý exemplář ve vrcholném výbavovém stupni Premium s benzinovým motorem pod kapotou. Přeplňovaný agregát o objemu 1.5 litru generuje výkon 163 koní (120kW), ve spojení s pohonem všech kol a 6-stupňovým automatem tak dosahují velmi slušné dynamiky. Motor i převodovka vynikají odhlučněním a sladěním, nedostavuje se zde podtáčení a vždy je zařazený stupeň, který chcete. Co však vytýkám je poněkud vyšší apetit, motor si při normální jízdě vezme kolem 8-9 litrů a při dálničním nebo svižném tempu se nestydí jet za 12 l/100km. Podvozek a řízení poskytuje dostatek stability a komfortu a s přehledem si poradí s českými okreskami. Pro jízdu v těžším terénu potěší elektronická uzávěrka diferenciálu či jízdní režim Snow.
Infotainment
Palubní deska je moderní, vévodí ji displeje, lesklé plochy a chrom. Zajímavým detailem je například ambientní osvětlení s 3D efektem, jehož barvu lze měnit. Infotainment Smart Audio Multimedia reprezentuje 8“ dotykový panel s matnou povrchovou úpravou a několika dotykovými tlačítky po okrajích. Zde bych pochválil zakomponování displeje do palubní desky, nikde totiž Korandu nic netrčí. Samotný palubní systém je svižný, má příjemnou grafiku, ale chybí mu jakákoliv intuitivnost. Infotainment zde nazvat jako lehce chaotický Android, kdy se jednotlivé kontexty navzájem překrývají a uživatele to zbytečně mate. Ukázkovým příkladem je například Menu, které zde zcela chybí. Namísto něj zde supluje seznam funkcí, ke kterému je nutné se proklikat.
Nejoblíbenější obrazovkou bude pro mnohé uživatelé ta domovská, jež nabízí malou míru personalizace, která v systému obecně zcela chybí. Nyní věnuji pár řádků nativní navigace, která je na první pohled docela schopná a přehledná. Nabízí volbu alternativní trasy, „online“ dopravní informace či databázi POI bodů zájmu. Výtku mám zde k barevnému sladění mapy, protože je zbytečně příliš kontrastní.
Co do konektivity nabízí Korando vše potřebné. Telefon s infotainmentem propojíte přes Bluetooth, CarPlay i Android Autem. U posledních dvou je nutné použít USB vstup, který je zde jen jeden. Žíznivý telefon můžete nabít bezdrátově prostřednictvím nabíječky Qi. Pokud posloucháte rádio oceníte přítomnost digitálního rádia DAB.
Digitální přístrojový štít
Nedostatky infotainmentu plně kompenzuje 10,25“ barevný digitální štít. Ten lze nazvat jako senzaci, protože v daném segmentu neexistuje lepší kaplička. Tady je logika, grafika i intuitivnost zcela v pořádku. Štít se ovládá pomocí tlačítek na volantu a kromě (jízdních dat, ukazatelů, signalizace tlaku v pneumatikách, rychlostního limitu) nabízí také několik zajímavých grafických módů (navigační mapa, navigační šipky, zjednodušené zobrazení). Zcela speciálním režimem je zrcadlení displeje infotainmentu, kdy můžete v kapličce zobrazit například Apple CarPlay s navigací Waze! Poslední zajímavostí je skutečnost, že nastavení jízdních asistentů a zbytku vozu probíhá pomocí kapličky. I zde bohužel chybí čeština.
Bezpečnostní a asistenční systémy
Korando přijíždí s celou paletou bezpečnostních strážců nazvanou jako DeepControl. Ta obsahovala tyto aktivní asistenty:
- Inteligentní adaptivní tempomat (IACC)
- Asistent bezpečného vystoupení z vozidla (EAF)
- Upozornění na bezpečnou vzdálenost (SDA)
- Upozornění na rozjezd vozidla před vámi (FVSA)
- Aktivní zásah výstrahy zadního příčného provozu (RCTA+AT)
- Systém autonomního brzdění (AEBS)
- Systém pro upozornění na změnu jízdního pruhu (LDWS)
- Assistent změny jízdního pruhu (LCA)
- Varování před čelní srážkou (FCW)
- Asistent dálkových světel (HBA)
- Asistenční systém pro rozpoznávání dopravních značek (TSR)
- Asistenční systém pro sledování slepého úhlu (BSD)
Velmi příjemným překvapením bylo rozlišení parkovací kamery, za které by se nemusel stydět ani Karoq! Kameře sice chybí dynamické linie usnadňující parkování, nicméně ty používá jen málokdo.
TEST: SsangYong Rexton s multimediálním paketem
Závěr
Ssangyong Korando je povedené a až nebezpečně konkurence schopné auto. Po stránce pohonné jednotky, podvozku motoru a odhlučnění nelze téměř nic vytknout. Ano, ta spotřeba by mohla být nižší. Je to však daň za vyšší karoserii a pohon všech kol. Velmi příjemně mne překvapila flotila citlivě fungujících asistenčních systémů nebo ventilované přední sedačky.
Po stránce infotainmentu za svými konkurenty Korando zaostává. Nasnadě je přepracování grafiky a vnuknutí vyšší míry intuitivnosti či česky jazyk, což nemusí být nepřekonatelný problém. Stejně tak je žádoucí oživit infotainment internetem. Ať už pro účely palubního hotspotu pro posádku nebo například aplikaci se vzdáleným přístupem k vozu (nyní zcela chybí).
Pokud však pro vás zrovna infotainment prim nehraje a spokojíte se s rádiem či Bluetooth hands-free. Bude Korando v akčním balíčku Style+ přesně to, co hledáte.
[…] Test na Roadblog.cz Dominik Parajka testuje Test na Vezpetnemzrcatku.cz Hodnocení na Autodays.cz […]
[…] na Roadblog.cz Dominik Parajka testuje Test na Vezpetnemzrcatku.cz Hodnocení na Autodays.cz Tagged hodnocení, katalog, kompaktní SUV, recenze, SsangYong, SsangYong Korando, SUV, […]