MENU

Renault Megane R.S.: Chytrý, zábavný a opravdu rychlý

Design infotainmentu: 95%

Plynulost: 90%

Ovladatelnost: 90%

Konektivita: 95%

Displej: 85%

Mobilní aplikace: 80%

TOTAL SCORE

Total Score 89%

Kategorie hot-hatchů se mezi nadšenci těší stále velké oblibě. Svědčí o tom také fakt, že některé z automobilek stále udržují své sportovní divize. Výkonné deriváty jsou představovány s několikaměsíčním zpožděním oproti standardním verzím, ale většinou se jedná o ostře sledované události. Mezi etalony tohoto segmentu patří Megane R.S., jež loni prošel faceliftem.

Muskulaturní Megane je prací divize Renault Sport, která si pro nejnovější generaci připravila hned několik zásadních změn. Tou nejpodstatnější je však zvýšení výkonu standardní verze R.S. na rovných 300 koní (původně výkon verze Trophy). Pod kapotou se nachází famózní přeplňovaný agregát 1.8 TCe, který produkuje oněch 300 koní s točivým momentem 420 Nm. Motor je sladěný s 6-stupňovým dvouspojkovým automatem EDC, na který lze pjet jedině pochvalné ódy. Reakce na pokyny pádel jsou bleskové, při deceleraci v režimech Sport a Race nechybí ani návykový meziplyn či zapraskání, jež udělá pro okolí z každého řidiče Fernanda Alonsa. V řeči čísel vás tato kombinace vystřelí na 100 km/h za 5,7 vteřiny, což je slušné číslo.

Renault_Megane_RS_1

Co musí dále hodnotit v superlativech je podvozek, potažmo jízdní vlastnosti. Ten totiž funguje fenomenálně a zábavně. Důvodem jsou tlumiče s hydraulickými dorazy a systém 4Control. Zde bych rád vysvětlil, že se nejedná o pohon všech kol, jak by si mnozí mohli myslet ale o funkci aktivního natáčení zadní nápravy. Tento systém je u modelu Megane výsadou výhradně verze R.S. a R.S. Trophy a umožňuje v závislosti na rychlosti a úhlu natočení volantu pomoci autu co nejefektivněji zatočit. V praxi to funguje fantasticky, auto se vrhá velmi ochotně do zatáček a pokud si troufnete v režimu Race omezit ESP, dovolí i přetáčivé chování! Skvělé!

Co do designu, tam se facelift liší jen marginálními rozdíly. Kromě standardně rozšířených lemů blatníků, difuzorů a středové koncovky výfuku můžeme pozorovat změnu grafiky světlometů, jak vpředu tak i vzadu. Bohužel jsme se nedočkali technologie matrix LED, kterou by při rychlé jízdě nejeden řidič ocenil.

Renault_Megane_RS_4

Infotainment

V interiéru omlazeného Megane R.S. pracuje dobře známý infotainment Easy Link z dílný Renault. Dotykový displej o uhlopříčce 9,3“ disponuje příjemným rozlišením a ochrannou vrstvou proti odleskům. Tento multimediální systém se objevuje téměř ve většině nových modelů, za co značku chválím. Ono je to v podstatě i důmyslné, protože samotný systém je na velmi vysoké úrovni, a proto rozpustit vývojové náklady do velkého počtu vozů je geniální. Samotný zákazník si může maximálně mnout ruce z perfektně fungujícího a vybaveného infotainmentu, který se troufám označit jako jeden z nejlepších neprémiových na trhu. Na dotykový panel navazuje lišta hardwarových tlačítek a pod ní mechanické ovládání automatické klimatizace.

Systém je graficky velmi zdařilý, rychlý a zejména intuitivní. Nabízí možnost personalizace prostřednictvím několika uživatelských účtů. Easy Link je neustále online díky eSIM. Alfou a omegou je podpora online vyhledávání Google, skvělý online traffic, reálné ceny pohonných hmot na trase, informace o počasí či upozornění na radary nebo nebezpečné úseky. Za technologický vrchol považuji možnost updatu softwaru infotainmentu pomocí online aktualizací prostřednictvím internetu (Over-the-Air). Pro milovníky hudby zde nechybí audiosystém Bose, či digitální rádio DAB nebo notifikační lišta zobrazující dostupné aktualizace. Co Renaultu stále nejde je hlasové ovládání, to chce malinko více trpělivosti.

Ani na poli konektivity se nejedná o žádného outsidera. Easy Linku nechybí bezdrátové rozhraní Bluetooth ani podpora Apple CarPlay či Android Auto. Zde však musíme využít jeden ze dvou USB 3.0 portů. Mrzí mne absence USB-C standardu nebo bezdrátové Qi nabíječky.

Renault_Megane_RS_infotainment_4

Potřebám divize Renault Sport byl upraven také systém Multi-Sense sloužící pro jednotnou konfiguraci celého vozu, zejména však podvozku. Řidič může volit z několika jízdních režimů MySense, Sport, Race a Save. Každý z režimů umožňuje další dílčí konfiguraci jednotlivých komponent jako je digitální štít, pohon, klimatizace nebo ambientní osvětlení. V ostré verzi R.S. lze nastavit také chování systému 4Control, stabilizace podvozku ESP, odezvu plynového pedálu a charakteristiku výfuku s aktivní klapkou.

Palubní telematika R.S. Monitor

Aby té chvály nebylo málo, neodpustím si zmínit nativní infotainment aplikaci R.S. Monitor. Jedná se o speciální grafický mód, jež dokáže využívat skutečně značné množství telematických dat z vozu. Řidič tak během své svižné jízdy, například i na okruhu, dovede sledovat v jeden moment rychlost, výkon, točivý moment, brzdnou sílu, teplotu oleje, výkonové křivky, nebo úhel natočení systému 4Control. Aplikace je rozdělena na 4 karty a dokonce umožňuje vytvoření individuálního widgetu.

Renault_Megane_RS_infotainment_6

Digitální přístrojový štít + Head-Up Displej

Nová digitální kaplička doputovala také do vrcholného Meganu. Jemný displej o uhlopříčce 10“ disponuje několika módy zobrazení. V základním režimu zobrazuje kaplička kruhový rychloměr společně s otáčkoměrem a po okrajích ukazatel stavu paliva a teploty chladicí kapaliny. Prostřední segment lze konfigurovat dle svých preferencí (Jízdní data, teplota chladicí kapaliny, elektrický dojezd, média, rádio, eco kazatel, navigační šipka, reset tlaku v pneumatikách,…). Bonusem je navigační mód zobrazující mapu přes celý displej a také dvě R.S. schémata upřednostňující otáčky motoru, rychlost a tlak oleje. Úplně dole můžeme najít siluetu vozu s notifikacemi směrovek nebo světlometů. Ovládání štítu probíhá pomocí tlačítek na skvěle padnoucím sportovním volantu potaženým kombinací kůže a Alcantary.

TEST: Renault Talisman Grandtour: Technologiemi napěchovaný parník

Co mne naopak zklamalo byl zcela obyčejný Head-Up displej. Že neukazoval žádný sportovní mód nebo indikátor přeřazení, to bych si i zvykl. S čím jsem se však neztotožnil bylo samotné provedení displeje, protože Renault sáhl po zastaralém způsobu, kdy jsou data promítána na vyjíždějí plastový plíšek, který otravně vyjíždí a zajíždí při každém startu vozidla.

Asistenční systémy

Megane je prošpikován těmi nejpokročilejšími asistenty. Naladění systémů je velmi citlivé a v provozu se obejdete bez planých poplachů. Pochválit musím přehledné grafické provedení kontextu infotainmentu, sloužící pro nastavení těchto systémů. Zde výčet asistentů:

  • Rozpoznávání dopravních značek,
  • Systém upozornění na vybočení z jízdního pruhu s korekcí jízdní dráhy,
  • Adaptivní tempomat,
  • Upozornění na dodržování bezpečné vzdálenosti,
  • Aktivní nouzové brzdění s detekcí chodců a cyklistů,
  • Parkovací kamera.

Renault_Megane_RS_infotainment_8

Mobilní aplikace My Renault

Appku MyRenault se sluší označit jako příjemnou a schopnou. Kromě intuitivní grafiky se mi také hodně líbil jednoduchý verifikační proces pro přidání nového vozu do virtuální garáže. Po zadání VINu stačí totiž počkat na vygenerovaný kód infotainmentem a je hotovo. Podmínkou je samozřejmě uživatelský účet a online připojení vozu k internetu. Menu aplikace je členěno do několika přehledných karet a uživateli nabízí nepřeberné množství informací o voze:

  • Stav vozidla (Dojezd/Celkový počet ujetých kilometrů)
  • Přehled o údržbě včetně možnosti rezervovat si servis
  • Eko-tipy
  • Parametry vozu (standardní a příplatková výbava)
  • Uložení GPS polohy vozidla
  • Přehled o platnosti licencí jednotlivých online funkcí (termín jejich vypršení)
  • Přehled o platnosti záruk (termín jejich vypršení)
  • Import navigačního cíle do vozu
  • Vyhledání čerpacích stanic v okolí
  • Kontakt na asitenční linku
  • Speciální nabídky pro vaše vozidlo

Orientační foto z aplikace MyRenault – Renault Talisman

Závěr

Modernizovaný Renault Megane R.S. je úchvatný hot-hatch, ze kterého čiší sportovní charisma již z dálky. Protáhlé lemy blatníků, velká kola, jedinečná středová koncovka výfuku a geny z Formule 1 jsou ideálními předpoklady k úspěchu. Jedná se o jedinečné a všestranné auto, které nabídne jak fenomenální jízdní zážitky, tak i praktičnost standardní verze. Díky systému Multi-Sense dovede udělat z „eresa“ tichého beránka ale také naštvaného čerta plyvajícího oheň. V neposlední řadě bych rád vyzvihl také sedačky, které jsou anatomické s výborným bočním vedením a výhřevem. Verze Trophy nabídne dokonce skořepiny Recaro!

Infotainment Easy Link dokresluje všestrannost tohoto auta, protože řidič má k dispozici ty nejmodernější konektivní a online funkce, které v neprémiovém segmentu můžete mít. Třešničkou na pomyslném dortu je potom aplikace R.S. Monitor, která díky telematice svede komplexně informovat jezdce o všech potřebných datech pro co nejlepší jízdní výkon.

 


 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.