Vlajková loď značky je v drtivé většině výkladní skříň, ve které automobilka dává na obdiv svůj vrchol technologií, asistentů a konektivity. Zřídka kdy se stane, že má automobilka těchto modelů víc. Volkswagen je však výjimkou a vedle Touaregu staví i elegantní Arteon.
Rok 2020 přinesl facelift se kterým se objevila zcela nová karosářská varianta nazvaná Shooting Brake. Nejedná se o nic jiného než praktičtější kombík s obrovských rozvorem a až nesmyslným prostorem na zadních sedadlech. Designéři dokázali decentními změnami omladit již tak elegantní karoserii, jež se stala ještě uhrančivější. Arteon tak nepřišel o žádnou ze svých předností, tedy nadčasový impozantní vzhled, bezrámová okna nebo charakteristickou masku s úzkými světlomety. Nutno dodat, že splývavá záď Shooting Braku je mimořádně vydařená a na celé auto jsem se během celého týdne nemohl vynadívat.
Novinářský kousek byl „přecpán“ příplatkovou výbavou a pod kapotou ukrýval inovovaný vrcholný naftový čtyřválec 2.0 TDI EVO se 147kW a 7-stupňovou převodovkou DSG. Tuto kombinaci musím skutečně pochválit, navzdory se jedná pouze o „předokolku“. Motor je dynamický, tichý a úsporný, navíc si velmi rozumí s převodovkou, kde téměř vymizel dunivý zvuk způsobený podtáčením. Stejně tak je nutné zmínit příkladný adaptivní podvozek DCC, který si můžete přizpůsobit dle svých preferencí. Skutečně houpavý komfort navodí i ve chvíli, kdy obujete 20“ disky Rosario jako v mém případě.
Facelift se podepsal v interiéru poněkud větší měrou než na exteriéru. Arteon má zcela novou palubní desku, nové dekory a konečně přišel o analogové hodiny. Zároveň se výrazněji odlišil od Passatu, což mu bylo v minulosti vytýkáno. Novinářský kousek byl ve výbavovém stupni Elegance, uvnitř jsme tak mohli najít stříbrné lišty v kombinaci s klavírním lakem a dřevem Eukalyptus. Zajímavým detailem je falešný šev, táhnoucí se přes palubní desku až na výplně dveří. Neskrývám, že mne interiér velmi nadchl svou precizností a smyslem pro detail. Cítil jsem se téměř jako v Audi.
Stejně jako celé auto prodělal také infotainment Discover Pro upgrade na nejnovější generaci MIB3. Centrální dotykový displej se pyšní uhlopříčkou 9,2“ a perfektní kvalitou panelu, který je krásně zakomponován do přístrojové desky. Jedná se o starší za to prověřenou koncepci ergonomie. Pod displejem se nachází dotykový panel pro ovládání 3-zónové klimatizace.
Nová generace multimediálního systému MIB3 v sobě spojuje vysokou možnost individualizace a konektivity zároveň. Kromě možnosti vytvoření jedinečného VW ID profilu je zde nejzásadnější inovací podpora služby We Upgrade, tedy vylepšení různých služeb a funkcí vozidla přímo z položky Shop v systému (za poplatek). Řidič si tak může připlatit za navigační systém nebo jízdní asistenty či jen dokoupit datové balíčky pro online funkce.
Stejně jako jiné modely značky dostal i Arteon indukční nabíječku telefonů a dvojici USB typu C. Zde mám výtku k poloze nabíječky, jež je umístěna v úzkém prostoru za voličem automatické převodovky a v pozici „P“ lze smartphone těžce vyjmout. K dispozici je bezdrátová podpora Apple CarPlay nebo Android Auto. Pro zabavení posádky přijde vhod i palubní Wi-Fi hotspot (Streaming & Internet) nebo digitální příjem rádia DAB+.
V Arteonu najdeme příjemný 10,25“ displej grafikou velmi podobný tomu v Touaregu. Ovládání kapličky probíhá pomocí tlačítek na volantu, zejména tlačítka VIEW. Volant je po modernizaci dotykový. Řidič má na výběr hned několik režimů zobrazení, včetně navigační mapy přeš celý štít. V menu infotainmentu lze navíc zobrazované hodnoty (jízdní data, kompas, navigační šipka, média, tlak v pneumatikách) přizpůsobit k obrazu svému.
Facelift se dotkl také aktivní a pasivní bezpečnosti. Po vzoru ostatních modelů se zde objevuje balíček asistentů označených jako IQ.Drive, obsahující:
Během manévrování s dlouhým Arteonem Shooting Brake oceníte kamerový systém Area View. Jedná se o čtveřici kamer, které tento obraz přenášejí na displej infotainmentu. Aktivace probíhá pomocí tlačítka vedle voliče automatické převodovky. Současně obsahuje několik módů včetně 3D.
S novou generací infotainmentu došla plná digitalizace i do Arteonu. Multimediální systém Discover Proobsahuje přípravu pro rozšířené online služby We Connect Plus, které umožňují spojení vozu a stejnojmenné mobilní aplikace. Vzdálený přístup k vozu je podmíněn vytvořením Volkswagen ID účtu. Výsledkem je ovládání vybraných funkcí vozu vzhledem k výbavě.
Kromě přehledu o jízdních datech, poloze, servisní síti nebo stavu vozidla je možné vzdáleně ovládat nezávislé topení či světlomety a klakson (Funkce houkání a blikání). Novinkou je možnost odemykání a nastartování automobilu prostřednictvím NFC s výjimkou iPhonů, jedná se o tzv. Digitální klíč.
Omlazený Volkswagen Arteon Shooting Brake je suverénně nejkrásnější kombík na trhu. Již v úvodu jsem zmínil, že se jedná bezpochyby o výkladní skříň wolfsburské automobilky. Modernizace proběhla na první pohled velmi decentně, kromě kombíku, ostré verze R nebo použití OLED zadních světlometů se toho zvenku příliš nezměnilo. Mnohem výraznější upgrade se odehrál v interiéru, kde chválím odlišení od Passatu a použití velmi kvalitních materiálů, což navozuje až „audiánský“ pocit. Další vylepšení se dočkal na poli asistenčních systémů, infotainmentu, personalizace a online propojení s internetem. Nyní nabízí zase to nejvíc, co dokáže VW nabídnout. Na Arteonu se mi líbí jistý punc výjimečnosti, který se stal s faceliftem ještě o trochu vyšší.
Foto: Josef Tobiášek
Třetí generace populárního crossoveru Nissan Qashqai se dočkala faceliftu. Novinka přijíždí hned s několika inovacemi.…
S MG ZS, typickým zástupcem městského crossoveru jsme se již potkali. tehdy se však pod…
Značce Toyota nelze upřít, že uspěla ve světe hybridů, dělá je jednoduše špičkové. Aktuální trend,…
Na trhu Honda uvedla již 6. generaci svého největšího SUV, CR-V. Zájemci mohou vybírat vždy…
Na test přijel jeden z mála hatchbacků současnosti, Mazda 3. Trojka disponuje nezaměnitelným designem. Celá…
Japonská automobilka Honda představila šestou generaci svého největšího SUV, model CR-V. Během týdenního testu jsme…