Volkswagen Golf 8 GTE: Spíše důmyslný hybrid nežli ryzí sporťák
Volkswagenu Golf se jako jeden z mála modelů pyšní značným množstvím svých derivátů. Ty sportovněji laděné jsou nazvané jako GTI, GTD, GTE a R. Aktuálně jsou konečně k dostání všechny modely 8. generace a zarytí fanoušci tak mají důvod k radosti. Možnost otestovat dravější verzi tohoto wolfsburského etalonu jsem si nenechal ujít. Jakou verzi ale vybrat? Doba bohužel/bohudík, to nechám na individuálním názoru, přeje elektromobilitě a volba tedy padla na GTE, tedy plug-in hybrid.
Volkswagen Golf GTE sdílí pohonnou jednotku například s Octavii IV RS iV nebo Cuprou Leon e-Hybrid. Pod kapotou této koncernové trojice dřímá dobře známý agregát 1.4 TSI výkonem 150 k (110 kW), který spolupracuje s elektromotorem, jež přidává dalších 115 k (85 kW) navíc. Hybridní golf je dodáván výhradně s 6-stupňovou automatickou převodovkou DSG. Součástí podvozku je trakční Li-on baterie s kapacitou 13 kWh. Celkově tedy dosahuje hybridní jednotka maximálního výkonu 245 k (180 kW) a 400 N.m. točivého momentu. Co se týká dojezdu výhradně na elektrickou energii, což Golf GTE umožňuje, tam dosahuje za ideálních podmínek až 52 kilometrů (WLTP).
Čísla jsou to na papíře vskutku pěkná, má to však háček! Jízda s plug-in hybridním Golfem lze označit téměř vším, jen bohužel ne ryze sportovní, což by se od toho modelu dalo tak trochu čekat. Hybridní pohon je špičkově nastavený do běžného provozu, kde exceluje nízkou hlučností, spotřebou, a to vše i ve chvíli, kdy máte vybitou baterii. Ruku v ruce s tím jde také adaptivní podvozek DCC, jež dokáže navodit jak komfort tak i příkladnou tvrdost pro „ostřejší“ jízdu. Obrat o 180 stupňů však nastává ve chvíli, kdy vyjedete za město na svou oblíbenou klikatou silnici, zvolíte režim Sport a šlápnete GTEčku po krku.
Auto má na rovinkách výkon, zátah, podvozek ztvrdne tak akorát, ergonomická sedadla vás pěkně podrží ale veškerá chvála končí v první výraznější zatáčce. Při agresivnějším nájezdu do zatáčky okamžitě poznáte, že auto se hrne s výraznou nedotáčivosti někam ven a pokud si myslíte, že to napravíte výjezdem pod plynem tak to se mýlíte, protože 245 koní má problém zkrotit kontrola trakce ve spolupráci s elektronickým diferenciálem XDS+.
Infotainment
Nové generace volkswagenů jsou postupně obměňovány a do útrob proniká zcela nový infotainment nazvaný jako MIB3. Tento multimediální systém přináší, díky mobilním online funkcím MOD3.1, zcela nové možnosti a funkce. U nového Golfu tak můžeme poslouchat webové rádio, streamovat muziku, online aktualizovat software s mapami nebo používat hi-end komunikaci Car2X. Tedy vzájemně propojená vozidla, sdílející informace o dopravě nebo nebezpečí. K tomu, aby vše fungovalo je zapotřebí integrovaná eSIM karta a datové připojení, což je součástí každého vozidla s novou generací infotainmentu.
Nyní ale zpět k vozu. Jak by řekli někteří zlí jazykové, interiér nového Golfu byl výrazně inspirován mercedesem. Ano, při pohledu na palubní desku si nelze nevšimnout podobnosti s modely trojcípé hvězdy ve znaku ale na škodu to rozhodně není. Ovladač světlometů, digitální kaplička přístrojů a displej infotainmentu jsou totiž spojeny pomocí lesklého plastového rámečku v jeden funkční celek. Toto řešení vypadá fantasticky, až na ten lesk. To mne přivádí k postřehu, že ovládání světlometů, případně i dalších tlačítek na palubní desce je nově dotykové. Hardwarová tlačítka zůstala zachována výhradně pro výstražné světlomety nebo otevírání okének.
Infotainment je reprezentován dotykovým displejem o uhlopříčce 10“ s dotykovou lištou touchslider. Zde bych vyzdvihl rozlišení, grafiku a logiku ovládání. Systém je velmi podobný iPhonu, což evokuje i samotné Home tlačítko. Domovská obrazovka i menu jsou kompletně konfigurovatelné, stejně tak oblíbené funkce v horní liště, což výrazně zvyšuje uživatelský komfort. Systém lze ovládat dotykem, gesty, případně i hlasem. Pokročilé hlasové ovládání reaguje na přirozené fráze, k aktivaci stačí vyslovit „Ahoj Volkswagene“. Hlasové ovládání má však stále své limity a proto stále preferuji dotyk.
V menu si zaslouží pozornost jedna z položek víc než ty ostatní. Mám na mysli Shop (služba We Upgrade), ten slouží podobně jako jakýkoliv e-shop na internetu. Aktuálně nabídka shopu obsahuje internetová data nebo funkci Mobilní klíč nebo předplacení rozšířeného online servisu We Connect Plus. Do budoucna můžeme očekávat jízdní asistenty, cool barvičky ambientního osvětlení nebo kompletní navigaci s online trafficem.
Nyní bych věnoval odstavec navigaci, kde musím udělit poklonu Volkswagenu za excelentní práci vozidla s navigací. Na mysli mám battery management, který je schopen brát v potaz aktuální úroveň nabití vzhledem k aktivní navigační trase. V praxi to funguje tak, že vůz vlivem aktivní navigace přesně ví, kam jede a podle toho dokáže „šetřit“ energii v baterii na celou trasu a tím docílit optimální spotřebu paliva a energie. Inteligence spočívá v integrování prediktivních dat v mapových podkladech, kde jsou mimo jiné zakomponovány klotoidy, informace o převýšení atd. Kromě těchto elektrizujících funkcí můžete v infotainmentu zobrazit aktuální tok energií vozidla nebo dojezd na elektřinu s přehledem potencionálního zlepšení.
Touchslider
Naprostou novinkou je dotyková lišta umístěná pod displejem infotainmentu. Oproti Škodě Octavii je u Golfu slider rozdělen do tří oblastí a ukrývá v sobě hned několik funkcí, které je přinejmenším dobré znát. Elementárním účelem je ovládání hlasitosti systému a nastavování teploty dvouzónové klimatizace táhnutím nebo ťuknutím prstu na lištu. Slider však ukrývá ještě jednu zajímavou funkci, která usnadní zoom (přiblížení/oddálení) mapy. Podmínkou je pohyb v kontextu navigace, dotyk dvou prstů současně a pohyb doleva či doprava stejně jako při ovládání hlasitosti. Objedete se tak bez upatlaného displeje.
Bezdrátová konektivita
Golf se nese ve znamení inovací, a tak uvnitř naleznete Phonebox s indukční nabíječkou telefonů a také dvojici USB typu C. Dle mého by byla na místě postupná evoluce místo revoluce a namísto druhého Cčka zde mohlo zůstat „klasické“ USB 3.0. Nechybí zde ani bezdrátová podpora Apple CarPlay nebo palubní Wi-Fi hotspot. Spokojíte-li se s rádiem, jistě potěší jak přítomnost digitálního DAB tak i webového rádia.
Digital Cockpit + Head-Up Displej
Kapličce dominuje barevný displej s vysokým rozlišením a novou grafikou. Vzhledem ke značným zobrazovacím možnostem toho panelu lze zde zobrazit například navigační mapa, jízdní data, rychloměr a otáčkoměr v podobě budíků nebo také GTE režim. Právě tento režim se stal mým oblíbeným, protože kombinuje jak otáčkoměr, tak i rychloměr a k tomu lze v menu štítu „dokombinovat“ další libovolné hodnoty (spotřeba, rychlost, kompas, teplota oleje..).
Novinkou, kterou Golf GTE přebral od elektrické ID.3 je plně dotykový multifunkční volant. Ano, žádné hardwarové tlačítko jen dotykové plošky. Stisknutí tlačítka je doprovázen příjemnou haptickou odezvou a člověk má skoro pocit, jako by skutečně mačkal tlačítko. Velmi jsem si zvykl na ovládání swipem, tedy přejetím, což volant umí detekovat. Rozvržení logiky ovládání je totožná jako u starších VW volantů. Pravá strana je určená multimédiím a leva jízdním asistentům.
TEST: Volkswagen Amarok Canyon: Poctivá stará škola
Projekční Head-Up Displej
Digitální štít byl v případě tohoto auta kombinován o Head-Up displej. V případě Golfu se využívá již pokročilá technologie, kdy je obraz promítán přímo na čelní sklo do zorného úhlu řidiče. Displej je krásně ostře čitelný, barevný a nabízí mnoho informací. Jeho polohu, orientaci, barvu a především zobrazované informace můžete nastavit z car menu infotainmentu.
Asistenti
Automobilka Volkswagen začala dávat chytrým systémům přízviska IQ. Stejně je tomu tak i v tomto případě, kdy se asistenční balíček jmenuje IQ.Drive. Tato značka naznačuje postupné překlenutí k autonomní jízdě. Testovací kousek čítal:
- LED matrix světlomety IQ.Light s Dynamic Light Assist
- Travel Assist s adaptivním tempomatem ACC a prediktivní funkcí,
- Emergency Assist,
- Lane Assist,
- Front Assist,
- Pre-Crash včetně Side Assist,
- Traffic Sign Assist,
- Parkovací asistent Park Assist a zpětná kamera.
Elektrické funkce vozu + Aplikace We Connect
Jak je z nového Golfu GTE patrné, konektivita a zejména online prostředí je jeho parketa. VW s příchodem nové generace infotainmentů zpřístupnil mnoho nových funkcí, avšak zvýšil také bezpečnost. Pro přístup k vozu prostřednictvím mobilní aplikace We Connect je nutné mít Volkswagen ID účet a zároveň se stát Hlavním uživatelem vozu.
Co mne však na elektrifikovaných autech baví je velmi rozmanité využití mobilní aplikace. V případě Golfu GTE získáváte přehled o průběhu nabíjení v reálném čase včetně možnosti jeho spuštění či ukončení ze smartphonu. Neméně oblíbenou funkcí je doba odjezdu, jež umožňuje detailní nastavení klimatizace/topení, výhřevu sedadel/volantu/čelního skla a nabíjení vzhledem k předem naplánovanému času odjezdu. Vždy tak sednete do příjemné vytemperovaného interiéru a zcela se obejdete bez řízení v zimním kabátu. Pozn. Tuto možnost můžete najít i v infotainmentu, použití aplikace mi však přijde komfortnější. Poslední funkcí je možnost nastavení časového úseku, kdy máte „levný“ proud (nízký tarif). Na základě tohoto bude váš golf nabíjet primárně v těchto časových úsecích.
Zcela pochopitelně aplikace We Connect obsahuje vedle „geekovských“ funkcí i ty dobře známe, jako:
- přehled o jízdních datech,
- GPS polohu vozidla,
- stav vozidla,
- zamčení/odemčení,
- oblíbený dealer,
- import cílů.
Závěr
Nový Volkswagen Golf GTE není žádný sporťák ale spíše skvělý plug-in hybrid, který plní svou funkci na jedničku. K tomu skvělému výsledku mu dopomáhá řada funkcí známá z čistých elektromobilů. Na prvním místě bych ocenil online funkce, konektivitu a inteligentní řízení battery managementu, tam se řadí téměř do prémiového segmentu, protože přes appku toho zvládne fakt dost! Vytknout mu musím jen příliš mnoho dotykových ploch, například na hardwarovém ovládání klimatizace nevidím nic špatného.
Během testu mne bavilo, jak dokáže GTE těžit maximum pro komfort posádky z integrované trakční baterie. Na mysli mám například možnost vyhřátí interiéru na určitý čas odjezdu. Pozor si v tomto případě musíme dát jen na připojení vozidla nebo dostatečné nabití baterie. Stejně tak oceňuji možnost nastavení levného tarifu, jež auto poté preferuje k nabíjení. Na autě se mi líbí, že je v něm část „geekovství“ a to mne prostě bere.